Hoe vaak hond uitlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Hoe vaak hond uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:50

Vriendje en ik zitten nog erg te twijfelen over het kopen van een hond of een kat. Het is altijd al mijn droom geweest om m'n eigen hondje te hebben, maar om de knoop door te hakken vind ik toch wel erg spannend. Ik wil het ècht zeker weten, ik wil niet dat mijn hondje iets te kort komt. Daarom ben ik me al flink aan het inlezen op internet en heb ik al eerder een topic gehad over waar ik aan moet denken enzo. Qua financiën en tijd zitten we goed. Ik zit hele dagen thuis en we kunnen ook een DA betalen en er maandelijks voor sparen enzo.
Maar toch vind ik het wel een grote stap. Je zit immers jarenlang aan zo'n diertje vast, dus ik ga er gewoon heel goed over nadenken.

Maar nu eigenlijk mijn vraag, hoe vaak laten jullie je hond uit en hoe lang?
Een vriendin van mij laat haar hond 2 keer een half uur uit, maar persoonlijk vind ik dat veel te weinig! :=
Vriendje en ik hebben al afgesproken dat hij hem dan 's ochtends voor z'n werk en 's avonds voordat we naar bed gaan uitlaten. Ikzelf dacht dan aan ongeveer 2 of 3 keer hem nog uit te laten. We wonen vlakbij een veldje waar honden los mogen lopen, vlakbij water waarin ie eventueel ook in kan spelen en daar zijn ook vaak honden, dus dat zal wel heel leuk zijn.

Donkerblauw

Re: Hoe vaak hond uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:52

Mijn vriend en ik laten onze hond vijf keer per dag uit, iedere keer ongeveer een half uur (soms langer). :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:54

Mijn hond gaat er ongeveer 5x per dag uit.
Waarvan 1x een lange wandeling van ongeveer een uur.
Of naar het Veluwemeer hier vlakbij of naar het bos.
In ieder geval 1x per dag ruim de tijd om z'n energie eruit te laten rennen en spelen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:56

Onze hond gaat gemiddeld 4x per dag uit, soms wat vaker (ligt er een beetje aan). Meestal maar een klein rondje van 10 tot 15 minuten, aangezien ze al 10 is. Maar af en toe ook wat verder, maar niet te vaak. Maar dat komt dus omdat ze al ouder is en er eigenlijk geen zin meer heeft om te wandelen. Vroeger gingen we ook vaak een half uur per keer of langer (ballen gooien ed).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:58

Surprcie, mijn hond is 11. :D
Maar hangt waarschijnlijk ook van het ras af, en hoe gezond de hond is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:59

Die van ons gaan 4x per dag, waarvan 1x een uur lekker uitrazen in het bos en de meeste honden hebben dat ook echt wel nodig.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:03

mijn honden (chihuahua en flatcoated retriever) gingen 3x per dag uit. 2x 10 minuten en 1x 45 minuten (de flatcoated vooral heeft zijn beweging nodig) Echter, de flatcoated is ernstig ziek, heeft een vergroot hart en daardoor niet lang meer te leven en zwaar aan de medicijnen, waaronder plaspillen. Ik laat hem daarom nu 5x per dag uit. Ik werk full time en dat is dus best schikken, om 05.30 gaat mijn wekkker al, terwijl ik pas om 08.00 uur de deur uit hoef.

het is inderdaad best een verantwoording, zeker als je dieren ouder worden en zoals mijn flatcoated nu meer zorg nodig heeft. Wij kunnen ook nooit weg 's avonds ofzo, moeten altijd op tijd terug voor zijn medicijnen. Bedenk je wel dat een hond een verantwoording is, zeker als ze wat krijgen. Ook financieel (mijn flat kost alleen aan medicijnen al 150 euro per maand)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:04

Mijn puk gaat ook gemiddeld 4x naar buiten, waarvan 1x minimaal 3/4 tot een uur (maar vaak meer) en 2x een half uur. Laatste rondje is vaak een plas rondje van 15 minuten, maar als het mooi weer is ben ik al snel geneigd verder te lopen. Maar op zondag gaan we vaak wandelen (dus km maken zeg maar in de ardennen bv) en dan gaat ie s'ochtends zijn normale ronde en dan mee om de tocht te maken en dan ga ik sávonds nog maar 1x. Maar dan hebben wij meestal rond de 16 km of meer gelopen en ik vermoed dat puk dat x 3 doet :')
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 12-05-12 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:04

Hier ook minmaal 4 keer.
S'ochtends als we uit bed komen dan weer tussen 12.00-13.00.
Dan weer tussen 17.00-18.00 en dan voor we naar bed gaan 22.00- 23.00.

Onze labrador is bijna 12 dus de wandelingen zijn meestal niet langer dan 20 minuten omdat dat niet langer gaat.
Ook gaat hij regelmatig mee naar stal of even naar het strandje/bos dan niet langer als een half uur 3 kwartier.

Als je een jonge hond neemt zal je zeker wel 2 keer lang moeten wandelen per dag.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:05

Onze hond wordt minstens 4x een kwartier uitgelaten, 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's avonds laat nog een keer. Voorheen liepen we langer en soms ook 2 uur, maar dat kan hij nu niet meer aan.
Ik vind persoonlijk 2x uitlaten ook wel weinig, ik zou zorgen dat een hond wat vaker buiten de deur komt in plaats van langer. Dan hoeft hij/zij zijn behoeften ook niet op te houden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:07

Ligt aan het type hond dat je wilt nemen. een werkhond zal je serieus mee aan de slag moeten, maar een jachthond moet je ook bezighouden.. zelfs een chiwawa, verveling geeft gestoorde honden.En uiteraard vervelende bijbehorende negatieve gewoontes. Dat betekend misschien smorgens vroeg een plas en poep ronde en dan halverwege de ochtend uitgebreidt uitlaten (en trainen) begin middag even poep en plas rondje en dan eind van de middag weer een ronde waarbij ze hun energie en ineligentie kwijt kunnen, dan weer 1 of 2 X poep en plas ronde. Een hond moet beweging hebben, maar ook uitdagingen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:12

Onze hond wordt 3 keer uitgelaten. 's ochtends rond 9.30, 's middags rond 16.00 en 's avonds rond 10.00. In totaal minimaal een uur, meestal zo'n 1.5 uur. Liever meer, maar mijn moeder heeft het daar op dit moment helaas te druk voor (en ik woon niet meer thuis).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:13

ik vind elf dat een hond minimaal 3x per dag wandelen moet.
onze honden gaan vaker naar buiten,maar je hebt ook wel eens een dag dat het bv wel maar 3x is.dus ik kan niet zeggen dat mijn hond iedere dag 5x er uit gaat,soms is het dus 3x op erg drukke dagen.maar vaak is het ook dat ze er 7/8keer uitgaan als ik buiten bezich ben of dat ik ze de hele dag bij me heb.

maar 3x vind ik wel minimaal waar van op zijn minst 1 grote wandeling van minimaal +-1uurtje

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:15

onze honden worden ook minimaal 5x uitgelaten waarvan 1 of 2 keer de polder in en lekker rennen..

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:15

Onze hond is 11 (of 12 alweer zelfs) en wordt 3x per dag een half uur uitgelaten, en vaker zal ook niet lukken want we hebben allemaal school of werk, ookal zou dat wel lekker zijn

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:22

die van ons word 3x per dag uitgelaten, waarvan 's middags en 's avonds een lange (moeder laat dr 's ochtends uit )

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:23

Onze honden gaan 4 x per dag. Ochtend, tussendemiddag, einde middag en voor het slapen gaan.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:24

Hebben jullie ook tuin waar ze in kunnen ravotten en hun behoefte kunnen doen?

Ik laat die van mij 2 keer per dag uit, 's morgens rond 15 min en aan de eind van de middag 1 uur. Maar ik heb ook een groot terrein waar ze haast altijd overdag rondlopen en de boel bewaken, dus ze zijn eigenlijk de hele dag al bezig.
Zal wel een overgang zijn als we straks weer terug verhuizen naar Ned. en daar 'maar' een klein tuintje hebben.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:30

Afh. van het type hond, hele actieve zul je vaker/meer mee moeten doen.
En tja, 2 x per dag.. is wel heel weinig, maar vond jij ook al.
Bedenk eens hoe vervelend het is als je moet plassen en je mag niet naar het toilet?
Toch wel fijn als je zo af en toe even lekker plasje kan plegen als hond ipv met volle blaas zitten.
Woon je op een boerderij met een hoop grond waar ze de hele dag kunnen ravotten is uitlaten
natuurlijk iets heel anders dan voor diegenen die in een gewoon huis/flatje wonen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:33

Dat is zo.
Mijn hond gaat altijd naar mijn ouders als ik werk.
Die wonen buitenaf, met een groot erf en weiland.
Daar wordt hij niet uitgelaten maar kan de hele dag buiten scharrelen als hij dat wil.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:39

Hier 4 x per dag meestal 10 minuten. Dan een flink stuk aan de fiets en tussendoor kunnen ze ravotten in het weiland wat speciaal voor hun is of in de tuin. en dan nog dagelijks training (hondensport)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:44

Hier 4x per dag echt uitlaten, en nog een vijfde keer even kort naar buiten voor een plasje

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:45

Mijne minstens 3x een klein rondje, maar vaak 4x. Ook gaat mijn hond vaak mee naar de paarden, moeder etc. Is wel al een oudere hond en geen werkhond. Mijn voorkeur ligt wel bij langer uitlaten, maar helaas ligt 's morgens en 's avonds mijn kind op bed en kan ik dus niet ver van huis. In het weekend als mijn man thuis is loop ik verder, rondje bos of een stukkie fietsen. Ook neemt op werkdagen mijn buurvrouw de hond mee, dan loopt ze ook langer.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:49

1x per dag, maar ik woon dan ook in het bos en meneertje kan gewoon het bos in voor zijn behoeften :+ dat ene 'rondje' is vaak wel anderhalf a twee uur lopen of fietsen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:57

De hond van mijn vriend wordt 4 keer per dag uitgelaten tussen de 10 en 20 minuten per keer.
Het is een golden retriever van bijna 14 en zijn heupen trekken het niet om nog langer te lopen.