Konijn weggelopen, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Konijn weggelopen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:43

Helaas is het eindelijk gelukt.
Mijn konijnen hebben een hol de tuin uit gegraven.
Even in het kort:
Mijn 2 konijnen lopen de hele dag los in de tuin, en gaan 's nachts hun hok in. Dit doen we al 2 jaar zo, nooit problemen gegeven.

Nu is het zo dat mijn ene konijn Joshi niet meer terugkomt. Ik heb hem gistermiddag voor het laatst gezien achter de tuin. Mijn andere konijn is ook de tuin uit geweest maar is weer teruggekomen.
Nu hebben we afgelopen nacht Langlap ( :') Ik weet het, ik ben een drama met namen bedenken) gewoon in haar hok opgesloten (alleen) en vanmorgen weer losgelaten in de tuin. Het hol was nog open en we hoopte dat zij misschien naar Joshi zou gaan en hem dan weer zou teruglokken.
Dit is niet het geval, ik heb vanmiddag een uur achter de tuin gezocht, maar zag alleen Langlap daar zitten. Zij is weer terug de tuin ingegaan en ik heb haar toen in haar hok gezet.

Nog steeds geen spoor van Joshi, en ik zit nu met een dilemma.
Langlap lijkt namelijk erg van slag dat ze nu alleen zit, en dat willen we haar niet aan doen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de juiste keuze te maken.

Waar ik op het moment tussen twijfel is:

1. Afwachten tot morgen, als Joshi dan nog niet terug is een nieuw vriendje halen uit de opvang. Met het risico dat Joshi ineens terugkomt en we 3 konijnen hebben...
2. Het hok openzetten zodat Langlap ook weg kan, met het risico dat ze Joshi niet vindt en dus alsnog alleen is.
3. Langlap vrijlaten bij mijn manege in de buurt. Hier lopen meerdere konijnen. Met het risico dat ze dus niet kan overleven in het wild.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Anoniem

Re: Konijn weggelopen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:48

Ik zou Langlap zeker niet vrijlaten. Ik zou ook gewoon nog even wachten, wie weet komt hij terug! Heb je het hol al gevonden waarmee ze zijn ontsnapt?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:51

Natuurlijk niet vrijlaten zijn niet gewend leven in het "wild" Vind ik altijd zo onvriendelijk mensen die dat doen.
Dumpen altijd van alles bij een kinder boederij zo over het hek of op de hei. Al die konijnen vechten met elkaar en zelf voor hun eten zorgen.
Kan je niet een foto van je konijn ophangen in de buurt of papier met foto door de brievenbussen doen?
misschien heeft iemand het konijn gepakt omdat die het konijn zag lopen en nu opvangt?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:52

Ja die had ik al meteen gevonden. Maar die is nu nog open omdat Joshi dan nog terug kan komen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:57

Vrij laten ??? Dat dat überhaupt in je op komt.
Mn mond valt er van open. Een tam konijn overleefd het niet in het wild !!!!
Je maakt je konijn dan voer.

Ik zou voor optie 1 gaan.

Heb je al flyers ed opgehangen ?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:01

WinSel schreef:

Ik zou voor optie 1 gaan.

Heb je al flyers ed opgehangen ?

Zo tam is ze niet hoor :P

Ze is absoluut niet handtam, en het enige wat wij bijvoeren is hooi. En dat is ook alleen maar wanneer het gras niet hoog staat...

Optie 1 staat ook bij ons het hoogst, maar ik wou graag de mening van bokt horen. Niet doen alsof ik niks voor ze over heb aub. Welzijn van de dieren staat hier op nummer 1.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:05

Ik doe niet of jij niks voor je dieren over hebt. Maar vrij laten ? Kom op.
Het is een huisdier. Geen wild konijn dus je konijn overleeft Het niet !!!

Al Flyers opgehangen, amivedi gebeld ?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:13

WinSel schreef:

Nou, dat valt wel mee, hoor :) Dat dacht ik eerst ook tot we hier in het buitengebied kwamen wonen. Onze buren hebben altijd konijnen buiten gehad (witte nog wel) en daar zijn er door de jaren heel wat van ontsnapt. Die zien we nu jaren later gewoon gelukkig samen met de wilde nijnen door de percelen struinen. En hier lopen ook nog eens regelmatig jagers dus kennelijk zijn ze toch wel wat streetwise.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen het dumpen van konijnen in de vrije natuur, maar zo zwart wit is het nou ook weer niet.

*edit: in een woonwijk is het natuurlijk een ander verhaal*

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:15

WinSel, rustig aan, het is wel over gekomen denk ik ;)

Ts, hopelijk komt hij nog terug, succes! Wat je ook kan doen (buiten amivedi) is alvast naar de plaatselijke kinderboerderij en dierenasiel gaan om foto's te geven en je verhaal te doen. Als mensen een konijn vinden zijn dit meestal de plaatsen waar ze heen gebracht worden. Natuurlijk kunnen mensen zelf ook amivedi bellen als hij gevonden wordt (en asielen en kinderboerderijen zijn ook op de hoogte van amivedi), maar toch zou ik dit extra doen. Dan weten zij in ieder geval ook alvast dat er een konijn in de buurt vermist wordt, wie weet levert het iets op.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:16

Amivedi wel gecheckt, staat niks op. Flyers heb ik niet opgehangen, dat kan ik nog wel doen morgen. Het gaat mij nu echter meer wat ik moet doen met het overgebleven konijn...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:19

Ik zou nog even helemaal niets doen met het overgebleven konijn, wacht eerst eens af of je je andere konijn nog terugvindt of dat het zelf terugkomt.

Bij diezelfde buren van ons waren er ook konijnen die zelf telkens weer terugkwamen (en dan later weer ontsnapten.....)

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:34

Langlap! Geniale naam Floor!
Heb je al aangebeld bij mensen in de buurt of ze je konijn hebben gezien? Dit deed ik vroeger altijd met een vriendin als haar konijn wegliep. Werkten meestal wel. Ik zou het nog eventjes afwachten en anders misschien toch een nieuw vriendje halen. Succes met de zoektocht.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:37

Jeetje, wat sneu dat ie is ontsnapt!
Ik hoop dat je hem terugvindt...
Een nieuw maatje voor je konijn erbij halen, daar zou ik nog even mee wachten. Misschien kan je een knuffel of iets erbij leggen? (moet je wel even de geur van de konijnen erin wrijven)

Inderdaad briefjes ophangen, amivedi inschakelen (dus zelf ook een berichtje op de site zetten of bellen), asiels in de buurt in de gaten houden, misschien even langsgaan bij de mensen met kinderen..... (kinderen vinden volgens mij vaker konijnen terug doordat ze zoveel buitenspelen etc.)

Succes!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:28

waarom amivedi gecheckt en staat niets op? Zou netter zijn dat je haar er gewoon op zet als zijnde vermist i.p.v. wachten totdat andere mensen actie ondernemen.

Ik zou het overgebleven konijn herplaatsen en geen nijnen meer nemen. De tuin is dus niet nijnenproef en straks gaat het nieuwe konijn ook de hort op.

Wil je wel verder met nijnen maak dan eerst een ruimte waar ze 100% zeker niet uit komen en ga dan op zoek naar een nieuw konijn.

Succes!!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:59

Het overgebleven konijn zo lang in het hok laten zitten, dan heeft je andere konijn de mogelijkheid om via het hol terug te komen zonder dat je het overgebleven konijn ook kwijt raakt. Mocht je 'm dan in de tuin zien, snel het hol afsluiten en proberen te vangen. Daarna natuurlijk zorgen dat ze niet nog eens kunnen ontsnappen.

Heb je verder al rondgevraagd in de buurt? Of flyers opgehangen? Amivedi/dierenasiel/dierenartsen in de omgeving inlichten.
Ons konijn is ooit ook eens ontsnapt en die bleek vrolijk door de aangrenzende tuinen te struinen. :o Gelukkig waren de buren op de hoogte en kwam iemand 'm uiteindelijk thuis afleveren.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:42

Na een uur achter hem aan gerend te hebben, Joshi weer gevangen.
Hij is 4 dagen weggeweest en Langlap was heeel blij hem weer te zien :D

Dank voor jullie reactie!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:23

Wat fijn!
Nu alleen de tuin nog konijnproof maken ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:25

Super!!! Nu alles idd konijnveilig maken en weer verder genieten van het koppel!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:44

*\o/* *\o/* Da's goed nieuws!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:37

Wat fijn gelukkig maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:15

Super zeg!!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:24

Aah super fijn! Was ie in de buurt gebleven of dat niet?