smuldier voor beginners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

smuldier voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:16

Java is geen goede eter, maar smuldier wordt ze erg blij van. Brok wilde eigenlijk nooit goed eten, alleen de groene zakken van de Lidl (optidog) gaat er redelijk in.

En ja, wat hondlief wil gebeurt. Dus smuldier it will be.

Java is een onbekende langpootkruising van spaanse afkomst, echt een ratjetoe aan rassen dus. Denk richting herder, podenco, greyhound, het maakt ook allemaal niet uit eigenlijk. Ze is 25 kg, goed gezond en op een zeer net gewicht volgens de DA. Persoonlijk zie ik haar liever iets voller, niet vet; maar ik vind haar behoorlijk schraal.

Smuldier vlees compleet en smuldier vlees/pens compleet zou in theorie voldoende moeten zijn om alles binnen te krijgen. Volgens de verpakking heeft ze ong 30 gram per kg lichaamsgewicht nodig, dat is 750 gram. Met 400 gram per pak is het dus prima om 2 pakken smuldier compleet te geven per dag.

Maar zodra het in haar bak zit zit het in haar bek en is het op ook. Zo heeft ze hooguit 5 minuten eetmoment per dag, en dat vind ik behoorlijk weinig.

Is het raadzaam om naast de smuldiergiften ook standaard een bak brokken te hebben staan? Kan ik haar naast smuldier compleet, ook af en toe nog wat rodischijven toestoppen? En smuldier kip en de andere niet-complete versies. Hoe gebruik je die? Of is dat alleen als aanvulling als je verder barft?
Op barfplaats heb ik al gekeken, maar daar staat weinig in jip-en-janneketaal.
Is smuldier kwalitatief ook een beetje oké? Of zijn er betere, of betaalbaardere versies (die kwalitatief ook goed genoeg zijn).

Hoe is het het makkelijkst te ontdooien? Mag het gewoon in de magnetron? Ik zet nu steeds haar bak in heet water om het op temperatuur te krijgen, of meng het zelfs met warm water :o

Ofwel: alle tips zijn welkom :j

keshia

Re: smuldier voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:24

hoi hoi, er zijn al behoorlijk wat topics over smuldier, en het voeren van vers vlees... het makkelijkst is inderdaad om met smuldier te beginnen.. er zijn er bij die ook brokken ernaast voeren... maar dat word absoluut niet aangeraden, aangezien dat een heel andere vertering vergt dan vers vlees...

momenteel voer ik van lotgering vers vlees.. ik heb daarvoor gekozen omdat dat glutenvrij is, en er verder weinig aan toegevoegd is zoals groenten...
in principe merk ik niet dat het duurder is dan smuldier, en het ziet er veel smakelijker uit als smuldier..

om de tijd dat ze eten hoef je je geen zorgen te maken.. honden zijn gemaakt om te schrokken eigenlijk.. een paard bijv. heeft een continue darmvulling nodig, een hond niet... je zou feitelijk gezien zelfs nog natuurlijker kunnen voeren, door de ene keer twee keer per dag te voeren, en dan zelfs een hele dag niet.. dat is niet ongewoon voor een hond..
wij voeren nu dan van lotgering, en onze hond doet het daar het beste op! ook heb ik daar wat snacks besteld, en nu krijgt onze hond ongeveer 3 keer per week, een lamsrib, of runderkraakbeen... gek is ze erop ondanks dat ze vroeger nooit een bot aanraakte ivm gevoelige tandjes...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:56

Als je de ene maaltijd voert kan je de ander alvast in de koelkast of zelfs op de aanrecht leggen, dan is hij de volgende maaltijd (vrijwel) ontdooit. Het is niet nodig om extra te voeren naast smuldier, onze hond heeft ook maar 2 minuten eetmoment per dag, en dat is gewoon op brok. Is absoluut prima.
´
Daarnaast is 30 gram/kg lichaamsgewicht behoorlijk veel, normaal is voor een volwassen hond tussen de 10-25 gr/kg (= 1-2% lichaamsgewicht). Of is het nog een jonge hond? Goed op je hond letten want de kans is groot dat ze van deze hoeveelheden wel wat zwaar wordt (ik weet niet hoelang je het al voert?)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:15

haha ja vlees is zo op he :D :D

als je gemiddeld 4 dagen per week kompleet kvv voert kan je op de andere dagen anders voeren,dus een pens dagje,kip,hart of wat voor leuks je in het vak ziet liggen :)

kvv is inderdaad hap slik weg,je kan ook een beetje barfen tussendoor,dus overdags kippenekken/vleugels/pootjes geven,of als maaltijd een braadkip,runderstrot,konijn ( met bot) en ja eigenlijk wel wat je kan vinden.

dit kan je ook tussendoor geven overdags als extraatje.

rodischijven mag je ook gewoon tussendoor voeren,maar rodi is een kvv dus stel je geeft 2 plakken rodi extra,dan voer je ipv 800gr een kilo kvv per dag.

en ontdooien doe ik hier in een emmer warm water,kilo's tegelijk.... ( met 6 grote honden gaat er gemiddeld 4 a 5 kilo voer per dag doorheen) .

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:19

Ik combineer smuldier of herby mixen met barf producten.
Voor beginners kan je bijvoorbeeld lekker aanvullen met kippennekken, eendennekken, capelinvisjes.
En als ze wat gevorderd zijn in het 'barfen' dan kan je bijvoorbeeld eendenruggen, zalmkoppen en kalkoenenstaarten erbij gaan geven.

Ontdooien doe ik gewoon door het uit te leggen, geen water of magnetron :n

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:24

Ik geef dagelijks kippennekjes/eendennekjes/kippenmaagjes/kippen en eendenvleugeltjes om lekker op te knabbelen. Ook geregelt een kalfspees. Kvv is inderdaad zo op haha.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 19:35

Keshia: er staat op bokt inderdaad al behoorlijk info over smuldier, maar iets met bomen/bos; ik kon er alsnog geen wijs meer uit.
Hoef dus iig niet "op de klok" te voeren, dat is wel een goede wetenschap. Doordat ze zo'n slechte eter was heb ik echt wel geprobeerd er structuur in te brengen, maar die kan overboord dus.

Mizora: zo snel vind ik dat ontdooien niet gaan hoor, ik heb eergisteren een pakketje in de koelkast gelegd, vanmorgen eruit gehaald en de kern is nog steeds te koud. Het moet ook echt kamertemperatuur zijn.

Java is al minimaal 7/8 jaar, dus geen jonge hond meer. 30 gram/kg lichaamsgewicht is wat er op het pakketje van smuldier zelf staat, maar dat is dus erg veel? Java is niet superactief, eerder wat lui. Iets zwaarder mag ze wel worden, een kilo of 2 erbij zou niet misstaan. Dan is ze nog steeds zeker niet te zwaar.
Ik voer het pas sinds een paar dagen, had eigenlijk een pakje meegenomen als snack. Heb het toen, gezien haar ongekende enthousiasme (en dat heeft ze nooit voor eten) door haar brokken gemengd in de hoop dat ze die beter zou eten. Ze heeft alle brokken vakkundig staan aflikken. En dan kan ik bot en zuur zijn en lopen mokken dat het duur is en stinkt en dat brokken veel practischer zijn; ik zet me er graag overheen voor haar. Heeft ze veel meer aan en als zij blij is ben ik dat ook. Dan is het maar minder practisch. Ik wil alleen niet de fout maken door het nu allemaal helemaal verkeerd te doen en haar daarmee te benadelen....

Kimmie: dat is me nogal een hoeveelheid zeg :oo *zakt door knieen van respect*
Maar begrijp ik dat ze dan maar 4 dagen compleet hoeft en de rest niet bijzonder veel uitmaakt? Ik dacht eerder dat ze dagelijks compleet moest en de rest alleen voor extra was...

Paintlinger: overstappen op barf wil ik vooralsnog niet. Het practische van smuldier staat me wel aan, ik ben echt ook te neurotisch en slordig tegelijk om zelf te moeten denken over wat/wanneer/hoeveel/percentages. Dat is heel lam: maar wél een stuk zelfkennis. Ik wil echter wel gerust als ik eens bij een slager in de buurt kom een paar kippennekjes halen ( :r eigenlijk niet, maar alles voor de woef). Is het dan een goed plan om bijvoorbeeld die 4 dagen compleet te geven, en de overige 3 dagen de andere smaken en/of nekken? Vis vindt ze iig smerig, dat kreeg ik er als tussendoortje ook niet in (heb een kat een tijdje bijzonder voer moeten geven, vis was daar ook een onderdeel van).

Axel: geef jij volledig barf dan? Of als extra?

Snap ik eigenlijk het verschil tussen KVV en barf wel? Ik dacht dat KVV (compleet dan) gewoon 'kant en klaar, alles zit erin en het is vermalen tot prut" is, en barf "grote stukken, zelf uitrekenen, hebben ze meer werk aan hun eten".

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:41

Smuldier duur? Smuldier is toch juist super goedkoop? Wat kost dat per kilo?
Wij voeren Darf als kvv (Darf, géén Barf) en betalen daarvoor 17 euro per doos van 5 kilo, wat goedkoper is dan de Carnibest die we eerst voerden. Bovendien zit er in Carnibest rijst, waar hondje niet zo van houdt en is Darf gewoon vlees/spier/bot zonder rijst. Ik heb zelf met smuldier geen ervaring, maar dat zal nog wel goedkoper zijn toch als ze het in de supermarkt verkopen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:49

TS: Ik doe het beide hoor.
Ik doe barf als aanvulling op kvv..........dan hebben ze nog lekker wat te knagen en wat afwisseling.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:56

smuldier is een prima kvv hoor,enige is dat er een kunstmatige bron calcium inzit en je hebt kvv's met een natuurlijke bron calcium ( bot) ,sommige mensen vinden het daardoor "slecht".

ook hoor je in de wandelgangen dat smuldier heel veel orgaan zou bevatten maar percentage orgaan is volgend de fabrikant 13% en dat is heel netjes te noemen.

4x per week gemiddeld compleet voeren is prima,dan kan je op de andere dagen iets minder compleet voeren,of zoals hierboven omschreven barfproducten geven,maar dat moet je willen.

als je echt wilt gaan barfen dan moet je je echt gaan verdiepen in menu's en de hoeveelheid spiervlees/orgaan/bot percentages per week ,en daarbij heb je ook een vastendag iets wat je bij kvv dus niet geeft!

voor "barfen"of volgens NRV richtlijnen voeren vergt wel dat je je verdiept in wat honden nodig hebben om complete menu's samen te stellen zodat je niets aan percentages tekort voert,iets waarbij je bij kvv niet hoeft na te denken.

en de hoeveelheid kvv ,kijk gewoon naar je hond ,30 gram is een richtlijn,voor de een te veel voor de ander te weinig,voeren moet je op het oog doen :j

en als je kippennekken wilt geven zou ik beginnen deze te geven als snackje tussendoor,of van die kipvleugeltjes,je kent ze wel uit de supermarkt,vind je hond dit lekker kan je een maaltijd ermee vervangen :)

hier krijgen ze geregeld een halve braadkip als eten savonds,geweldig zijn ze een half uur aan het kauwen,ik heb momenteel 4 honden die overgaan naar barf,2 willen niet aan de grote stukken nog,dus die krijgen voornamelijk kvv maar wel vers vlees van de slachter ernaast ( in stukken gesneden dan wel ) .

maar ook de "barfers" krijgen ook wel een dag kvv...tot hun grote spijt dat dan weer wel ( lees: wordt niet gegeten :n )

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:25

Ja vlees is zo op haha, hier ook hoor, binnen de anderhalve minuut gaat hier een pakje smuldier naar binnen. Om vervolgens nog even een poosje uitgebreid de bak uit te lebberen haha :D

Ik geef naast de kvv nog wel eens wat barfhapjes, lamsribben, runderstrot... Vooral dat laatste is een groot succes hier (filmpje! Redelijk onsmakelijk wel :P http://youtu.be/rUF9BAP2X98) en hoewel die dingen echt te goor voor woorden zijn (en dat op mijn laminaatvloer, ik blijf dweilen :') ) vindt Ollie het echt super om zo'n ding weg te mogen knabbelen :D Zo'n ding vervangt wel een maaltijd hoor, en ik heb er nu eentje in de vriezer liggen die volgens mij zeker een kilo weegt.. Als ie die in 1 keer wegkrijgt is dat een dagmaal haha :P Je moet er wel zin in hebben, ik heb me echt over een barrière heen moeten slepen voor ik een kippennekkie durfde te voeren haha :')

Verder inderdaad zoals Kimmie ook al zegt, de richtlijn op de verpakking niet meer dan dat, een richtlijn. Ollie moet volgens de versvoer richtlijnen zo'n 550 tot 600 gram op een dag krijgen geloof ik? Hij krijgt nu 650 tot 750 gram Carnibest Aktief of Smuldier en dat is voor hem precies genoeg. Hij is redelijk actief en heeft blijkbaar wat meer nodig :) Vorig jaar was ie ook iets te smal, toen heb ik 'm tijdelijk op bijna een kilo voer per dag gehad (Ook CB aktief afgewisseld met SD) en dat was dus bijna 2 keer zoveel als wat ie volgens de richtlijnen moest hebben, kan best :) Voeren doe je imo op het oog, en niet op wat verpakkingen zeggen dat je moet voeren ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 00:38

Awwww... ik denk dat ik wel bereid ben zoiets buiten te geven := Maar Ollie lijkt er erg van te genieten!
Voeren op het oog en aangepast aan activiteit is sowieso slim, alhoewel ik dat eerder nooit heb hoeven doen. Met brokken zette ik gewoon een bak brok neer en ze at wanneer ze daar zin in of behoefte aan had. En naar de rest keek ze echt niet om hoor! Geen veelvraatallures hier. Hoewel dat met SD er wel op gaat lijken :+
Reden trouwens dat ik toch ben uitgegaan van de 30g/kg is dat je toch érgens een aanknopingspunt moet hebben. Denk wel dat Java minder nodig heeft dan de gemiddelde hond van haar gewicht: ze is wel te porren voor activiteit maar van zichzelf ontzettend rustig. Daarnaast komt haar eigen gewicht niet zozeer van spier; ze is smal gebouwd en staat hoog op haar poten. Dus zéker geen gespierde hond.

Halen jullie die dingen gewoon bij de locale slager? Een slachthuis zit voor zover ik weet niet in de buurt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:11

Onze Witte Herder krijgt al zo'n 12 jaar alleen Smuldier. Weegt 25 kg en krijgt al die jaren 1 pakje per dag, dus 400 gram. Ze kreeg smorgens een klein beetje (anders gaat ze spugen) en dan savonds de rest.
750 gram is m.i. echt erg veel.
Sinds ruim anderhalf jaar hebben we er een klein hondje bij. Sindsdien krijgt ze smorgens een bekertje brokjes (Baldo van de Aldi) en savonds 300 gram Smuldier. Het kleine hondje krijgt de resterende 100 gram. Pas nog voor een checkup geweest en de WH dame is nog in prima conditie, ze is nu ruim 13.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:17

Onze Duitse Herder weegt 26 kilo en die kreeg 1 pakje per dag. In het begin kreeg ze 2 pakjes, maar daar werd ze heel snel te dik van.

Nu krijgt ze Smuldier, Lotgering en wat barfhapjes. Het is idd hap slik weg, maar wel hap slik weg met smaak :D

EDIT: Ik probeer mee te bestellen op Barfplaats, dan scheelt vaak qua bezorging en qua minimum bestelbedrag. Je hebt namelijk een hoop webshops en slagers die een ruim assortiment hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:36

wij halen het bij een slachterij...daar komt : paard,rund,schaap,geit vandaan,en in de supermarkt haal ik kipproducten...

elke week komen er 1 of 2 van dit soort kratten binnen:
Afbeelding

en dat gaat heerlijk op :D

en een buurvrouw werkt bij een slagerij ( hier slachten de meeste slagerijen nog zelf) en neemt nog weleens wat dingetjes mee,botten,pensen...en poten:
Afbeelding

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:04

Sorry offtopic: Geef je poten kimmie? Mij is altijd gezegt door verschillende barfen er ik heb zelf ook gelezen dat er geen dragende botten gegeven mogen worden, omdat deze te hard zijn.

Ik geef mij hond hier ook KVV. Omdat mij ouders hier verder geen rauw spul in huis willen hebben krijgt hij om te kauwen gerookte runderslokdarmen en runderkophuid. Dit zijn goede botten voor mijn hond en niet binnen enkele minuten opgegeten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 23:11

Ik heb er afgelopen nacht serieus gewoon over gedroomd, werd helemaal overgoten door allemaal onderdelen van dode dieren en die moest ik opeten. Werd me toch een partijtje belazerd wakker _O-

En nu ook, zit ik naar die enorme bak te kijken, vol afgrijzen eigenlijk, en probeer ik te zien wat het is maar ik kan er bijna niet op kijken :=

Is het trouwens geen punt als ze af en toe een dagje wel brok krijgen? Als Java uit logeren gaat is brok namelijk denk ik de aangewezen oplossing :\

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:19

delerium schreef:
Ik heb er afgelopen nacht serieus gewoon over gedroomd, werd helemaal overgoten door allemaal onderdelen van dode dieren en die moest ik opeten. Werd me toch een partijtje belazerd wakker _O-

En nu ook, zit ik naar die enorme bak te kijken, vol afgrijzen eigenlijk, en probeer ik te zien wat het is maar ik kan er bijna niet op kijken :=

Is het trouwens geen punt als ze af en toe een dagje wel brok krijgen? Als Java uit logeren gaat is brok namelijk denk ik de aangewezen oplossing :\

He bah :') Das geen smakelijke droom _O- Gewoon beginnen met wat kleine zachte dingen, zoals kippennekken ofzo, even bij de poelier vragen of hij er voor je aan kan komen :) En gewoon kippenvleugeltjes uit de supermarkt ofzo :)

Bij ons verderop zit een dierenwinkel die regelmatig leuke barfhapjes in de diepvries hebben, dan weer lamsribbetjes, momenteel vooral die strotten, dus daar neem ik het meestal mee. Van de week had ze een enorme doos lamsharten liggen, helaas past dat niet in mijn kleine vriezertje :P Als je een grote vriezer hebt kun je ook wel bij een aantal groothandels (online) wat barfmateriaal bestellen (even op barfplaats kijken voor adressen) maar dat gaat meestal vanaf een heleboel kilo of een bepaald bedrag en dat moet je dus wel kwijt kunnen ;)

Ik ben opgehouden met ontdekken wat er in smuldier zit :') Smerig spulletje. Geef hier vooral Carnibest en dat ziet er al iets smakelijker uit, maar het blijft vlees en dus vies :P Een dagje brok kan overigens echt geen kwaad hoor :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:27

annepaardoes,het bot met rinkelende tenen is dan ook de vuilnisbak ingegaan,maar huid en pezen en vlees is eraf gegeten :j

en delerium,oww er is best veel alternatief vind ik voor een dagje geen vlees eten,je kan dan een dag renske vers/nature diet geven bv...en je hebt K9 gevriesdroogd vlees en tegenwoordig blikvoer met 100% vlees erin...
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... t/animonda

dat zou voor mij de beste voorkeuren zijn boven brok voeren :) ,maar mocht je een dag of wat brok moeten voeren zal dat geen probleem zijn :)

enne leuke dromen heb je,hahah doet me denken aan iemand die persse een vogelspinhuid van mij wilde hebben en toenz e dat eindelijk gekregen had er panisch voor was en overal spinnen zag lopen de hele tijd,en snachts ook vanalles zag bewegen op de muren _O-

en in de bak zit vanalles:strotten,tongen,kopvlees,harten,slokdarm,luchtpijpen,longen...noem het maar op :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 23:30

Met 1 la in de vriezer gaat iets groothandeligs hem niet worden :+ Ben vandaag ook bij de dierenspeciaalzaak hier geweest, maar die hadden niets wat er ook maar op leek.

_O- die spinnenhuid zou ik ook volslagen psycho van worden _O-

Sowieso verbaasde de droom me ook niet heel erg, ik eet nu een jaar of 17 vegetarisch en als ik bijvoorbeeld op het werk vlees moet bakken vind ik dat al vies. Het draaien van gehaktballen en dat soort ellende verhip ik gewoon, veel te ranzig. Toen ik er echt niet onderuit kwam heb ik het met latex handschoenen aan gedaan := Moet dus nog wel een knop een beetje verder om in dat bovenkamertje hier.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:11

Ohhh herkenbaar! Ik eet dus ook zo goed als vegetarisch. Stukje kip wil er wel af en toe in, maar dan ALLEEN als vriendlief het voor me klaarmaakt. Ik raak GEEN rauw vlees aan. Punt. Vreselijk, ik vind het zó vies :')

Die drempel is herkenbaar dus, tot op zekere hoogte :') Nog steeds raak ik bij voorkeur geen rauw vlees aan, maar ik kan er inmiddels wel naar kijken dat Ollie zo'n smakelijk nekkie kraakt _O-

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:15

hahah...moet er wel om lachen hoor,maar dat geeft niet hoop ik..

wij eten zelf gewoon vlees en ik heb daardoor wat minder moeite met vlees vastpakken,alhoewel ik de eerste keer toen we bij de slachter vlees haalde en die tongen zag ook wel even moest slikken...

en 1 x kreeg ik van die poten van de buuf,die waren én nog warm én die hadden nog spiertrekkingen,dat hoef ik dan ook weer niet helemaal :=

ik zou zelf ook niet echt prooidieren willen voeren,een dood beest wat echt heel erg als beest herkenbaar is wil ik echt niet meer aanraken...

maar als het velletje eraf is...dan maakt het me eigenlijk niet zo heel veel meer uit...

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 00:41

Het is ook afhankelijk van het ras, de aktiviteit en de leeftijd. Ik heb twee zeer aktieve honden. De oudste reu van 7 jaar en 40 kilo heeft 1000 gram Smuldier nodig. De jongste van bijna 2 krijgt zelfs 1200 gram per dag. Ze zijn perfect op gewicht en zeker niet te dik. We wisselen af met Lotgering, welke mijn voorkeur geniet, en daarvan krijgen ze zo'n 200 gram minder omdat het wat vetter is. Daarnaast krijgen ze als traktatie regelmatig een bot. Je moet dus echt zelf kijken hoeveel je hond nodig heeft want wat op de verpakking staat is enkel een richtlijn.

aslo schreef:
Onze Witte Herder krijgt al zo'n 12 jaar alleen Smuldier. Weegt 25 kg en krijgt al die jaren 1 pakje per dag, dus 400 gram. Ze kreeg smorgens een klein beetje (anders gaat ze spugen) en dan savonds de rest.
750 gram is m.i. echt erg veel.
Sinds ruim anderhalf jaar hebben we er een klein hondje bij. Sindsdien krijgt ze smorgens een bekertje brokjes (Baldo van de Aldi) en savonds 300 gram Smuldier. Het kleine hondje krijgt de resterende 100 gram. Pas nog voor een checkup geweest en de WH dame is nog in prima conditie, ze is nu ruim 13.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 15:17

Heb inmiddels 2 kippenbouten (scharrel) voor haar gehaald, ben benieuwd hoe ze ze vindt. Al zal het wel een stap zijn om niet zelf te gaan zitten freaken. Hoef ik er echt niets mee te doen? Gewoon geven?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:11

delerium schreef:
Heb inmiddels 2 kippenbouten (scharrel) voor haar gehaald, ben benieuwd hoe ze ze vindt. Al zal het wel een stap zijn om niet zelf te gaan zitten freaken. Hoef ik er echt niets mee te doen? Gewoon geven?

Gewoon geven :D