Rode kat, zwarte snorharen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rode kat, zwarte snorharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:50

Mijn rode kater heeft aan beide kanten 1 zwarte snorhaar.

Aangezien katers genetisch gezien maar een kleur kunnen zijn vraag ik me af hoe het kan dat hij toch zwart pigment in zijn snorharen heeft.

Ik heb vaker rode katten gehad en gezien maar die hadden altijd witte of rossige snorharen.

Is er een verklaring voor het zwart? En zijn er meer bokkers met rode katers met een (deels) zwarte snor?

Atmayjoti

Re: Rode kat, zwarte snorharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:51

mijn rode kat heeft ook één zwarte snorhaar

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:58

Net als bij rossige mensen krijgen rode katten pigmentvlekken, een soort sproeten wat zich ook kan uiten dus in de snorharen. Onze inmiddels alweer een paar jaar geleden overleden kater had ook zwarte snorharen ertussen en pigmentvlekken in zijn mond en oren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:02

Ik heb een rode kater gehad die in de loop van de jaren steeds 'zwarter' werd, als in zwarte vlekjes op de neus, een enkele zwarte haar en ongetwijfeld (maar moet dan even de foto's opzoeken) ook een zwarte snorhaar. Ik weet nog wel dat ik het iig erg apart vond en 'schold' 'm vaak uit voor lapjeskater. :D
Misschien dat het iets te maken heeft met een defectje in de genen op die plek waardoor het dominante van rood niet doorkomt en er zwart voor in de plaats komt? (ik verzin nu maar wat ter plekke hoor, ik weet wel iets van genetica bij katten, maar dit is mij ook nog een raadsel)
Ah, heb het opgezocht, het is een somatische mutatie, idd een foutje, en niets ernstigs.
Zie: http://www.siamese.nl/siamees/tortiekater.htm, http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:09

Ik dacht al dat hij genetisch gestoord was! :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:15

een kater met een aantal zwarte haren is nog niet meteen een tortietom

zijn gewoon pigment vlekjes ;)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:03

Mijn rode kater heeft soms ook zwarte snorharen en soms ook een zwarte wenkbrauw haar.