Daisy wil niet naar binnen ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petraa14

Daisy wil niet naar binnen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:20

Hallo Bokkers!

We hebben een boomer teefje, Daisy! Ze is nu een half jaar en een echte puber!
Het is heel irritant, als ze buiten los is in onze achtertuin. Ze is daar even lekker aan het spelen met de bal bijvoorbeeld.
Dan na bijvoorbeeld een kwartier (als het bijv. begint te regenen) wil ik haar naar binnen halen.
Ze gaat dan altijd ''politie en boefje spelen''..
Ik zeg eerst lief ''Daisy, kom voor'' Dan komt ze niet, want ze vind het geweldig om lekker te rennen met iemand achter haar aan.
De tweede keer, zeg ik het wat strenger, zeg maar. Het lukt gewoon niet en soms duurt het wel 10 minuten.
Ik weet niet hoe ik haar snel naar binnen moet krijgen en hoe je dat het best moet doen.
Ik hoop dat jullie tips hebben, alvast bedankt!

Groetjes Petra :)

Mizora

Re: Daisy wil niet naar binnen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:52

Doe er een lange lijn aan, dan kan je daar op gaan staan als ze naar binnen moet.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:53

dat zou kunnen, bedankt!
Maar toch.. het was bij mijn vorige hond zo fijn dat hij gelijk kwam zonder lijn haha.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:57

1 keer lief vragen en de deur open houden
2de keer minder lief vragen en de deur open houden
komt ze niet?
deur dicht en negeren
ze wilt vanzelf wel weer een keer naar binnen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:58

Dat je vorige hond snel kwam is fijn, maar dat wad natuurlijk ook geen puber meer ;)
Wat je ook kunt doen is roepen, komt ze niet, laat de dan maar buiten. Deur dicht, en laten gaan. Dan meld ze zich vanzelf. Even buiten laten staan, dan de deur open doen en haar opnieuw roepen. Misschien werkt t :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:03

Evelli schreef:
1 keer lief vragen en de deur open houden
2de keer minder lief vragen en de deur open houden
komt ze niet?
deur dicht en negeren
ze wilt vanzelf wel weer een keer naar binnen :)

zo doe ik het ook ;) en het helpt !

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:03

Zorg er voor dat jij leuker wordt. Is ze geïnteresseeerd in koekjes of is ze juist heel fel op een bepaald speeltje?
Ga met haar trainen dat ze leert wat binnenkomen is en heb er een commando voor. Hier is het gewoon "binnen".
Kent ze het commando blijf al?

Een manier om het aan te leren:
Zorg dat jij iets heb wat haar interesse wekt (een koekje of haar leukste speeltje). Zorg dat ze net buiten gaat zitten, bij de drempel van de deur, met de deur open. Laat haar daar wachten en ga zelf binnen staan. Roep dan haar naam en laat het koekje of speeltje zien. Als ze naar je toe (dus naar binnen) loopt beloon je haar met het koekje of speeltje.
Dit doe je een aantal keer totdat je ziet dat ze door heeft dat ze bij je moet komen. Pas dan plak je het commando eraan. Je zet haar dan weer buiten (nog steeds net over de drempel) en roept "Daisy, binnen" en lokt haar weer met het koekje of speeltje en beloond haar als ze bij je is.
Als ze dit door heeft ga je het uitbreiden door haar steeds verder van de buitendeur af te laten zitten.
Hier ben je voorlopig wel even zoet mee.

Als ze dat allemaal goed kan kan je het moeilijker maken door het lokken met het speeltje of koekje minder te maken.
Daarna kan een stap zijn om eerst even met haar buiten te spelen, dan het spel te stoppen, binnen te gaan staan bij de deur en haar weer te roepen en het comando te geven.

Beloon haar ten alle tijden voor het binnenkomen.

Ga niet achter haar aan rennen als je haar graag binnen wilt hebben, want dat vind ze natuurlijk alleen maar een geweldig spelletje.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Ik ben zelf niet zo van het maar buiten laten als ze niet wil komen. Ik vraag me af of ze het principe binnenkomen wel kent. Daarnaast, als je haar buiten laat krijgt zij haar zin. Ze dient gewoon te luisteren. Je doet haar er alleen maar een plezier mee om haar buiten te laten, want dat is wat ze wil.

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:58

Bedankt Annepaardoes en de anderen!
Ik heb hier echt wat aan (:
Ze is alleen heel slim, ze is is helemaal gek op een ronde plasticen bal, dus die pak ik dan, alleen ze heeft gewoon door dat ik haar dan pak dus dan komt ze niet.. En koekjes ziet ze ook niet zitten als ze buiten is. Toch ga ik het wel proberen met die manier van Annepaardoes! Dus niet achter haar aan rennen, want dat vind ze natuurlijk leuk haha. Ook best logish. Ik hoop dat het wat beter zal gaan :p Bedankt! En oja, belonen als ze een keer vanzelf binnen komt zal ik doen!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:28

Petraa14 schreef:
Bedankt Annepaardoes en de anderen!
Ik heb hier echt wat aan (:
Ze is alleen heel slim, ze is is helemaal gek op een ronde plasticen bal, dus die pak ik dan, alleen ze heeft gewoon door dat ik haar dan pak dus dan komt ze niet.. En koekjes ziet ze ook niet zitten als ze buiten is. Toch ga ik het wel proberen met die manier van Annepaardoes! Dus niet achter haar aan rennen, want dat vind ze natuurlijk leuk haha. Ook best logish. Ik hoop dat het wat beter zal gaan :p Bedankt! En oja, belonen als ze een keer vanzelf binnen komt zal ik doen!

Sorry niet helemaal duidelijk van mijn kant. Ik doelde vooral op het altijd belonen als ze van jou binnen moet komen.
Gewoon nu even in de aanleer periode niet het aller leukste speelgoed buiten laten liggen. Dan heb je minder kans dat ze toch graag buiten wil blijven omdat daar haar favoriete speelgoed ligt.
Het is net als dat je een hondje blijf zou willen aanleren, maar onder tussen een grote worst op een meter afstand legt. Een getrainde hond moet dit kunnen weerstaan, maar als je nog in de aanleerfase zit is dat onmogelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:07

nooit in gaan op die kat en muis spelletjes. Gewoon roepen en komt ze niet dan wordt ze nat. De deur dicht doen en een paar minuten wat anders gaan doen en lekker in haar sop gaar laten koken. Ook als ze opeens wel naar binnen wil gewoon lekker laten doen totdat ze rustig is. Niet zij maar jij moet de dienst uit maken.
Is dat niet mogelijk dan idd aan de lange lijn naar buiten zodat je controle kan houden. Dus gewoon een 5 meter lijn er aan doen dan is ze zo lang dat je ze altijd kan 'pakken' wil ze dan weg gaan voor je dan gewoon op de lijn gaan staan en ze binnen halen.

Overigens als je ze buiten sluit en uiteindelijk komt ze als je ze roept gelijk goed belonen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:11

annepaardoes schreef:
Ik ben zelf niet zo van het maar buiten laten als ze niet wil komen. Ik vraag me af of ze het principe binnenkomen wel kent. Daarnaast, als je haar buiten laat krijgt zij haar zin. Ze dient gewoon te luisteren. Je doet haar er alleen maar een plezier mee om haar buiten te laten, want dat is wat ze wil.

Ik zie dat weer anders :D maar wie er nu gelijk heeft? Als mijn hond niet zou willen komen (doen ze wel) dan is het pech. Deur dicht en ik laat ze gewoon doen. Mijn idee is gewoon: hond luisterd niet dus ik loop weg en hond heeft niet gewonnen. Immers ze wil het kat en muis spelletje doen en niet het buiten blijven. ;)
Ze wordt er uiteindelijk voor gestraft dat ze niet komt want de baas verdwijnt en de deur gaat dicht dus ze wordt afgesloten van "de roedel" (vind ik eigenlijk niet de goede term maar oke) wat veel honden echt niet fijn vinden. Na een paar minuten komt dat meestal wel naar boven. Echter dan is het weer zaak nooit de deur open te doen als ze ertegen gaat staan springen of gaat blaffen o.i.d. want dan heb je het ene ongewenste gedrag af geleerd en leer je het volgende ongewenste gedrag weer aan ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:24

dierenfan schreef:
annepaardoes schreef:

Ik zie dat weer anders :D maar wie er nu gelijk heeft? Als mijn hond niet zou willen komen (doen ze wel) dan is het pech. Deur dicht en ik laat ze gewoon doen. Mijn idee is gewoon: hond luisterd niet dus ik loop weg en hond heeft niet gewonnen. Immers ze wil het kat en muis spelletje doen en niet het buiten blijven. ;)
Ze wordt er uiteindelijk voor gestraft dat ze niet komt want de baas verdwijnt en de deur gaat dicht dus ze wordt afgesloten van "de roedel" (vind ik eigenlijk niet de goede term maar oke) wat veel honden echt niet fijn vinden. Na een paar minuten komt dat meestal wel naar boven. Echter dan is het weer zaak nooit de deur open te doen als ze ertegen gaat staan springen of gaat blaffen o.i.d. want dan heb je het ene ongewenste gedrag af geleerd en leer je het volgende ongewenste gedrag weer aan ;)

In deze situatie zie ik het niet als een straf, want de hond wil juist graag buiten blijven. De hond heeft de zin gekregen om op de leuke plek (buiten) te blijven. Als het gaat regenen kan het een straf worden om buiten te blijven want dan wordt ze nat, maar in ga er vanuit dat ze TS de hond ook wel eens om andere redenen binnen wil hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:32

:( die rare quote regel hier wen ik nooit aan maar als ik een quote weg wil halen omdat er maar 2 mogen staan dan gaan de namen in de war dus dan nu maar zonder quote.

Ik heb niet het idee dat de hond buiten wil blijven om buiten te zijn, maar buiten wil blijven om dat leuke spelletje te spelen. Mijn hond wil wel eens buiten blijven om het buiten zijn en dat laat hij merken door wel mee te lopen maar echt in een houding van 'het moetttttt' regelmatig geef ik hem dan vrij en dan gaat hij lekker terug liggen. Of het nu sneeuwt of regent of de zon schijnt dat interesseerd mij niet. Immers ik heb een mening en mijn hond mag die ook wel hebben in overleg met mij ;) :D
Als buiten in je uppie leuker is dan binnen met het baasje dan lijkt me dat er iets fout gaat ergens.... zeker als je ook nog eens kijkt naar de kruising.

Als mijn hond op een gegeven moment toch naar binnen wil dan geeft hij dat aan door naast de deur te gaan liggen en als ik dat zie dan laat ik hem binnen. Tenminste: ik doe de deur open en als ik zeg dat hij naar binnen mag dan gaat hij (en dat zeg ik altijd maar hij weet dat hij op commando moet wachten anders gooi ik de deur dicht en zit hij weer buiten. Gewoon rustig en beheerst moet het gaan, uiteindelijk heb ik namelijk toch het laatste woord natuurlijk).