Traditionele sterilisatie hond, of via een kijkoperatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamdust

Traditionele sterilisatie hond, of via een kijkoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:57

Mijn moeder wilt graag haar hondje laten steriliseren. Het is een bastaard, keeshond/boerenfox.
Ze is 7 jaar en ze heeft 1x een nestje gehad.

Nu worden er twee soorten sterilisaties aangeboden:
De traditionele sterilisatie en de sterilisatie via een laparoscopische ingreep (kijkoperatie).

Nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen deze twee, en of het erg uitmaakt op welke manier ze gesteriliseerd wordt?
Wie kan mij meer over het steriliseren vertellen?

:wave:

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:28

Traditionele sterilisatie

Laparoscopie (Kijkoperatie)
Hierbij heeft uw dier slechts 2 kleine wondjes in de buik i.p.v. 1 grotere wond. De operatie is vaak kortdurender en minder pijnlijk. Uw hond is dezelfde of hooguit de volgende dag weer zichzelf. Ook hoeft de hond in de meeste gevallen geen shirt of kraag om.

kimmie261

Re: Traditionele sterilisatie hond, of via een kijkoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:06

ik laat ze altijd gewoon steriliseren ( castreren),honden zijn een dag na de operatie weer gewoon zichzelf,en hier hebben ze bij wat voor operatie ook nooit kragen of kappen om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:34

Wij hebben ons teefje afgelopen jaar via de kijkoperatie laten castreren.
Dat was voor ons de eerste keer, want alle andere teefjes die we hebben gehad zijn via de traditionele manier gecastreerd.

Ik vond het echt een enorm verschil.

Bij traditioneel blijft er toch meestal een flinke wond over, met het risico dat ze een paar dagen na de operatie toch weer een beetje wild gaan doen (zeker met jonge honden) en de hechtingen springen (hadden we met onze jack russel). Je moet ze dan echt een dag of 10 rustig houden. Ook geen trappen lopen, etc.

Met de kijkoperatie was ze de volgende dag echt alweer helemaal de oude. Ook veel minder pijn. Geen lelijk litteken (ik kan nu niet eens meer zien waar er gesneden is!)

Minder ingrijpend voor de hond, minder pijn, sneller herstel.
Voor mij nooit meer traditioneel, de kijkoperatie heeft veel meer voordelen :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:45

oww hier is die wond niet zo groot bij traditioneel opereren,denk een sneetje van een cm of 4 a 5 ,is ook niet meer terug te zien overigens...

en hier spelen ze zodra ze het weer willen hoor,nog nooit een hond rustig gehouden na een sterilisatie eerlijk gezegd,ook nog nooit 1 gesprongen hechting gehad,zou zelf niet zo snel voor een andere manier kiezen,heb met traditioneel echt nog geen negatieve dingen ondervonden :n :)

overigens laat ik teven met een maand of 7 steriliseren,in ieder geval voor de eerste loopsheid... een dag of 2 na de operatie zitten ze hier weer achter de paarden aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:02

De jack russel van m'n ouders had een wond van ruim 10cm.
De labrador zo'n 20 cm!

Omdat ze dan ook door een spierlaag in de buikwand snijden, is het herstel erg lang...
Met 4 á 5 cm is dat inderdaad een stuk minder...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:15

zo dat zijn hele japen dan ja...hier is het relatief echt een kleine wond,ze hebben er echt ook amper last van..zeg het de dag erna alleen als ze springen ofzo,dan willen ze nog weleens piepen maar 2 dagen na de operatie merk je eigenlijk niets meer aan ze.. :)

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:20

Dank jullie wel voor de reacties!

Zo te horen verschillende ervaringen met de gewone sterilisatie :o

Het is een rustig hondje. Het heeft toch wel nut om een hond te steriliseren als ze al 7 is? Aangezien dit eigenlijk op jonge leeftijd hoort te gebeuren.
Wij hopen door middel van een sterilisatie de kans op aandoeningen/ontstekingen te verkleinen. En natuurlijk de voordelen dat ze niet meer loops wordt en dus ook niet mee zwanger. Maar in eerste instantie gaat het ons om haar gezondheid.

Dat zijn wel flinke snede inderdaad Femke!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:00

Laparoscopisch, minder ingrijpend en sneller herstel, kleinere wonden. voor een klein hondje is er weinig verschil, bij de laparoscopie worden 3 sneetje a 1cm gemaakt, maar een klein hondje (rond 5kg) kun je net zo goed gewoon laten doen, want is ook maar een klein sneetje.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:38

een hond van 7 is al zo vaak loops geweest dat het eigelijk geen zin meer heeft, voor de eerste loopsheid is er nog niets actief geweest en eigelijk alleen dan ben je zeker van geen tumoren of andere kwalen. enige wat ze niet meer kan krijgen is schijnzwangerschap en baarmoederontstekingen omdat alles weg word gehaald.

een normale sterilisatie is ook maar een kleine snee bij ons, tenzij er iets mis is bv een bloedinkje wat niet te vinden is, dan word de snee groter gemaakt om meer zicht in de buik te hebben. ook als de baarmoeder heel strak staat als de hond net loops is geweest dan is het handiger om een grotere snee te maken omdat anders de baarmoederbandjes knappen.

hier in mijn praktijk opereren we ook laproscopisch, je hebt dan een gaatje onder de navel, in de navel ( want via daar gaan de eierstokken eruit) en 2 mini gaatjes van de tang die de eierstok omhoog houden om hem af te kunnen branden. deze worden geplakt met huidlijm dus geen hechtingen. het nadeel is dat afbranden uiteraard brandwonden geven en de hond dit dus wel degelijk voelt, jullie hebben een redelijk kleine hond met weinig zicht en ruimte in de buik dus de kans dat de buikwand word geraakt met de brander is ook nog zeer groot. zou in jullie geval voor een gewone operatie gaan.

ook is het nog eens zo dat als er oneffenheden in de baarmoeder of op de eierstokken worden gezien dat er alsnog een gewone sterilisatie volgt omdat de baarmoeder niet verwijderd kan worden met deze methode.

wil je meer weten dan mag je altijd pb-en. zie het dagelijks :P
Laatst bijgewerkt door matasja op 05-05-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:46

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een traditionele sterilisatie. Vooral omdat jullie met de sterilisatie ontstekingen willen voorkomen. Daarvoor moet de baarmoeder er ook uit, anders heb je namelijk nog steeds kans op een baarmoederontsteking. Bij een laparoscopie blijft de baarmoeder zitten. Verder ga ik mee met matasja.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:51

Ik heb de Traditionele gedaan bij mijn hond vorig jaar. Was er erg tevreden over. Ik zie de wond niet meer. Het is heel mooi geheeld. Ik weet niet waar je woont, maar ga vooral bij verschillende dierenartsen kijken ivm de hoge prijsverschillen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor faculteit Utrecht. Daar schilde het met mijn eigen da bijna 100 euro. Vind ik een groot verschil.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:55

bij een hond an 7 zijn er zeer waarschijnlijk al veranderingen an de baarmoeder dus zal die er best ook uitmoeten. dit gaat niet laproscopisch dus zit je zowiezo al aan de tradionele manier vast (en ook een grotere snede omdat je nou eenmaal een grotere snede nodig hebt als je heel de baarmoeder eruit moet halen ivm enkel eierstokken)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:57

Mijn hondje was helaas te klein en moest traditioneel gedaan worden.
Ik heb lang getwijfeld of ik een nestje wilde en het is dus pas op haar 3de jaar gedaan.
Puur om de ellende vd loopsheid.
Ze was echt heel de nacht en dag er na erg zielig,maar met een hondje van 3 kg is het ook allemaal wat minder makkelijk om bij te komen.
Had het graag via scope gedaan,minder napijn.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:15

bij een hondje van 3 kilo is het alsnog eigelijk een traditionele manier. we zoeken de eierstok op met de camera en trekken deze naar buiten. buiten de buik word hij pas afgebrand. het risico op het kapot trekken van de baarmoederbandjes of scheuren is nog steeds even groot. denk dat het verschil in napijn echt minimaal is, die hondjes lopen bij ons net zo krom de praktijk uit als die met de normale methode zijn gedaan. daarnaast vind ik het ook best prijzig, laproscopie is voor een klein hondje bij ons 395 euro tegenover 200 voor een normale sterilisatie. is het zeker waard als er een duidelijk verschil zichtbaar is maar dat moet ik nog steeds ontdekken

* hoopt stiekum dat baas dit niet leest want die wil natuurlijk laproscopisch aanprijzen*

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:28

ik heb beide meegemaakt, maar moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil heb gemerkt. zoals bovenstaande ervaringen van sneeen van 10-20cm heb ik dan ook niet meegemaakt, gewoon een sneetje van ong. 5cm; even groot als de 2 sneetjes van laproscopisch bij elkaar zeg maar. de hond die reeds baarmoederontsteking had had er logischerwijs het meeste last van (traditioneel), de overigen waren met 3 dagen weer zo goed als nieuw (traditioneel en laproscopisch) :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 04:07

Jade schreef:
ik heb beide meegemaakt, maar moet eerlijk zeggen dat ik weinig verschil heb gemerkt. zoals bovenstaande ervaringen van sneeen van 10-20cm heb ik dan ook niet meegemaakt, gewoon een sneetje van ong. 5cm; even groot als de 2 sneetjes van laproscopisch bij elkaar zeg maar. de hond die reeds baarmoederontsteking had had er logischerwijs het meeste last van (traditioneel), de overigen waren met 3 dagen weer zo goed als nieuw (traditioneel en laproscopisch) :)

hahaha het enige verschil is de prijs ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:33

Cryssie schreef:
Jade schreef:

hahaha het enige verschil is de prijs ;)

dat was inderdaad wel te merken ja :D

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:55

Super bedankt voor de eerlijke reacties!
Bij degene waar ik heb gekeken kost de normale sterilisatie al 285 euro := en laproscopisch kost nog 135 duurder.
Best prijzig zo te horen.

Matasja bedankt voor je uitleg! Zo te horen is een traditionele sterilisatie misschien het beste.
Het heeft inderdaad geen nut als de baarmoeder blijft zitten.

Wow cryssie 100 euro verschil is inderdaad een hoop! Ik ga ook maar even goed rondbellen. Het zal vast ergens goedkoper kunnen. :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:21

Hoe zwaar is je hond als ik het vragen mag?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:33

laroscopisch is erg duur en in jouw geval gewoon niet handig om de baarmoeder te laten zitten, de kans op baarmoederontsteking is nog steeds aanwezig als je bij een oudere hond alleen de eierstokken verwijderd.
wat je kan overwegen is een medical pet shirtje, daar werken wij mee in de praktijk. ze kunnen dan niet aan de wond zitten, en er kan geen vuil bijkomen waardoor het sneller dicht is. wij hechten onderhuids, dit zou je even kunnen vragen aan de praktijk waar je het laat doen. dan heb je uitwendig geen hechtingen, dus niet terug naar de dierenarts om die eruit te halen, geen iritatie, geen losschietende knoopjes.

dit is een medical pet shirt:
Afbeelding

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:48

of als je een klein hondje hebt kan je een rompertje gebruiken :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 05:43

bij ons gaan de honden naar huis met helemaal niks geen kraag geen shirt niks. Met de boodschap als ze eraanzitten kan je shirt/kraag komen halen maar 9 vd 10 blijft er gewoon af hoor :j

Behalve de prijsvergelijking bij je dierenartsen in de buurt lijkt het me ook zeer nuttig de kwaliteit eens kritisch te bekijken ;) . Hoe wordt je hond in slaap gedaan? (enkel spuitanesthesie (komt niet zo veel meer voor maar wel goedkoper dus valkuil) of gasanesthesie (duurder maar beter voor je hond) Ervaringen van andere mensen met de dierenarts etc. Laat ik het zo zeggen meestal kost het overal ongeveer gelijk als iemand spectaculair afwijkt van de prijs zou ik me zorgen maken (waarop bespaard die dan...(anesthesie?, materiaal?, of nog maar net begonnen en wil zo klanten winnen?). Zoals iemand aangaf is de prijs ook afhankelijk van het gewicht van de hond.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:57

Ik heb tot op heden twee teven laten castreren middels de traditionele manier. De eerste is alweer 11 jaar geleden en heeft verder geen problemen opgeleverd. De tweede was vorig jaar en wat een drama dat toch geworden is! Niet door de operatie, maar omdat deze hond niet rustig te houden was. De hele wond (een centimeter of 7) is enkele dagen later opnieuw opengegaan, uiteraard in de avond en ik kon dus nogmaals een bedrag ophoesten, ongeveer gelijk aan het bedrag van de oorspronkelijke operatie (en het was een hond van 55kg, dus reken maar uit). Maar afgezien van het geld, was het voor deze hond echt vele malen beter geweest als er niet een ritssluiting in haar buik had gezeten.

Ben dus nu wel aan het overwegen om mijn andere puppenteefje via de laproscopische manier te laten opereren, gewoon omdat de wonden minder groot zijn en sneller genezen.

Dreamdust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:10

Cryssie ze is ongeveer 7 kilo

Matasja ik kan op dit moment het plaatje niet bekijken (een of andere storing bij upc). Straks nog even proberen!

Cyclo86 dat sowieso, besparen is leuk maar de kwaliteit gaat voor! 'De manier van in slaap brengen' navragen, is inderdaad een hele goede. bedankt voor de tip!
Ik weet zelf niet zo veel hiervan af dus vindt het fijn dat jullie aangeven wat beter is enzo :)

Estera balen dat het bij je hond niet goed is gegaan! 55 kilo, dan is het ook wel een grote hond. Dan is het misschien inderdaad beter om voor laproscopie te gaan.

Zouden jullie anders een lijstje kunnen opstellen met dingen die ik kan vragen aan de dierenartsen om te vergelijken in kwaliteit? En vertellen wat daarbij het beste is?
Voorbeeld van wat Matasja en Cyclo86 vertelden:
- Op welke manier word de hond onder narcose gebracht? (enkel spuitanesthesie (komt niet zo veel meer voor maar wel goedkoper dus valkuil) of gasanesthesie (duurder maar beter voor je hond)
- Hechten jullie onderhuids of..