onze eend ontsnapt telkens weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

onze eend ontsnapt telkens weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:45

Heej bokkers,
Wij hebben thuis 2 eenden zitten, die tot nu toe altijd mooi binnen de afbakening bleven zitten. Ze hebben veel plaats om te lopen en een klein vijvertje samen met 2 kippen.
Nu breek ons mannetjes eend altijd uit. We hebben al de mogelijke gaten opgevuld en zijn vleugels zijn geknipt (geen mogelijkheid tot bovenkant afspannen, vandaar) en hij kan dus niet vliegen. Nu hebben we hem al ontelbaar veel keer hem gepakt en hij blijft ontsnappen. Wij hebben btw ook een grote vijver in de tuin waar hij zijn hartje nogal kan ophalen en daar dan constant inzit, maar het vrouwtje zit daar dan maar zielig te wachten.
Daarom dacht mijn moeder haar ook vrij te laten, maar momenteel vind ik dat een slecht idee, aangezien ze een makkelijke prooi zijn doordat ze niet kunnen vliegen (groeit nog wel aan). Anders vind ik het geen probleem, zeker niet moesten ze dan nog eens terug komen :D

Wat moeten we doen?
Alsjeblieft geen gemene reacties op het feit dat de vleugels geknipt zijn, ze waren ook al zo toen we ze kochten en hebben dit zo verder gedaan.

Pluttersput

Re: onze eend ontsnapt telkens weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:37

Wat zijn het voor eendjes dan? Mandarijn en Carolina eendjes zijn bijvoorbeeld beruchte klimmers, misschien dat hij via via ergens over de draad heen kan?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:38

ja ik ben ook wel benieuwd wat voor eenden :)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:34

Goh, geen idee, ze komen van de markt. Het zijn hele mooie, het vrouwtje geheel wit en het mannetje wit met bruin.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:43

Dan vind ik eigenlijk dat je ze absoluut niet zomaar los mag laten. Jullie hebben ze gekocht, jullie verantwoordelijkheid. Blijven ze bij jullie niet binnen? Kijk dan of je een ander huis kan vinden...

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:52

Tis niet dat ze het slecht hebben bij ons hoor, ze hebben een groot loopstuk tussen boompjes en een vijvertje maar ik wil ze ook helemaal niet kwijt, het is alleen dat we niet snappen waar hij altijd ontsnapt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:13

Ach, vaak als de vrouwtjes broeds worden gaan ze oP stap. Wij hebben laatst een geleewiekt koppel Carolina eenden gevonden, die wonen nu in onze vijver. Nu t vrouwtje broeds wordt gaan ze ook steeds hoger, vandaar dat ik vroeg wat voor soort het was :) wij hebben de draad nu een meter hoog staan, en nu lijken ze te settelen.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:18

friends_f_e schreef:
Heej bokkers,
vleugels geknipt zijn

Sorry, hier moest ik even om lachen.. :+

Grote kans dat het mannetje op zoek is naar een (nieuwe) partner. Het is het seizoen ervoor..

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:35

Ja maar met het verschil dat hier het mannetje is dat ontsnapt en dat hij wel op de grote vijver blijft. Het is niet dat hij op wandel is in de buurt.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:23

Op de een of andere manier snapte het mannetje hoe hij terug naar binnen kon om te eten, en deze morgen was het vrouwtje mee buiten en even later hij weer binnen. En na heel lang hebben we gevonden waar ze uit gingen en nu blijven ze lekker binnen :D

Toch slimmere beestjes dan ik dacht.