Broedse kip, wat zijn de optie's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Broedse kip, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:45

Ik wil graag weten welke opties heb voor mijn broedse kip!

Sinds vandaag is een kriel kip (zijdehoender) van ons broeds. Ze is van afgelopen jaar, en nu ongeveer 1 jaar oud! Wij hebben 2 kippen, beide hennen. Dus we hebben geen kans dat ze bevrucht zijn!

Maar wat zijn mijn opties voor de broedse kip? Kan ik haar ontbroeds (goed woord er voor) maken? Zo ja hoe? En hoeveel kans is er dan dat ze ook dit jaar niet meer broeds word?

Of is het slimste om bijvoorbeeld bevruchte eieren eronder te leggen? En zo ja hoe gaat dit in z'n werk? Hoeveel eieren leg ik dan per kip eronder?

Heb ik nog andere opties?

Wie kan mij helpen?

liljebo

Re: Broedse kip, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:49

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:51

Wij blokkeren simpelweg het legnest voor een aantal dagen en dan gaat de broedsheid vanzelf weer over.
Aan de geluiden van de kip kunnen wij wel horen wanneer die fase weer voorbij is en dan mogen ze ook weer gebruik maken van het legnest.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-04-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:51

Een broedse kip kan je even een paar dagen onder een kistje zetten zonder voer, dat werkt meestal wel.
Als het zijdehoenders zijn, wordt het een ander verhaal. Die zijn behoorlijk hardnekkig.
Heb er hier momenteel 5 zitten. Inmiddels heb ik 1 op 8 eieren zitten, een ander heb ik uit geleend. De 3 anderen gooi ik ieder dag uit het hok om de eieren er uit te halen.
Mocht je willen broeden, kun je de kip het beste afschermen van de andere kip(pen). Paar eitjes eronder en de natuur doet de rest.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:47

Broedsaf maken doe ik altijd als volgt.
Kip gaat in een hondenbenche met voer en water. Als bodembedekking enkel een krant zodat het niet lekker zit. Dan stoppen ze vanzelf met broeden.

Als je de kip op eieren wilt zetten moet je ze afzonderen van de rest. De andere kippen zouden haar storen door er eieren bij te leggen.

Dan moet je je ook gaan bedenken wat je met de kuikens gaat doen. Er zullen namelijk wel haantjes tussen zitten die je aan de straatstenen niet kwijt wordt. Je moet je dan ook gaan realiseren dat je deze misschien moet laten slachten of verkopen voor de slacht.