Een broedse kip, hoe werkt dat nou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Een broedse kip, hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 15:41

Omdat de tijd weer aangekomen is van de broedse hennen wil ik graag wat informatie geven over het broeden met een broedse hen. Dit omdat ik veel 'geklungel' lees in andere topics.

Denk van te voren na.
Veel mensen denken 'leuk kuikens!', maar voordat je deze pluizebolletjes neemt moet je je wel een aantal dingen realiseren. Je kan vaak niet alle kuikens houden, bedenk van te voren goed dat er bij die kuikens hanen kunnen zitten. Als je eventjes pech hebt zijn het allemaal haantjes. Overleg dus eerst met jezelf en/of je familieleden wat er met de kuikens gaat gebeuren.
Vaak denken mensen 'die wordt ik later wel kwijt', maar hanen bijvoorbeeld word je aan de straatstenen niet kwijt. Zelfs gratis worden ze vaak niet opgehaald. Je moet je dus realiseren dat je de haantjes misschien moet laten slachten.
Dan moet je ook nagaan of je wel genoeg ruimte hebt om kuikens te nemen...

Mijn kip is broeds, wat nu?
Ga bij jezelf na of je kuikens wilt.

Wil je geen kuikens?
Maak je hen dan broedsaf. Dit gaat het gemakkelijkste door ze apart te zetten van de rest. In een hondenbenche of oud hok bijvoorbeeld. Leg enkel kranten op de bodem en voorzie de kip van voer en water. Als de kip hier enkele dagen in verblijft stopt ze vanzelf met broeden. Dit omdat de kranten niet comfortabel zitten en ze in een vreemde omgeving zit.

Wil je kuikens?
Leuk! Maar nu komt het volgende punt. De broedeieren. Heb je zelf een haan bij je kippen lopen? Dan kan je enkele eieren opsparen terwijl de kip op plastic eieren broed (te koop bij de dierenwinkel voor een paar cent). De eieren moeten koel bewaard worden (niet koelkast), elke dag gekeerd worden en mogen niet ouder zijn dan 10 dagen. Dan is de grootste kans dat de eieren uitkomen als ze bevrucht zijn.
Heb je zelf geen haan? Dan moet je rond gaan kijken voor broedeieren. Veel mensen verkopen hun broedeieren op marktplaats, maar je kan natuurlijk ook naar een fokker gaan.
Leg alle eieren TEGELIJK onder de kip. Als dit niet gebeurd komen de eieren op verschillende dagen uit waardoor de kip de laatste eieren in de steek kan laten of de eerste kuikens niet helpt met voer en water zoeken.

Waar plaats ik de kip?
Dan gaan we verder met de kip. Het beste is om de broedende kip met haar eieren apart te zetten van de rest, waar de andere kippen haar niet kunnen storen. Het komt namelijk wel eens voor dat kippen eieren bij de hen in het nest gaan leggen wat ze natuurlijk niet leuk vind. Ook komt het wel eens voor dat de andere kippen de kuikens aanvallen en proberen op te eten.

De kip broed 21 dagen. Tijdens die dagen komt ze niet zo vaak van haar nest, maar ze moet wel altijd vers water en voer ter beschikking hebben. De laatste drie dagen is het aan te raden de kip met rust te laten. Door de kip op te pakken van haar nest kan het zijn dat de kip de eieren in de steek laat.
Schouwen kan je het beste doen vanaf dag 10 tot dag 19. Dan is het verschil tussen bevruchte en niet bevruchte eieren goed te zien.
Soms kan het wel eens wat langer duren voor de kuikens uit de eieren komen, maar als er op dag 23 nog geen gepiep of getik te horen is in de eieren is de broed meestal mislukt.

Waar moet ik rekening mee houden?
Je moet rekening houden dat de kip tocht en vochtvrij zit. Ook moeten er geen obstakels zijn voor de kuikens zoals een trappetje of een te hoog nest.
Zorg dat de moeder met de kuikens het voer makkelijk kunnen bereiken.
Zet de kip niet buiten met haar kuikens als het regent of hard waait. Dit is niet goed voor de kuikens.
Het beste is ook om de moeder met de kroost onder een ren te zetten zodat de kuikens niet gepakt kunnen worden door roofdieren.

Veel broedplezier!!

Anoniem

Re: Een broedse kip, hoe werkt dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:00

Gewoon nachthok dicht doen paar dagen helpt ook wel :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 09:21

Dat helpt ook ja, maar waar gaan je andere kippen de eieren dan verstoppen :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:32

Laptopmuis schreef:
Dat helpt ook ja, maar waar gaan je andere kippen de eieren dan verstoppen :) ?

In het konijnenhok. Doen ze nu ook al. Dus ben eerder bang als er weer broedse kip tussen zit dat ik het konijnenhok dicht mag maken.
En konijn zit altijd gezellig tussen de kippen 's nachts

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:36

De haantjes kun je zelf slachten.
Dat deden wij altijd met de haantjes.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:38

Wij hebben sinds kort 4 kippen en een haan. Zijdehoenders. 1 kip werd broeds en daar hebben we 4 eieren onder gelegd,die wellicht bevrucht kunnen zijn. Elke dag haalde ik een ei weg die op een andere plek werd gelegd (door een andere kip) zodat we die gewoon konden eten. Maar vandaag ging ik het hok schoonmaken toen de broedse kip aan het eten was, en tot mijn verbazing liggen er nu 9! eieren. Het probleem is dat het nog jonge kippen zijn, en ze niet allemaal eieren legden.. Maar toch hebben de andere kippen toch eieren gelegd, en waarschijnlijk heeft de broedse kip ze bij de rest gelegd. Wat moet ik nu doen? Gewoon op de 9 eieren laten zitten?
En hoe weet ik wanneer de kip broeds word? Bv: Ik wil enkele kuikentjes (we hebben ruimte genoeg en een kennis wil evt wel de hanen). Moet ik dan nu al eieren gaan bewaren die wellicht bevrucht kunnen zijn? Maar dan moet er wel een kip broeds worden binnen bepaalde tijd...Hoe weet ik dit?

Sorry hoor, ben er nog een leek mee.. (kippen zijn van mn moeder haha)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:42

@charissiej, je kunt de nieuwe eieren niet meer laten liggen als de kip al wat langer op de 4eitjes zat. Dan komen ze niet tegelijk uit. Als je de broedse kip niet appart kunt zetten, kun je de broedeieren even merken, zodat je nieuw gelegde eieren kunt verwijderen.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:44

Oke Bluebontje, maar ik weet nu natuurlijk niet welke 4 er onder zijn gelegd? Moet ik ze nu allemaal maar weghalen? (kip is nu meer dan 1,5 week aan het broeden). volgende keer ga ik ze zeker merken!

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:46

Dus als ik het goed begrijp:
Moet ik wachten tot de kip broeds is . Dan eieren gaan 'sparen' tot de kip zelf niet meer legt (en de kip op nep eieren laten broeden). Als ik bv 5 eieren heb (ik doe ze dan merken) dan onder de kip leggen en deze +- 21 dagen laten liggen.

Blijft de kip broeden tot er jonkies zijn, ookal zijn ze niet bevrucht? Of is dit altijd een week of 3?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:19

Als de kip broeds is (dan blijft ze klokkend zitten als je komt, met de veren een beetje breed uit) leg je de eieren er onder. Die je dan eventueel opgespaard hebt of bij een ander opgehaald hebt. Dan blijft kippie idd 21 dagen zitten. Meestal gaat ze er na die tijd af, omdat haar biologische klokje dat zegt.
Zijdehoenders zijn bijzonder hartnekkige broeders, dus de eieren schouwen, zodat je weet dat er iets in zit, is een goed idee. Anders loop je het risico dat de kip zich doodbroed.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:29

Daarom kan je de kip beter apart laten broeden. Dan kunnen de andere kippen er geen eieren bijleggen.

Welke eieren je opspaart maakt niks uit, ze hoeven niet van die bepaalde hen te zijn. Een kip broed alle eieren uit, je kan er zelfs eendeneieren onderleggen.. die kuikens verzorgt ze gewoon.

Je kan eventueel de eieren eens schouwen. Dus met een zaklamp kijken. De oudste eieren zullen meer ontwikkeld zijn dan de bijgelegde eieren. Beste kan je dat 's avonds doen als het donker is. Dan is de kip ook rustig.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:33

Maar wat als je al 14 dagen een broedse kip heb die op een nep ei zit?
Er loopt geen Haan bij
Elke morgen doe ik ze naar buiten en gaat ze even eten maar de rest van de dag zit ze op het nep ei

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:08

Je moet zorgen dat ze niet op het ei of op het nest kan broeden,... anders stopt ze natuurlijk nooit.
Dus eventjes apart zetten op kranten en dan stopt ze vanzelf.
Zo blijf je eeuwen bezig om haar broedsaf te maken.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:10

Oké, bedankt,

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:37

Ik heb even gekeken..en in geen van onze eieren zit iets anders dan een doodnormale dooier. Ik heb de eieren weg gehaald, en er 2 laten liggen.Moet ik ze nu allemaal weg halen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 08:38

Als ze bevrucht zijn zie je na enkele dagen aders door de eieren lopen. Als dit bij geen van de eieren het geval is zijn ze helaas niet bevrucht. Dit is het duidelijkste te zien na dag 10. Dan zie je al een kuiken groeien in het ei.

Als alle eieren onbevrucht zijn zou ik de eieren wegpakken en de kip broedsaf maken. Het heeft natuurlijk geen zin als de kip op onbevruchte eieren zit. Ze verspilt dan enkel energie. Misschien dat ze straks nog eens broeds word,... dan kan je het altijd opnieuw proberen.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:46

Mijn zijdehoentjes zijn ook vaak broeds en om ze broeds-af te krijgen wil het ook wel helpen de achterkant onder te dompelen in een bak koud water (NATUURLIJK NIET IN DE WINTER!!!!).. Maar meestal doe ik gewoon het leghok een dag of 5 dicht en dan is het wel over.. :D

Ik heb ook geen haan, dus anders kunnen ze broeden tot ze die figuurlijke ons wegen..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:08

_Bianca schreef:
Ik heb ook geen haan, dus anders kunnen ze broeden tot ze die figuurlijke ons wegen..

Ja, dat zeggen veel mensen. Heb ooit al eens gehoord van kippen die zich zelf doodbroeden doordat ze op onbevruchte eieren zaten. Ze gaan tijdens het broeden maar af en toe van het nest af om te eten en te drinken. Te lang broeden is dus niet goed voor die dieren :P.