Ik loop vast.. Hoe ''volg'' aanleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ik loop vast.. Hoe ''volg'' aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:09

Ik weet het echt even niet meer dus wellicht zijn hier mensen met tips.

Al geruime tijd probeer ik mn hond ''volg'' aan te leren, maar het wil gewoon maar niet lukken.

Havanna is erg angstig geweest (maar het ergste is er nu wel uit), dus ik heb het wel steeds gedoseerd aangepakt om haar mentaal niet te veel te belasten. ''Naast'' en ''zit'' kan ze inmiddels perféct, aan haar leervermogen ligt het dus niet. Die commando's waren ook echt peanuts om aan te leren toen ze eenmaal wat meer rust in dr koppie had.

Met ''volg'' heb ik echter echt al van alles geprobeerd -O- In eerste instantie gewoon korte lijn en commando en dan heeeeel veel belonen met mn stem (eigenlijk zoals ik het met naast en zit ook heb aangeleerd). Omdat het niet wilde vlotten ben ik wat gaan zwalken over straat om haar te leren dat ze haar aandacht bij mij moest houden. Geen succes, ze laat zich rustig over straat sleuren :') Veel plotseling stilstaan, waarschuwen voor een beweging of juist niet, zoete koekjes of streng, Het. Wil. Er. Niet. In. Zucht....

Mn vader is heel lang puppytrainer geweest dus de usual tricks kennen we. Ik heb het mn vorige hondje ook ooit aangeleerd en die kon ik volledig sturen zonder riem oid, het is dus ook niet dat het aan kennis en kunde en ervaring ontbreekt.

Maar ik loop nu gewoon vast... Misschien komt het ook doordat, als ik iets strenger ben, Havanna daar een beetje beduusd van raakt. Ik ben zó lang al bezig om een blije hond te maken en dan probeer ik haar iets te leren en zakt die staart weer omlaag. Kan dus ook iets psychisch van mij zijn. :+

Maar voor ik me vastbijt in een methode (heb so far echt nog geen resultaat gezien op wat voor manier dan ook, en heb het echt lang genoeg de tijd gegeven) wil ik gewoon weten dat ik op het juiste spoor zit.

Dus... Help? Misschien iemand een ervaring of tip die nét effe beter werkt dan wat ik al heb geprobeerd? Een handigheidje? :)

TeSzZz

Re: Ik loop vast.. Hoe ''volg'' aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:13

Heb geen idee of je er wat aan hebt maar met onze pup trainen we volg met de clicker. Begonnen met kijk aan te leren en dat verder uitgebouwd naar kijken tijdens 2 stappen lopen en uiteindelijk volg. Zonder afleiding doet hij het prima, met afleiding clicker ik veel eerder. Als we langs een jogger lopen en hij kijkt naar mij click ik meteen (overigens zonder het commando volg) en beloon ik dus de aandacht voor mij, zonder afleiding loopt hij nu een meter of 6-7 mee met zijn aandacht op mij voor ik click.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:20

ik heb het geleerd met voer in mijn hand en dus van voer volgen naar hand volgen. Kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Pas toen hij wist wat volgen was die methode gepakt van slingeren over straat als hij niet volgde. Immers als je niet weet wat je moet doen dan heeft het ook geen nut dat je gaat slingeren want die hond snapt het hele verband niet natuurlijk.

Verder leer je volgen niet met stappen tegelijk maar je gaat bijv. eerst belonen dat de hond naar je kijkt terwijl ze naast je zit. Doe dan je linkerbeen naar voren en maakt dat ze gelijk mee gaat en beloon dat. Gaat dat goed doe dan nog een stap erbij en belonen enz. enz. echter let erop. Beloon soms na 2 stappen en dan na 10 stappen en dan na 50 stappen en dan weer na 4 stappen. Dus niet altijd beloning uitstellen want dan gaat de aandacht weer verslappen.

Mijn hond is het gelukt met clicker en voer. Nu ook nog target stick aan geleerd en daar is hij nog feller op en volgt hij nog beter mee. Echter dat is net wat je hodn leuk vind. Het moet gewoon een spel zijn tussen hond en baas en dan komt het wel goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:24

Bedankt! Toch weer dingen waar ik niet aan had gedacht...

Idd altijd met linkerbeen naar voren stappen en dan gaat het 3 passen goed en dan ben ik haar weer kwijt... Ik ga het in elk geval proberen met voer/clicker/hand! Ik zat al te dubben, want Havanna is wel een hond die het voor je moet wíllen doen en ik kon maar niet ergens op komen wat daarbij paste.

Bedankt dus voor de tips! :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:33

hoi,

hoe 'bang' je hond ook is,, niet streng zijn is belonen dat je hond bang is..
mijn hondje is ook al vanaf pups af aan bang,, door concequent te blijven en sterk in je schoenen te staan leert je hond vanzelf niet bang te zijn.
nu 5,5 maand later, 'groeit' mijn hond. ze is af en toe nog bang..
maar ze staat 'sterk in haar schoenen'.
wanneer mijn hond bang is straf ik, waarom ? omdat een hond niet bang hoeft te zijn.

over het onderwerp volg,, eerst luisterde mijn hond ook niet na volg..
maar het begint er langzaam in te kruipen in haar hersens..
wanneer ik haar aan de lijn heb, en ik zeg volg en ze reageert niet, roep ik nog eens, wanneer ze niet luistert verhef ik mijn stem.
ondertussen zet ik spanning op de riem, bij de 2e keer dat ik volg zeg trek ik wat meer aan de riem en daarna geef ik er een kleine ruk aan.
dit herhaal ik meerdere keren... op een gegeven moment weet ze wat ze moet doen.
wanneer ze los is, probeert ze er sneller vanaf te komen.
dan doe ik dezelfde handeling en wanneer ze bij me komt en weer weg wilt rennen zorg ik dat ik haar op het juiste moment aan tik, ze dus de aandacht bij mij moet houden.

het kan dus best zijn dat je je hond op de verkeerde manier beloont, onbewust.

hoe ik mijn hond beloon,,, om haar daarna vrij te laten .. dan roep ik haar terug en geef haar een kleine knuffel.
ik beloon bijna nooit met snoepjes en koekjes, waarom niet ? puur het feit dat ze dan weet dat als ze wat goed doet ze er van gaat profiteren en ze zo 'de hele dag door wat lekkers krijgt'.

ik zou zeggen probeer het eens
laat maar even weten of je er wat aan hebt..

maar hoe kan het eigenlijk dat die hond bang is ?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:36

bello wat versta jij onder straffen dan? bang zijn negeren oke, maar straffen vind ik absurd. De hond is ergens bang van en dat ga jij corrigeren omdat je vind dat ze niet bang mag zijn? Nu werk ik veel met bange honden. Bang om welke reden dan ook maar zo'n advies heb ik nog nooit gehoord laat staan iemand zien gebruiken in mijn omgeving.

Mijn hond probeerd niet weg te komen als hij los is. Vind alleen het feit dat de hond weg probeerd te komen als hij los is al getuigen van het feit dat de methode niet werkt eigenlijk, echter ik kan het verkeerd lezen en begrijpen natuurlijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 22:41

Ze komt uit Spanje en wát er is gebeurd is een raadsel, maar het is behoorlijk heftig geweest.

Straffen voor angst doe ik niet :n Of ik vind dat ze geen reden heeft om bang te zijn doet er toch niet toe? Zíj ziet een duidelijke reden om doodsbenauwd te zijn en het enige wat ik dan voor haar kan doen is haar angst negeren of haar een beetje helpen waar nodig. Toen ik haar kreeg was ze een zielig hoopje hond, inmiddels is ze al best heel stoer, dus ik denk zomaar dat ik haar niet beloon voor haar angst ;)

Verder is ze niet bang van een correctie/strengheid, maar ze raakt er wat beduusd van. Ik denk ook niet dat de strenge methode voor haar werkt, dus ben blij met de andere tips die gegeven zijn :) Die ga ik zeker proberen en denk zomaar dat daar wel een juiste aanpak tussen zit voor haar :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:46

een voorbeeld:

je hond is bang voor een andere hond, gaat als een gek om je heen rennen om de andere hond te ontwijken
ik zou mijn hond hiervoor straffen om hem bij me te trekken zodat hij fatsoenlijk langs me loopt.
blokkeren dat hij rondjes om me heen kan lopen.

een bange hond kan namelijk gevaarlijker zijn dan een gevaarlijke hond..
een hond kan uit angst bijten, en dat zal voorkomen moeten worden.

of zoals ik heb gehad met mijn hond, die was voor wildere en grote honden bang
ze wilde zich verschuilen achter me, ik confronteerde mijn hond met de andere hond om te laten zien dat ze niet bang hoeft te zijn.
of als ik aan het wandelen was, liep ik gewoon door en zag wel wat gebeurde of bleef ik extra bij die andere hond staan
als je mijn hond nu zult zien, zul je niet geloven dat ze ooit bang is geweest voor andere honden.
als ik mijn hond aan de riem had en er kwam een andere hond voorbij trok ik mijn hond na 'voren' omdat ze steeds achter me wilde verschuilen, om te laten zien, 'kijk die andere hond doet nix, loop gewoon door'

snap je ?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:48

amyz:

dat is dan altijd inderdaad een raadsel, maar een hond die in angst moet leven is ook niet juist ( vind ik)

succes ermee in ieder geval

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 23:02

Kijk voor de gein eens naar de filmpjes van Havanna op het strand (link in onderschrift) voordat je oordeelt.

Ik straf niet voor angst. Als ze in paniek raakte (gebeurt nu al niet meer) bracht ik de rust er weer in om vervolgens in alle kalmte het enge te gaan bekijken. Samen, want ik ben haar baas en ze kan en mag op mij terugvallen. Maar goed, hoef verder geen verantwoording af te leggen over mijn aanpak en ga dat ook niet doen want Havanna gaat hartstikke goed.

Liep alleen hier tegenaan maar ik heb weer wat nieuwe handvatten :) Nogmaals bedankt voor de tips en ik laat hier nog even weten hoe het gaat :D

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:45

De tips die hierboven al gegeven zijn, zijn inderdaad heel goed. Vooral in het begin kan het handig zijn om met voedselbeloningen te werken. Als dat goed gaat is het vaak prettiger om met een andere beloning te werken (de voedselbeloning kun je dan afbouwen). Probeer een speeltje te vinden waar ze helemaal gek op is/wordt. Kan vanalles zijn, maar wel het liefst iets wat jij vast kunt houden en waar zij wat aan kan trekken. Een gewoon balletje dat je weg moet gooien is minder handig, want je wilt immers dat ze bij je blijft met volgoefeningen. Niet alle honden zijn van begin af aan al enthousiast te krijgen voor een speeltje, maar dit moet je vaak oefenen (misschien is jouw hond dat al wel). Ze moet het in elk geval gaan associeren met spelen met jou en gaan zien als beloning. Geef het haar dus niet zomaar, maar enkel in spel met jou.
Oefen eerst met alleen naar jou kijken. Laat haar voor je op de grond zitten en geef bijvoorbeeld het commando 'kijk'. Als ze kijkt krijgt ze de beloning, ook al keek ze 'per ongeluk'. Dit kijken moet ze steeds langer kunnen. Zo train je de focus.
Tijdens de volgoefening houd je in eerste instantie het speeltje in je hand, zodat je hond het kan zien, maar wel zo hoog dat ze er niet bij kan. Het liefst tegen je aan, zodat ze omhoog naar jou kijkt. Als ze omhoog kijkt beloon je haar door haar het speeltje te geven en er even mee te spelen (liever niet weggooien dus). Jij begint het spel en staakt het spel. Doe dit wel voordat zij erop uitgekeken raakt, want anders ben je haar aandacht kwijt. Je vervolgt de oefening en breidt het steeds wat verder uit. Ze moet dus steeds langer naast je lopen en op jou focussen voordat ze de beloning krijgt. Als ze de oefening op een gegeven moment onder de knie krijgt kun je het speeltje in je zak houden, maar wel een zak waar je het gemakkelijk en snel weer uit kunt trekken. Je hond moet dan weer netjes naar jou opkijken en volgen voordat ze het speeltje krijgt.
Probeer tijdens de oefening niet alleen rechtuit te lopen, maar ook regelmatig te draaien. Zo houdt je haar aandacht erbij omdat ze steeds moet opletten wat jij gaat doen. Vooral draaien met de hond aan de binnenkant is in het begin handig, omdat de hond dan makkelijker naast je blijft. Ze moet netjes met haar schouder naast jouw been lopen, dus niet voor je uit/voor je voeten en niet half achter je, maar dit moet je gewoon oefenen. In het begin is de focus het allerbelangrijkst.
En nog heel belangrijk: houdt de oefening zeker in het begin héél kort. Als ze haar aandacht verliest ben je eigenlijk al te lang doorgegaan.
Succes!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 00:16

dierenfan schreef:
ik heb het geleerd met voer in mijn hand en dus van voer volgen naar hand volgen. Kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Pas toen hij wist wat volgen was die methode gepakt van slingeren over straat als hij niet volgde. Immers als je niet weet wat je moet doen dan heeft het ook geen nut dat je gaat slingeren want die hond snapt het hele verband niet natuurlijk.

Verder leer je volgen niet met stappen tegelijk maar je gaat bijv. eerst belonen dat de hond naar je kijkt terwijl ze naast je zit. Doe dan je linkerbeen naar voren en maakt dat ze gelijk mee gaat en beloon dat. Gaat dat goed doe dan nog een stap erbij en belonen enz. enz. echter let erop. Beloon soms na 2 stappen en dan na 10 stappen en dan na 50 stappen en dan weer na 4 stappen. Dus niet altijd beloning uitstellen want dan gaat de aandacht weer verslappen.

Mijn hond is het gelukt met clicker en voer. Nu ook nog target stick aan geleerd en daar is hij nog feller op en volgt hij nog beter mee. Echter dat is net wat je hodn leuk vind. Het moet gewoon een spel zijn tussen hond en baas en dan komt het wel goed.

Ik kan mij hier helemaal in vinden.

Zelf ben ik erg fan van de clicker. Ik vind het een hele mooie methode om een hond enthousiast te krijgen en zelf na te laten denken.

Misschien dat het voor havanna ook wel iets is om nog meer uit haar schulp te kruipen, want clickeren is alleen maar op positieve basis.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:54

weet je bello2005 dat angst die je op kropt in de hond omdat de hond die angst van jou niet mag tonen zeer gemakkelijk agressie kan worden omdat ze zich toch wil verweren?
Ze wil dus weg kruipen voor een andere hond en jij blokkeerd dat. Wat gebeurd er dan? Ze kan geen kant meer op en op het moment dat ze echt erg bang wordt (ze wordt echt niet opeens niet meer bang omdat ze niet weg kan) heb je kans dat ze het eerste en beste wat ze kan pakken gewoon pakt. En of dat nu die hond is waar ze bang voor is of een kind waar ze net bij kan of jou been of arm maakt niet uit. Angst die niet uit het lichaam kan wordt dus frustratie en als ze die frustratie af reageren kan het heel goed bijten worden.

Dit geldt overigens ook voor agressieve honden. Ga je die tegen houden met uitvallen (bijv. naar een andere hond) door ze te blokkeren dan heb je ook honden die jou pakken.
En ik ben zelf zeker geen heilige hoor. Mijn hond viel steeds uit naar dezelfde rottweiler die achter een hek zat en waar we langs moesten gaan.
Wat deed ik? Hem blokkeren natuurlijk zodat hij niet bij het hek kon komen. Mijn hond wond zich op een gegeven moment zo op dat hij mij pakte want die frustratie die hij elke keer weer had werd hem teveel en hij moest af reageren.

Toen wist ik dus gelijk dat mijn methode niet werkte en ben ik hulp gaan zoeken bij een gedragstherapeut. Immers waar je zelf niet uit komt zoek je iemand op die je kan helpen. Omdat hij zo agressief was heb ik het niet op kunnen lossen met een koekje en een snoepje want het enigste wat hij zag als we die straat nog maar in gingen was die hond al (terwijl die er vaak niet was). Echter na 4 dagen trainen zonder hulpmiddelen dan stem, riem en steeds terug lopen (zodra hij in aanval gedrag kwam gelijk omdraaien en terug lopen met snelheid zodat hij een behoorlijke correctie kreeg (met slipketting dus) zag hij mij wel staan en konden we netjes mij volgend langs die blaffende hond met klikker en met beloning want hij windde zich niet meer op en kon zijn aandacht bij mij houden. Nog steeds een hoop van geleerd want kan hem nu in andere situaties ook veel meer de baas, zelfs los. Echter omdat ik het zover had laten komen met blokkeren moesten we dus nu flink door pakken om het eind resultaat te krijgen. Enorm jammer en zeker ook voor de hond maar ook ik leer door fouten te maken en helaas zijn niet alle gemaakte fouten zo makkelijk op te lossen.

Maar dus nooit een hond blokkeren om angst of om agressie te vertonen want de meesten gaan het in steeds ergere vorm terug laten zien en dan wordt het pas echt een probleem.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:14

Wat bij ons ook nog helpt bedenk is net, is dat als de focus helemaal weg is (puppy is gek op vogeltjes jagen en zodra hij er een ziet fixeert ie daarop en krijg je hem niet met stem/snoepje/speeltje eruit) hem even onderbreken door hem bijv te laten zitten (en in het geval van het vogeltje ervoor gaan staan zodat hij het niet meer kan zien). Dat was een tip die ik vorige week op gehoorzaamheid kreeg, omdat doorlopen geen zin had om zijn aandacht terug te krijgen. Dan kan je in zit opnieuw aandacht vragen en daarna verder gaan.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:50

Volgen is een van de moeilijkste oefeningen om goed uit te voeren, belonen en geduld zijn de sleutel woorden, ga naar cursus zou ik zeggen. Via hier is het lastig uit te leggen...

En wil vooral niet te veel wees blij met 3 stappen, beloon haar uitbundig en ga wat anders doen, spelen bv

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:46

Wederom bedankt voor de tips!
Cursus wil ik uiteindelijk wel gaan doen maar kan ze nu nog niet aan. We hebben het ook besproken met een gedragstherapeute en zij bevestigde dat; ze zit mentaal nog op het niveau van een pup. Als ik dan echt cursus zou willen doen zou ik naar puppycursus moeten maar volgens haar zou dat verder ook niks toevoegen. :)

De tip voor een speeltje (zoals hierboven ook uitgelegd, écht ons speeltje) gaf zij toen ook maar Havanna loopt er niet warm voor. Heb ook het idee dat ze nooit heeft geleerd om met mensen te spelen. Doe erg mn best om haar dat te leren maar gaat moeizaam. Begint voorzichtig te komen maar het is een ding op zich en dus niet echt inzetbaar als trainingsmiddel.. Het kijken vind ik ook een goede trouwens!

Spijker wordt verder op zn kop geslagen met dat ze uit haar schulp moet kruipen :j Ga de clicker weer eens opgraven en sowieso ga ik het proberen met voer in mn hand, dat snapt ze intussen en zal denk ik wel werken :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:28

dierenfan,

mijn hond heeft me nog nooit aan gevallen, en ze staat zo sterk in haar 'schoenen' als of ze nooit bang is geweest..
ik confronteerde haar met hetgeen waar ze bang voor was.. een hond hoeft niet weg te rennen voor iets waar ze bang voor is.
ik liet haar ook wel eens extra met een wildere hond alleen..
met wildere hond bedoel ik, wild met spelen..

en qua agressieve hond.. het komt bij mij dus over, dat je je hond maar agressief moet laten doen na een andere hond,
het is toch logisch dat je de hond op zijn plek zet,, en hem aan pakt.

en 'oplossen' met koekje of snoepje.. of te wel BELONEN dat hij zo uitvliegt.
sorry,, maar je komt bij mij echt over dat je ERG weinig weet van het opvoeden van honden.

je hebt het uit eindelijk wel goed op gelost.. maar je blokkeert evengoed de aandacht na de andere hond, om 'tempo' te maken..

het is maar hoe je blokkeren opvat..

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:35

Ben je niet te voorzichtig met haar ? Functioneert op niveau van een pup ? Het is een hond, geen mens... En als ze echt zo functioneerde zou ze een commando zoals jij verteld naast niet kunnen leren...

Je hebt er maar over dat ze bang is enzo, maar als je haar gewoon gaat behandelen als hond ( hoe oud dat ze is )

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:40

Die uitspraak komt van een zeer goed aangeschreven gedragstherapeute.

En ik behandel haar zeker gewoon als hond van 2 jaar oud maar daarnaast houd ik ook rekening met wat er in dat koppie gebeurt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:41

Moet je hond bij 'naast' ook zitten? Kun je dan niet gewoon het commando 'naast' blijven gebruiken maar dan heel rustig uitbouwen.
Dus eerst: 'naast' en 1 stapje lopen. Of terwijl jij loopt 'naast' zeggen, kijken wat ze doet?

Maar ik denk eerlijk gezegd ook dat de clicker het beste werkt voor jullie. Duidelijk voor de hond, geen correcties (dus ook geen beduusdheid waardoor het denkproces gestopt wordt) en vooral goeie training voor jezelf.

Als je nog niet bekend bent met de clicker is er een soort van 'testoefening' om te kijken of je timing goed is en je het principe snapt: clicker je hond een doos in. Zet ergens een doos in een kamer neer, je uiteindelijke doel is je hond met alle 4 de poten in de doos te krijgen.
Train niet te lang, zet subdoelen. De ene hond zit de eerste training al in de doos bij een andere kan het 10 trainingen duren. En als je te snel wilt, snapt je hond het niet meer en gaat de verkeerde dingen doen of verliest interesse. En aangezien er tijdens clickertraining niet gecorrigeerd mag worden, kun je alleen maar jezelf aankijken ;)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:42

amyz schreef:
Die uitspraak komt van een zeer goed aangeschreven gedragstherapeute.

En ik behandel haar zeker gewoon als hond van 2 jaar oud maar daarnaast houd ik ook rekening met wat er in dat koppie gebeurt.

Misschien teveel ( niet bewust hoor)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:44

Ik denk dat de GT niet letterlijk bedoelde dat haar hond denkt en functioneert als een pup. Maar wel dat de hond nog wat in te halen heeft. Dat zie je vaker bij honden die slecht begonnen zijn, die moeten als het ware hun jeugd nog inhalen en zijn later volwassen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:51

:') Havanna een doos in. Is wel een mooi projectje :D

Clickeren ben ik idd bekend mee, heb het met poownlief destijds ook gebruikt :j

''Naast'' uitbouwen heb ik geprobeerd maar dat lijkt ze niet echt te snappen, was idd ook mijn eerste gedachte :)

Ik denk inderdaad dat de positieve benadering het beste gaat werken. Haar opvangbaasje zei het zo treffend; ze moet het voor je wíllen doen. Natuurlijk wordt ze wel gewoon gecorrigeerd (en dat accepteert ze zonder morren) maar om dmv correctie een commando aan te leren werkt gewoon niet... Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik haar dan aan het dwingen ben om te luisteren en buiten dat ik niet op die manier wil werken geloof ik ook niet dat ik er bij Havanna erg ver mee kom.
Bijvoorbeeld het netjes blíjven zitten tot ''ja, kom maar'' heb ik aangeleerd door tijdens het wachten haar de hele tijd over dr koppie te aaien, als soort afleiding/beloning. Nu kan ze rustig een kwartier blijven zitten wachten en ze steekt pas over als het commando gegeven is (gisteren dacht ik over te kunnen steken dus mn lichaam ging al naar voren, Havanna bleef keurig zitten). Is dus ook op positieve manier aangeleerd en heeft ze erg snel begrepen :) Denk idd ook dat clickeren/met voedselbeloning bij haar meer gaat uithalen :)

Sassol; dat idd. Ze heeft een achterstand opgelopen en is gewoon niet te vergelijken met een normale 2-jarige hond.

Ik houd zeker niet te veel rekening met haar ''trauma'' (om het maar even zo te noemen). Maar negeren werkt ook niet, daar zit het allemaal veel te diep voor. Ik ben al een half jaar erg hard met haar aan het werk om haar enigszins normaal te krijgen en het werpt absoluut zijn vruchten af. Haar opvangbaasje had gedacht dat ze helemaal niet trainbaar zou zijn, dus ik denk dat we het wel goed aanpakken. :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:50

De tip van dierenfan vind ik een goede, je hoeft er natuurlijk niet iedere meter een snoepje in te stoppen.
Werken met voerbeloning wil niet zeggen dat je alleen maar snoepjes erin aan het stoppen bent. Zodra het kwartje valt kun je de beloningen al snel afbouwen. (hier doen ze een moord voor de gehaktballetjes van de Lidl uit de koeling, voordeel is dat die ontzettend stinken en de geur dus goed aan je vingers blijft hangen :+)

Bij onze onzekere herplaatsers werkt het positief trainen erg goed. Werken met correctie zorgt ervoor dat ze weer onzeker worden, dan blokkeren ze. Pas als ze het commando goed kennen dan kan ik een correctie (mopperen, lage stem opzetten) geven als ze het niet uitvoeren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:48

Ik neem bij Luca gewoon een tennisbal in mn hand, dan volgt ie perfect :+

Ik zou als ik jou was idd met voer werken. Voer in je hand en haar daar achteraan laten lopen. Eerst om de pas belonen en zo uitbouwen. Pas als ze door heeft wat de bedoeling is koppel je er een commando aan :)