roofvogel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

roofvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:32

Hallo,

Ik ben nu al een tijdje op het internet informatie aan het zoeken over roofvogels.

Heb hier alleen geen ervaring mee, maar zou er zo graag een willen. Heb er de ruimte en het geld voor, en nu is mijn oog gevallen op een tamme roodstaartbuizerd. Nu is mijn vraag alleen is het heel erg moeilijk om zo'n vogel te onderhouden. Ik weet zelf wel dat zo'n vogel dagelijkse verzorging nodig heeft, maar dat hebben andere dieren ook nodig.

Zou ik het doen?? Of niet doen??

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:41

Tsja... ik vind roofvogels geen huisdieren. Die hebben echt veel ruimte en verzorging nodig. Heb je die ruimte überhaupt? De meeste mensen hebben geen gigantische volière in hun achtertuin staan.
Ik ken mensen die roofvogelshows geven en ook een opvang hebben en die zeggen het elke show weer: het zijn geen huisdieren.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:42

Misschien contact opnemen met de vogelkliniek in Geldrop. Zit een dierenarts die ook roofvogels behandeld. Wellicht kan hij je info geven of bijv telnr van een Vogelaar die hij kent.

http://www.vogelkliniek.nl
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 04-05-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:43

De ruimte heb ik dat is echt het probleem niet.. Als ik er geen ruimte voor zou hebben zou ik er ook niet aan beginnen, zo'n beestje heeft ook zijn beweging nodig!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:44

Vlakbij onze stal woont een kerel die roofvogels heeft voor de hobby. Ik weet niet hoe de vogels er verder bij zitten, maar weet wel dat hij al jarenlang elke dag op de weilanden te vinden is waar hij zijn vogels laat vliegen.
Kun je niet proberen met zo iemand in contact te komen, dat je daar eens een dagje "meeloopt" zeg maar? Ik zou er niet zomaar aan beginnen, voor hetzelfde geld doe je het verkeerd door gebrek aan ervaring en dat kan alleen maar ten koste van de vogel gaan. Dit geldt natuurlijk voor de aanschaf van alle dieren ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:48

Meelopen met een valkenier is idd verstandig. Zij kunnen natuurlijk ook het allerbeste je vragen beantwoorden.
En verder... misschien ook handig om een lijstje met voor- en nadelen te maken?

Dingen zoals

- heb je genoeg ruimte (volière = woonruimte, geen beweging)
- tijd om haast elke dag met de vogel te vliegen (dit houdt in dat de vogel een zender moet dragen en jij een ontvanger... en die zijn niet goedkoop)
- de mogelijkheid om (vers) vlees/dieren te voeren
- tijd om de vogel te trainen, want ook als ze eenmaal tam zijn kunnen ze vrij snel verwilderen
- heb je de vergunningen die nodig zijn om dit soort dieren te houden
- etc

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:50

@gamblerscup: Ik wil er ook niet "zomaar" aan beginnen ik wil er ook zeker wel hulp bij krijgen, maargoed die ervaring komt vanzelf toch als je er mee bezig bent, en ja ik zal vast wel fouten maken maar daar leer ik van!
Maar inderdaad wat je zegt ik zal is kijken of er hier iemand in de buurt zit die ook roofvogels heeft! thanks

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:52

Kun je iets vertellen over wat je nu in je hoofd hebt zitten qua huisvesting, training/omgang, etc? Hoe je dat voor je ziet?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:01

Jij leert wel van je fouten, daar ben ik zeker van, maar dat vind ik in zo'n situatie niet genoeg. Want je vogel zou daar onder lijden. En dat is een dikke vette no-go lijkt me. Je hebt alleen wat theoretische kennis, van internet en uit boekjes. Met zulke aparte dieren (wat nou niet echt onder huisdier valt) ga je sneller de fout in lijkt me en er zijn véél minder mensen waar je even naartoe kunt bellen met een vraag. Het zou niemand opvallen als het de vogel niet goed gaat.

Heel verstandig dat je er hulp bij wilt krijgen, maar het lijkt me gewoon het verstandigste om naar iemand toe te gaan die er ervaring mee heeft, zodat je ook daadwerkelijk wéét waar je aan begint. Als jij je topic begint met de vraag of iemand weet of het moeilijk is zo'n vogel te onderhouden/verzorgen, dan weet je (naar mijn mening) eigenlijk nog helemaal niets. En dát vind ik "zomaar" aan iets beginnen. Dus om je vraag uit de OP te beantwoorden: niet doen.
Later misschien, als je meegelopen bent met iemand en daadwerkelijk in aanraking bent geweest met deze (nog steeds) wilde dieren, meeverzorgd hebt, met ze gevlogen hebt etc.

Niet om belerend over te komen hoor (of misschien wel een beetje ;) ), maar ik zie zo vaak dat mensen aan een bijzondere soort dier begint en óf het beest weer snel wegdoet óf ze doen (onbewust) aan dierenmishandeling omdat ze gewoon geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn en het dier moet lijden.

Edit: zijn wel prachtige en intrigerende beesten, ik begrijp wel waraom je er zo'n interesse in hebt :)

Zilfstar

Re: roofvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:03

GamblersCup: jij hebt heel netjes verwoord wat ik ook wilde zeggen. Sluit me hier helemaal bij aan. Een dier moet je niet als experiment nemen en dan maarssen hoe ver je komt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:06

In je profiel staat dat je 19 bent. Dat is vaak geen leeftijd waarop je een stabiel toekomstbeeld hebt. Nog geen afgeronde opleiding, geen idee hoe je over 4-5 jaar staat met werk of relatie. Nu is dat nooit 100% zeker, maar koophuis waar je van plan bent 30 jaar te wonen en baan met vast contract is natuurlijk anders dan net komen kijken op de arbeidsmarkt en mogelijk binnen x aantal jaar willen verhuizen.

Nu hoeft dat voor jou niet op te gaan, maar het lijkt me wel een 'huisdier' waarbij je ook op de lange termijn moet denken - heb je over 5 jaar ook nog genoeg tijd, ruimte, en geld?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:08

Dank jullie voor jullie advies en ik neem dat ook zeker aan!

Ik ga hier in de buurt rondkijken of er mensen zijn die roofvogels hebben en daar een tijdje meelopen. En als ik er dan klaar voor ben kan ik altijd nog kijken of ik er een aan kan schaffen!

Bedankt!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:09

Ik heb een (in Nederland vooral) relatief onbekend huisdier. Ik heb me eerst heel goed ingelezen en aangemeld op een forum om meer informatie te winnen en ervaringen te lezen.
Verschil is alleen dat mijn diersoort daadwerkelijk huisdiergefokt is en (al is het in Nederland nog minder dan in bijv. Amerika) als huisdier gehouden wordt - roofvogels zijn dat niet. Ik droomde vroeger ook van een roofvogel maar het is me sterk afgeraden door verschillende valkeniers, en met reden.

Zijn er geen fora voor valkeniers? Dat je buiten informatie ook ervaringen kunt lezen? Al lijkt me in dit geval ook een daadwerkelijk praatje met iemand op z'n plek. En verder ga ik mee met GamblersCup. Je kunt beter 100% zeker van je zaak zijn dan het later moeten uitzoeken.
Wat als je vogel ontsnapt bijv? Roodstaartbuizerds zijn geen inheemse soort hier in Nederland. En ik weet dat ze absoluut niet blij zijn met dat soort ontsnapte vogels vanwege faunavervalsing ed. En hoe zit het met de leeftijd van het dier, hoe oud wordt hij? Sommige roofvogels worden best oud namelijk. Heb je de mogelijkheid hem altijd te kunnen houden, ook als hij 30 zou worden?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:10

Niet doen, tenzij je de mogelijkheid hebt om een tijdje met een ervaren valkenier mee te lopen.

Roofvogels zijn géén huisdieren en ze zijn niet 'tam'. Je kunt ze trainen om voor je te vliegen, maar dat is een lastig proces waar je echt ervaring moet hebben. Een 'tamme' vogel die op de verkeerde manier behandeld wordt, zal al snel niet meer 'tam' zijn. Daarbij zijn veel roofvogels erg op één persoon gericht en is het niet gezegd dat iedereen er zo mee kan weglopen. Zeker grotere vogels kunnen echt veel schade aanrichten en gevaarlijk zijn als ze besluiten dat ze jou toch niet zo lief vinden. Een vogel kan voor jou misschien uiteindelijk te hanteren zijn, maar dan kan het alsnog zijn dat je partner/kind/hond/kat/cavia/etc gegrepen worden als die een keer per ongeluk de voliere inlopen.

Een roofvogel is echt niet te vergelijken met bv. een tamme papegaai of iets. Het zijn echt wilde dieren die nooit je vriendje zullen worden, het helemaal niet fijn vinden om aangeraakt te worden en waarvan de training veel onderhoud nodig heeft. Een vogel die niet 'werkt' en hele dagen in een kooitje weg zit te rotten heeft écht geen leven.

Een buizerd is ook geen goede beginnersvogel. Bepaalde soorten uilen zijn wat zachter van temperament en wat makkelijker te hanteren. Raven zijn ook 'makkelijker', die zijn vrij intelligent en vinden het vaak leuk om nieuwe dingen te leren en zijn daardoor geschikter als 'huisdier'.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:18

Als je dat al afvraagt, vraag ik me echt af of deze vraag serieus is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:21

yarrah schreef:
Als je dat al afvraagt, vraag ik me echt af of deze vraag serieus is.

Wat bedoel je?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:24

Roofvogels zijn geen huisdieren en kunnen bij verkeerde training best gevaarlijk zijn. Het is erg belangrijk dat je goed weet wat je doet. Veel mensen kopen helaas uit opwelling een roofvogel, want het is zo mooi/stoer. Hier wordt de roofvogel/uil alleen maar de dupe van. Veel mensen vergeten de negatieve kanten aan deze passie. Een roofvogel kan bijvoorbeeld wegvliegen. En wat dacht je van het slachten van voedseldieren? Mijn tip: koop nooit zomaar een roofvogel of uil, maar doe eerst heel veel ervaring op. Als je wilt mag wel een keer bij mij langs komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:25

yarrah, dat is nou echt een rare opmerking zo uit het niets. Waar gaat het over?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:27

JoannevZ schreef:
Als je wilt mag wel een keer bij mij langs komen.

TS, dit aanbod zou ik aannemen! En als jij niet gaat, ga ik :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:29

JoannevZ schreef:
Roofvogels zijn geen huisdieren en kunnen bij verkeerde training best gevaarlijk zijn. Het is erg belangrijk dat je goed weet wat je doet. Veel mensen kopen helaas uit opwelling een roofvogel, want het is zo mooi/stoer. Hier wordt de roofvogel/uil alleen maar de dupe van. Veel mensen vergeten de negatieve kanten aan deze passie. Een roofvogel kan bijvoorbeeld wegvliegen. En wat dacht je van het slachten van voedseldieren? Mijn tip: koop nooit zomaar een roofvogel of uil, maar doe eerst heel veel ervaring op. Als je wilt mag wel een keer bij mij langs komen.

Waar ergens woon je, ik woon nl in een dorpje langs eindhoven, als het niet al te ver weg is wil ik graag een keer komen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:30

TS, als jij écht graag een stap verder wil gaan in je roofvogel hobby, dan maakt het toch niet uit of het een paar uur reizen is? Ik zou het er voor over hebben, als je hier serieus mee bent. Er zijn maar weinig mensen die roofvogels hebben waar je zomaar een dagje mag komen kijken!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:35

@GamblersCup: daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in! Ik wil er ook zeker wel mijn hobby van maken vind het super mooie beesten en vind ze ook erg interesant!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:42

NIET doen en overlaten aan echte valkeniers. Roofvogels zijn geen huisdieren :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:52

Ben ik met je eens Stef. Maar misschien is er een mogelijkheid valkenier te worden? Geen idee hoe zoiets werkt, of je ergens in de leer moet ofzo. Maar ik denk dat JoannevZ daar wel wat over weet, die werkt zelf met roofvogels en is nog erg jong. Mogelijkheden om er op een andere manier mee bezig te zijn dan "als huisdier" zijn er dus wel.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:56

Ik ga binnenkort een keer naar JoannevZ toe om te kijken!