Inspiratie kippenhok/houden? Foto's gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Inspiratie kippenhok/houden? Foto's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 13:07

Ik heb een hoek in de tuin waar ik eigenlijk niet zoveel mee kan. :o?
Al een tijdje ben ik aan het denken om dit stuk te gebruiken om een paar kipjes op te houden.

In verband met katten (van mijzelf en buurtkatten) zou ik de buitenren wel willen 'overdekken' met gaas oid.
Is dit nodig: ziet een willekeurige huiskat kippen als prooi? :9

Kippenhokken genoeg te vinden op het i-net, met en zonder ren. Met de ren ervoor, ernaast of eronder. :list:

De inspiratie ontbreekt me echter volledig om een beetje te kunnen denken hoe ik het stukje zou kunnen/moeten inrichten. Geen :)* dus...

Dus ik had eigenlijk gehoopt op foto's *-:) van boktkipjes en hun huizen, zodat ik me een beetje een beeld kan vormen. <<)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:14

Misschien kun je een foto plaatsen van het hoekje in je tuin? Misschien dat mensen leuke ideeen voor je hebben!

Nathas

Re: Inspiratie kippenhok/houden? Foto's gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

Ik zou de bovenkant van de ren wel met gaas bedekken omdat kippen ook kunnen vliegen als ze niet geleewiekt of gekortwiekt zijn..... En ook omdat katten kippen wel als prooi zien mijn eigen katten zien ze als eigen dus doen er niks aan maar de kat van de buren wil er maar al te graag 1 pakken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:24

Die hokken zijn niet geschikt als permanente huisvesting van kippen!! Veel te klein. Kippen willen flink wat ruimte om lekker rond te scharrelen.

Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

Weet niet wat voor kippen je neemt. De kleinertjes kunnen meestal goed vliegen, wij hadden een ren van rond de 1.20 hoog en daar moest nog een net over. Wat ook handig is, is om bij de uitgang van het nachthok (dus waar je trappetje eindigt) een stukje te verharden en te overkappen zodat ze ook bij butweer fijn buiten zitten en niet in de natte drap.

Ren kun je inrichten met boomstronken, dingen om op te zitten (oud aardappelkistje staat hier) en stokken ophangen, ook een plantje is leuk. Ook hebben kippen een zandbadje nodig, die hebben wij onder het nachthok zodat het zand droog blijft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:32

BM, over welke hokken heb je het, die NIET geschikt zijn? Er is nog helemaal niet over specifieke hokken gesproken?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:38

GamblersCup schreef:
BM, over welke hokken heb je het, die NIET geschikt zijn? Er is nog helemaal niet over specifieke hokken gesproken?

Citaat:
Kippenhokken genoeg te vinden op het i-net, met en zonder ren. Met de ren ervoor, ernaast of eronder.

Kijk jij maar eens op dierenwinkel sites bij de kippenhokken :j Of typ op Google 'Kippenhok' en dan krijg je nog de grotere varianten. Kan natuurlijk ook dat ik wat over-enthousiast ben maar volgens mij heeft TS het over zulke hokken :))

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:47

Ik ging er eigenlijk van uit dat TS een groter stuk als ren af wilde zetten, maar die hokken bekeken had voor inspiratie... daar moet TS dan maar even op reageren :)

Ik zit me net te bedenken wat een dierenbeulen er eigenlijk rondlopen, bewust of onbewust. Vroeger hadden ze bij een vriendinnetje thuis een kippenhok met 2 kippen, Punky en Porky, vergeet ik nooit meer. Als ik daar was, mochten ze soms even 5 minuutjes los in de tuin, op voorwaarde dat wij ze zelf weer gingen vangen en dat ze de tuin niet helemaal omschoffelden. Vandaar maar 5 minuutjes. Het hok was bijelkaar nog geen 2m2, waarvan het nachthok ongeveer 1/3 was. De "ren" dus 2/3 van 2m2, voor twee grote kippen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:56

GamblersCup schreef:
Ik ging er eigenlijk van uit dat TS een groter stuk als ren af wilde zetten, maar die hokken bekeken had voor inspiratie... daar moet TS dan maar even op reageren :)

Ik zit me net te bedenken wat een dierenbeulen er eigenlijk rondlopen, bewust of onbewust. Vroeger hadden ze bij een vriendinnetje thuis een kippenhok met 2 kippen, Punky en Porky, vergeet ik nooit meer. Als ik daar was, mochten ze soms even 5 minuutjes los in de tuin, op voorwaarde dat wij ze zelf weer gingen vangen en dat ze de tuin niet helemaal omschoffelden. Vandaar maar 5 minuutjes. Het hok was bijelkaar nog geen 2m2, waarvan het nachthok ongeveer 1/3 was. De "ren" dus 2/3 van 2m2, voor twee grote kippen.

Ja sneu he? Veel mensen denken dat die kippen zo'n super leven hebben met z'n 3en in een hokje van net 2m², zich niet realiserend dat ze soms evenveel ruimte hebben als van die zielige scharrelkippetjes... Maarja dat geld ook voor konijnen, cavia's, vogels etc. eigenlijk alle kleine huisdieren. Om het over paarden en vee nog maar niet te hebben ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:01

Klopt... en ik zat te twijfelen of ik wel een paar kleine kipjes zou kunnen hebben in mijn tuin van 35 m2.... :D
De hele tuin wordt 1 grote kooi voor mijn katten, dus ze kunnen wat mij betreft de hele tuin als "ren" gebruiken, ze kunnen toch niet weg.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:20

GamblersCup schreef:
Klopt... en ik zat te twijfelen of ik wel een paar kleine kipjes zou kunnen hebben in mijn tuin van 35 m2.... :D
De hele tuin wordt 1 grote kooi voor mijn katten, dus ze kunnen wat mij betreft de hele tuin als "ren" gebruiken, ze kunnen toch niet weg.

:j Naar mijn ervaring gaan honden/katten meestal ook wel goed met kippen. Hier zijn in ieder geval de kippen de baas over de hond :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:23

hello,

Ja, ik heb inderdaad een stuk van pak em beet 12m2 waarop ik een (nacht)hok wil zetten, en de rest mogen kipjes dan op dat stuk rondscharrelen.

Het plan is voor 2 of 3 krielkipjes. Cochin, zijdehoenders, wayandotte's van dat spul.
Ben al langere tijd 'fan' van de cochinkrieltjes, die vinnik erg schattig :+:

Dit is het stuk:
Afbeelding

Wat ik absoluut NIET ga doen is zo'n hok kopen en dat dan ook de enige scharrelruimte gaan laten zijn:
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/541513642/1

Maar wat ik wel zou kunnen bedenken om bovenstaand hok te zetten (schattig hok, op zich), deurtje eruit slopen en een veel groter stuk afzetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:27

Ik zou bovenstaand hok graag willen hebben, en dan de "ren" gedeeltelijk dicht maken zodat ze daar "buiten" kunnen lopen als het slecht weer is. En dan inderdaad het deurtje eruit slopen, zodat ze de grote ren, of de tuin in kunnen. Als het nachthok en nestgedeelte geschikt is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:28

12m² is voor 3 krieltjes wel voldoende ja :j Vooral zijdehoentjes, zijn naar mijn ervaring zeer rustige kipjes.

Heb je in jouw omgeving trouwens last van marters, vossen etc.? Anders is het slim om het hok uit de link dan dat kleine rennetje 's nachts dicht te doen, extra veiligheid voor je kippetjes! 's nachts slapen ze toch dus die hebben er geen last van. Als je het hok dan s morgens weer open zet is dat echt wel ruimte genoeg hoor!

Edit; Ben voor foto's aant zoeken, ben ze kwijt :=

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:32

Ik woon in een woonwijk dus gelukkig geen last van roofdieren, behalve de katten dus. Maar ik kan me zo voorstellen dat ik de kipjes 's avonds even welterusten ga zeggen en dan gelijk het deurtje dicht doe. :j

GC: schattig hokje he?
Goedkoop ook:
http://dieren.marktplaats.nl/pluimvee-t ... 50-cm.html

Alleen zag ik volgens mij ronde zitstokken en ik meende dat die beter vierkant kunnen zijn. Maar goed, dat is aan te passen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:40

Wat trouwens ook handig is, is dat je zelf kan staan in de ren. Absoluut geen must maar wel handig! Op die manier kan je makkelijk de grond eens omschoffelen/omspitten en dan komen er zooo veel wormpjes naar boven :9k Mijn kipjes zijn er dol op!

Ook is het leuk om bv als je dan stokken (mooiste is echt natuurlijke takken) in de ren ophangt, je daar af en toe eens een kropje sla, trosje druiven, boterhammetje aan hangt dat de kipjes beetje moeite moeten doen om iets lekkers te krijgen. En om in het midden van de ren (ik heb een langwerpige ren van zo'n 11x1,5) 'stap-stenen' te leggen. Heb ik nu niet en dat is soms echt vervelend als je de kippen om een of andere reden moet pakken, en je hee die modderige ren door moet baggeren om daar te komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:21

goed idee! en geen probleem want de borders die ik nu heb zijn gebouwd van gestapelde halve stoepstenen. Stenen in overvloed dus...

Alleen... ik heb nog steeds geen foto's! hahahaha!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:44

ik hou dit even in de gaten, want wij willen ook een kippenren bouwen.
alleen die wordt 24meter bij 2 of 3 denk ik.
ik wil ook een binnenhok.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:47

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:50

Kleinere rassen kunnen inderdaad vliegen, dus dan moet je overdekken. De grotere, zwaardere rassen, zoals Brahma, grote Cochin kunnen niet vliegen, dus dan is een hogere omheining genoeg.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:54

Als je overdekking lelijk vindt en je wilt ze niet kortwieken o.i.d.; Bij mijn ren had ik eerst ook een net overheen (die van mij kunnen echt mega goed vliegen) heeft er +- een jaar overheen gezeten. Nu heb ik i.v.m. nieuwe schutting waar de ren tegenaan is gebouwd het net eraf gehaald, en ze probéren er niet eens meer overheen te vliegen. Nu moet ik wel erbij zeggen dat de ren nu wel bijna altijd open staat dus ze hebben geen reden om eruit te vliegen, maar ik denk dat zo'n tijdelijk netje ook wel wat kan voorkomen. Klinkt banketstaaf, maar kippendames zijn nu eenmaal makkelijk voor de gek te houden :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:01

Wij hebben een ren voor de kippen.
Ook Cohin en een Wyandotte krielkip , maar de katten laten ze hier wel met rust.
Maarja deze kippen vallen zelfs onze honden aan haha

Wij hebben het zo :

Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels hebben we er wat houtblokken bij gelegd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:38

Amaris schreef:
GC: schattig hokje he?
Goedkoop ook:
http://dieren.marktplaats.nl/pluimvee-t ... 50-cm.html

Alleen zag ik volgens mij ronde zitstokken en ik meende dat die beter vierkant kunnen zijn. Maar goed, dat is aan te passen.

Ook de kiertjes en richeltjes van het hout heel goed dichtkitten (bloedluis)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:39

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:39

Ik heb vorig jaar deze ren gebouwd :
Afbeelding

Ook overkapt zodat er vogels in kunnen, maar ook zodat ik met een eventuele uitbraak van vogelgriep of iets dergelijks, er simpel een zeiltje over heen kan gooien (dan zitten ze namelijk binnen)

Het zit aan een tuinhuisje vast, waar de kippen binnen kunnen.
De ren zelf was niet heel duur, was voor nog geen 300 euro klaar (incl. hout, gaas, ijzerwaar)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:58

zoooo wat een goede tips komen hier voorbij. Kippenforum... hele goede! Dat ik daar zelf weer niet aan heb gedacht...

Happinez: jij hebt dus niets overdekt zie ik, en dat gaat goed? Maar jou kipjes zijn geen krielkipjes en kunnen dus niet vliegen? Misschien moet ik me dan nog eens gaan beraden over het krielgebeuren. Grote kippen zullen inderdaad ook minder snel prooi zijn denk ik.
Urielle: ook goede tip!
Peerke: dat ziet er ook wel heel degelijk uit.

Ik denk dat ik mijn wensen iets moet aanpassen en dat ik gelukkiger wordt van een afgezet stuk zoals in de foto's van Happinez en dan maar de iets grotere kippen die niet kunnen vliegen, maar die ook stoer genoeg zijn om niet als prooi gezien te worden.

Leuk topic is dit aan het worden. En dat andere topic ga ik straks ook even nasnuffelen!