Help, hoe voed ik mijn schapen op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Help, hoe voed ik mijn schapen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 14:49

Vanmorgen was ik het een beetje zat, dus ik dacht: eens vragen op Bokt of iemand een idee heeft hoe ik onze 'monsters' een beetje in toom kan houden?

Ik woon momenteel nog bij mijn ouders en bij het huis hebben wij een klein weitje, met daarin vier kippen, een haan, vier eenden en twee ouessant schaapjes. Sinds kort hebben we wat 'gezinsuitbreiding' in de wei, want de drie konijnen van mijn vriend hebben hun huis voor (schat ik in) het komende jaar in de wei geparkeerd totdat mijn vriend (hopelijk!) een nieuw huis met tuin heeft en ze weer bij hem kunnen wonen.

De schapen waren toen ze net bij ons waren wat schuchter, maar daar is nu enkel wat van te merken als er nieuwe mensen in de wei komen of als je ze laat schrikken ofzo. Verder zijn ze nu juist vrij bijdehand. Ze springen regelmatig tegen je op (dus altijd alert zijn als je bij de vijver in de wei staat _O- ) en volgen je door de wei.

Tijdens het plaatsen van het hok van de konijnen waren ze er als de ehm... schaapjes bij om het allemaal te bekijken. Vooral Iris (de donkere). Toen de konijnen eenmaal in het hok zaten vonden ze het allemaal wat spannend, dus toen werd er nog even afstand gehouden, maar tegenwoordig is ook dat allemaal niet meer aan de orde. De schapen en de kippen komen om beurten gezellig op visite bij de konijnen. Ze struinen dan rond het hok en snuffelen wat door het gaas bij de konijnen.

Maar nu zijn de schapen wel steeds bijdehanter aan het worden. Toen mijn vriend dit weekend het hok van de konijnen ging verschonen moest hij Iris echt goed wegduwen en anders gaan zitten, want anders stond ze in het hok. En vanmorgen was ik het dus echt een beetje zat, want toen ik de konijnen weer ging voeren en schoon water geven werd het een beetje een duw-gebeuren tussen mij en de schapen, want ze bleven maar proberen om hun kop in het hok te steken en wat stro, hooi of als het helemaal feest is wat konijnenvoer mee te pikken.

Ik vind het verder helemaal niet erg als ze er bij zijn (juist ook wel gezellig), maar ik moet wel gewoon normaal kunnen verschonen en voeren, zonder dat ik een strijd moet leveren met de schapen. Dus wie heeft er tips hoe dit op te lossen? Is het een kwestie van een tijd lang gewoon heel consequent zijn en ze elke keer weg blijven houden? Zullen ze dit dan snappen? Of moet ik het op een andere manier doen? Ik heb echt geen verstand van schapen namelijk...

En wat foto's:

De eerste avond dat de konijnen er net waren
Afbeelding

Iris staat al klaar
Afbeelding

Iris dus bijna in het hok
Afbeelding

Even buurten
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:55

Schapen doen alles voor krachtvoer/bix...
Leuk zulke ouessants, dwergschaapjes. Het is een beetje overkill een bordercollie aan te schaffen voor twee van die ukkies, anders zou je ze daar mee in toom kunnen houden :D .

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:32

Schaapjes wegdoen, kunnen ze je ook niet meer lastig vallen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:39

BROODJE SCHAAP!!!!!! :9

SecretLIN

Re: Help, hoe voed ik mijn schapen op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:45

wij hebben ook 2 van die schaapjes, super leuk toch dat ze zo mak zijn? :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:30

@kanniet & S-en-Z, eerst koffie drinken, dan pas bokken...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:32

Extra hekje eromheen zetten?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:39

Je hebt van die prikpaaltjes om een tijdelijk weitje mee af te zetten. Hopelijk lukt het dan zonder stroom om wat privacy te houden tijden het verschonen?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:50

Kuggur schreef:
@kanniet & S-en-Z, eerst koffie drinken, dan pas bokken...

:+ Oke, dan komt hier mijn serieuze antwoord: Gooi een handje brokjes op de grond, bijna zeker dat de schaapjes dat gaan eten. Dán de kooi snel schoonmaken.
Als je dan nog problemen hebt met de schaapjes: Of het gewoon leuk gaan vinden dat jouw schaapjes zo tam zijn, óf wegdoen, want ze zullen altijd lastig blijven doen om bij het (konijnen)voer te komen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:58

Ik zou niet direct krachtvoer gaan strooien als ze nu al zo tam zijn. Wie weet worden ze alleen maar opdringeriger als je om wat voor reden dan ook de wei in komt.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:14

Je kan een paar paaltjes met schrikdraad + stroom om het hok heen zetten tot ze er een keer met hun neus tegenaan zijn gekomen, en dan vooral als jij met/in/bij dat hok bezig bent.
Of ze een halsband om doen en ze aan de boom binden tot je klaar bent.
Of ze leren d.m.v. clickertraining op afstand te blijven maar daar gaat tijd inzitten en ook wel wat kennis/ vaardigheid maar is voor alle partijen wel de vriendelijkste manier.