Schuldgevoel naar honden toe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Schuldgevoel naar honden toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:46

Hoi allemaal!

Thuis hebben wij twee honden zitten, een vuilnisbak van 8 1/2 en een hazewindhond van zo'n 6/7 jaar denken wij.
Ik heb vaak een schuldgevoel richting mijn honden als ik lang van huis ben of ze weinig zie. Ik ben meestal rond 3/4 uur thuis van school en ga daarna ook meestal niet meer weg. Verder werk ik in totaal nog 8 uur per week.
De honden zitten zo'n 3x per week in totaal maximaal 20 uur alleen thuis en dan worden ze in de middag rond een uurtje of 3 door iemand uitgelaten of wij zijn dan alweer thuis. Wanneer de honden alleen hebben thuis gezeten gaan wij 's avonds altijd een flink stuk wandelen (bos/strand/park) de andere 4 dagen gaan ze altijd minimaal een uur naar het bos. De honden worden minimaal 5x per dag uitgelaten.
Soms voel ik me zo schuldig naar ze toe, dat ik in het weekend niet naar vriendinnen ga of eerder naar huis ga om bij de honden te zijn. Ik ben nu met de studie tot paraveterinair bezig en wil hierna nog doorleren, daarna hoop ik een baan te krijgen binnen de dierenbranch waarbij ik mijn honden mee kan nemen naar het werk.

Iemand die dit ook heeft? Of me een schop onder me hol kan geven omdat ik te menselijk denk? Naar mijn idee missen de honden mij echt niet als ik lang weg ben en hebben ze het ook niet slecht, maar toch blijf ik het moeilijk vinden.

xSCWx

Re: Schuldgevoel naar honden toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:50

Denk dat het allemaal wel meevalt hoor, max. 20u is echt niet veel en ze hebben ook elkaar nog. Je laat ze vaak en lang genoeg uit dus geen reden om je schuldig te voelen! Zeker als ze lekker beweging krijgen, gezelschap hebben ze in die paar uur ook van elkaar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:53

Volgens mij doe je er genoeg aan om het je honden naar hun zin te maken. Dus nee, ik denk niet dat je je schuldig moet voelen Lynne. Er zijn genoeg hondjes die elke dag 8 uur alleen moeten zitten zonder pitstop tussendoor, en daarna alleen even een plasje mogen doen buiten. Ik ken jou als zeer dierlievend, en dat is aan je dieren af te zien!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:01

kleinvosje schreef:
Volgens mij doe je er genoeg aan om het je honden naar hun zin te maken. Dus nee, ik denk niet dat je je schuldig moet voelen Lynne. Er zijn genoeg hondjes die elke dag 8 uur alleen moeten zitten zonder pitstop tussendoor, en daarna alleen even een plasje mogen doen buiten. Ik ken jou als zeer dierlievend, en dat is aan je dieren af te zien!

Dat is leuk om te horen Kim :o
Ik doe ook onwijs mijn best voor ze, maar ben soms bang dat ik tekort schiet naar ze.
Als ik thuis blijf voel ik me schuldig naar me vrienden toe en vind ik het ook weer jammer dat ik ergens niet heen ga, maar ga ik er wel heen dan voel ik me soms weer schuldig naar me hondjes toe. Ook al zit mijn moeder dan thuis bij ze..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:05

Kun je nagaan, jij voelt je schuldig voor je honden omdat je gezellig bij vrienden bent, terwijl de hondjes echt geen klagen hebben bij je moeder. Laten varen dat schuldgevoel, en de volgende keer even zeggen als je weer naar het strand gaat, dan ga ik mee ;-)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:16

Schuldig zou ik me niet voelen. Zou alleen kijken wat die flinke wandeling inhoud op werkdagen. Minimaal een uur vind ik wel nodig als ze voor de rest van die dag alleen thuis zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:23

3x per week maximaal 20 uur, dus dat is een uur of 7 per dag op de 3 dagen dat je dus niet thuis bent.
Ik ga niet op een BOKT manier reageren, want daar word ik zo misselijk van in andere topics.
Persoonlijk vind ik het wel veel uren om alleen thuis te zijn, maar als je honden gewoon een gelukkige indruk maken, dan zou ik me geen zorgen maken.
Niet elke hond is hetzelfde. Er zijn genoeg honden die hun ogen dicht doen zodra de baas het huis verlaat en ze pas weer open doet als de baas thuis komt. Dus jij bent de enigste die een correcte indruk van je honden kan krijgen. Heb je het idee dat ze dingen kapot maken als je niet thuis bent, dat ze rond pezen of wat dan ook, dan zou ik als ik jouw was, iets veranderen. Heb je het idee dat ze dat niet doen. Dan zou ik niets veranderen. Je honden zijn geen jonge honden meer, dus een dutje door de dag wordt misschien wel heel erg op prijs gesteld!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 18:35

de wandeling na een dag alleen is minimaal een uur lekker los rennen of we gaan een stuk fietsen. als de honden een lange dag alleen zitten, worden ze na een aantal uren alleen ook nog uitgelaten. de honden sluiten nooit iets en liggen gewoon rustig te slapen de hele dag, dat doen ze ook als wij wel thuis zijn. het zijn hele gemakkelijke rustige honden die een hop los mogen rennen en lekker spelen.:-)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:02

Oh die 20 uur gaat prima denk ik hoor, zeker als je ze daarbuiten nog genoeg beweging geeft :) Dat van 'het weekend' herken ik wel, en ik ben gewoon bijna fulltime thuis momenteel! Maar als ik heel eerlijk ben ga ik zelf ook liever iets leuks met het hondje doen, lekker wandelen of fietsen of zwemmen, dan dat ik de stad in ga :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:58

gezien hoeveel beweging je hun geeft lijkt me het genoeg. Zo lang ze lekker los door huis of een ruimte kunnen lopen als ze alleen thuis zijn en niet die 20 uur en alle nachten in een bench opgesloten zitten zou ik zeggen lekker zo door gaan. Vele honden zouden met die van jou willen ruilen en dat is geen goede meetlat natuurlijk maar mij klinkt het niet slecht in de oren. Mijn honden zijn zelden alleen thuis en dat is puur mazzel hebben omdat mijn moeder niet werkt, mijn pa bij de VUT is en ik ze ook nog eens minimaal 2 dagen per week mee naar het werk kan nemen. Echter als mijn ouders op vakantie zijn dan zitten ze soms wel 4 dagen in de week 2x per dag 4 uur alleen zonder problemen. Gewoon lekker naar dijk en strand tussendoor en in de avond voor 2x een half uur zodat ze zich helemaal leeg kunnen gooien (balletje mee en rennen maar) en ze zijn enorm tevreden. Bij mooi weer ook nog de mogelijkheid dat ze lekker in de tuin kunnen zitten en heb ze er nog geen seconde onder zien lijden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:52

je maak je druk om nix!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 07:33

ze lopen inderdaad gewoon door de hele huiskamer los! ze hebben daar speelgoed, 4 slaap plaatsen en water. beide honden hebben een grote poef tot hun en kunnen zo uit het raam kijken, verder hebben ze dan ook nog een andere plek om te gaan liggen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:06

en savonds lopen de honden ook altijd los. het komt vaak genoeg voor dat de honden nog liggen te slapen als ik thuis kom.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:48

Cesar milan had een keer een opmerking gemaakt die ik wel heel goed vond ivm je honden opsluiten in een kleinere kamer. Hij zei iets in de trant van dat als je weg bent van huis, dat je honden echt niet door jhuis gaan lopen om de schilderijen te gaan bekijken. Als je hond voldaan wordt in zijn behoeftes, dat hij normaal gesproken gewoon overdag als je weg bent, gaat liggen knorren. Ik ben het redelijk met deze opmerking eens, als je hond idd ook in balans is.
Dus TS, als jouw honden voldaan worden in hun behoeftes, dan hoef je je nergens zorgen om te maken.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:56

lynne_berna
ken dit gevoel, ik heb 2 chihuahuas op rustige werkdagen gaan ze mee naar de winkel, alleen nu gaan we verhuizen dus hebben het druk in de winkel, dus de hondjes blijven thuis.. mijn moeder is er wel maar voel me dan zo schuldig dat ik mijn honden thuis laat, savonds gaan ze dan ook mee naar me paard want anders heb ik het gevoel werken - thuis - paard zien ze me maar eventjes.
op zaterdag blijven ze van 1 tot 5 thuis is mn vader er wel, maar dan doe ik savonds ook vaak niets. ook omdat ik dan echt gesloopt ben en ook omdat ik denk ze zitten al de hele middag alleen..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 17:59

dat is inderdaad wel een mooie opmerking van cesar ja. vandaag was ik de hele dag thuis, vanochtend 2 uur flink door gestapt en ze lagen de hele dag te tukken. als ik naar hun gedrag kijk worden ze voldoende aan hun behoefte voldaan. 1 is er vandaag mee geweest naar de dierenwinkel en de andere mag zo mee naar spring les van een vriendinnetje. vind individuele aandacht voor beide honden ook zeer belangrijk;-)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:24

TS, individuele aandacht geeft mij een schuldgevoel. Als 1 mee gaat, dan gat de ander ook mee. Want ben altijd bang dat de ander dan jaloers wordt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:08

LecyTinker schreef:
TS, individuele aandacht geeft mij een schuldgevoel. Als 1 mee gaat, dan gat de ander ook mee. Want ben altijd bang dat de ander dan jaloers wordt.

Dat doe ik juist niet. Samen wandelen altijd als het maar even mogelijk is maar uitjes gaat er maar 1 hond mee. Heb ik ook ruimte om te genieten van mijn uitje want 1 hond mee is veel makkelijker dan 2 (zijn nog grote ook) en dan hebben ze ook alleen eens de aandacht. Gezien ik vaak naar braderien ga, intratuin, rommelmarkten, kermissen, nachtmarkten enz. komt het vaak voor dat er dus maar 1 mee gaat. En ook naar het werk gaat er regelmatig maar 1 mee en de ander blijft deels alleen thuis en deels met mijn ouders.

Mijn honden zijn dus ook gewend alleen thuis te zijn en naast dat ze samen heel goed functioneren doen ze dat dus alleen ook. Mocht er 1 overlijden over vele jaren dan weet ik zeker dat de ander gewoon in zijn uppie verder kan leven.
Vorig jaar ook met 1 van de 2 op vakantie geweest en geen enkel probleem gehad mijn ouders niet met de thuisblijver en ik niet met degene die mee gegaan is. Dit jaar gaan ze waarschijnlijk 2x allebei mee maar er is een kans dat ik de laatste keer mijn ene hond toch thuis laat ligt eraan wat we van te voren al graag willen gaan doen. Als we diverse uitjes willen maken naar gelegendheden waar uiteraard wel honden mee naartoe mogen dan blijft er 1 thuis. Gaan we veel naar dingen waar honden niet mee naartoe mogen dan gaan ze allebei mee en gaan we eerst een flink stuk wandelen, dan weg en na 5 á 6 uur maken we terug te zijn en gaan we niet meer weg ook. ;)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 07:34

ik vind individuele aandacht wel ontzettend belangrijk en wissel het zo af dat ze beide evenveel aan de beurt komen en ik me dus niet schuldig hoef te voelen. de gene die danachter blijft ligt gewoon te tukken en mijn moeder is dan ook gewoon thuis. 1 van de honden komt uit spanje en is erg onzeker, toch zal er ooit 1 dood gaan en dan wil ik dat beide honden normaal verder kunnen en ook dat de spaanse wat zekerder is van haar zelf, want die plakt nu verschrikkelijk aan de andere hond.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:37

als ik mijnes individuele aandacht geef is het oorlog erna, zijn beide erg gefixeerd op mij en gaan dan altijd met zn 2e mee, zijn 2 chihuahuas dus dit kan wel.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 13:30

A_man schreef:
als ik mijnes individuele aandacht geef is het oorlog erna, zijn beide erg gefixeerd op mij en gaan dan altijd met zn 2e mee, zijn 2 chihuahuas dus dit kan wel.

Dat is inderdaad een ander verhaal. Hier zijn ze alleen maar blij om elkaar daarna weer te zien ;)