Baardagaam ziek? Groot mysterie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Baardagaam ziek? Groot mysterie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 14:14

Hoi,

Ik heb 2 baardagamen, 2 vrouwtjes.
Ze zijn nu beide ong. 2 jaar oud.
Nou is 1 baardagaam de laatste 2 maanden nogal lusteloos, beweegt niet, slaapt veel, eet niet etc.
Dit is totaal niks voor haar want zij was juist altijd het meest actief!
Nou heb ik direct toen het begon een mestonderzoek laten doen, hier kwam uit dat ze wormen had. Dus wormenkuur gegeven, maar het werd niet beter.
Dus na overleg met RA (reptielenarts) wormenkuur nog 3 dagen langer gegeven, maar nog steeds geen verandering.
Toen nog eventjes afgewacht toch maar naar de RA gegaan.

De reden waarom ik een tijdje heb gewacht met naar de ra gaan is omdat ik hiervoor 40 minuten moet rijden, en ik mijn zieke baardagaam liever niet ook nog eens helemaal gestresst wil hebben. Ik was bang dat ze het misschien niet zou overleven.

Maargoed, ik ben dus toch gegaan en de ra heeft haar helemaal onderzocht, ook haar ontlasting weer onderzocht maar kon niks vinden. Ikzelf had gemerkt dat ze een knobbel had linksonder haar long ongeveer. Dus röntgenfoto laten maken, hier was niks op te zien maar de knobbel is duidelijk voelbaar.

De ra kon verder niks vinden en wist niet zo goed wat ze er nou mee aan moest, uiteindelijk heb ik zelf om antibiotica gevraagd en heb dit ook meegekregen.
En nog dwangvoer voor konijnen met extra vezels (dit kon ook voor een baardagaam zei ze)

Dus al met al meer als 200 euro lichter en nog geen uitsluitsel wat er nou is. De antibioticakuur is inmiddels afgerond en ik zie geen verschil. Ik geef haar ook al veel te lang dwangvoer in principe...

Het is een heel verhaal, maar wie o wie kan mij helpen of heeft nog andere suggesties, want voor mijn gevoel heb ik nu alles gedaan wat ik kan.

Of heeft iemand hier zelf reptielen en is het herkenbaar??

Wat mijn lampen in het terrarium betreft: Ik heb een 50Watt spot, en een UVB lamp van 28 W.

Joanne1987

Re: Baardagaam ziek? Groot mysterie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:21

Heb geen verstand van reptielen, maar ik zo erop staan dat ze de bult onderzoeken dmv evt een punctie

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:23

Kijk eens op de site van Marja Kik, die is zeer goed met reptielen. Je kunt via de site gratis een vraag stellen aan haar :)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 20:45

Helaas is charlie vanmiddag overleden, ben er echt helemaal kapot van ;( ;(

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:51

sterkte :(:)
heb zelf ook een baardje, zou het toch een gezwel zijn geweest?

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:03

Dankjewel!:(

Ik zou het niet weten, de knobbel zit er nog steeds.
Ik dacht eerst van, misschien was het een kankergezwel en is hij vanmiddag geknapt maarja dan was die knobbel niet meer voelbaar geweest...

Poeh, wat heb ik het er moeilijk mee zeg,,, Dat arme lieve beestje van me, Dit had ze niet verdiend!