Wie heeft er ervaring met Beaphar anti schurft voor cavia's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mareng

Wie heeft er ervaring met Beaphar anti schurft voor cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:11

Hoi Bokkers,

Nadat twee weken geleden mijn cavia pip was overleden heb ik een nieuw vriendinnetje voor mijn andere cavia erbij gehaald. Ze gaan goed samen en zijn lekker knus met elkaar. Nu heeft de nieuwe caaf wat kale plekjes die steeds erger worden.

Gisteren even langs de DA gereden voor een pipetje, maar die waren dicht ivb met Koninginnendag.. Ik heb toen pipetjes van Beaphar gehaald bij de dierenwinkel en ook de anti schurft spray.

Alle caafjes hebben gisteren een pipetje in de nek gedruppelt gekregen en volgens de dierenwinkel kon ik vandaag 24 uur later, de anti schurft spray gebruiken bij de caaf met de kale plekken. Ik heb de dierenarts nog even gebeld en die zei ook dat dat goed kon.

Nu is mijn vraag: hebben jullie dit product wel eens gebruikt en wat zijn de ervaringen ermee? Zouden jullie eerder een product van de dierenarts gebruiken of is dit net zo goed? De werkzame stof in de pipetjes is ivermectine. Dat zit ook in de pipetjes van de Dierenarts. Dus dat zit wel goed. De anti schurft van Beaphar had ze geen ervaring mee. Wat is jullie ervaring?

groetjes Wietske

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:27

Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar wij horen in de opvang héél vaak dat het totaal niet helpt :n

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:28

De pipetjes werken heel fijn, zouden ook tegen de schurft moeten werken volgens mij!

De spray vind ik heel matig werken..

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:32

_Ananas_ schreef:
De pipetjes werken heel fijn, zouden ook tegen de schurft moeten werken volgens mij!

De spray vind ik heel matig werken..

Ja, de pipetjes zijn goed hoorde ik. Ik ga vanavond de spray gebruiken. Maar ik ga niet lopen klooien. De Da zei dat ik over een week even moest kijken hoe het is en anders haal ik bij de DA een extra middeltje, een spray, zalf of wat ze aanbevelen. Alle vormen van Schurft/Mijt veroorzaken veel stress en jeuk en wil haar zo snel mogelijk genezen!

Samiyah

Re: Wie heeft er ervaring met Beaphar anti schurft voor cavia's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:33

Hier ook een caafje met schurft, durfde het niet aan om zelf 'aan te klooien' met spul uit de dierenwinkel dus heb vorige week bij de DA zalf meegekregen.. Kostte me een fortuin maar het werkte wel. :j

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 13:36

Sophie_midas schreef:
Hier ook een caafje met schurft, durfde het niet aan om zelf 'aan te klooien' met spul uit de dierenwinkel dus heb vorige week bij de DA zalf meegekregen.. Kostte me een fortuin maar het werkte wel. :j

Wat was dat voor zalf?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:14

Mocht je ooit nog eens een cavia hebben met schurft, is Ivomec Pour On een heel goed middel. Wij hebben het al bij een heleboel cavia's gebruikt en hebben het ook al heel wat keren opgestuurd naar mensen met cavia's met schurft en altijd nog tevreden mensen en cavia's gehad.
Dierenartsen verkopen het ook, maar het is behoorlijk prijzig... Rond de 100 euro voor een liter. Of ze in kleine flesjes te krijgen zijn weet ik niet, volgens mij is 200ML het kleinste.

Het is ook bij ons te krijgen (Voor 2 behandelingen), maar wij vragen er niks voor. Had zo wat voor je willen opsturen, maar in dit geval (Afspraak met de dierenarts), lijkt het me beter om af te wachten.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:18

Daphne__ schreef:
Mocht je ooit nog eens een cavia hebben met schurft, is Ivomec Pour On een heel goed middel. Wij hebben het al bij een heleboel cavia's gebruikt en hebben het ook al heel wat keren opgestuurd naar mensen met cavia's met schurft en altijd nog tevreden mensen en cavia's gehad.
Dierenartsen verkopen het ook, maar het is behoorlijk prijzig... Rond de 100 euro voor een liter. Of ze in kleine flesjes te krijgen zijn weet ik niet, volgens mij is 200ML het kleinste.

Het is ook bij ons te krijgen (Voor 2 behandelingen), maar wij vragen er niks voor. Had zo wat voor je willen opsturen, maar in dit geval (Afspraak met de dierenarts), lijkt het me beter om af te wachten.

Ok, bedankt voor de tip! Is het een spray? ik zat al te googlen .. Op het caviaforum zag ik het ook voorbij komen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:24

Nee, het zijn druppels :)
Voor een cavia onder de kilo twee druppels (Achter beide oren één) en voor een cavia boven de kilo twee druppels achter beide oren.

Is echt een supermiddel. We hebben regelmatig cavia's zitten die compleet kaal zijn en vergaan van de jeuk, maar met ivomec zijn ze zo van de jeuk af en begint het haar ook weer te groeien.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 15:08

Daphne__ schreef:
Nee, het zijn druppels :)
Voor een cavia onder de kilo twee druppels (Achter beide oren één) en voor een cavia boven de kilo twee druppels achter beide oren.

Is echt een supermiddel. We hebben regelmatig cavia's zitten die compleet kaal zijn en vergaan van de jeuk, maar met ivomec zijn ze zo van de jeuk af en begint het haar ook weer te groeien.

Ik heb het opgeschreven! Dat is voor alle vormen van mijt? Behalve Demodex denk ik..... Ik ga vanaaf de plekken met anti schurft behandelen en dan kan ik een dag later er ook nog vaseline op smeren. Het vettig schijnt te helpen bij mijt, las ik op het caviaforum.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:20

Ja, het werkt voor alle soorten :j
Ook voor wormen, dus twee vliegen in één klap.

Vaseline helpt idd om de mijten sneller dood te krijgen. Lekker dik smeren en ze krijgen het erg moeilijk.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:28

Ik raad je ten zeerste af om je caafs vanavond direct nog een keer met ivermectine (ook het actieve bestanddeel in de spray) te behandelen!
Bij cavia's, en zeker bij jonge cavia's, is het met ivermectine en aanverwante stoffen oppassen voor overdosering (en daardoor een zieke/dode cavia). Op de beaphar spray staat volgens mij dat je een week aan moet houden tussen de behandelingen, dus dat kun je ook het beste aanhouden tussen een pipet met ivermectine en de spray. Let ook op dat je bij de spray de hoeveelheid op de verpakking aanhoudt, en niet een beetje extra voor de zekerheid.

Ik heb goede ervaringen met de Beaphar anti-schurft spray voor de behandeling van schurftmijt. Mocht er toch sprake zijn van een andere parasiet dan schurfmijt, dan waren voor mijn caafs de Advantage puppy/kitten pipetten (op basis van selamectine) effectief. Advantage werkt ook tegen schurftmijt, maar is veel duurder dan de spray.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:28

Lon schreef:
Ik raad je ten zeerste af om je caafs vanavond direct nog een keer met ivermectine (ook het actieve bestanddeel in de spray) te behandelen!
Bij cavia's, en zeker bij jonge cavia's, is het met ivermectine en aanverwante stoffen oppassen voor overdosering (en daardoor een zieke/dode cavia). Op de beaphar spray staat volgens mij dat je een week aan moet houden tussen de behandelingen, dus dat kun je ook het beste aanhouden tussen een pipet met ivermectine en de spray. Let ook op dat je bij de spray de hoeveelheid op de verpakking aanhoudt, en niet een beetje extra voor de zekerheid.

Ik heb goede ervaringen met de Beaphar anti-schurft spray voor de behandeling van schurftmijt. Mocht er toch sprake zijn van een andere parasiet dan schurfmijt, dan waren voor mijn caafs de Advantage puppy/kitten pipetten (op basis van selamectine) effectief. Advantage werkt ook tegen schurftmijt, maar is veel duurder dan de spray.

Ok, bedankt voor de info! Ik heb gisteravond 1 pipetje gegeven. Er staat bij 750 gram en meer 2 pipetjes, maar dat vond ik teveel.. Ze weegt 800 gram. Ik heb haar nog niet gesprayed.