Zwaan op de parkeerplaats

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Zwaan op de parkeerplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:56

Beste,

Wij hebben hier voor ons appartementje, een zwaan op de parkeerplaats... Hij/Zij vind dat ze er goed
bij ligt, want ze heeft der snavel/hoofd in de veren gestoken... (slaapt)? Maar ze gaat niet opzij voor de auto's
niks... Ze kijkt wel op etc, maarr nou weet ik natuurlijk niet of ze/hij gewond is... Ik heb nog niet eerder een zwaan
op een parkeerplaats gezien! Alleen aan de waterkant... Dus nou mijn vraag.. Wat kan ik het beste doen, wachten
en (aan)kijken of hij/zij gewond is..? En dan dierenambulance bellen? Of nu alvast dierenambulance bellen?

alvast bedankt

zonnebloem18

Re: Zwaan op de parkeerplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:29

Loop er even heen, blijft ze zitten als jij op een halve meter staat dierenambulance bellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:10

idd even ernaar toe lopen en proberen gelijk haar in de poten te krijgen dat ze van de gevaarlijke weg af gaat. Kan zijn dat ze niet gewond is maar wel erg moe. Zwanen hebben daarnaast een behoorlijke ruimte nodig om op te kunnen stijgen dus de kans is dat ze per ongeluk geland is en nu geen ruimte genoeg heeft om weer omhoog te komen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:14

De meeste mensen hebben geen ervaring met zwanen, persoonlijk zou ik dan dus ook niet in de buurt komen, zeker niet als de zwaan misschien wel gewond is. Gooi dan nog liever even een steen richting de zwaan (hoeft niet raak te zijn :+ ), en kijken of hij erop reageert. Dan kun je in ieder geval op een afstandje blijven. Wanneer een zwaan je aanvalt en je niet weet hoe te reageren heb je wel een probleempje namelijk..
Soms kun je echt heel dichtbij komen zonder dat ze reageren, dat hoeft nog niet te zeggen dattie gewond is.. sommige zwanen hebben niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk schijt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:16

Pikeur schreef:
De meeste mensen hebben geen ervaring met zwanen, persoonlijk zou ik dan dus ook niet in de buurt komen, zeker niet als de zwaan misschien wel gewond is. Gooi dan nog liever even een steen richting de zwaan (hoeft niet raak te zijn :+ ), en kijken of hij erop reageert. Dan kun je in ieder geval op een afstandje blijven. Wanneer een zwaan je aanvalt en je niet weet hoe te reageren heb je wel een probleempje namelijk..
Soms kun je echt heel dichtbij komen zonder dat ze reageren, dat hoeft nog niet te zeggen dattie gewond is.. sommige zwanen hebben niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk schijt

:j
Alleen ipv een steen dan een opgevouwen handdoek of zacht balletje :+

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:17

Of een stokbrood :7

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:18

Weleens een stokbrood in je ogen gehad? :')

Maar serieus, altijd goed uitkijken. Want een aanval van een zwaan komt niet zo lief aan als ie eruit ziet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:20

Ik zou de dierenambulance bellen!! Een zwaan zit over het algemeen niet alleen. Grote kans dat het dier verzwakt is!
Dan kijken de mensen van de ambulance hem/haar in het ieder geval even na en mocht ie toch in orde zijn, kunnen ze hem er altijd ergens op een handigere plek weer uit zetten!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:20

inderdaad, ik zou er zeker niet naar toe gaan!
en als 'ie niet reageert gewoon voor de zekerheid de dierenambulance even bellen.
die weten wel wat ze moeten doen.

maar het is al een paar uur geleden dat ts dit topic heeft aangemaakt.
misschien dat er ondertussen al actie is ondernomen?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 02:12

Heel goed oppassen wanneer je besluit de zwaan te benaderen, ze kunnen sneller uit zelfverdediging met hun vleugel slaan dan dat jij kunt reageren. En als ze slaan, slaan ze harden pijnlijk. Daarom nooit een zwaan van opzij benaderen maar recht van voren of van achteren. Van achteren is het mooist als je wilt weten of hij nog kan lopen, dan kan hij direct van je weglopen als hij wil.

Heel voorzichtig dus benaderen is wel een optie, maar je kunt misschien beter eerst met de plaatselijke vogelopvang bellen om advies in te winnen. Misschien heeft de zwaan aan de rand van de parkeerplaats een nest dat hij/zij beschermt (in dat geval moet je al helemaal oppassen met dichterbij komen, en heb je kans dat de zwaan eerder jou zal verdrijven dan andersom).

edit: bellen met de vogelopvang pakt vaak beter uit dan met de dierenambulance omdat deze mensen zeer veel ervaring hebben met wilde vogels in nood :)
En het lijkt me voor de hand liggen om geen steen te gaan gooien naar een dier waarvan je niet weet of het weg kan komen of niet. Überhaupt geen stenen naar dieren gooien.. Zeker een logge vogel als een zwaan kan niet altijd zo vlug in de benen komen als het een steen ziet aankomen.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 07:34

iedereen bedankt voor de reacties! Ondertussen, ( uurtje nadat ik dit topic had geplaatst) was er echter iemand met auto en trailer om de zwaan op te halen, er had iemand uit het appartementen complex al gebeld naar de dierenambulance. Wat ik niet wist, maar kwamen we dus achter toen iemand eraan kwam met auto en trailer. Maar het blijkt dus dat deze zwaan al enige tijd in de gaten word gehouden door een of andere vogel organisatie? Zo blijkt uit een gesprekje met diegene die de zwaan op heeft gehaald. Ik heb deze zwaan al vaker hier in de buurt gezien, en steeds alleen... En vond het wel vreemd, aangezien zwanen volgens mij bijna altijd in paren zijn, maar verder niet bij stil gestaan (stom maar goed). Hij is nu dus weggehaald, waarheen geen idee.. Maar hoop dat ie het nu beter heeft! Dit topic mag van mij dus gesloten worden...

Mijn vriend was er overigens al wel heen gelopen, maar zwaan was gewoon blijven zitten... Overigens met steentje(s) naar de zwaan gooien leek mij ook niet zo goed idee, maar had gekunt.. Ik zou dan persoonlijk voor iets van een balletje gaan ofzo, rollen... Of inderdaad zoals gezegd, wat brood.... Maar goed hij is nu veilig, en (hopelijk) op een fijne plek

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:41

Wat fijn dat het geregeld is!!