Grote kale plek bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brittol

Grote kale plek bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:47

Hallo!

Wederom een topic van mij over mijn hond.
Gisteren hebben we namelijk iets raars ontdekt bij haar.
We kwamen 's ochtends beneden en ze had ineens een enorme kale plek onder haar oor, op haar wang.
Ik heb de wond toen meteen schoongemaakt en er kwam allemaal pus uit.
Nu ben ik de wond dagelijks schoon aan het maken.

Ze heeft eerder een infectie aan haar oor gehad, waardoor ze hele erge jeuk kreeg, maar dat lijkt nu niet het geval aangezien het nu niet haar oor is.
Ook stinkt haar oor niet.

Het is een 1.5 jaar oude labrador / Friesche Stabij teefje.
Ze is nu wel heel erg aan het verharen, waardoor ze ook wel veel loopt te krabben.
Ook laat ik haar altijd uit op het land, waar ze af en toe wel iets smerigs weet te vinden om op te eten of om in te rollen (ik probeer haar zoveel mogelijk ervan te weerhouden, maar het blijft in lab).
Verder is ze niet heel erg anders ofzo.
Nou heb ik al een beetje zitten googelen, maar dan krijg je ook meteen van die horror verhalen zoals tekenziekte oid.
Heb ook dingen gelezen zoals hooikoorts en minder gevaarlijke dingen en daar is het toch wel een beetje de tijd van het jaar voor.
Ik heb ook even foto's gemaakt van de wond, heb het net schoongemaakt.
Ook hangen er allemaal losse plukken haar om die wond heen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand die me misschien verder kan helpen of dit eerder heeft gezien?
Alvast bedankt!

Edit: Even de foto's wat kleiner gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Brittol op 05-05-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Re: Grote kale plek bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:49

Dit is een abces volgens mij en kan komen door iets wat de huid in is gedrongen, denk aan een stekel van een plant of een splinter of door een beet van een andere hond.
Goed schoonmaken met verdunde dettol, als het maandag niet verbeterd heeft ie wel wat AB en uberhaupt een da bezoekje nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:50

Oja en je kunt de haren rondom de wond even wegknippen of scheren dat is makkelijker met schoon maken/ houden.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:50

Een abces is toch meestal een bult, of niet? Dit is gewoon een vlakke kale plek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:51

Ja maar dit lijkt op een open gesprongen abces, de pus moet er op een gegeven moment toch uit.
Een abces is meestal met vocht en /of pus gevuld.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:54

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:55

Oke bedankt voor je reactie, op dit moment ziet het er allemaal niet zo heel erg goed uit (heb net even geprobeerd wat haren weg te knippen), onder het andere haar zit ook nog allemaal pus en wond dat er niet al te best uit ziet.

Ze laat het trouwens niet toe als ik eraan wil komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:55

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:56

Brittol schreef:
Oke bedankt voor je reactie, op dit moment ziet het er allemaal niet zo heel erg goed uit (heb net even geprobeerd wat haren weg te knippen), onder het andere haar zit ook nog allemaal pus en wond dat er niet al te best uit ziet.

Ze laat het trouwens niet toe als ik eraan wil komen.

Dan zou ik toch even een da bezoekje adviseren want het is van groot belang dat het schoon gemaakt wordt en gekeken wordt wat het is.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:57

Die hotspot lijkt inderdaad wel behoorlijk op deze wond, als ik het zo bekijk.
Ik weet niet of de dierenarts open is.

We hebben net wel ontsmettingsmiddel erop gespoten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:58

Ziet er inderdaad uit als een opengesprongen abces. Mijn hond heeft laatst een ontstoken wrat gehad wat uitgroeide in een abces met een onderhuidse schijf. Van mijn DA moest ik dat 1x daags wassen met betadineshampoo, en de pus eruit knijpen. Nu is het weer helemaal genezen. Misschien toch maar even langs je DA gaan voor de zekerheid?

Edit: foto gezien van de hotspot. Lijkt wel erg veel op de plek!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:07

Heb je iets van honingzalf,calendulan of hydrocortidermzalf in huis? Eerste de plek goed wassen met een biotexoplossing of bv. water met betadineoplossing. Daarna goed drogen,liefst met een fohn.Stand niet te warm. Daarna goed inzalven.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 12:33

Ben net even langs iemand gegaan die hier in de buurt woont, die al haar hele leven labradors heeft en zij zegt inderdaad ook dat het heel erg op HotSpot lijkt.
Ben ook even langs de DA gelopen, maar die is nu niet dicht en het lijkt me niet dat dit nu een noodgeval is.

Ik zal even kijken wat we hier allemaal in huis hebben. Net wel wat bactroban opgesmeerd, maar weet niet of het een heel goed middel is. Ook was ik het 3 keer per dag met soda water.
Ga even kijken of ik hier ergens in de buurt een zalfje kan halen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:40

Ziet er inderdaad uit als een hotspot.

Wat erg goed werk is het haar erom ruim verwijderen dan schoonmaken met fysiologisch zout (makelijk zelf te maken) en dan na behandelen met oogcreme voor knaagdieren :D

Die laatste klinkt wellicht wat vreemd maar deze verzacht de wond maar houd hem wel open en gaat de bacterieën tegen. Wij gebruiken deze mannier al jaren naar een tip van een DA en voor elk klein wondje of schaafplekje werkt het super binnen een week is de wond zo goed als verdwenen.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:21

Het haar weghalen gaat erg moeilijk, aangezien ze gaat happen dan. Dat laat ze duidelijk niet toe.
Maar ik heb net wel calendolan gekocht en erop gesmeert, honingzalf kon ik nergens krijgen op dit moment.
Ik ga maandag met haar naar de DA. :j

Bedankt trouwens voor alle reacties! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:56

Dit is een hotspot, moet even behandeld worden. Je kan de plek eventueel zelf al even wassen met betadinezeep, even goed laten schuimen en spoelen met lauw water. plek droog deppen. Je kunt er hydrocortiderm zalf op doen mocht je dat in huis hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:57

honingzalf (is mesitran bijv.) kan je gewoon bestellen of halen bij de mensen apotheek ;)

Verder wel even naar de DA gaan zo snel als dat kan om het te laten scheren. Anders is de kans groot dat hij verder en verder gaat uitbreiden. Let er ook op dat ze ervan af blijft en dat hij goed kan drogen. Zou dus ook een tuig aan doen i.p.v. een halsband voorlopig.
Ze heeft er ook wel vermoedelijk een vacht voor die daar zeer gevoelig voor is. Wat je kan doen volg. keer als ze in de rui is is haar naar een trimster brengen om helemaal uit haar vacht gehaald te worden op vakkundige manier zodat de rui niet zo heftig is. Dit hoeft er niets mee te maken hebben maar omdat ze het nu in deze tijd heeft kan het wel goed.

Zout zeewater halen als dat in de buurt is en daar lekker mee soppen. Ideaal water daar voor! Of geowon lekker laten zwemmen als ze dat graag doet in zout water.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:53

Hot spot is een bacteriele infectie van de huid, dus soms is het beter om toch even te laten behandelen (mesitran kan ook, maar vaak niet genoeg), ook hebben ze vaak zoveel jeuk dat ze de plek alleen groter maken of nog meer beschadigen en dan kan een prikje tegen de jeuk een hoop schelen. Scheren hoeft niet, sommige doen het, andere weer niet, ivm nog meer irritatie van de plek, en vaak laten de honden het ook niet toe. Ik sop vooral goed met betadine zeep, even wat tegen de jeuk (als de plek meevalt hydrocortiderm) en anders toch injectie. als het echt een heftige infectie is kan antibiotica toch erg handig zijn. Oorzaken van die hotspots: Oorproblemen, parasieten, allergie...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:21

Je moet een hotspot heel goed in de gaten houden, want soms kan dat heel erg snel gaan. Ik had een jonge hond met een klein plekje om 9.00 's ochtends en begin van de middag was zijn halve hoofd al dik. Ik vond het toen ook maar suf om de DA in het weekend te storen, maar die gaf aan dat dit toch echt geen flauwekul was. Hond meteen onder de AB gezet toen. Vaak komt het door oorproblemen zoals al gezegd, bij die van mij bleek het achteraf door processierupsen te komen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:58

lijkt idd veel op een hotspot.

wat erg goed werkt is wond goed schoon maken, haar eromheen ruim weg knippen, en dan paar x per dag dun laagje vetaderm erop, kun je bij da krijgen.

reden vh haar weg knippen is omdat plukken haar anders in de wond vastplakken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:07

Bij hotspot, haar wegknippen, goed schoonmaken, drogen en dan teatreezalf erop.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 10:20

Helaas is er echt helemaal niks open vandaag.
Ik merk inderdaad wel dat het wat uitbreid en ik was van plan om morgenochtend naar de DA te gaan.

Ben trouwens wel instaat om vandaag spoedeisende hulp te bellen, maar ik schiet al snel in paniek als het om mijn hond gaat. Maar is dit echt een zodanig noodgeval dat ik op zondag moet bellen.
Het is inderdaad wel zo dat ze er niet lekker onder is, ze heeft er last van en het liefst bel ik nu al, maar is dit dus echt wel een noodgeval?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:25

Denk dat als je vandaag alvast haar goed weg knipt en het even wast met betadine je morgen wel voor zalf of da bezoek op pad kunt.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 12:29

Nou, we zijn met haar naar de (spoedeisende) DA geweest, wat achteraf gezien goed was.
Ze had koorts en het blijkt toch weer een oor infectie te zijn, maar waardoor die infectie komt dat is onduidelijk.
Nu ab gekregen en spul tegen de jeuk, volgende week gaan we kijken of ze misschien allergisch is voor iets.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:35

goed van je, plek leek veel op hotspot maar dus toch ernstiger.

veel beterschap met je hond.