Poes bandje leren accepteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Poes bandje leren accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:16

Ik wil graag mijn poes haar succes in de vogeljacht ontnemen door haar een belletje om te hangen.
Maar tot nu toe slaag ik er niet in dat ze een bandje accepteert, ze weet het kapot te krijgen.
Dit is mijn eerste kattenervaring dus hopelijk kan iemand anders me tips geven?
Ik heb haar nu een paar maanden, heb haar op straat gevonden, de DA schat haar 2.

Iemand tips over hoe ik dit kan aanpakken? (Binnen houden is niet het antwoord dat ik zoek :D )

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:20

Hoe weet ze ze kaopt te krijgen?
Normaal gesproken is het genoeg om het bandje om te doen en iets lekkers te geven om er een positieve draai aan te geven :j
Ze wennen er vanzelf aan zullen gaan krabben en rollen maar het word een gewenning

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:22

Ik denk dat ze ze kapot bijt. En de leren bandjes weet ze af te schuiven al ligt ze een kwartier te spartelen. (en daarna vanwege stress erop te plassen, terwijl ze verder ontzettend zindelijk is)

Seven

Re: Poes bandje leren accepteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:31

Als ze ze afkijgt zijn ze te groot, ze moet dr niet met dr mond bij kunnen. Anders kan ze ook met dr onderkaak achter het bandje blijven houden.

Tis verder gewennig even om doen lekker spelen met dr lekker kroelen en weer af doen en zo op bouwen naar een half uur, uur en langer dan zal ze er vanzelf aan wennen.

1 van onze poezen wou ook eerst geen bandje accepteren maar met wat extra aandacht loopt ze nu al meer dan een jaar met een bandje rond zonder problemen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:35

Oke, hier kan ik wel wat mee. Maar het bandje moet dan echt vrij strak, ik vond dat ik het al strak om had. Hebben ze daar dan geen last van?

En wat voor bandje? Elastisch of juist niet, en wat is gevaarlijk wbt ergens achter blijven hangen (ze is nogal een avonturier, ze is zelfs te vinden op onze schoorsteen die zich op 9m bevindt).

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:36

Tjah, ben zelf geen voorstander van bandjes... Wat als ze in een boom vast komt te zitten? Wij hebben jaren geleden, net optijd onze kat los kunnen maken. Anders had ze zich opgehangen... Of je moet een goed veiligheids bandje om doen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:41

en... als het alleen voor de vogeltjes is... hier vangt meneer met belletje af en toe nog vogeltjes ... weet niet of het minder was zonder belletje.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:46

Een bandje vind ik eigenlijk ook gevaarlijk voor katten.
Ik heb ooit mijn kat een bandje omgehad, maar ook bijna verkeerd afgelopen hoewel het best strak zat.
Sindsdien geen bandjes meer, dan maar een extra muisje vangen. :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:51

Het is alleen voor de vogeltjes. Ik weet dat ze een stropertje is en het is een kattenrijke buurt, ik wil de vogeltjes ook een kans geven. Maar goed, het helpt dus niet zo goed?

Maar tegelijk lijkt het me eng met takken e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:54

Nooit een bandje omdoen met elastiek maar met een veiligheidssluiting. Dan kan je kat nergens achter blijven haken.

Overigens deed ik mijn katten ook met een bandje buiten, zij accepteerden het bandje wel maar waren m alsnog allebei binnen een paar dagen kwijt. Wsl aan een schutting oid blijven hangen denk ik. Daarna ben ik gestopt met het omdoen van die dingen.

Trouwens, als je kat goed kan sluipen gaat het belletje sowieso niet af en is de prooi alsnog de klos :+

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:57

die vn mij werd eerst ook gek van een bandje dus elke keer steeds iets langer om te laten. :j meneer hier loopt zelfs nu met een tuigje om :))

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:01

Van een aantal bandjes heb ik niet gezien hoe ze eraf kwam, eind van de dag was het weg.
Als het dus niet gaat helpen de vogels te beschermen dan heeft het niet zoveel zin.

Denken jullie niet dat zoveel katten slecht is voor de vogelstand of zou het de natuurlijke selectie alleen maar helpen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:16

Slecht voor de vogels... jawel dat denk ik wel.. zeker in katrijke buurten zijn er veel te veel katten t.o.v. vogels om het nog natuurlijke selectie te laten zijn.
Beste optie... is binnenhouden of een kooi voor in de tuin.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:17

belletjes helpen niet en ja de hoeveelheid katten is ontzettend slecht voor de vogelstand
wil je de vogels helpen dan moet je je kat op eigen terrein houden

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:23

zoals er al een paar gezegd hebben: bandjes doen meer kwaad dan goed en helpen meestal niet tegen vogelvangsten..
Ken genoeg katten die zichzelf al opgehangen hebben ;( en ken er ook genoeg die net zoveel vogels vangen als zonder belletje, een kat past zich aan.
Je kat vindt het duidelijk maar niks, ik zou het zo laten..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:24

Inderdaad, ze sluipen en als bij de sprong het belletje te horen is dan is het al te laat.. Een bandje gevaarlijk, wij hebben hier in 27 jaar met zeker 15 katten nog nooit een probleem mee gehad. Maar uitzonderingen zijn er uiteraard altijd.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:28

Sabientjeuh schreef:
Tjah, ben zelf geen voorstander van bandjes... Wat als ze in een boom vast komt te zitten? Wij hebben jaren geleden, net optijd onze kat los kunnen maken. Anders had ze zich opgehangen... Of je moet een goed veiligheids bandje om doen...

Je hebt idd veiligheids bandjes die heb ik ook
Die schieten zo los. Mijn poes kreeg hem eerst af en toe is om en nu altijd en ze gaf geen kik heb hem wel vrij los. En ze speelt met haar belletje en naamkaartje :')
Als die van ons met de onderkaak vast komt te zitten schiet hij los. Ik heb het
Bandje ook alleen voor de leuk om en dat we kunnen horen waar ze is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:30

Ze begint al heel vroeg te praten als we haar roepen, ook al zien we haar nog niet, dus horen waar ze is lukt meestal wel :) Ze is zo leuk.

Maar goed, met deze meningen zie ik er vanaf. Bedankt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:35

Lottie84 schreef:
Inderdaad, ze sluipen en als bij de sprong het belletje te horen is dan is het al te laat.. Een bandje gevaarlijk, wij hebben hier in 27 jaar met zeker 15 katten nog nooit een probleem mee gehad. Maar uitzonderingen zijn er uiteraard altijd.

Bandje met veiligheids sluiting voorkom je de problemen mee.
Maar om kat te trainen in huis, even bandje onder toezicht om dat niet af kan (dus zonder veiligheids sluiting).

Het probleem van bandjes zit hem in te losse bandjes, zodat kat met onderkaak in bandje kan komen en op die manier vast komt te zitten.
(dus bekje met bandje erin klem aan je eigen nek, niet fijn!)
Of kat blijft met bandje en al aan tak hangen en kan geen kant meer op.
Of kat kan voorpoot door het bandje krijgen waarna het bandje insnoert in de kat zijn oksel en als je pech hebt kan dat je je kat kosten,
danwel je kan een poot laten amputeren (en allicht minder ernstig, maar zeker ook niet fijn, bandje is al ingesneden in oksel, maar poot nog te redden).

Kortom, bandje met veiligheids sluiting gebruiken die snel genoeg open gaat.
Overigens zoals hier al gezegd, belletje werkt niet heel goed, kat sluipt (bel gaat niet) kat springt, belletje gaat, maar toch al te laat.
Kokertje met adres gegevens zou ook reden kunnen zijn om bandje om te doen. (wel dicht lakken met nagellak, anders verlies je steeds de helft)
Kokertje heeft voordeel boven chip, dat iedereen briefje met telefoon nr. kan lezen en een chip kan niet iedereen uitlezen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:38

Voor het chippen wilde ik dus inderdaad een kokertje omdoen, maar dat werkte dus niet, haha.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:44

Zie hier gerregeld in de tuin dat een belletje met sluipen toch zachtjes af gaat en ja.. Het helpt dus wel degelijk om de (soms beschermde vogels) wat te beschermen tegen deze onnatuurlijke prooi die ook nog eens in grote getalen aanwezig is.
Zou zelf nooiti kiezen voor een kat zonder belletje. Vind dat ik dat veplicht zou zijn tegenover de vogels als ik besluit dat mijn kat zo nodig los moet lopen.
Een enorme jager zonder belletje vind ik al helemaal een no-go.
Hoop dat je gauw kan laten wennen met een bandje.
Succes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 11:46

amsterdam_30 schreef:
Vind dat ik dat veplicht zou zijn tegenover de vogels als ik besluit dat mijn kat zo nodig los moet lopen.

Die mening deel ik, maar het moet dn wel werken :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:54

Plak belletjes op zijn pootjes. :+

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:37

Dat begrijp ik.. Ik zou alleen niet zo snelopgeven en inderdaad een veilig bandje zoeken en dan binnen met spelen ofzo opbouwen met een normaal bandje om te laten wennen (voordat de kat doorkrijgt dat de veiligheidssluiting wel open kan).
Hoop dat het lukt!