Een kleine vondeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Een kleine vondeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 23:40

Vandaag op stal waren ze druk bezig met het afbreken van een stal en weer een nieuwe opbouwen. Tijdens de werkzaamheden kwam er een kitten onder houten balken vandaan.
Het beestje was pas geboren (navelstrengetje zat er nog aan). De kleine bleek nog te leven, dus meteen in een warme deken gewikkeld.
Daarna uiteraard opzoek naar moederpoes. Deze was in geen velden of wegen te bekennen. Ook geen meerdere kittens kunnen vinden.
We verwachten dat moeder onder de balken haar nestje had en deze is gaan verplaatsen uit angst. Het gevonden kleintje heeft ze waarschijnlijk niet meer op kunnen halen voor wij het vonden.

Ik heb de kleine mee naar huis genomen, in de hoop dat mijn kat hem/haar zou adopteren. Deze is 6 maanden terug bevallen, en wie weet zou ze nog melk kunnen geven of in ieder geval moedergevoelens hebben zodat het ze het kleintje warm kon houden.
Mijn kat begon het kitten wel meteen te besnuffelen en zelf te likken, maar liet het daarna links liggen.

Ik heb de kleine lekker weer ingewikkeld en warm gehouden op een kruikje. Natuurlijk moest de kleine ook gevoed worden. Dit was een heel gedoe, want de uk bleek nog maar weinig zuigkracht te hebben. Ik heb zo een speciaal kittenzuigflesje. Nadat ik het gaatje wat groter had gemaakt kon ik de kleine voeren dmv van druppeljes in zijn mondje te doen. Ik ben een half uur bezig geweest om 10 druppels naar binnen te krijgen... Heb het eerst geprobeerd met een spuitje, maar dat was niet goed te doseren.

Afbeelding

Ondertussen ben ik op marktplaats gaan kijken of er misschien een nestje in de buurt was. Al snel 1 gevonden en gewoon heel brutaal gebeld. De eigenaren waren zo lief om te kijken of hun moederpoes het kleintje wilde opnemen in haar nestje.
Gelukkig accepteerde deze lieverd het kitten direct. Haar eigen kittens zijn al 2 weken, maar ze nam de kleine meteen bij haar koppie. Heel beschermend. Omdat de uk bij mij nog gedronken had, hebben we hem/haar niet direct aangelegt, maar eerst lekker laten liggen bij pleegmama.

Na een poosje ben zelf naar huis gegaan (zat daar toch bij wildvreemde mensen ;) )

Helaas kreeg ik net het nare bericht dat de kleine toch te zwak was om te kunnen zuigen/drinken en het niet heeft gered.
Ik ben er best van slag door. Had zo de hoop dat hij/zij het zou redden.

Klein vechtertje, ik hoop dat je niet hebt geleden en nu geniet in de poezenhemel.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 28-04-12 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Re: Een kleine vondeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:42

Ach, wat jammer dat hij/zij het niet gered heeft :(.
Maar jullie hebben gedaan wat je kon +:)+
sterkte

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:44

Ach, sneu hoor. Maar misschien heeft de moederpoes het wel laten liggen omdat het niet goed was.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 00:12

Nee dat verwacht ik niet, het was in eerste instantie een heel sterk beestje namelijk. Het kon al kruipen en was op die manier duidelijk opzoek naar een tepel. Ik heb hem op mijn huid gelegt toen ik naar huis ging, zodat hij goed op temperatuur blijf en zelfs toen kroop hij helemaal omhoog naar mijn nek.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:18

Ach wat sneu. Ze heeft wel even moeder liefde gekend en je hebt je best gedaan om haar een kans op overleving te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:23

Ach wat zielig :(:)
Super dat je zoveel moeite voor de kleine hebt gedaan! +:)+

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:29

Arm diertje, erg verdrietig dit. Ik kan me voorstellen dat je van slag bent.. ;(
Goed om die mensen te benaderen, je hebt er in ieder geval alles aan gedaan! :) +:)+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:43

ahgossie nou liefde en warmte heeft hij zij nog meegemaakt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:50

Ach gut, wat een ontroerend verhaal <3 !

Natuurlijk is de afloop verdrietig en ook ik kan me voorstellen dat je hierdoor van slag bent, maar je hebt iig voor hem/haar gevochten +:)+
Sterkte voor jou :(:) !

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:22

Dank jullie wel

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:18

Wat erg zeg! Maar je hebt je best gedaan. Het mocht niet baten :(:)

Wij hebben een kat thuis, dat ook een vondelingetje is. Zij was ook nog maar een paar dagen oud, we hebben haar ook melk moeten geven maar zij is er gelukkig wel doorgekomen. Jammer dat het voor het jouwe niet gelukt is.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:58

LZP -> BB

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:46

:(:)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:49

Ach, arm beestje ;'( Je hebt het in ieder geval geprobeerd. Sterkte!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:53

Echt goed dat je het zo geprobeerd hebt, helaas heeft het niet mogen baten. :(:)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:55

Essie73, wat een goede actie van je! Ondanks dat de kleine het niet heeft gered ben ik altijd weer blij te lezen dat er mensen zijn die zich het lot van zulke hummeltjes aantrekken.
Zo jammer dat het kitten het niet heeft gered. Sterkte. Kan me voorstellen dat je daar heel sneu door bent.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:56

Wat jammer maar jij hebt je best gedaan zeg :) fantastisch.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:04

ranna schreef:
Essie73, wat een goede actie van je! Ondanks dat de kleine het niet heeft gered ben ik altijd weer blij te lezen dat er mensen zijn die zich het lot van zulke hummeltjes aantrekken.
Zo jammer dat het kitten het niet heeft gered. Sterkte. Kan me voorstellen dat je daar heel sneu door bent.

haha, ik zou een mier nog redden denk ik. Vind dieren altijd zo weerloos, die zijn zo afhankelijk van de mens.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:30

Essie73 schreef:
ranna schreef:

haha, ik zou een mier nog redden denk ik. Vind dieren altijd zo weerloos, die zijn zo afhankelijk van de mens.

Idem :D
Ik sleep ook altijd vanalles mee naar huis. Zou het liefst een kooi ontwerpen waar de mensen in kunnen wonen zodat de andere dieren vrij kunnen leven maar ja het omgekeerde is helaas het geval -O-

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 13:33

Weet je wat Ranna, we zetten een mensentuin op. Paar die aan het zwemmen zijn, paar die aan het klimmen zijn, paar tussen bomen etc. En dan mogen dieren komen kijken haha.
Tja wij mensen moesten de dieren zo nodig dominiseren (heet dat zo?), op zich iets wat zo is gegaan, en nooit meer terug te draaien is, haha De mens heeft zich nu eenmaal ontwikkeld Maar dan moeten we wel voor de beestjes zorgen.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:49

Fijn dat je het kittentje nog een kans hebt gegeven, erg jammer dat hij toch nog is overleden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:12

Essie73 schreef:
Weet je wat Ranna, we zetten een mensentuin op. Paar die aan het zwemmen zijn, paar die aan het klimmen zijn, paar tussen bomen etc. En dan mogen dieren komen kijken haha.
Tja wij mensen moesten de dieren zo nodig dominiseren (heet dat zo?), op zich iets wat zo is gegaan, en nooit meer terug te draaien is, haha De mens heeft zich nu eenmaal ontwikkeld Maar dan moeten we wel voor de beestjes zorgen.

Ik denk dat je domesticeren bedoeld :+

De mens heeft zich ontwikkeld hè? Tot wat? Beest?
'Red de dieren van de beesten', vind ik altijd nog een mooie kreet. Ooit eens bedacht door een dierenrechtenorginsatie geloof ik.

Ik word niet vrolijk van ons ras als ik zo om me heen kijk. We hebben nog heel wat ontwikkeling te doen als je het mij vraagt. :\

Maar die mensentuin lijkt me een goed ding. Ben alleen bang dat er weinig bekijks zal komen en geef de dieren eens ongelijk.
In hun plek zou ik ook wel wat leukers weten :7

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:59

haha ja je hebt gelijk (ook wbt domesticeren)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:09

Je hebt wel het beste gedaan wat je kon doen!!! Een pleeg moeder zoeken is echt gewoon geweldig gaaf dan zelf gaan klieren. Helaas dat het kitten het niet overleefd heeft maar anders had deze in elk geval wel een goede start gehad.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:03

Heb je de moeder (of de rest van het nestje) inmiddels nog gezien?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig :)