Arme hond, herseninfarct en hernia tegelijk!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaboutertjes

Arme hond, herseninfarct en hernia tegelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:14

Hallo Bokkers,

Balou, onze 8 jarige labrador heeft altijd al vele kwaaltjes gehad.
Sinds ongeveer zijn 2e heeft hij een rundvlees allergie en hij heeft vaak bezoekjes gebracht aan de dierenarts.

Nu heeft hij laatst op de een op andere dag een scheve mond/lip gekregen en hij heeft de laatste tijd ook erg last
van zijn staart.
Hij houd het uiteinde in een soort boog en als je het ook maar aanraakt begint hij behoorlijk te grommen.
Hij is niet meer enthousiast als hij werd uitgelaten, en heeft een erg 'suffe' blik in zijn ogen.

Gisteren is mijn moeder met hem naar de dierenarts geweest en van de uitkomst schrok ik best wel een beetje.
Hij heeft dus een herseninfarct gehad waardoor zijn scheve mond/lip nooit meer terug zou trekken en hij heeft een
hernia aan de bovenkant van zijn staart.
Dat is dus de oorzaak van het niet meer enthousiast zijn met het uitlaten wat ook niet zo gek als hij veel pijn heeft bij het lopen.

Balou moet nu 2x per dag pijnstilling hebben en blijft dit waarschijnlijk zijn hele leven nog houden.

Heeft iemand misschien ook een ervaring met een hernia bij de hond, en wat doen ze er bij jullie aan?

Groetjes,

Afbeelding
Balou in zijn nog 'fittere' tijd.

Zilfstar

Re: Arme hond, herseninfarct en hernia tegelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:19

Ik heb zelf ook een lab, 6 jaar en epilepsie. Heb ook 5 jaar als da assistente gewerkt en eerlijk gezegd ( maar niet aanvallend bedoeld want ik weet hoe verd-md moeilijk zo'n besluit is) zou ik me afvragen hoe dierwaardig een bestaan is, met scheve bek en evt andere schade en continue pijn... Sterkte in elk geval. Zoiets valt niet mee.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:23

Wat sneu.. ;( Hopelijk trekt de pijn weg en krijgt hij weer plezier in het uitlaten!
Misschien een stomme vraag.. maar ben benieuwd hoe die scheve mond/lip er uit ziet...

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:55

Zilfstar schreef:
Ik heb zelf ook een lab, 6 jaar en epilepsie. Heb ook 5 jaar als da assistente gewerkt en eerlijk gezegd ( maar niet aanvallend bedoeld want ik weet hoe verd-md moeilijk zo'n besluit is) zou ik me afvragen hoe dierwaardig een bestaan is, met scheve bek en evt andere schade en continue pijn... Sterkte in elk geval. Zoiets valt niet mee.

Dankjewel.
Nee dat snap ik, heel goed zelfs!
We moeten in ieder geval 10 dagen met de tabletten doen wie nu hebben en dan moeten we terug bellen naar de dierenarts.
Hij heeft niet gehad over opereren oid. maar mijn moeder zegt zelf ook ´Als hij misschien geopereerd moet worden, weet ik niet of we
dit wel doen.´ En we kijken sowieso even hoe het gaat op deze tabletten.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:57

Vivian__ schreef:
Wat sneu.. ;( Hopelijk trekt de pijn weg en krijgt hij weer plezier in het uitlaten!
Misschien een stomme vraag.. maar ben benieuwd hoe die scheve mond/lip er uit ziet...

Dankjewel, dat hopen wij ook natuurlijk. :)
Ik zal eens een foto maken van hem hoe hij er nu uitziet en zal deze dan even plaatsen hier.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:00

mijn vorige hond (een golden retriever) heeft ook een hernia gehad. Ik moest hem elke dag metacam geven en dat iets van een jaar lang. daarna afgebouwd en toen ging het heel goed, hij is er 13,5 jaar mee geworden..

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:02

Willeke12 schreef:
mijn vorige hond (een golden retriever) heeft ook een hernia gehad. Ik moest hem elke dag metacam geven en dat iets van een jaar lang. daarna afgebouwd en toen ging het heel goed, hij is er 13,5 jaar mee geworden..

Oh echt! Wat super. Ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat het over zou gaan zonder dat er een operatie moest komen, maar wel dus. :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:10

Misschien is het anders maar mijn hond heeft een nekhernia en die krijgt daar prednison voor, en dat werkt hartstikke goed...

Hij krijgt half tabletje per dag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:10

Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit wel eerlijk naar de hond toe is. Begrijp dat ie niet kan kwispelen of lekker spelen? En als dat ook idd een jaar moet duren....... afschuwelijk....

Ik weet dat een labrador zelden zal laten merken dat ie pijn heeft..... en àls ie het laat merken dan lijdt ie echt gruwelijke pijnen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:20

Afbeelding
Hier een foto van Balou zijn mond.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:21

Ohja... valt wel mee eigenlijk... Er komt wel een kwijlie uit aan die kant :=
Maar toch sterkte!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:23

slimmerik schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit wel eerlijk naar de hond toe is. Begrijp dat ie niet kan kwispelen of lekker spelen? En als dat ook idd een jaar moet duren....... afschuwelijk....

Ik weet dat een labrador zelden zal laten merken dat ie pijn heeft..... en àls ie het laat merken dan lijdt ie echt gruwelijke pijnen.

Je bent wel negatief hoor. mijn hond heeft echt niet veel pijn gehad met de Pijnstilling en al had hij dat wel gehad dat had ik het niet zover laten komen, er bestaat ook iets van een dier een kans geven en niet gelijk maar laten inslapen :(

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:28

slimmerik schreef:

Ik snap je maar we gaan dit wel proberen, gaat het hierdoor niet beter dan laten we hem zeker niet lijden hoor.

Vivian_ Ja klopt, hij kwijlt heel erg de laatste tijd. Dit is ook sinds hij zo'n scheve mond heeft. Kan ie helaas niets aan doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:31

De lagerug hernia wordt ook wel een Lumbosacraal stenose genoemd....dus een vernauwing door botgroei in het wervelkanaal van de lage rug.

Dit kan operatief erg goed verholpen worden, het 'dak' wordt dan van de wervels afgehaald zodat het ruggenmerg weer ruimte krijgt zodat de pijn en de neurologische verschijnselen verdwijnen.

Heeft je hond verder nog iets overgehouden aan het herseninfarct?
Is hij, op de pijn van zijn hernia na, nog dezelfde hond?

De prognose van zo'n Lumbosacraal decompressie operatie is namelijk heel erg goed.
Dus misschien is het de moeite nog dubbel en dwars waard.....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:36

Geef je hond vitamine B12 ( vanwege de hersenbloeding ) Hond kan prima oud worden hoor met een gezichtsverlamming!
Als de staart een kneuzing is, gaat dat weer over, anders zoals hierboven omschreven een OP.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:38

Mijn tantes hun hond had ook een hernia, gehele achterlijf was verlamd. Als laatste optie, want ze waren nogal scepties, zijn ze acupunctuur gaan proberen.. wonder worder, het hielp!
Hondje heeft toen nog de mooie leeftijd van 14 mogen halen zonder pijn en kon haar achterhand weer super gebruiken :)

Veel sterkte er mee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:39

Mijn hond had een hernia toen hij 9 was. Gilde het soms uit. Eerst pijnstillers, maar deden niet voldoende.
Toen foto's onder narcose moeten laten maken en daarop toch een operatie. Ik was vrij jong en naief, dus deed alles voor mijn eerste eigen hond.
Na de operatie pijnstillers en daarna afbouwen. Hij had vreselijke pijn nog steeds. Dus naar de fysio.
Op een gegeven moment ging hij van alles laten lopen, dus weer naar de da.
Ze had al gezegd dat we anders een besluit moesten nemen. In principe had ik die dus genomen en toen we daar kwamen ging ze hem nog helemaal nakijken. Bleek dat zijn hart ook slechter functioneerde. Ik kon nog wat meekrijgen, maar hij zou 1 van die dagen toch heel slecht worden en overlijden. We hebben hem laten gaan. Het was een kruising terrier en al met al een jaar bezig geweest. Ik dacht echt dat alles proberen het beste was, maar heb alleen maar spijt gehad van dat jaar ellende.

Ik geloof best dat het bij andere honden anders gaat, maar kijk heel goed naar je hond zoals jij hem kent en handel daar naar. Ik heb een border collie van 12 en zij wordt ouder, maar is nog wel fit. Die ouderdoms kwaaltjes horen erbij, ook al vind ik dat ook best moeilijk om te zien en te merken. Ze wordt doof, reageerd soms traag en ziet minder. Maar haar lijf is een sportvrouw en ze is gezond. Houdt het op, ga ik zo een hond die altijd zo graag wil niet te kort doen in het leven. Dat jaar meer of minder maakt voor je hond zelf echt niet uit.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:43

Een lage rughernia of een LS stenose is iets anders dan een (thoracaal of lumbaal-)rug of aan halshernia.
LS stenose zijn niet accuut maar komen geleidelijk opzetten (het groeit langzaam dicht)......terwijl rug en halshernia's heel accuut kunnen zijn.

De behandeling en vooral de prognose is ook anders.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:44

Willeke12 schreef:
Je bent wel negatief hoor. mijn hond heeft echt niet veel pijn gehad met de Pijnstilling en al had hij dat wel gehad dat had ik het niet zover laten komen, er bestaat ook iets van een dier een kans geven en niet gelijk maar laten inslapen :(

Een hond 'n jaar lang aan de pijnstilling zou bij mij echt te ver gaan. Maar ieder trekt voor zijn eigen dier de grens. Is je goed recht maar ik zou het absoluut niet doen.
En de TS schrijft in de openingspost:

Sky_Sam_Floo schreef:
hij heeft de laatste tijd ook erg last
van zijn staart.
Hij houd het uiteinde in een soort boog en als je het ook maar aanraakt begint hij behoorlijk te grommen.
Hij is niet meer enthousiast als hij werd uitgelaten, en heeft een erg 'suffe' blik in zijn ogen.

Nou dat is absoluut niet het gedrag van een labrador. Dier moet dus erge last hebben en als je hem toch niet van plan bent te opereren zoals haar moeder er over denkt dan zou het imo tijd worden om afscheid te nemen....

Maar ik begrijp dat moeder van TS eerst even wil afwachten. Dat kan ik me voorstellen maar ik zou daar niet al te lang tijd voor nemen.... Als een hond niet volledig "hond" kan zijn waarvoor laat je hem dan nog doorleven? Omdat je hem nog niet kunt missen? Dient zoiets de hond? Maar een grote beslissing nemen moet je als mens soms naar toe groeien... Veel wijsheid dus en sterkte voor het dier !!
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 24-04-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:46

Slimmerik: Een LS decompressie heeft normaliter een heel goede prognose :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:47

Paintlinger schreef:

Weet ik maar een jaar lang aan de pijnstilling (dus geen operatie) zou ik mijn dier niet aandoen. Maar ieder het zijne hoor.... :?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:49

Nee dat ben ik wel met je eens, tenzij hij het fantastisch doet op een relatief lage dosering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:51

Die suffe blik, dat is wat mij zorgen baart, heb ook altijd gezegd, dat als bij mijn honden de 'sparkle' weg is, dat ik ze in laat slapen........

PL, het is een hernia én een herseninfarct.......

Ik had hem in laten slapen.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:52

slimmerik schreef:
Paintlinger schreef:

Weet ik maar een jaar lang aan de pijnstilling (dus geen operatie) zou ik mijn dier niet aandoen. Maar ieder het zijne hoor.... :?

We zijn nu net 1 dag bezig met de pijnstilling hoor, nog geen jaren. Over 10 dagen word hij weer door de dierenarts gecontroleerd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:53

Yamcha: Weet ik, vandaar ook de vraag: Wat heeft je hond verder aan het herseninfarct overgehouden...