Ervaringen gevraagd,melklijsttumor teef.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Ervaringen gevraagd,melklijsttumor teef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:01

Gister een flinke knobbel/bobbel ontdekt bij mijn teefje Rumba,vandaag naar de dierenarts geweest en het blijkt een melklijsttumor te zijn.
;( Geen fijn nieuws dus...

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hier van bokkers,hoe ging het bij jullie honden,was het een zware operatie en herstel etc?

Alvast bedankt !

Afbeelding

xSCWx

Re: Ervaringen gevraagd,melklijsttumor teef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:11

Wat naar zeg!
Mijn schoonmoeders hond (Sheltie) heeft precies hetzelfde. Ze zeggen dat het geen zware operatie is, omdat ze niet de buikwand in gaan en alleen onder de huid moeten zijn (dus organen blijven beschermt).
De Sheltie is niet geopereerd omdat ze een vergroot hart heeft. Dus us nu afwachten wanneer het niet meer gaat.
Ik zou je hond zsm. laten opereren, de groei van die tumoren gaat heeeel hard kan ik je zeggen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 18:22

Dat het hard groeid is iets wat zeker is,ik kijk mijn honden dagelijks na maar deze zat er echt haast opeens en is al flink helaas.De grote van een flinke knikker.

Volgens mijn dierenarts is de operatie niet zwaar,echter wel het herstel.
Als ik de foto's zo op internet zie heb ik ook wel grote twijfels/schrik.Wat een flinke wonden zijn dat zeg...

Bijkomend is dat mijn teefje leishmania heeft,brengt wat extra risico's mee en vraag is of ze sterk genoeg zal zijn.Tevens is ze al 10 (maar kan ook ouder zijn).

Bedankt voor je reactie!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:35

Ja bij de sheltie begon het ook als een kleine knikker. Na 3 weken was het een golf bal. En je merkt gewoon dat hij nog steeds groeit. En het begint ook op meerdere plekken.
Het herstel was ook niet zo zwaar zeiden ze. Je mag ze dezelfde middag ophalen.
Ik weet niet wat Leishmana is, maar sowieso maken ze eerst foto's van de longen om te kijken of het uitgezaait is (zo wel heeft het geen nut om te opereren) en ze maken een hart filmpje.
Edit; even leishmania opgezocht, kan zijn dat bloedarmoede een probleem is, weet natuurlijk niet of ze veel bloed verliezen hierbij (zou denken van niet maar dat weet je nooit). Dat zou je even aan moeten geven bij je da.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:52

Weet niet of het hetzelfde is, maar mijn vlinderhond teefje heeft hier al twee keer een operatie voor gehad.
Had melkkliertumors.
Eerste keer hebben ze de ene helft van alle melkklieren en tepels weggepakt, keer daarna de andere helft.
Was toch een flinke operatie, maar met mijne is alles goed gekomen.
Helaas hebben ze wel één tepeltje vergeten weg te pakken waar nu nog een tumor zit, maarja.. hondje is nu al 12 jaar en om haar nu voor de derde keer onder het mes te laten gaan.
Tumor groeit wel niet en blijft vrij klein.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:06

Als het bij 1 melkklier tumor zit en een klein bultje zit, valt de ingreep mee.
Als er al meerder tepels mee spelen aan beide lijsten, dan zullen haar tepels verwijderd worden dat is geen pretje.
Natuurlijk hoe groter de tumor, hoe meer trauma. Ik zou het zo snel mogelijk weg laten halen!

In de praktijk zie ik dat ze soms wel behoorlijk pijn hebben, wij proberen natuurlijk zo'n best mogelijk pijnstilling daar op toe te passen, en de ene hond is wat harder voor zichzelf dan de ander :).
De een krijst het al uit als ie een branule in zn poot krijgt, en de ander gaat naar huis alsof er niks gebeurd is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:17

De bloedtest op de leishmania duurt een dag of 5 (werkdagen) dus aankomende week zal het nog niet gaan gebeuren denk ik.
Even alle vooronderzoeken afwachten denk ik maar.en natuurlijk vrij zien te regelen,ik weet niet hoe lang er continu toezicht nodig is..
Ik zie er in elk geval heel erg tegenop....

Bedankt voor de reacties!
Het is bij de achterste tepel links,een flinke knikker die los zit.Ze heeft er overigens geen last van.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:57

toen we jaren geleden heca opvingen bleek deze een flinke melkklier tumor te hebben...

Afbeelding

wij hebben haar toen laten opereren,en moet zeggen dat zij binnen no time weer gewoon rondliep,beetje te vergelijken met een sterilisatie..

helaas bleek het bij haar al uitgezaait te zijn naar longen en maag,dus en half jaartje later hebben we haar alsnog moeten laten in slapen,tot ons grote verdriet...

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:18

Mijn teefje heeft het ook, zeker 2 jaar geleden geconstateerd, beide achterste tepels. Er is mij toen ook verteld dat het weggehaald moest worden en dan de tepels daarnaast ook in twee verschillende operaties a €350,- per stuk. Ze was toen 8 en deze worden rond de 10 12, dus ik twijfelde of ik dit haar nog aan wilde doen en het koste plaatje speelde ook mee dus ging ik informeren bij een andere da over de grens. deze adviseerde mij het te laten zitten en mochten ze echt te groot groeien ze dan alsnog weg te halen. Nu, zeker 2 jaar later zijn ze haast niet gegroeid ej ze heeft er dus ook absoluur geen last van. Ben blij dat ik het zo gedaan heb, scheelt haar 2 toch wel zware operaties en mij ook €700,- ;-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:32

heca is op 7 nov geopereerd,dit is de wond op 8 november:
Afbeelding

op 19 november ( zijn de eerste foto's die ik kan vinden van dat jaar maar weet zeker dat ze al eerder weer de oude was..) speelde ze al vrolijk weer met haar bal:
Afbeelding

heca was overigens 11.5 jaar oud...ik vond de genezing niet anders eigenlijk als een sterilisatie,maar mss had ik er geluk mee...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 06:58

Wat hard om dan na een half jaar toch te moeten gaan...Het was een mooie hond kimmie!

Seventje,het is op korte termijn zo gegroeid dat ik bang ben dat het anders nog groter word.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:09

onze jack russell had ook een melk klier tumor, die is op haar 14e eraan geopereerd (en omdat ze toch onder narcose was direct gesteriliseerd omdat het anders heel snel terug zou komen) moet zeggen dat ik verbaasd was dat ze zo snel herstelde. Ze is uiteindelijk 16 geworden en gewoon aan ouderdom overleden..
succes!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:29

De bouvier van mijn schoonouders is hier onlangs aan geopeeerd, was al acht jaar had 1 tumor aan een kant, achteraan. Dan moeten er (als je het goed wil doen) de 3 achterste (minstens achterste 2) melkklieren weggehaald worden omdat de bloed/lymfe connectie is tussen deze pakketten. Het was dus inderdaad een mega snee. Verbazend genoeg op enkel metacam liep ze rond alsof niks gebeurd was. Ok door spanning wel wat trekken met ene achterbeen (logisch stuk huid weg) maar als ze niet geschoren was had een buitenstaander echt niet gezien dat er zo n mega snee was. Ondanks dat het buitenhond is is het ook zonder problemen genezen. Ik zou dus zeggen zeker als het nog niet lang zit zsm laten doen, as je twijfeld of het misschien al uitgezaaid is kan je een thorax foto laten maken (hele kleine uitzaaiingen zijn hier niet op te zien). wegens financiele redenen is dit bij Kim niet gedaan (operatie al hoop geld ). succes met de keuze

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:36

Operatie opzich valt mee.
Het herstel hangt af van het weg te halen oppervlak.

Maar ook ik raad je wel aan om eerst longfoto's te laten maken.........precies om te reden die Kimmie261 en cyclo86 noemen :j

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:01

Mijn eerste rottweiler teefje had het ook, eerst de ene rij tepels weg laten halen en een 6 weken later konden we de tweede rij laten weghalen. Tevens werden er ook lymfeklieren verwijderd waardoor ze erg veel vocht in beide achterpoten had. Operaties gingen goed alleen het herstel niet. 3 weken na de tweede operatie en een hoop zware (ik denk chemo ) tabletten ging ze zich steeds verder afzonderen en heb ik haar na een halve dag lopen zoeken gevonden in de paardenstal terwijl ze op haar dood was voor de paarden. Ik heb met spoed toen de D.A laten komen om haar te laten inslapen ze had erg veel pijn. Ze is maar 7 jaar geworden.

2 jaar na haar dood heb ik haar maatje Boxer Lady ook laten inslapen op 7 jaar ze had het ook alleen was het bij haar niet meer te verhelpen ze is niet meer uit de narcose gekomen tijdens de operatie.

Bij de rottweiler zaten de uitzaaiingen in de longen, maag en darmen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:20

Bedankt voor alle ervaringen,zo verschrikkelijk wisselend hoe het afloopt wat ik hier lees.

Vanmorgen nuchter bloed laten prikken,als het goed is vrijdag de uitslagen.
Ik vermoed als deze goed zijn dat er een echo gemaakt word en rontgen van de longen zal ik om vragen.
Ik heb overigens niet gevraagd wat het kost , als het moet dan moet het natuurlijk....
Ik twijfel alleen,a.s. maandag is haar eigen dierenarts er weer,ik wil met haar even om de tafel gaan want zij kent rumba goed.
Bedankt allemaal!

Voor degene met ervaring; hoe lang zijn jullie thuis geweest bij de hond?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:39

ik ben altijd thuis dus ja ik ben er niet speciaal voor thuis gebleven :)

maar ik weet nog wel toen ik aan mijn DA vroeg die tumor weg te halen dat hij zei dat het meestal al uitgezaait was en dat het een levensverlengging van een half jaar zou zijn...

ik heb geen longfoto's laten maken,maar doordat heca aan de tumor likte en deze kapot likte was het of dan al inslapen of opereren en maar zien hoe lang ze nog te leven zou hebben.

ik kón een sportieve en levenslustige hond gewoon niet in laten slapen door een rottumor die te verwijderen was,dus ik heb gezegd wil dat je hem weghaalt,en dan zien we daarna wel.
in eerste instantie knapte ze ook zo op ze heeft echt nog 4 super maanden gehad,als nieuw,heca was zo'n speelse blije hond,na 4 maanden begon te te kuchen,eerst bleek het haar hart te zijn,tabletjes voor gekregen en daar ging ze weer super mee,kuchen hield op,uiteindelijk bij een controle zei ik dat ze nog steeds hoestte maar nu hard hoestte ipv kuchen..

toen is er een longfoto gemaakt en tja,moet ik zeggen...zelfs een kind had kunnen zien dat die hond longkanker had,maar goed ze had het niet benauwd verder alleen hoesste ze af en toe,pilletje prednison erbij en daar ging heca weer,tot ze een paar weken later stopte met eten,eerst gedacht aan gewoon een maagprobleem,maar toen na 5 dagen medicijnen ze nog niet wilde eten en alleen maar kwijlde is ze ingeslapen ,grootste waarschijnlijkheid uitzaaiingen naar de maag.

en toch ben ik heel blij het gedaan te hebben,ze heeft zoveel gespeeld nog ,zoveel genoten hier van de vrijheid...alleen voor mijn gevoel is het verhaal heca niet af,ze was zo mooi en zo'n goede speelse oude hond,ze had naar mijn idee nog wel een jaartje rond kunnen en mogen lopen.

voor de operatie hebben we overigens 200 euro betaald,maar dld is wat dat betreft wel goedkoper als nederland.

overigens denk ik wel dat de levensverwachting eraan ligt hoe agressief de tumor is,hoe lang die er al zit ( bij heca was dat dus duidelijk al een flinke poos en zag er ook echt heel kwaadaardig uit) ,als het alleen een knobbeltje is die heel snel ontdekt is denk ik dat je veel meer succes hebt met verwijderen als bij een kwaadaardige tumor die er al heel lang zit.

een vriendin van mij had een yorkie daar zijn ook de melklijsten bij weggehaald door diverse knobbeltjes,en die is 15 geworden,die heeft na de operaties echt nog jaren geleeft.

zal haar wel op dit topic wijzen :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:02

Sja de kosten... Mijn schoonmoeder was aan voor onderzoek en narcose en weer uit de narcose halen 340 euro kwijt. (Hond was onder narcose, hart klopte niet goed dus besloten haar er weer uit te halen). Wel verzekerd gelukkig.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:18

Onze Chi van 15 had ook zo'n tumor. Deze is weggehaald in december. Herstel van ons hondje ging heel goed.
Ze was snel weer fit en at goed.
Helaas kwam de tumor, snel en snelgroeiend terug. Lisa is een halfjaar na de operatie overleden....

Onze Jack Russel had ook zo'n tumor. Zij was toen 10 jaar, toen we haar hebben laten opereren.
Bij haar ging het herstel ook vrij snel en is de tumor niet teruggekomen. Hond heeft nog 7 jaar in goede gezondheid geleefd.

De Chihuahua was overigens gesteriliseerd, de Jack Russell niet.

Als je zeker wilt weten dat alles 'schoon' is, dan moeten ze de hele melkklier strippen, dat is idd een grote operatie.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:28

als dierenarts weet je niet wat je binnenin aantreft dus een prijs noemen blijft lastig en een prognose ook.
is het alleen deze bult dan halen ze het eromheen helemaal weg en is ze weer "schoon", maar het kan zijn dat er binnenin al ontwikkelingen te zien zijn van andere tumoren die door gaan komen, dit zijn net blaren.
als we dit zien overleggen we vaak met de eigenaar en halen we preventief de hele melklijst weg, en evt op laten sturen voor onderzoek. vaak ben je er dan wel flink op tijd bij en is het nog niet uitgezaaid.

hoop dat het meevalt. is het alleen die kleine bult verwijderen dan stelt het herstel niet zoveel voor, met goede pijnstilling en rust is ze dan zo weer de oude.

sterkte

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:56

is je teef geholpen?

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 14:10

Hier ook een positief verhaal! Kan het nog steeds nauwelijks geloven want ze gaven een hele slechte prognose (meest agressieve vorm die maar mogelijk is/was).
Drie jaar geleden is de complete lijst aan de ene kant verwijderd (incl. lymfeklieren), 1,5 jaar geleden de andere kant.

Laat je da zeker alles weghalen! En dat is een hele rotklus, langdurig priegelwerkje...

De zus en moeder van mijn hond ontwikkelden ook melkkliertumoren en bij hun zijn alleen de betreffende tepels met knobbels verwijderd (andere dierenarts).......beide honden leven niet meer.

Wij hebben ook van te voren een röntgen foto van de longen laten maken, daar was niets op te zien. Wij kregen echter te horen dat geen garantie was...en na de uitslag van het biopt van de laatste operatie hebben we besloten geen behandelingen meer te laten verrichten (foto's etc.) De verwachting was nl dat ze nog maar een maand of drie had...

1,5 jaar later is ze er echter nog en still going strong. 11 Jaar en topfit! Het enige wat ze niet meer kan is ergens op of overheen springen. Ik denk dat het dan trekt op haar buik.

Ondanks dat ze na zo'n operatie een jaap hebben van bijna een meter gaat het herstel prima!!

De operaties hebben elke keer zo'n 800 a 900 euro gekost, maar daarbij zijn we gematst omdat mijn zwager de operatie heeft verricht. (hij is echter wel zowat 4 uur bezig geweest!!!)

Sterkte!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:02

xRomana schreef:
is je teef geholpen?

Ze is geholpen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 18:35

Dierenarts heeft gebeld,haar leishamania titer is verhoogd ondanks de dagelijkse dosis allopurinol.
Hij is van 10 naar 13 gestegen,binnen nog geen 3 maanden.. Probleem erbij.

Leverwaarden waren goed.

Vandaag opnieuw bloed gaan geven om te zien of de rode en witte bloedcellen goed zijn en dan zou volgens mijn dierenarts zo snel mogelijk de operatie moeten volgen.
Vantevoren nog een echo lever en ronthen longen.

Of de tweede optie kiezen,eerst de leishmania een maand door behandelen (andere medicatie) dit laten controleren en hierna opereren.Echter risico is groter op uitzaaiingen dan.