Kat legt (half)dode muizen/vogels in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Kat legt (half)dode muizen/vogels in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:28

Hallo!

Onze jongste kattin (eind juni wordt ze 1) brengt zo goed als dagelijks (half)dode muizen en vogels mee naar huis en legt ze dan neer in de woonkamer, keuken, gang, badkamer... (Al een geluk dat de slaapkamerdeuren toe blijven...).
Nu heb ik gelezen dat ze dat naar hun baasjes brengen als kadootje maar ik vind het een beetje luguber om dagelijks dode dieren te moeten opruimen of dat ik 's nachts met schrik het toilet moet bezoeken zonder lenzen in het donker, hopend dat ik niet op een dood dier ga staan.
Onze andere katten doen dit ook wel regelmatig maar zij leggen ze voor de deur (ook al regelmatig ingetrapt, maar toch meestal met schoenen dan :+ ), en beginnen niet in de woonkamer hoofden af te knagen...
Is er iets om af te leren dat ze haar prooien niet mee naar binnen brengt? (En kat buiten laten wil ik niet)

Alvast bedankt!

little_birdy

Re: Kat legt (half)dode muizen/vogels in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:29

misshien zorgen dat je katten niet meer uit de tuin kunnen :+
voordat je het weet pakken ze iemands konijn :n

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:30

Ehm een belletje om doen? Hier het zelfde probleem. Poes is net 1 jaar en legt elke dag heel lief een muisje of vogeltje in het washok waar ik dan eerst een kwartier bij sta te gillen. Laatst had ze ook een dood babyvogeltje gepakt. Was helemaal kaal nog enzo en daar stond ik in met mijn slofjes.. Iekss..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:31

Onze jongste komt ook niet uit onze tuin, en mijn konijnen zitten ook in de tuin, maar ze heeft geen ambitie om op ze te jagen. Ze eet enkel hun konijnenvoer op :o

En ja zelfs met belletje ving ze nog muizen, misschien maar eentje kopen die meer lawaai maakt dan, wel een goede tip :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:32

Ik had ooit een kat die mij om 03.00 uur 's nachts wekte met luid gemauw. Ik half op de tast naar het lichtknopje zoeken, en had opeens een dode muis in m'n hand. Heb weleens gehoord dat je vooral niet boos moet worden want het is goed bedoeld etcetera, maar op dat tijdstip ben ik niet zo'n diepe denker dus ik schold de kat verrot, smeet hem het bed uit en sloot hem buiten. Daarna nooit meer last van gehad. :Y)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:33

Haha ja, is moeilijk om te zeggen, "ooh dankje, hoe attent van je!" :P

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:33

katten doen dat als dank.. omdat je voor hen zorgt en hen eten geeft..
dus gewoon verwijderen maar hun instinct onderdrukken zou ik niet direct doen...

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:34

Haha ik sta ook niet echt te springen als mevrouw een dood vogeltje in mijn schoen heeft gestopt omdat ik die vergeten ben op te ruimen. Maar bedanken doe ik haar niet. :')

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:35

Ik weet dat ze het als dank doen, maar ik wil graag dat ze het gewoon niet mee naar binnen brengt...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:36

WilmaBoy schreef:
katten doen dat als dank.. omdat je voor hen zorgt en hen eten geeft..
dus gewoon verwijderen maar hun instinct onderdrukken zou ik niet direct doen...

Maar ik heb ook een instinct, en dat is onder meer dat ik niet midden in de nacht gewekt wil worden, laat staan voor een dode muis in m'n hand. Op dat moment handelde ik behoorlijk instinctief ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:36

fijn he, zo'n kattenluik? :D ik heb er een gehad die regelmatig levende muizen losliet, ook erg fijn. gelukkig tevens een behulpzaam jack russelltje, zodat we in de ochtend met z'n 2tjes de muis onder de koelkast vandaan konden jagen. kat is op een gegeven moment verbannen naar de keuken (waar ook het kattenluik zat) zodat ik behalve muizen vangen ze niet ook eerst hoefde te zoeken. voor mij geen kattenluik meer :+

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:40

Wij hebben geen kattenluik maar de deur naar de achtertuin staat wel de hele dag open :)
En levende muizen loslaten is nog erger! Bah! -O-
Onze jongste doodt dan wel 9/10 de dieren die ze vangt, onze 2 oudste vinden het leuk om ermee te spelen totdat ze niet meer zo hard spartelen, en dan ligt dat beestje daar te creperen van de pijn...
Ben onlangs nog over een muis gereden met de auto die lag te creperen van de pijn :(:)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:42

Ik zie maar 1 oplossing... Kat 's nachts niet meer naar buiten. Het is van de kat wel aantonen van liefde voor je... Zij vindt je dus heel erg lief en wil zelfs haar eten met je delen!! <3

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 16:44

De kat zit 's nachts ook niet buiten, maar doet het overdag wel :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:45

Haha ja dat dacht ik ook, laat ik haar 's nachts in de woonkamer dan vangt ze niks meer en overdag er uit. Nou mevrouw had snel door dat overdag vogels vangen ook geen probleem is.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:44

ooh ik heb er thuis ook zo een zitten die graag eens zijn vogeltje of muisje komt showen die hij heeft gehangen. Een keer was het dat me zusje de deur open wilde doen, ik die vogel zag en haar nog probeerde tegen te houden en hij toch binnen was. Met het gevolg dat ik er op begon te gillen en hij zo schrok en naar boven was gevlucht om het onder een bed los te laten en er nog mee te spelen. Vogeltje was gelukkig wel dood. Uiteindelijk hebben we die kat onder het bed vandaan gekregen en heeft mamsie mooi de vogel mogen weggooien. Toen dacht ik ook: ROTBEEST. Hij is wel lief hoor, maar hij mag ze ook buiten aan mij showen.

Laatst stuurde me moeder weer een mailtje dat die er weer een had hoor. killerkat haha. Maargoed, geen tips om het af te leren.