Konijnen houden in tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Konijnen houden in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:16

Straks in mijn nieuwe huis wil ik graag een koppeltje konijnen houden in de tuin. Het liefst wil ik ze los laten lopen, maar ik ben bang dat ze gaten gaan graven en ontsnappen.
Heeft er iemand tips/ foto's? Foto's van een ren zouden ook leuk zijn. Hoe houden jullie overigens de ren schoon, dmv harken oid?

PuurxNatuur

Re: Konijnen houden in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:19

Mijn konijn loopt gewoon los in de tuin :j Hij krijgt nog een maatje erbij. Maar die is nu in behandeling.

We hebben speciaal een plankje onder de poort gedaan zodat hij er niet onderdoor kan. Hij heeft een hok ( een onder verdieping van een 2 verdiepingshok zeg maar. En daar zit een groene lekker zachte mat, een flinke bos stro, en hooi eten drinken etc.

Het is erg leuk om te zien hoe hij soms een gek aanval in de schuur krijgt. En elke morgen en avond komt hij bijna naar binnen want dan krijgt tie altijd wat lekkers <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:19

Wij hadden altijd een stuk gaas in de grond, ongeveer 10 cm diep, zodat ze er niet onderdoor konden. Je kan voor de zekerheid 20 cm pakken als je nijnen echte gravers zijn.
Ik weet niet wat voor omheining je hebt, maar wij hadden een heg en daar zat een stukje gaaswerk in. De heg was dicht genoeg, daar konden ze nooit doorheen.

Poepen deden ze meestal op een vast hoekje (ongeveer), dus daar kon je makkelijk scheppen :)

Veel plezier!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 11:24

Leuk om te lezen! Ik had gedacht alvast een ren te moeten maken, omdat ik bang was dat ze zo makkelijk zouden ontsnappen.
En in de vrieskou, kunnen ze dan wel in het buitenhok blijven, of moeten ze dan naar binnen?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:26

mijne blijft gewoon buiten, doe ik gewoon extra stro in het hok :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:31

Ja precies, zijn al veel topics over hier.

Op zich maakt het niet uit, zolang het maar of het een of het ander is. Dus niet 's nachts binnen overdag buiten, dat temperatuurverschil is te groot.
Nogmaals zijn veel topics over hoe je konijn de winter moet overleven :) Iets met veeeel hooi, oude handdoeken en een winddicht nachthok :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:57

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 15:39

ah dat zijn leuke links!! thanks!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:23

gewoon buiten laten in de kou, hier nog nooit een dood konijn gehad door de kou en bodembedekking hebben ze niet hier. Wel mogelijkheden goed droog en uit de wind te zitten en altijd meerdere nijnen bij elkaar gehad.