Moeilijk plaatsbare dieren meer kans geven op huis, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Moeilijk plaatsbare dieren meer kans geven op huis, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 13:28

Hoihoi,

Wij hebben in de opvang twee beertjes van 8 maand. Zij zijn al 4 keer verhuisd voor ze bij ons in de opvang terecht kwamen en daarom hebben we duidelijk in de advertentie staan dat ze écht alleen weg gaan naar iemand die ze NIET meer afdankt. Kregen we gisteren een berichtje, iemand wou ze hééél graag hebben en ze kon ze een goed huis geven. Wij hebben meteen gebeld en als snel stonden ze aan de deur.
Helemaal tevreden en na even zitten aaien hebben ze de twee ventjes meegenomen. Wij natuurlijk heel blij, dat ze eindelijk een goed huis gevonden hebben.
Gaat een uur geleden de telefoon; We komen de cavia's terug brengen. Ik kan jongen uit een nest krijgen en dat heb ik liever.

Nu zijn ze dus weer in de opvang.. Maar mensen willen de kleine broertjes gewoon niet. Cavia's die niet geplaatst worden blijven bij ons wonen, maar natuurlijk zien we ze liever vertrekken naar een goed huisje.

We hebben flyers bij dierenwinkels, supermarkten, dierenartsen. Advertentie's op marktplaats, vaak ook op bokt. Heb twitter gemaakt voor de opvang, hyves, ze staan op caviaforums etc. We krijgen dan ook genoeg mensen die een cavia willen adopteren, maar ze kiezen allemaal voor andere cavia's in de opvang...

Nou wil ik dus meer aandacht voor deze beertjes... Maar hoe? Ik heb er al aan zitten denken om 24/7 een webcam op ze te richten, zodat mensen ze kunnen volgen inplaats van alleen een foto... Maar ik moet eerst zien hoe ik zorg dat de webcm 24/7 werkt, want nu stopt hij ermee na een uurtje of 2 als ik niet met de muis beweeg.

WinSel

Re: Moeilijk plaatsbare dieren meer kans geven op huis, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:32

Ach Jeetje de arme schatten. Ik heb helaas geen.plek meer.
Misschien een keer een aantal.mooie fotos maken en dat plaatsen op oa bokt.
Vind het wel erg.sneu voor ze :(

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:10

Ik zou zoiezo de regeling veranderen bij het herplaatsen want mensen maken misbruik van de vrijheid die jullie geven.....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:26

Hier hetzelfde probleem. Twee mannetjes cavia's die afkomstig zijn van een meisje die ze niet meer verzorgde. Ouders hebben geen zin in de verzorging dus moesten ze weg.
Ze zitten al een heel tijdje bij ons, maar niemand wil ze.

Dit is vooral omdat ze doods en doodsbang zijn voor mensen. Als ze mensen zien vliegt het zaagsel door de kooi en schieten ze hun slaaphuisje in.
Sinds kort maken ze ook nog ruzie waardoor ze nu gescheiden zitten. Hopelijk krijgen we ze nog gekoppeld aan andere cavia's.

Ik weet niet wat dat meisje met die cavia's uitgevreten heeft, maar zo schuw heb ik ze nog nooit gezien. Ze zijn ook pas een jaar oud, dus.. ze moeten toch wel iets heel naars meegemaakt hebben.

Zijn ook al een aantal mensen komen kijken, maar als ik het huisje oppak om ze te laten zien en ze zien een cavia die alle kanten opvliegt van angst willen ze ook allemaal andere cavia's.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:30

Ik mag geen extra cavia's meer, maar vind het schandalig hoe zulke mensen ermee omgaan!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:31

Laptopmuis schreef:
Hier hetzelfde probleem. Twee mannetjes cavia's die afkomstig zijn van een meisje die ze niet meer verzorgde. Ouders hebben geen zin in de verzorging dus moesten ze weg.
Ze zitten al een heel tijdje bij ons, maar niemand wil ze.

Dit is vooral omdat ze doods en doodsbang zijn voor mensen. Als ze mensen zien vliegt het zaagsel door de kooi en schieten ze hun slaaphuisje in.
Sinds kort maken ze ook nog ruzie waardoor ze nu gescheiden zitten. Hopelijk krijgen we ze nog gekoppeld aan andere cavia's.

Ik weet niet wat dat meisje met die cavia's uitgevreten heeft, maar zo schuw heb ik ze nog nooit gezien. Ze zijn ook pas een jaar oud, dus.. ze moeten toch wel iets heel naars meegemaakt hebben.

Zijn ook al een aantal mensen komen kijken, maar als ik het huisje oppak om ze te laten zien en ze zien een cavia die alle kanten opvliegt van angst willen ze ook allemaal andere cavia's.

wat een triest verhaal dit |( Die beestjes zijn nog nooit in handen geweest of misschien in hele harde handen |(
Ik snap al die ouders niet die op het gezeur van hun kind ingaan,als het beestje er eenmaal is wordt het niet verzorgd.
Vreselijk dit!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:32

Ojajoh schreef:
Ik zou zoiezo de regeling veranderen bij het herplaatsen want mensen maken misbruik van de vrijheid die jullie geven.....

dan worden ze in de bosjes gedumpt, verwaarloosd whatever. Als mensen ze kwijt willen, dumpen ze ze gewoon

Tis sneu, maar voor een groot deel van de Nederlandse mensen zijn beesten geen dieren, maar luxe arikeltjes, geinige gadgets, tijdelijke interesses, etc. Zolang dat niet veranderd hou je dit probleem. Denk zelfs dat het steeds erger wordt. Er komen steeds meer leuke troeteldiertjes. Dus je saaie cavia inruilen voor een gave grond eekhoorn is veel hipper

Ik zou bijna zeggen breng ze hierheen, maar mn vriend wordt knettergek van me, heb al 2 opvang konijnen, katten, hond, etc.

Ik zou facebook/hyves goed gebruiken, andere opties heb je weinig.

En laat ze castreren!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:33

Ts waar woon je. Als je nou bij mij in de buurt woont wil ik wel reclame fotos maken...

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:39

hoi
ff off topic, ik keek even op je profiel of ik kon vinde waar je woont en zag daar het volgende "*Zwaait naar stalkers en andere vage figuren*" deze is echt leuk ik moest erg lachen.
Maar nu weer ontoppic als je hier in de buurt woont kan ik misschien iets voor je betekenen wil e meer info over de cavia's en de plaats waar je woont maar me sturen via pb?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:41

Vreselijk...wat zijn dieren toch wegwerp artikelen geworden!
IK heb ook geen tijd, en een behoorlijk moeilijke herder ( alles wat klein is en eetbaar is niet veilig zeg maar), maar zou ze anders best op willen nemen.
Het castreren is inderdaad echt de beste oplossing, mits alle eigenaren en ook van kat,hond en het niet laten dekken van o.a de Shetlander, er aan mee zouden werken!
Zou heel veel dierenleed besparen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:13

Zelf vragen wij geen afstandsgeld van de eigenaren. Ik denk dat dat ook de doorslag is dat vele mensen hun dieren naar ons brengen als ze ze moe zijn.
We hebben dit gedaan omdat mensen liever hun dieren kwijt zijn dan rijk op een gegeven moment. Hier in de buurt worden nu wel minder dieren in bossen gedumpt en bij ons is er op een koppeltje kippen na het laatste half jaar niks meer over het hek gezet.

Maandag worden er een aantal cavia's opgehaald door een liefhebber, daarna kunnen er weer nieuwe komen. Staat een wachtrij van maar liefst 11 cavia's op dit moment. Allemaal mensen die ze moe zijn.
We sturen ze meestal ook de website van de caviaopvang hier in de buurt,.. maarja.. dat kost geld.

Voor castreren hebben we dus geen geld. Maar er zijn toch vrij veel mensen, vooral uit de buurt, die bij ons mannetjes halen om te halen castreren in de kliniek in de buurt.

Denk dat het meer onder de aandacht moet komen hoeveel dieren in asiels zitten, gedumpt worden in bossen, etc. Velen mensen hebben daar totaal geen idee van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:16

Ojajoh schreef:

Lijkt me ook niet handig, beter terug naar de opvang dan ergens gedumpt...

Ik weet het niet, het blijft lastig. Feit is dat er meer aanbod dan vraag is, ik merk het met de ratjes ook. Tamme, jonge dieren worden nog wel geplaatst, de leuke kleurtjes ook :\ , maar oudere, minder tamme dieren met een niet bijzonder uiterlijk blijven in de opvang. Vreselijk jammer.

Misschien is financiële adoptie aanbieden een optie? Dan blijven de dieren in de opvang, maar kan je de kosten wat drukken door mensen een dier te laten adopteren zonder dat ze ze daadwerkelijk in huis hoeven te halen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:21

Zo heb ik al twee setjes beertjes gehad die echt niemand wilde hebben uit de opvang.
Als ik een plekje heb mail ik altijd naar de opvang of ze iets hebben zitten wat ze niet kwijt raken.

De eerste keer waren dit twee extreem bange beertjes waar ik zelfs handschoenen voor kreeg toen ik ze op ging halen. Ze zijn vreselijk lief geworden uiteindelijk.

De andere twee waren zwart en niemand wilde ze om die reden hebben, zaten al 7 maanden daar in de opvang en al een keer overgeplaatst vanuit een andere opvang.

Het is dat ik geen plek heb anders hadden ze welkom geweest.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:40

Is het geen mogelijkheid om ook nog foto's in de wijk-krant te plaatsen? Hier staat in het wekelijkse krantje altijd een advertentie van het asiel; baasje gezocht.
Als je het sneue verhaal erbij vertelt, geloof ik wel dat er een dierenliefhebber is die ze op wil halen... Lastig zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:00

Als ik het geld er voor had, mochten ze hier heen komen.
Maar helaas nog geen werk gevonden. Pas als ik werk heb mogen er meer dieren bij komen van mams.
Die onderhoud ik ook helemaal zelf. Maar met eventuele DA kosten schiet ze voor.

Wil sowieso graag 2 caafjes <3 in het verleden heb ik er 2 gehad. Maar zo op een dag zaten ze onder de kleine beestjes. Snel mee naar de DA, maar het was al te laat. Ging echt zo raar en snel

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 23:44

Regels kunnen we idd niet strenger maken, dan is de kans te groot dat de dieren gedood worden als ze er toch vanaf moeten. Nu zitten ze iig veilig in de opvang, dat hebben we veel liever dan dat ze achter onze rug om gedumpt of gedood worden :)

De krant is idd wel een goed idee! Dat zullen we eens gaan regelen :j

Winsel; We zitten in Wezep, bij Zwolle :)

Wij vragen ook geen geld voor het afstaan. We willen wat dat betreft de drempel om een dier naar de opvang te brengen inplaats van te doden of dumpen zo klein mogelijk houden. Als er geld word gevraagd dan kiezen veel mensen niet voor de opvang... Nu krijgen we cavia's uit heel Nederland in de opvang.
Het is zelfs zo triest dat er mensen zijn die ons vragen naar ons adres en geen afspraak willen maken, omdat ze zich schamen omdat ze er niet meer voor kunnen zorgen of als een cavia er slecht aan toe is. Zulke mensen zetten de dieren dan gewoon voor de deur... Daarom hebben wij nergens het adres van de opvang staan, omdat mensen dat ook doen als er sneeuw ligt of in open dozen waardoor ze het gevaar lopen gegrepen te worden door een kat.. Ónze kat bijvoorbeeld.
Maar we pikken die mensen er zo tussenuit, dus in het belang van de dieren andwoorden we dan met ons adres en wanneer ze langs willen komen + de dagen waarop we er ''niet zijn''. Je kun de klok erop gelijk zetten dat op een dag waarop we er ''niet zijn'', de cavia's gebracht worden.

De fokker van de beertjes herkende ze toen ik ze op marktplaats had staan en haar houden we nu op de hoogte. Zelf kan ze ze niet terug nemen, maar ze gaat een kennis vragen of zij ze in huis wil nemen.

Dit zijn de twee ventjes;
Afbeelding
Afbeelding
Het zijn toch schatjes? <3 Ben stiekem wel gek op ze en hield het ook niet droog toen ik ze uit het doosje haalde toen ze net terug gebracht waren.. Ze kunnen dan wel niet praten, maar die oogjes vertellen net zoveel.. :(:)