poes met kittens, hoe hond introduceren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zinn

poes met kittens, hoe hond introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:10

wij zitten met een kleeeeiiiin probleempje...
Mijn ouders zijn in januari verhuisd, nu bleek na een paar dagen al dat de vorige eigenaars hun poes achter gelaten hadden. Ze wou telkens binnen komen, krabben aan de ramen etc, en aangezien er sneeuw lag en het beest zich duidelijk niet wist te redden, heeft mijn moeder haar smorgens en savonds telkens even binnen gelaten om te eten en drinken. mijn moeder is allergisch aan katten, dus ze kon helaas niet binnen blijven, anders had dat zeker wel gemogen. Nu werd ze toch wel héél dik en ja hoor...vorige week liet mijn moeder haar weer binnen en ze wou niet meer buiten...overal zoeken naar een plekje, dus mijn moeder heeft haar uiteindelijk toch maar binnen laten zitten omdat ze buiten absoluut niet meer op haar gemak was. Ze had ze nog wel buiten gezet, maar ze zat de ganse dag te miauwen en te krabben aan de ramen. Volgende ochtend dus 5 kittens in de houtmand bij het vuur...Goed, niks aan te doen en we gaan een mams met kids uiteraard niet buiten zetten,dus we zorgen wel dat de kittens verzorgd worden en een huisje vinden en daarna gaan we proberen of de vorige eigenaars de sterilisatiekosten op zich willen nemen en verder mag ze dan gewoon blijven. Ons probleem nu...ik kom heel vaak bij mijn ouders over de vloer met mijn hond (een westie, een kleintje dus) en ze blijft er ook vaak als ik wet te doen heb. Nu hebben we haar sinds een week niet meer meegenomen omdat mam poes geen honden gewend is...mijn hond luistert erg goed en is wel katten gewend, maar bij vreemde katten is ze eerst wel overenthousiast en beschermend naar haar terrein toe. Nu vroegen we ons dus af hoe lang we het best wachten voor we de hond weer meenemen...wachten tot de kittens goed kunnen zien enzo (hoe lang duurt dit?) of nu al voor de geur? We zorgen uiteraard dat ze eerst niet bij elkaar kunnen komen, wel elkaar kunnen zien en eventueel ruiken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:14

Kan de moederpoes met kittens niet boven in een andere ruimte met haar nestje?
Daar komt de hond waarschijnlijk ook niet.
Wel heel tof dat jullie er zo goed voor zorgen trouwens!
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-04-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:14

Heel eerlijk? Dat is vragen om problemen. Moeders zal allereerst extreem in de stress schieten (met als gevolg dat ze sowieso op kort termijn de kittens gaat verslepen) en met een beetje pech ook je hond aanvallen.
Ik vermoed dat de kittens met een week of 8 zullen worden geplaatst? Houd die periode dan maar aan om je hond niet mee te nemen of in ieder geval niet in dezelfde ruimte als moeders en kittens.
Overigens, als poes nu gewoon nog naar buiten kan, houd er rekening mee dat ze heel snel na de bevalling weer krols kunnen worden...

Zinn

Re: poes met kittens, hoe hond introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:21

de hond komt overal,ook boven. De kat laten we liever nu zitten waar ze zit ivm de allergie van mijn moeder, die mag niet boven bij de slaapkamers komen, en beneden is alles 1 grote ruimte: keuken, woonkamer, bureau...zijn geen aparte kamers.
De hond niet meenemen tot alle kittens weg zijn is dus geen optie, ze blijft vaak bij mijn ouders als ik lang weg ben, anders deden we dat wel. De vorige eigenaars hadden wel een hond, dus kans dat de kat daarmee overeen kwam is er wel, maar op onze hond reageert ze nog te bang als die vlakbij komt. Ze hebben elkaar al wel eerder gezien, aanvallen heeft de kat nog niet gedaan, dus dat verwacht ik niet zo gauw als we het voorizchtig aanpakken hoor. Onze hond is enorm tolerant, dus volgens mij moet het lukken, maar ik weet niet wanneer het voor de kittens het best is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:25

zou zeker nog een week wachten na een goeie week zijn de oogjes open en indd gewoon afstand houden....hou moeder poes goed in de gaten dat ze niet in sluipmodus op je hond afkomt en haar verrast....veel succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:28

Ik zou het niet doen.. Stress voor de kat want het is een vreemde hond, plus een nestje is vragen om problemen.. Ik heb er sowieso slechte ervaringen mee.. Onze westie heeft ons eerste nestje kittens doodgebeten.. Ik wil nooit meer een hond bij jonge dieren hebben.. :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:32

Of de poes met kittens in een bench plaatsen, en hopen dat moederpoes dat accepteert?
Dan kan de hond er sowieso niet bij.
Maar ja, de moederpoes moet niet in paniek raken want dan gaat het ook verkeerd.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:40

ik snap jullie reacties, maar kijk, de hond komt hier op de eerste plaats...het is niet onze kat en ze mag gerust in de tuin en de schuur etc blijven als ze daar gelukkig mee is; we willen haar eten geven, we willen nu ook best zorgen dat de kittens goed terecht komen en hun inentingen krijgen enzo, maar we willen op z'n minst proberen om de hond erbij in huis te krijgen. Dus proberen gaan we het zowieso. Als het echt niets wordt moeten we een andere oplossing zoeken, maar hond komt eerst. Mijn hond is de goedheid zelve en heeft nog nooit een andere hond of beest of mensen of wat dan ook gebeten, ze gromt zelfs niet, dus aanvallen/ doodbijten, nee daar steek ik mijn hand voor in het vuur, dat doet ze niet. Vorig jaar zijn er bij ons, dus waar de hond ook woont, en dat is een heel klein huisje, 2 kittens gekomen die geen honden kenden en dat is zonder enig probleem verlopen. Het enige wat ik wil proberen te vermijden is dat de moeder te erg in de stress schiet, ik weet dat die kans bestaat, dus we gaan het heel rustig aanpakken en kijken wat er gebeurt, daarvoor wil ik graag tips.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:43

mika11 schreef:
Of de poes met kittens in een bench plaatsen, en hopen dat moederpoes dat accepteert?
Maar ja, de moederpoes moet niet in paniek raken want dan gaat het ook verkeerd.

ik dacht eerder met een traphekje of een stuk gaas de bak waar ze nu in liggen af te schermen van de hond, zodat de hond iig niet bij de bak kan komen, maar moeder poes bv wel tussen de spijlen of door het gaas kan lopen waar ze wilt en als ze bang is, ze er snel terug door kan, naar de bak...en dan zo ze zelf kan gaan kiezen of ze uit de 'veilige zone' komt of niet... en zo kunnen ze elkaar goed zien, kan mijn hond de kittens ook zien. Ik weet niet of dat een goed idee is?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:30

Áls je de hond toch persee mee wil nemen, dan zou ik in elk geval wachten totdat de kittens minimaal een week of 3 zijn en de hond kennislaten maken met de riem om (zodat je gemakkelijk in kan grijpen) en het nest afgeschermd met een hekje/bak waar de moeder uitkan maar de kittens niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:13

Zinn schreef:
mika11 schreef:

ik dacht eerder met een traphekje of een stuk gaas de bak waar ze nu in liggen af te schermen van de hond, zodat de hond iig niet bij de bak kan komen, maar moeder poes bv wel tussen de spijlen of door het gaas kan lopen waar ze wilt en als ze bang is, ze er snel terug door kan, naar de bak...en dan zo ze zelf kan gaan kiezen of ze uit de 'veilige zone' komt of niet... en zo kunnen ze elkaar goed zien, kan mijn hond de kittens ook zien. Ik weet niet of dat een goed idee is?

Ja, jouw idee lijkt me best goed.
Dan heeft de kat met haar nestje toch een eigen plekje waar de hond niet bij kan.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:05

Ik zou je hond niet meenemen of een afgesloten ruimte voor de kat zoeken.
Een moederkat wordt erg gauw gestresst en zal gaan slepen etc.
De hond er sowieso niet bijlaten, je weet nooit wat hij zal doen.. Gewoon gescheiden houden, niets opzoeken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:26

Ik zou voor de kat kiezen en bellen naar het plaatselijke dierenasiel of dierenambulance dat er een kat achtergelaten is door de vorige eigenaars en bevallen is van kittens. Dat jullie allergisch zijn en met jullie hond zitten en of ze dus opgehaald kan worden.

Immers kittens moeten zeker minimaal 10 á 12 weken bij hun moeder blijven. Met een allergie zoveel katten 3 maanden lang in huis hebben als je het niet wil is geen pretje. Daarnaast komen ze vanaf 6 weken in de fase van ontdekken, spelen, klieren, ruzie maken enz. wat veel tijd vergt en waar zeker wel eens dingen kunnen sneuvelen.

A.u.b. gun het moederpoes en kittens om deze periode goed door te komen en benader het asiel. Kan moeder gelijk ook naar een thuis waar ze na geholpen te zijn in de opvang lekker als kat verder kan leven die binnen mag zolang ze zelf wilt.