Dringend!! Baby-katje licht niet meer bij moeder!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Dringend!! Baby-katje licht niet meer bij moeder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:21

Hoi,

Vorige week waren er kittens geboren op stal, zie [BB] Baby-katjes op stal!
Maar nu heeft de moederpoes een ander plekje gezocht. Oke, ze heeft alle kittens meegenomen, zal wel goed zijn! Ze zitten nu in een soort carnavals-wagen, op de harde vloer (ontzettend stom want haar vorige plekje lag ze lekker beschut/zacht/warm tussen het stro).
Net zat een kitten zo hard te mauwen, dat ik toch wel nieuwschierig werd. Ik gaan kijken, licht er eentje gegokt een meter van de moeder af -O- Ik hoop toch niet dat ze hem geweigerd heeft (weet de naam effe niet).
Maar wat moet ik nou doen, hem/haar oppakken en erbij leggen of laten liggen en kans dat ze dood gaat??

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Dringend!! Baby-katje licht niet meer bij moeder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:25

Je kan proberen om het kitten er weer bij te leggen. Als je hem zo laat liggen gaat tie zeker dood. Is veels te koud. Misschien accepteert mamapoes het kitten niet omdat er wat mee is. Dat merk je vanzelf als mama steeds het kitten er naast legt. Misschien is het wurm zelf weggekropen. Kan je niet iets van een deken of handdoek in een doos neerzetten zodat ze toch een warm plekje hebben? Dan blijven de kittens ook bij elkaar liggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:27

ik zou me er niet mee bemoeien. Heel hard maar als moeder hem af stoot dan is er wat mis tenzij ze het hele nest af stoot dan is er eerder wat met moeder mis.
Ik snap het gevoel in te willen grijpen heel goed hoor, maar inmiddels wel geleerd dat als moeder 1 kitten in de steek laat dat een ritje langs de DA met betreffende kitten een veel beter idee is en vaak wordt er wel iets gevonden wat niet klopt (bijv. open gehemelte, geen poepgat of andere rare dingen, al veel tegen gekomen).
je kan nog een keer het kitten erbij leggen en in de gaten houden wat ze doet maar als hij dan weer alleen gelaten wordt zou ik langs de DA gaan en niet zomaar bij gaan flessen met kittenmelk bijv.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:30

Je kan proberen hem er terug bij te zetten. Hier was het ook, en drinkt nu gezellig mee bij broertjes/zusjes :) Als ze hem dan zelf weer weg legt dan is er ws wel wat mis :

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:31

@ Sheela; Ik wacht nog wat reacties af, en anders leg ik hem/haar er weer bij :)

@ dierenfan; Dierenarts wil me vader niet -O-
Maar ik kan natuurlijk altijd bellen voor advies, dat ga ik zeker doen als het nodig is!

@ Daantjee12; Oke bedankt!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:31

Gewoon weer terug verplaatsen die hele bende hoor ;)
Het kan zijn dat er tijdelijk een vervelend geluid in de buurt van dat andere plekje was,
en ze daardoor alle katjes verplaatst heeft, omdat ze dus dacht dat er gevaar dreigde.
Het beste kun je ze in een doos/kist zetten, zodat de kittens sowieso niet ver weg kunnen kruipen en dat houd de warmte ook vast en beschutting tegen de kou.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:34

Sjors schreef:
@ Sheela; Ik wacht nog wat reacties af, en anders leg ik hem/haar er weer bij :)

Leg haar er alstublieft direct weer gewoon bij, echt het beste hoor ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:54

Ik ga er nu heen om hem/haar terug te leggen :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:38

Hoe is het nu met de kittens? gaat alles goed, ook met die ene die er niet meer bij mocht liggen?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 23:04

Ja, ik hem hem/haar er weer bijgelegd. Moeders accepteerde hem wel, en hij/zij ging ook gelijk drinken.

Alleen nu hebben de jongens van die carnavals-wagen het nest ergens anders neergelegd (Kan me wel voorstellen, hun hadden er echt last van) maar ik weet dus niet waar -:(-
Heb ze ook nog niet gezien, de eerste de beste die ik tegenkom spreek ik aan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:08

Nou de katjes zijn weer verlegd (2ex), door de moeder zelf.
In de 'voerstal' tussen de zakken plastic. Ik heb ze nu in een ondiepe maar grote doos gelegd, met stro erin.