Konijnen moeten verhuizen, maar waarheen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Konijnen moeten verhuizen, maar waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:08

Hoi iedereen!

Omdat ik een probleem heb, nou ja probleem...vraag ik jullie om advies :)
Ik heb twee konijntjes, een raszuiver NHD ex-rammetje en een HTK voedster uit de opvang. Getrouwd en hevig verliefd wonen ze gezellig saampjes hier bij ons thuis, wel buiten ivm allergie van één (misschien wel twee) van onze gezinsleden.
Maar nu ga ik verhuizen, en mijn toekomstige huisje is te klein om mijn konijntjes te kunnen houden. Hier thuis laten staan gaat hem ook niet worden, dat was al heel snel duidelijk.
En nu? Opvang wordt hem zeker niet, tenminste niet de opvang hier in de buurt waar mijn voedster vandaan komt. Daar heb ik echt geen goeie ervaringen mee, ik had haar twee dagen en kon er al mee naar de dierenarts. Marktplaats vind ik ook een beetje tricky, ik wil niet dat ze eindigen als levend voer oid.
Mijn rammetje is niet gewend om te worden opgepakt, ik vond het niet nodig om hem een levende knuffel te maken. Verder istie wel heeel lief :) mijn voedster is het wel gewend. Daarom vond ik (kleine) kinderen ook geen goed idee. Voor mijn voedster zou het wel kunnen, maar dan moeten ze uit elkaar.

Iemand nog tips?

Thenexttry

Re: Konijnen moeten verhuizen, maar waarheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:12

bel anders even naar het Knaagspoor in Ridderkerk. dit is onderdeel van de dierenbescherming.
Ik ken de mensen daar, help daar zelf ook wanneer het nodig is. Je betaald wel afstands kosten maar het koppel zal bij elkaar blijven ( mits dit goed gaat ) maar daar twijfel ik niet over als je dat zegt. en worden dus ook weer als koppel herplaatst, dit gebeurt met zorg en de medewerkers kijken ook echt bij wie ze komen en of dat een goed idee is of niet.

sowieso worden konijnen daar alleen in koppels geplaatst of wordt er een konijn ( daar ) gekoppelt met het konijn van iemand die daar komt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:14

Heb je foto's?? Wij zijn nml op zoek naar een maatje voor ons konijn :) (misschien krijg ik mijn moeder dan ook zover dat het maatjes worden :P )

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:16

Je wijst zelf eigenlijk de mogelijkheden al af, dan valt er volgens mij weinig te kiezen.
Ik zou ze sowieso niet meer gaan scheiden.. als ze zo hevig verliefd samen leven..is dat best banketstaaf!
Misschien kan je het via Bokt proberen om aan een leuk adresje te komen voor de twee...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:17

geen familie,vrienden kennissen waar ze terecht kunnen?
heb je ook paarden?
eventueel op je paardenstalling misschien?
die hebben vaak wel ruimte :j

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:18

Ik heb niet echt recente foto's, Romana. Maar die kan ik wel maken :P
Bedankt voor de tip Savannah! Ridderkerk is alleen wel ver, ik woon in Friesland.
Intussen heb ik ook even een oproepje op facebook gezet, misschien dat er nog mensen zijn die ze graag willen overnemen :)

Kinderboerderij heb ik ook nog gehoord, maar is dat een goed plan?
Laatst bijgewerkt door Butterfly op 25-04-12 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:23

in friesland zitten wel goede opvangen , Jivey heerenveen of hangorenparadijs in Steenwijk :)

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:24

takkie_muis schreef:
in friesland zitten wel goede opvangen , Jivey heerenveen of hangorenparadijs in Steenwijk :)

Oké! :)
Met beiden geen ervaring, maar die waar mijn voedster wegkomt ga ik niet meer heen :=

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:24

waar woon je precies in friesland?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:25

Lwd :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:32

Ik weet niet uit welke opvang ze komen, maar bij een aantal is het wel verplicht ze terug te brengen. Al begrijp ik dat als ze uit Leeuwarden komt je gevoel..
Ik zou een koppel in ieder geval niet scheiden, maar er zijn ook genoeg goede opvangen hoor, je mag ze best naar mij brengen, is wel een half uur rijden, Steenwijkerwold -> Kop van Overijssel.
Ik zou zeggen kijk gerust eens www.konijnenparadijs.com
Ik ben zelf ook zeer streng met herplaatsen en koppels worden zeker niet uit elkaar gehaald, konijnen ook niet alleen herplaatst.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:54

Ik ben net op je site geweest, Faniek :)
Daar komt ze idd weg, ben blij dat je mijn gevoel begrijpt!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:14

Ik werk zelf op een kinderboerderij en we doen ook aan opvang voor mensen die echt niet meer voor hun dier kunnen of willen zorgen.

De dieren worden bij ons altijd goed herplaatst, zijn ook veel mensen die een konijn bij ons komen halen om bijvoorbeeld te koppelen aan hun eigen konijn.

Koppels gaan ook altijd snel.

Op dit moment hebben we zelfs meer vraag dan aanbod. Zo is er nog een mevrouw opzoek naar een ouder dwergkonijntje van > 3 jaar voor aan haar bejaarde ex-ram te koppelen en een mevrouw die opzoek is naar een ex-ram om aan haar vrouwtje te koppelen.

Hier in de buurt zijn niet veel opvangen en de dierenwinkel vermijden de mensen tegenwoordig liever.

Maarja,.. ook wij zitten te ver weg.

Zou er wel mee oppassen.. niet elke kinderboerderij is zoals ons. We weten dat sommige ze gewoon aan de handelaar verkopen zonder dit te zeggen tegen de eigenaar.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:21

Mag ik vragen wat de reden is dat ze niet met je mee kunnen?? Is het huis dusdanig klein dat er geen twee konijnen kunnen wonen?? Ik heb op mijn eerste apartementje ook gewoon konijnen gehad, eerst loslopend in huis, zijn namelijk over het algemeen zindelijk, daarna het balkon als een groot konijnenhok met ren omgetoverd ;) Dus wellicht ook nog een optie??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:09

laptopmuis, een konijn boven de 3 jaar is absoluut niet oud en de meeste 3 t/m 7 jarige nijnen ongeveer zijn ook zeker niet geschikt voor gezelschap aan een bejaard konijn. Let wel op dat ze makkelijk 12 jaar kunnen worden en 3 jaar is dus net als bij honden nog in de kracht van hun leven en niet oud ;)
Waarschijnlijk wist je dat al wel hoor, maar kon het niet laten.

Hier heb ik ook van de week 1 nijn naar de opvang moeten brengen omdat ze toch niet klikte met mijn andere nijnen na 1 maand. Heel rot maar wat blij dat hun het herplaatsen voor mijn over wilden nemen. DIe hebben veel meer mensen en aanvragen, ervaringen en tijd voor herplaatsen.

Succes met het zoeken en vinden van een goede opvang of nieuw thuis.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:34

Bedankt iedereen! :)

Thessa: ik heb een terras :P maar die is zo klein dat mijn hok er niet kan staan (of ik er niet bij kan). Daarbij wil ik ze gewoon liever niet naar binnen, en ik kan mijn terras niet afsluiten. Dus de kans dat iemand ze meeneemt is aanwezig.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:38

IK HEEFT EEN HUIS!!!! *\o/* *\o/* acceptatieformulier ligt al in de brievenbus :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:43

Met ik heeft een huis bedoel je ook dat de nijntjes een huis hebben of? Ikke niet snap.. zou natuurlijk helemaal fijn zijn.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:18

Haha, die hebben idd een huis Faniek :P
Ik zie nu dat het het verkeerde topic was :')