Ik woon momenteel nog bij mijn ouders en bij het huis hebben wij een klein weitje, met daarin vier kippen, een haan, vier eenden en twee ouessant schaapjes. Sinds kort hebben we wat 'gezinsuitbreiding' in de wei, want de drie konijnen van mijn vriend hebben hun huis voor (schat ik in) het komende jaar in de wei geparkeerd totdat mijn vriend (hopelijk!) een nieuw huis met tuin heeft en ze weer bij hem kunnen wonen.
De schapen waren toen ze net bij ons waren wat schuchter, maar daar is nu enkel wat van te merken als er nieuwe mensen in de wei komen of als je ze laat schrikken ofzo. Verder zijn ze nu juist vrij bijdehand. Ze springen regelmatig tegen je op (dus altijd alert zijn als je bij de vijver in de wei staat
) en volgen je door de wei. Tijdens het plaatsen van het hok van de konijnen waren ze er als de ehm... schaapjes bij om het allemaal te bekijken. Vooral Iris (de donkere). Toen de konijnen eenmaal in het hok zaten vonden ze het allemaal wat spannend, dus toen werd er nog even afstand gehouden, maar tegenwoordig is ook dat allemaal niet meer aan de orde. De schapen en de kippen komen om beurten gezellig op visite bij de konijnen. Ze struinen dan rond het hok en snuffelen wat door het gaas bij de konijnen.
Maar nu zijn de schapen wel steeds bijdehanter aan het worden. Toen mijn vriend dit weekend het hok van de konijnen ging verschonen moest hij Iris echt goed wegduwen en anders gaan zitten, want anders stond ze in het hok. En vanmorgen was ik het dus echt een beetje zat, want toen ik de konijnen weer ging voeren en schoon water geven werd het een beetje een duw-gebeuren tussen mij en de schapen, want ze bleven maar proberen om hun kop in het hok te steken en wat stro, hooi of als het helemaal feest is wat konijnenvoer mee te pikken.
Ik vind het verder helemaal niet erg als ze er bij zijn (juist ook wel gezellig), maar ik moet wel gewoon normaal kunnen verschonen en voeren, zonder dat ik een strijd moet leveren met de schapen. Dus wie heeft er tips hoe dit op te lossen? Is het een kwestie van een tijd lang gewoon heel consequent zijn en ze elke keer weg blijven houden? Zullen ze dit dan snappen? Of moet ik het op een andere manier doen? Ik heb echt geen verstand van schapen namelijk...
En wat foto's:
De eerste avond dat de konijnen er net waren

Iris staat al klaar

Iris dus bijna in het hok

Even buurten
.
Oke, dan komt hier mijn serieuze antwoord: Gooi een handje brokjes op de grond, bijna zeker dat de schaapjes dat gaan eten. Dán de kooi snel schoonmaken.