Wat ik nou tegen kwam in een boom..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Wat ik nou tegen kwam in een boom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:33

Ik was mijn hondje aan het uitlaten vanavond en op een gegeven moment loop ik langs een speelveldje waar een groepje mensen omhoog naar een boom stonden te kijken, dus ik dacht eerst, er zal wel een bal in de boom zijn gegaan. Maar ik keek even omhoog en zag verrassend genoeg 4 tropische vogels zitten.. Dus ik snel naar huis gegaan foto camera opgehaald en even wat foto's gemaakt :)
Ik heb inmiddels opgezocht dat het halsbandparkieten zijn.
Denken jullie dat ze ontsnapt zijn? En zo ja kun je ook ergens melden dat je ze gezien hebt of kijken of iemand ze als vermist heeft opgegeven?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://pic100.picturetrail.com/VOL751/2945674/6109120/402262028.jpg

http://pic100.picturetrail.com/VOL751/2945674/6109120/402262025.jpg

Niekj_Jente

Re: Wat ik nou tegen kwam in een boom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:34

Toevallig, zo een zat laatst bij ons op stal :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:35

halsband parkieten komen in sommige steden al in het wild voor niet natuurlijk maar ontsnapte vogels planten zich gewoon voort in parken.. soms zitten er hele groepen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:35

Wow, wat leuk zeg! :)

-kweet alleen geen antwoord op je vraag- -O-

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:36

Wat grappig. In Rotterdam (Overschie) zaten er tegenover mijn vaders flat zaten altijd honderden van die vogeltjes in de bomen.. En wat een lawaai maakte ze! Die waren gewoon eens los gelaten of ontsnapt.. Het werd er geloof ik ieder jaar meer :+

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:36

volgens mij leven deze idd ook gewoon in het wild, ik ben ze ook wel eens tegen gekomen in t park hoor;)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 19:37

@ christiene: Zoiets had ik inderdaad gelezen op internet. Heb ze alleen nog nooit gezien bij ons in de buurt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:37

Hier hebben we ze ook, hele kolonies. Zowel in Utrecht als bij ons in maarssenbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:38

Halsbandparkieten komen van oorsprong hier uiteraard niet voor, uberhaupt niet in Europa. Stom genoeg heeft een engelsman ooit een keer zijn kooi met een stuk of wat hbparkieten open laten staan, met resultaat dat er binnen een aantal jaar een ware plaag is ontstaan in Groot Brittanie. Inmiddels vliegen ze ook de Noordzee over naar ons toe, dus zijn ze hier ook steeds vaker te zien.
Ze zijn mooi, maar niet handig in de omgeving want ze jagen andere vogels weg, zijn luidruchtig als de pest en zijn slopers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:43

Ik stond ook heel raar te kijken toen we hier net kwamen wonen en in de boom achter onze tuin ineens 3 van die halsbandparkieten kwamen zitten!
Heb echt uren naar ze zitten kijken (in de verwachting dat ze nooit meer terug zouden komen natuurlijk).

Wel grappig toen de buurvrouw vertelde dat ze er altijd zijn _O-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:55

wij hebben ze hier ook veel,leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:27

Heerlijk he, die hebben pas een grote kooi. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:28

in amsterdam stikt het er van :D

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:30

In zaanstad zitten er ook erg veel :j Ook jaren geleden ergens in Amsterdam ontsnapt en zelf een fok partijtje begonnen :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:34

Om antwoord op je vraag te geven. Waarschijnlijk ontsnapt maar kan inderdaad ook afstammen van een wilde populatie. Je kunt melding maken bij amivedi voor vermiste dieren. Al denk ik niet dat de kans groot is dat je zo'n vogel weer kunt vangen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:05

In Den Haag heb je ook hele kolonies, prachtig om te zien, maar schijnen ook behoorlijk wat overlast in sommige buurten te geven. Op mijn werk hebben we een tuin, daar heb je op sommige dagen zo 5 of meer van die vogels. Prachtig. Dus ik denk niet dat deze ontsnapt zijn, zo te lezen zijn er in meerdere steden inmiddels aardige kolonies ontstaan. En ja ooit zal er wel een paar overal ontsnapt dan wel vrijgelaten zijn, maar deze kunnen waarschijnlijk gewoon overleven net als in de andere steden ;-)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:13

Ik heb er in Rotterdam ook naar staan kijken.... Het waren er best veel dus ik geloof nooit dat deze "ontsnapt" waren!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 00:13

Joolien schreef:
Halsbandparkieten komen van oorsprong hier uiteraard niet voor, uberhaupt niet in Europa. Stom genoeg heeft een engelsman ooit een keer zijn kooi met een stuk of wat hbparkieten open laten staan, met resultaat dat er binnen een aantal jaar een ware plaag is ontstaan in Groot Brittanie. Inmiddels vliegen ze ook de Noordzee over naar ons toe, dus zijn ze hier ook steeds vaker te zien.
Ze zijn mooi, maar niet handig in de omgeving want ze jagen andere vogels weg, zijn luidruchtig als de pest en zijn slopers.

Niet alleen uit engeland hoor :) er zijn er een flink aantal jaren ook aardig wat ontsnapt uit een vogeldierentuin (hoe heet zoiets?) in het westen van het land, daar vind je dus ook erg veel verwilderde papagaaien. Omgeving Wassenaar, Den haag, beetje die regio. In attractiepark Duinrell kan je ze zo in de bomen zien zitten als het een beetje rustig is in het park en je goed kijkt :D

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:15

Weer wat geleerd :) Ik had ze hier in Leeuwarden nog nooit gezien.
Van mij mogen ze daar wel blijven zitten, kan ik mooi van ze genieten als ik m'n hondje uit laat :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:16

Hier zitten ze ook in grote getallen. Omgeving van Duinrell inderdaad.