Konijnen koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 23:44

Ik loop stage op een zorgboerderij. Hier hebben wij een aantal knuffelhokken. Hier zitten konijnen in waar de kinderen ook bij kunnen om ze zo makkelijker te aaien, voeren, verzorgen enz.
Nou zijn er een tijdje geleden een aantal konijnen overleden en zitten er in één knuffelhok twee konijnen. Ik weet zo niet precies de oppervlakte van het knuffelhok, maar hij is behoorlijk groot voor twee konijnen.
We hebben drie konijnen apart zitten omdat deze gaan vechten als je ze bij de andere voedsters zet. Graag zou ik deze drie voedsters bij de andere twee voedsters in hetzelfde knuffelhok willen zetten. Ze zitten nu alledrie alleen en ik vind dat gewoon zielig.

Nou mijn vraag, wie heeft hier ervaring mee en kan me tips geven hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb wel eens gehoord dat je oude doeken in het hok kan leggen en met verschonen verwisselen zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen. Heeft hier ook iemand ervaring mee? En zo ja, zijn dat positieve of negatieve ervaringen?

Alvast bedankt voor het lezen en reageren. :)

Wilawander

Re: Konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:48

ik heb altijd alles gewoon bij elkaar gezet en dat was nooit een probleem maar wel een groot oppervlakte.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 23:51

Bij ons hebben ze ook een groot oppervlakte en schuilruimte. Huisjes, en aan de achterkant van het knuffelhok zitten planken (meerdere verdiepingen) waar ze op en onder kunnen. Maar ze blijven achter elkaar aan rennen, dat is opzich niet erg, maar ze vliegen elkaar letterlijk in de haren... Konijn wat er dan bij wordt gezet gaat dan gestresst in en hoekje zitten en zodra ze gaat lopen begint hetzelfde liedje weer van voor af aan...

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 00:03

Mijn voedster vlogen elkaar ook in de haren de eerste keer, terwijl de ruimte toch groot zat was. Elke keer als ik ze bij elkaar zetten was het vechten geblazen en de haren vlogen rond.
Ik kreeg toen de tip om naast de ren flinke herrie te maken (op pannen slaan, stofzuigen, etc.) zodat de konijnen bang werden en elkaar opzochten voor veiligheid. Dit heeft bij mijn nijnen geholpen. Wij hebben trouwens lawaai gemaakt met de kettingzaag, de boom moest toch gesnoeid worden ;)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 00:07

Oké! Aparte tip, valt te proberen. Veel lawaai maken moet geen probleem zijn voor de zorgboerderij kids :D

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:43

Koppelen kun je het beste doen op neutraal terrein.
Dus alle konijnen naar een plek die ze niet kennen en daar aan elkaar laten wennen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:04

Alleen maar voedster bij elkaar zou ik niet snel aan beginnen, kan er niet ook een gecastreerde ram bij?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:03

Niet doen ! 5 voedsters wordt zeker weten knokken
Als je de ruimte er voor hebt neem er dan minimaal 2 ex rammen bij
Anders niet aan beginnen ! En sowieso alleen koppelen op neutraal terrein

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:47

Alleen maar voedsters bij elkaar zou ik inderdaad niet doen... Is er geen enkele gecastreerde ram aanwezig?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:39

Anders kan je misschien een konijn ruilen met een opvang, dat die een voedster krijgen en jullie een gecastreerde ram zodat jullie weer gezellige koppeltjes hebben. Misschien is er wat te regelen met een konijnenopvang.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:41

Wat Evelijn zegt lijkt mij idd een goede optie. Verder zou je dan een van de voedsters mee kunnen nemen zodat ze bij de konijnenopvang op neutraal terrein gekoppeld kunnen worden.
Dit kost tijd en gaat echt niet in 5 minuten goed. :)
En zijn op internet ook hele goede sites te vinden met koppeltips!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 10:47

Bedankt allemaal voor de reacties.
Er zijn helaas geen gecastreerde rammen aanwezig. Wel twee niet gecastreerde rammen, maar die zitten bij elkaar, dit gaat prima, dus wil ik graag zo houden. :-)

Ik heb het er ook even over gehad met de persoon die over de dieren gaat. We gaan proberen om ze te koppelen op neutraal terrein. Ik ga ook overleggen met haar om ze evt. te ruilen idd met gecastreerde rammen. Maar kan je dan wel twee gecastreerde rammen samen zetten met twee voedsters? We hebben namelijk één knuffelhok "vrij".

Ik zal ook nog even uitleg geven waarom de andere voedsters apart zitten.
Eén voedster zat altijd samen met twee andere voedsters. Dit ging altijd prima. Tot het op een gegeven moment wel ruzie werd. Ze had overal wondjes en we hebben haar apart gezet. Wondjes zijn weer helemaal genezen.
De andere voedster is "gedumpt" op de zorgboerderij, zit dus ook apart, is ook vechten.
De laatste voedster had voor een tijdje geleden een abces, dit is open gemaakt en konijn is toen behandeld met AB. Ze moest apart komen te zitten. Deze dame is erg dominant, zowel naar mens als konijn.. Bij elkaar zetten lukte dus ook niet..

We zaten er ook al aan te denken dat, als het echt niet lukt geschikte koppels te vinden de konijnen evt. te herplaatsen. Er komen veel mensen op de zorgboerderij, er zit ook een theeschenkerij bij. Dus ik denk dat er genoeg animo voor is..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:25

2 gec rammen en 2 voedsters is een prima combinatie !

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 00:43

Oke! Bedankt voor je reactie.
Ik zal het er over hebben op mijn werk. Ik houd jullie op de hoogte!