Waarmee een Angorakonijn scheren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Waarmee een Angorakonijn scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:14

Beste bokkers!

Ik heb een vraagje wat betreft een Angora konijn. Het konijntje is ooit eens over het hek gezet op mijn stagebedrijf.
Was tot voorheen een knorrige tante. Gilde als je haar optilde en beet gerust in je vingers :+. Omdat ze continu last had van poepkonten, is besloten haar te scheren. Ze is toen bij een trimster geschoren, wat erg goed heeft uitgepakt.
Oke, haar vacht is er niet op vooruit gegaan, maar haar gedrag daar in tegen is geweldig geworden. Ze is een stuk liever, knort niet meer en gilt ook niet meer. Nu hebben we besloten haar kort te houden en binnen te houden.
Inmiddels knip ik madam zelf geregeld bij. Elke keer als ik haar heb geknipt, is voor mij weer een bevestiging dat ik geen kapster moet worden :D
Nu kost dat knippen aardig wat tijd, en lijkt het me handig om haar te scheren. Alleen ik heb géén idee welk scheerapparaat er nou goed is voor aan Angora konijn. Hij mag eigenlijk ook niet al teveel kosten.
Ze heeft een erg slechte vacht. Het vilt snel en is erg pluizig. Met borstelen haal je er ook hele plukken uit.
Vandaag is ze weer geknipt, dus voorlopig mag ze weer even bijkomen :D

Maar graag zou ik haar dus de volgende keer scheren. Ik denk dat ik dan een stuk sneller klaar ben en het voor haar dus minder stress bezorgt. Ook heb ik zo het vermoeden dat ze er dan een stuk netter uit zal zien.. :Y) ]

Groetjes Nikki

eclair98

Re: Waarmee een Angorakonijn scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:16

scheerschuim en een scheermesje :+

oke nu even sireus:
misschien kan je het een trimster vragen of via google?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:16

Scheren moet je echt kunnen, net zoals schapen scheren :P
Misschien kan je eens op bezoek gaan bij een fokker in de buurt? Of eens een de trimster vragen wat zij gebruikt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:19

Slecht nieuws, konijnen zijn beroerd te scheren. (of ze nou angora zijn of gewoon)
Als je je scheer apparaat goed hebt ingesteld vooral niet meer verstellen.
De haartjes zijn zo fijn dat de apparaten ze vaak niet goed pakken.
Maar met goedkoop dingetje ga je het denk ik niet redden, moet je toch wel beetje kwaliteit voor hebben.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 18:49

Ze hoeft ook niet helemaal kaal :D Ze is nu ook niet helemaal kaal, bij lange na niet. Het gaat erom dat dikte van de vacht veel minder moet zijn. Ze blijft ook met haar poten in haar buikvacht hangen. Erg sneu.
De trimster is simpelweg te duur. Ze moet elke 3 weken wordt geschoren/geknipt. Dit kost al snel € 50,- per keer. Dit krijgen we niet verantwoord. Vandaar de keus voor zelfscheren.

Afbeelding
Het konijntje geknipt!

Afbeelding
En wat ik op mocht ruimen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:16

Daar heb je wel de duurdere machines voor nodig. je zou bij een aardige behulpzame dierenarts kunnen vragen of je het daar mag doen? vaak hebben die goede machines. ik heb als assistente al vele konijnen geschoren voor minder dan 50 euro. Misschien dat je het dan zelf mag doen?

Maar een duurdere machine heb je er op die manier ook nog een keer weer uit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:34

ik heb het wel eens geprobeerd met mij paardentondeuse, (officieel een hondentondeuse, maar andere messen erop gezet geschikt voor paard) maar dat viel niet mee zeg. we hebben echt mm voor mm moeten scheren.
het scheerapparaat pakte de haren gewoon niet. maar misschien had ik ook wel niet de goede messen erop zitten voor een konijnenvacht?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:38

Hahah hij ziet er niet uit _O-
Arm konijn zeg dat ie ging gillen :oo Die moest wel heel bang zijn dan, want normaal doen ze dat als ze in in doodsangst zijn.
En ik zou wel wat aan dat voer doen, dat is echt niet goed zo'n hele bak vol gemengd krachtvoer :n

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:47

is het dan geen idee om het haar uit te dunnen met een effileerschaar?

groetjes

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 22:55

saskiakefie schreef:
Arm konijn zeg dat ie ging gillen :oo Die moest wel heel bang zijn dan, want normaal doen ze dat als ze in in doodsangst zijn.
En ik zou wel wat aan dat voer doen, dat is echt niet goed zo'n hele bak vol gemengd krachtvoer :n

Nah zeg, zo slecht knip ik toch niet? -O- Konijntje is weer helemaal vrolijk als ze geknipt is. Vind het niet zo gek, ze kan alles weer zien.
Krachtvoer, ik weet het. Helaas ben ik niet 5 dagen per week aanwezig op mn stage, dus kan ik het niet altijd weghalen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 22:55

xSalina schreef:
is het dan geen idee om het haar uit te dunnen met een effileerschaar?

groetjes

Dat zou ook nog wel eens een heel goed idee kunnen zijn, bedankt!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:56

en als ze elke dag gekamt wordt?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:51

__SavannaH__ schreef:
en als ze elke dag gekamt wordt?

De vacht van een angora blijft doorgroeien, dus die moet sowieso eens in de zoveel tijd kort geknipt worden.
Anders krijg je deze taferelen:
Afbeelding

Is het anders geen idee om zon soort mesje te gebruiken?
Dat je met een kam er doorheen kamt hoe kort het moet worden en dan met het mesje erlangs. ziet het er ook meteen een stuk minder rommelig uit.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:59

Zou het niet met een gewone tondeuse kunnen?
De tondeurse waarmee ik mn vriend zn haar doe heeft ook een trim mesje appart namelijk..
Geen idee of dat mogelijk is hoor...dit is ook voor het eerst dat ik lees dat een konijn geschoren wordt :=

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:09

@kiwi1990.
Ja maar je hebt trimmen en je hebt scheren..
Trimmen vind ik geen probleem hoor maar als je gaat scheren lijkt mij dat je die vacht niet goed bij houdt.
Dat de vacht gaat vilten is omdat een angora konijn alleen een ondervacht heeft en de bovenvacht dus niet, hierdoor klit en vilt het sneller en is het dus ook bijna altijd noodzakelijk zo'n konijn iedere dag te kammen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:20

Misschien kun je eens mailen met zo'n angorafarm ofzo?
Tenminste, er zijn wel mensen die ze houden voor de wol of tentoonstellingen, die moeten toch weten hoe je ze het beste kunt scheren.
Maar scheren ze uberhaupt wel? De huid van een konijn is vrij dun en kwetsbaar toch? Ik denk dat erg lastig scheert.
http://www.angorakonijn.nl/Verzorgen.html
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 27-04-12 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:25

Is dat het hok waar ze dag en nacht in zit? Dat zou namelijk echt veel en veel te klein zijn. Mocht er een enorme ren achterhangen van meerdere vierkante meters, excuses ;)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 01:51

__SavannaH__ schreef:
@kiwi1990.
Ja maar je hebt trimmen en je hebt scheren..
Trimmen vind ik geen probleem hoor maar als je gaat scheren lijkt mij dat je die vacht niet goed bij houdt.
Dat de vacht gaat vilten is omdat een angora konijn alleen een ondervacht heeft en de bovenvacht dus niet, hierdoor klit en vilt het sneller en is het dus ook bijna altijd noodzakelijk zo'n konijn iedere dag te kammen

True, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dat wel gebeurd. (het dagelijks kammen) en dat het meer was zodat er geen vuil in de vacht blijft hangen?
Is een van de basisverzorgingen namelijk bij een angora.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:04

Hier grote Angora's, waren 7 weken oud en kregen hun eerste knipbeurt:
Zelf deden we ze ook met een schaar uit de verbanddoos bijknippen.
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:22

Nikki__ schreef:
saskiakefie schreef:

Nah zeg, zo slecht knip ik toch niet? -O- Konijntje is weer helemaal vrolijk als ze geknipt is. Vind het niet zo gek, ze kan alles weer zien.
Krachtvoer, ik weet het. Helaas ben ik niet 5 dagen per week aanwezig op mn stage, dus kan ik het niet altijd weghalen.

Ik zou het slechter doen hoor.. :D
Maar vind angora's sowieso niet mooi behalve als ze echt perfect in model zijn geknipt... :P