Misschien een rare vraag hoor.. Ik weet dat honden wel eens rijst of pasta krijgen (die van mij niet ivm de koolhydraten.. Mijn honden zijn aan de lijn.....). Nu was ik vanavond spaghetti aan het koken en er viel een sliertje op de grond, de kat kwam aan lopen en wist niet hoe ze snel ze het op moet eten (voor de gemoedsrust van vele bokkers: ze heeft een volle bak eten staan, eten dat ze lekker vindt......).. Is pasta ook goed voor katten? Want in dat geval kook ik voortaan wel een extra bakje voor mevrouw!
Bij ons eten de katten zelfs Spruiten, dopertjes en andere soorten groente . Zelfs Aardappels en brocolie stelen ze uit de pannen.. - Brutale opdonders -
Maar ik dacht dat het misschien wat zou zijn om hem af en toe een bakje spaghetti/rijst/pasta te geven, hij mag namelijk nog best iets dikker worden, dus calorie-rijke tussendoortjes kán ie hebben..
kan geen kwaad hoor onze kat eet ook wel eens wat spaghetti en boontjes uit de pan hij heeft er nog steeds niks aan over gehouden hoor...denk dat als je gewoon goed droogvoer geeft het allemaal niet zoveel kwaad kan
Thirty
Geplaatst: 29-04-12 00:47
Jasmijn_Goos schreef:
Ik denk ook niet dat één sliertje kwaad kan
Maar ik dacht dat het misschien wat zou zijn om hem af en toe een bakje spaghetti/rijst/pasta te geven, hij mag namelijk nog best iets dikker worden, dus calorie-rijke tussendoortjes kán ie hebben..
Ik gad mijn hond macaroni toen ze aan moest komen. Maar alleen als aanvulling op het eten, niet als vervangende maaltijd. En niet elke dag, dan kunnen de darmen verstoppen (en ook niet teveel geven!)
Je kan je kat best rijst geven oid maar dan wel zonder saus.
Van rijst zullen ze echter niet dikke worden. In de kliniek wordt het soms voorgeschreven aan te dikke dieren (sperziebonen met rijst) het is vooral opvulling.
De dieren voeding is tegenwoordig ook niet allemaal om over naar huis te schrijven. Weet je wat ze ook lekker vinden. Dat kan zeker geen kwaad. Een kipfiletje koken
Abiola
Geplaatst: 29-04-12 01:27
Mijn katten zitten om een uur of zeven voor de deur te janken om voer, wat ze gewoon hebben liggen in hun bakje. Ik moet gewoon even uit bed en er drie korrels bij pluggen. En als ik iets in de keuken laat vallen, dan duiken ze er ook boven op.Katten willen gewoon graag personeel, en eten van alles
Maar ze mogen gewoon spaghetti, behalve als je bewust graan-vrij voert. In de meeste kattenvoeders zit ook gewoon een hoop granen. Niet dat de kat er echt iets mee kan, een kat kan namelijk bijna geen koolhydraten verteren (heeft hij niet de enzymen voor) maar kwaad kan het ook niet. Of beter gezegd, als je toch al graan-houdend voer voert maakt een beetje spaghetti voor de verwennerij echt niet uit.
Katten zouden van nature geen pasta en rijst binnenkrijgen. Rijst en granen wordt als vulling en als goedkope massa aan het voer toegevoegd. De enige groente, graan, rijst of fruit wat ze van nature binnen zouden krijgen is de maagvulling van hun prooidieren.
Dat ze een sliertje meepikt is geen probleem, maar een bakje voor haar neerzetten zal niet zoveel zin hebben.
Ik doelde eigenlijk wat meer op dit stukje: 'Dat wil echter niet zeggen dat het goed is voor een kat om grote hoeveelheden rijst, maïs of tarwe te eten. Als je de kat goedkoop voedsel voorzet, is dat echter wel wat er gebeurt. Het meeste kattenvoer bevat relatief veel granen, simpelweg omdat ze een goedkope bron van calorieën zijn. Niet omdat dit goed is voor de kat.
Een van de gevolgen van het eten van granen kan een chronische darmontsteking zijn (er zijn echter ook andere oorzaken!).'
Ik vind altijd dat je beter kan voorkomen dan genezen