cavia is niet in orde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

cavia is niet in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:02

Beste bokkers,

Daarnet nam ik mijn cavia maar is iets niet in orde. Hij is helemaal slap en heeft nergens interesse voor terwijl het normaal gezien een zeer levendige cavia is. Hij wil zijn rechtervoorpoot ook niet gebruiken en zijn ogen liggen dieper in de oogkassen dan normaal. Iemand enig idee wat er aan de hand is?

Alvast bedankt,

Crazy_horses

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:03

Weet je hoe oud je cavia ongeveer is?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:04

je kunt zijn temp even opnemen. Bij hoge temp misschien een abces, bij lage temp: misschien is hij aan het overlijden.

zit er een verdikking in de poot? misschien een abces dat je open kunt maken in dat geval.

Maar dit zou je het beste aan de dierenarts kunnen vragen... (op zondag, au)

crazy_horses

Re: cavia is niet in orde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:28

de cavia is zeker niet ouder dan 2 jaar. hoe neem je de temperatuur op? mijn ouders willen niet bellen naar de dierenarts.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:33

Keutelt die nog? Houd em wat lekkers voor, eet die dat nog wel? Anders is het GOED mis.
Je kan zachtjes(!!!) hem heen en weer bewegen en naar z'n buikje luisteren, als je het voelt 'klotsen' dan heeft die waarschijnlijk een gasbuikje. Als die al zo slecht is, zal je hoe dan ook naar de dierenarts moeten. Een cavia kan helaas heel erg weinig hebben en zal het op eigen kracht zo niet redden... als die al zo slap is, vrees ik helaas het ergste :(:)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:38

Hoe is zijn ademhaling? Is dat normaal, of is het alsof hij verkouden is of op een andere manier raar ademt? Een soort piepen bijvoorbeeld?
Wat heb je heb kwa groenten gegeven de afgelopen dag/ dagen?
Zit er ook een cavia opvang in de buurt? Bijv van stichting cavia of een andere? Daar kunnen ze je soms ook goede tips geven.
Het is lastig bekijken zo van een grote afstand,
Heel veel sterkte daar!
(Een caaf hoort trouwens nooit alleen, maar dat is weer een heel ander verhaal..).

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 12:37

We zijn nu toch naar de dierenarts geweest. De dierenarts zei dat de cavia in hersenshock was en hij heeft de cavia een spuit gegeven. Nu zit de cavia in het halfduister, op aanraden van de dierenarts. Hij zou normaal gezien tegen het einde van de dag weer wat beter moeten zijn.
@ amsterdam_30 de cavia zit niet alleen, hij heeft nog een vriendje.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:01

Fijn dat jullie toch naar de dierenarts zijn geweest! Wat apart van die hersenshock, daar heb ik nog nooit van gehoord.. hopelijk voelt je caaf zich snel weer beter! Houd je ons op de hoogte? :)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:17

Dat ken ik ook niet! Wat fijn dat je toch naar de dierenarts mocht joh!
En wat fijn dat ie een vriendje heeft om op terug te vallen. Had ik dan even verkeerd begrepen uit je eerste post. Sorry!
Ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan. Was je niet naar de DA geweest, dan was hij denk ik wel overleden. Goed dat hij nu een kans heeft!
Sterkte daar meis!!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 15:18

Dankje, helaas gaat het nu veel slechter. Hij gaat waarschijnlijk de avond niet halen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:20

Veel sterkte !

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:17

Ooh dat meen je niet! Hoop dat ie het toch gaat redden. In ieder geval heb je gedaan wat je kunt doen.
Mocht er iets gebeuren.. Dan zou ik zo snel mogelijk een nieuw maatje nemen. Sommige caafjes trekken het al heel snel niet zonder hun maatje. In een opvang kunnen ze je heel fijn snel helpen matchen.
Maar laten we nu vooral heeeeel hard duimen dat je lieve caaf er toch nog bovenop komt!!!
Ik zal aan jullie denken!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:23

Is het duidelijk wat de reden is van de shock?

Heb je druivensuiker in huis toevallig?

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:52

De cavia is overleden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:54

Ah, sterkte :(:)

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:05

Heel veel sterkte meis... wel echt super dat je nog naar de dierenarts bent gegaan! Je hebt er alles aan gedaan! Veel sterkte met het verlies :(:)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:25

Pfft wat naar.. Sterkte!

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 11:32

Bedankt voor de reacties. De andere cavia zit nu alleen dus we zullen er weer een vriendje voor moeten zoeken. Het is toch niet heel erg schadelijk voor een cavia om eventjes alleen te zitten hé? Is het trouwens moeilijk om cavia's aan elkaar te laten wennen zonder dat ze gaan vechten? De overgebleven cavia is ongeveer een jaar of iets ouder en een mannetje. We zouden er weer een mannetje bijzetten alleen zal deze waarschijnlijk jonger dan een jaar zijn. Een maand of 5. Nuja we zullen zien welke cavia ons pat kruist en een geschikt vriendje is voor de achtergebleven cavia.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:01

wat jammer van je cavia die overleden is.
helaas als een cavia eenmaal wat mankeert geven ze het al snel op. weet ik uit eigen ervaring.

het beste kan je er een jong mannetje bijzetten van 4, 5 of 6 weken.
dat zal zeker wel goed gaan dan. hoe ouder het nieuwe caafje is hoe meer kans je hebt op vechten.
maar wil je toch een ouder caafje proberen.
dan kan je het beste beide caafjes even wassen met dezelfde (shampoo,(lucht))
in een super schoon het liefst een vreemd hok. en zorgen dat er 2 huisjes in staan zodat ze beide zich kunnen verstoppen. en uit het zicht van elkaar kunnen zitten.
verder zullen ze even achter elkaar aan gaan, maar niet mee bemoeien zolang ze niet rollend gaan vechten of dat je bloed ziet.

ik heb nog een jong cavia beertje te koop. maar woon beetje ver van je vandaan. :D
succes en sterkte met het verlies van je andere caafje

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:05

Ik heb zelf mijn drie jaar oude beer Atlas gekoppeld aan een jong beertje van 5 weken toen mijn lieve Chinook overleed en Atlas alleen achterbleef. Dat is prima gegaan, ze zijn gek op elkaar.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:51

Jammer dat je cavia is overleden, toen mijn cavia was overleden heeft mijn andere cavia max. 2 dagen alleen gezeten.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 16:51

Dankje voor de steun. Misschien komt er in het weekend een cavia bij. De andere cavia is nog even vrolijk, alleen wat stiller. Hij krijgt nu dubbel zoveel aandacht in afwachting van een vriendje.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:00

Wat goed dat je snel een vriendje zoekt en je verdiept in de mogelijkheden.
Heb zelf een opvang gehad en hoewel een jong dier erbij zetten het makkelijkste is, heb ik menig oudje aan een andere gekoppeld die zeker niet heel jong was.
Voor de zekeheid bleef de cavia van diegene die een ander erbij wilde weleens een paar dagen bij mij om te kijken wat de beste match was en of het goed goed. Dit dan op verzoek van de nieuwe eigenaar.
Je moet wel goed opletten met het koppelen met een oudere, maar het kan dus wel (lukt niet atijd).

Succes meis!