Dode eenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Tink

Dode eenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:07

Ik heb geen idee of het hier goed staat, dus wanneer niet. Sorry!

Ik en een vriendin gaan altijd samen met onze honden het bos in, het bos grenst aan het kanaal en ja twee labradors samen... Natuurlijk, zwemmen!
Maar nu waren we vanmorgen weer lekker even met de honden weg,
en echt om de haverklap kwam een van de twee wel aanzetten met dode eenden uit het water of van langs de waterkant.

Is dit normaal? We hebben het afgestraft natuurlijk maar ze bleven maar komen, leek wel of ze overal zaten.
Alle eenden waren onthoofd en soms kwamen ze zelfs met karkassen aanzetten.

Nu was mijn vraag:
Kunnen ze hier ziek van worden? En zou je dit ergens moeten melden of is dit gewoon de natuur?

Wij vonden het zo raar... Natuurlijk komen we wel eens wat dode vogels tegen maar het waren er echt zoveel...

nynke55

Re: Dode eenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:10

Het lijkt er op dat ze te pakken zijn genomen door vossen. Ik weet niet of er een boswachter is, maar daar zou je het even kunnen melden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:11

Het lijkt mij niet normaal..
En volgens mij is dat wel iets waar ze ziek van zouden kunnen worden. Maar dat ligt er ook maar net aan waardoor ze zijn overleden, hoelang ze er al liggen, etc..

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:14

Nee het is ook niet normaal nee.. Wij vonden het zo raar.
Ik weet ook niet of ze ziek waren of vossen of wat dan ook...

Zou je de dierenambulance hiervoor kunnen bellen?

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:17

Ik zie trouwens dat ik heb getypt alle eenden waren onthoofd, dit klopt niet het waren een enkele... Maar deze kwamen uit het water. Neem aan als het door een vos komt dat de eenden niet meer het water in komen..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:47

Denk wel dat je de dierenambulance zou kunnen vragen.. Die hebben vast wel wat meer kijk op de oorzaak!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:19

Waren het misschien alleen vrouwtjes? Vaak in de paartijd worden er vrouwtjes verdronken omdat de mannetjes willen paren terwijl ze zwemmen. Veel vrouwtjes overlijden hier dan dus aan.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:22

Heel vaag dat er zo veel dode eenden zijn en onthoofd dit lijkt mij geval van dieren mishandeling want vossen onthoofden hun prooi niet en doden alleen als ze honger hebben en laten prooi niet achter.

Het afstraffen van je honden vind ik trouwens niet goed het is hun instinkt en het is een geschenk als zij hun "prooi' bij jullie brengen. Ik had ze persoonlijk bedankt met goedzo en ze aangelijnd en dan ergens anders heen gegaan

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:24

Ik moet eerlijk zeggen dat we daar niet opgelet hebben. Het was sowieso een karkas van een mannetje ( groene gloed over de snavel ) maar van de dode eenden heb ik er niet opgelet.

Het waren 2 meerkoetjes ( volgens mij heten ze zo ) geen idee wat verschil is tussen mannetjes en vrouwtjes, maar verder niet opgelet. Eigenlijk waren we meer bezig met de honden er bij weg te houden ivm ziektes en viezigheid.

Ondertussen heb ik net de dierenambulance aan de lijn gehad. Zij gaan er straks even langs, ook zij vonden het extreem veel en dacht misschien aan dat er iets in het water zou zitten? Ik heb geen idee of ik er nog iets van terug hoor, maar dan heb ik het tenminste gemeld!

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:25

Nathas schreef:
Heel vaag dat er zo veel dode eenden zijn en onthoofd dit lijkt mij geval van dieren mishandeling want vossen onthoofden hun prooi niet en doden alleen als ze honger hebben en laten prooi niet achter.

Het afstraffen van je honden vind ik trouwens niet goed het is hun instinkt en het is een geschenk als zij hun "prooi' bij jullie brengen. Ik had ze persoonlijk bedankt met goedzo en ze aangelijnd en dan ergens anders heen gegaan

Het is ook niet zo zeer afstraffen, maar meer bij ons houden en zorgen dat ze de dode beesten loslieten alleen ze vonden het een leuk speeltje! Verder inderdaad aangelijnd en doorgelopen, maar we bleven ze tegen komen.

Het onthoofden dachten wij ook aan dierenmishandeling. Eenden lagen dan vaak ook in de buurt van nesten en in het riet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:26

Dat is inderdaad heel raar, en klinkt mij ook alsof er mee aan de hand is...

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:28

Het waren 4 onthoofde eenden en de rest allemaal dood uit het water of van de waterkant. Er is hier in de buurt inderdaad wel eens vaker sprake geweest van dierenmishandelig, maar er kwamen ook ''hele'' dode beesten uit het water... Dus misschien zit er wel iets in het water?

Ik heb geen idee, hopelijk hoor ik wat terug van de dierenambulance want eigenlijk lopen wij hier al een jaar wekelijks in het bos en nog nooit gezien

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:51

Het is nog te vroeg voor botulisme dus het is wel een beetje dubieus.
Gingen ze jou nog terugbellen?

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:59

Ze hebben me terug gebeld met de vraag waar precies, omdat ze daar liepen. Maar ze hebben dus alleen de twee karkassen gevonden en een dode eend. Maar verder niks, en ik ben toch echt niet gek := Het was echt niet een dode eend, maar veel meer.. Geen idee of ik nu nog iets erover te horen krijg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:06

heel vreemd. Ik zou deh onden wel goed in de gaten houden de komende dagen en daar even niet meer gaan lopen. In feite door een ziekte worden ze niet onthoofd. Maar je weet niet waarom ze onthoofd zijn en door welk dier of door welke mensen en mnet welke bedoelingen dan..

Hopelijk is er niets aan de hand dan dat er een dier bezig geweest is met uitmoorden.