Koppelen van konijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goldwynn

Koppelen van konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:39

Tot begin dit jaar had ik mijn vier konijnen bij elkaar in een groot hok zitten met voldoende ruimte om een eigen plekje te zoeken. Het gezin was samengesteld uit vader (gecastreerde ram), moeder en twee dochters. Helaas ben ik een van de twee dochters in januari kwijt geraakt, dierenarts denkt aan een hartstilstand of iets in die trant. Vervolgens was mijn mannetje de pineut. Door geen goede controle op hun gezondheid door mij was ik hem ook bijna kwijt, gelukkig gaat het de goede kant op en is meneer goed aangesterkt. De dierenarts was zelfs verbaast over hoe mooi hij aankwam.

Hij heeft echter wel in zijn uppie zitten aansterken en ik weet niet goed hoe ik hem nu weer aan beide voedsters moet koppelen.
Zoals in mijn vorige topic te lezen was is de moeder voedster erg dominant en dochter kan er ook wat van. Ik wil niet dat mijn lieve ventje de dupe wordt van twee sterke vrouwen en zijn welzijn staat verreweg voorop.

Ik had met het lekkere weer van de week dochter en vader samen in het gaas gezet en ben ik erbij gebleven. In eerste instantie dook vader bovenop zijn dochter, maar later kreeg toch echt m'n voedster de overhand en kwam hij niet meer uit een hoekje. Voelde niet goed dus na een kwartiertje (In totaal) maar weer uit elkaar gezet en dochter bij moeders terug in het grote hok.

Nu stelt mijn vader voor om het 'gat' in het hok weer te herstellen en in het loopgedeelde een extra nachthokje te maken. Dan kan Rambo daar apart van de dames zitten, maar kunnen ze door het gaas wel ruiken en snuffelen. Zo zit hij in ieder geval niet helemaal alleen en kunnen de dames hem ook niets aandoen, maar wat nu mijn vraag is; is dit een juiste oplossing? De overweging om mijn dominantste voedster (degene waarmee ik het minste heb) in te ruilen voor een liever dier in de hoop dat dat wel goed gaat speelt al een tijdje door mijn hoofd. Mits dit zou kunnen werken en echt niets anders werkt, ik heb de voedster van een hele goede vriendin gehad..

Stal_Fiore

Re: Koppelen van konijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:43

Is het een idee om je voedsters te laten castreren? Aangezien je aangeeft dat ze zo dominant zijn?
Ik weet natuurlijk niet hoe oud ze zijn.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 17:08

*pakt de paspoortjes er even bij*
De oudste voedster is nu ongeveer 2,5 jaar oud
De jongste is 1,5 jaar oud.
M'n gecastreerde ram wordt in augustus 4..

Het zou eventueel een optie zijn, maar op dit moment heb ik het geld niet het te betalen. En zo wel zou ik blut zijn. M'n ram heeft me laatst alweer een hoop geld gekost en ook hebben ze een paar weken terug hun entingen gehad. Ik weet dat m'n dieren geld kosten en ik deze moet dragen, maar castratie van m'n voedsters is niet echt iets wat als medische noodzaak gezien wordt. En dus op dit moment ook nog niet echt een optie..

Daarnaast is de jongste voedster een dochter van mijn allerliefste mannetje en eigenlijk had ik in het achterhoofd om later een nestje met haar te fokken. Gewoonweg omdat Rambo zo speciaal voor mij is.. Aan de andere kant zou het beter zijn een diertje uit de opvang te halen.. Bah.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:33

Is je ram al wel weer sterk genoeg om zichzelf te kunnen 'verdedigen' tegen de twee voedsters?
Ik denk dat het het verstandigst is om even contact op te nemen met een knaagdierenopvang, zij kunnen je vaak goed advies etc. geven! :j

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:44

Hij is ondertussen wel alweer aangekomen en goed levendig, maar nog niet op zijn 'vroegere' sterkte.
Daarnaast is het nogal een sulletje, zal niet heel snel van zich af bijten (altijd de laagste of ena laagste in rangorde geweest en komt niet heel erg voor zichzelf op voor zover ik kan inschatten).

Maar contact zoeken met een opvang zal zeker ook een idee zijn ^^
Ik ga even neuzen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:46

Aah, zo'n sulletje heb ik hier ook gehad inderdaad :(:)

Als je in de buurt van Utrecht woont, dan kan ik je absoluut Knaag & Ko aanraden! :j (opvang van de dierenbescherming)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:48

Ik woon in directe omgeving van Amersfoort, dus Utrecht is voor 'n belletje wel te doen..

Maar dit sulletje is wel echt 'n vriendje. Nog nooit eerder zo gek op een van m'n konijnen geweest terwijl we ze toch al best 'n poosje houden.. Maar goed. Hij was ook m'n eerste écht eigen konijn..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:36

Misschien een idee om twee koppels te hebben?
Dan kan je misschien een leuke en rustige dame voor je gecastreerde ram zoeken. Er zijn genoeg oudere konijnen dames die met smart aan het wachten zijn op de ware.

Je konijn inruilen zou ik niet doen, het diertje woont nu al een tijdje bij jou en dat vind ik zelf dan ook weer sneu.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:41

Haar inruilen doe ik ook liever niet, maar zoals al gezegd; mijn ram gaat voor. Ik zou de huidige twee dames ook zo omruilen voor diegene die ik in januari verloren ben.. Heb gewoon minder met hen, hoe leuk ze beide ook wel kunnen zijn..

Een extra konijn wordt m niet. Dat willen mijn ouders niet. Daarnaast heb ik niet nog een tweede groot hok om het andere koppel in te houden.. Helaas. Dat zou mijn voorkeur hebben gehad. Of ik moet dit grote hok scheiden en de koppels naast elkaar laten leven (gaas zit er tussen als scheiding).. Maar of de ruimte dan groot genoeg is..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:50

moeilijk ik zou op compleet vreemd terrein koppelen en eerst stress laten ondervinden. HIer ga ik altijd op mijn werk koppelen en dan dus eerst vangen, ren schoon maken, auto rit, op vreemd terrein met behoorlijk lawaai in een ruimte koppelen waar ze veel schuilmogelijkheden hebben en als dat uren goed gaat dan inladen, terug naar huis rijden en in de schone ren zetten. Eigenlijk nog geen problemen gehad gelukkig op deze manier. Ik voer ook altijd veel lekkers tijdens het koppelen door de hele ruimte. Geef ze de avond voordat ik ga koppelen alleen nog maar hooi te eten (en de nacht ook) en dan dus 's ochtends pas voeren tijdens het koppelen om ze zo ook wat af te leiden.

Daarnaast zou ik nooit een nestje fokken met niet ras konijnen omdat er al een ENORM overschot is aan konijnen. Bedenk wel dat hoe lief jou rammetje ook is het jong van zijn jong absoluut 0,0 op hem hoeft te lijken. KLonen gaat niet via fokken en gezien zijn dochter al niet is zoals hij is en je zet er ook nog eens een vreemde ram op zou ik helemaal niet meer verwachten dat die nakomelingen op jou rammetje gaan lijken.
Ik denk dat je beter naar de konijnenopvang kan gaan en daar kan gaan kijken en zoeken en vooral veel navragen om een konijn te vinden wat heel dichtbij het karakter en eventueel uiterlijk komt van je huidige ram als je het zo graag wil hebben.

Succes!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:56

Dat van het fokken weet ik, en ik zal het ook echt niet meer zo snel doen. Dit was een nest waarvan ik eigenlijk verwacht had dat het niets geworden was, bleek ineens begin oktober babies te hebben. Gelukkig hebben ze alle 4 snel een nieuw plekje gevonden, maar wil niet weer met 6 jongen zitten.. Als ze als slangenvoer eindigen voel ik me zo rot..
Ik zal dus ook eerder een leuk dier uit de opvang hebben, dan weet je tenminste wat je krijgt idd..

Maar op vreemd terrein koppelen; hoe bedoel je dat dan? Bij iemand anders thuis, in 'n bos met afgezette ruimte of wat..? Ik heb alleen beide buitenhokken en een klein gaas dat eigenlijk veel te klein is..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:20

Koppelen op vreemd terrein hoeft niet echt buiten jouw huis of tuin te zijn, maar het is het belangrijkste dat de konijnen er nog nooit zijn geweest. Het kan dus een afgezet stuk tuin zijn (als ze niet los lopen door de tuin), een schuurtje, binnen in de woonkamer, gang, badkamer etc.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:24

Oke, de gang zou wel kunnen ja. Daar kan ik ook makkelijk overzicht houden, al kan ik ze hier niet voeren. Dan zullen m'n ouders uit hun dak gaan. De tuin afzetten gaat niet zo makkelijk, daarnaast heeft m'n vader net de tuin bespoten tegen ongediertje en weet ik veel wat.

Eigenlijk overweeg ik om op dit moment m'n ouders even aan te kijken en zien of het hok gescheiden groot genoeg is voor 4 konijnen..