wat zouden jullie doen (kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

wat zouden jullie doen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:30

Sinds januari hebben wij een kat. Nu ga ik een week met mn ouders op vakantie en vriend gaat van vrijdag tot donderdag einde van de middag mee. Het zou dan dus betekenen dat de kat van vrijdag 10.00 tot zondag ca. 19.00 alleen in huis zou zitten. De kat is een binnen kat (wonen in een appartement) en we kennen de buren nog niet zo goed dat ik ze een sleutel toevertrouw. Verder ken ik eigenlijk ook niet iemand die op de kat kan passen.
Zou het een probleem zijn om de kat 2 nachten/3 dagen alleen thuis te laten? Het is vooral zo lastig omdat normaal gesproken mijn ouders wel op de kat passen, maar dit nu dus helaas geen mogelijkheid is...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:31

Veels te lang. Toch iemand vinden die minstens 1 keer per dag even langs komt.

Eleionomae

Re: wat zouden jullie doen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:33

Ja mijn gevoel zegt dat dus ook. Maar ik ken dus helaas niemand die dit even kan doen.
De kat komt uit het asiel en was hier helemaal niet op haar plaats, dus haar in een pension zetten zie ik helemaal niet zitten.

Urgh, lastig dit.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:33

Dat lijkt me wel ja, En niet om het aandacht tekort per se. Veel katten kunnen daar best even zonder.
Maar wat er allemaal niet kan gebeuren, dat risico is mij te groot. Wat als hij zn waterbak om fl*kkert? 3 dagen geen water. Wat als er een deur dichtwaait door tocht ? 3 dagen opgesloten..
Ik denk dat ik niet nog even door te gaan.. Zou toch iemand vragen om al is het 1 x per dag een kijkje te nemen. Misschien een adv. plaatsen of zoeken? Genoeg oppassers. Je mag ze ook vaak wel ergens heen brengen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:34

Ik heb het wel eens gedaan.
Vrijdag weg en zondag weer terug.
Ik had een pan vol brokken neergezet en genoeg water (2 of 3 kommetjes geloof ik) voor die 2 dagen.
Geen problemen gehad met de katten daardoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:34

Er zijn mensen die dit voor geld doen, en je zou hier een oproepje kunnen plaatsen. Je zal, om goed voor je kat te zorgen, toch iemand moeten vertrouwen met een sleutel ;)

Heb je helemaal geen vrienden, vriendinnen, familie, schoonfamilie in de buurt wonen???

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:36

mika, en wat nou als er zoiets als elma beschreef zou gebeuren? Ik zou mijn katten never nooit zo lang alleen laten zonder toezicht. Veels teveel risico. Die dieren moeten elke dag gecontroleerd worden of alles ok is, ze alles nog hebben wat ze nodig hebben, een schone bak krijgen, fris water.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:38

nope. Alles woont op minstens 3 kwartier rijden van ons af. En normaal gesproken vertrouwde ik mn buren ook wel, maar we zijn net verhuist en ik heb de beste mensen hier net 2 of 3x gesproken. Daar ga ik niet direct mn sleutel aan geven.

Wildvreemden in mn huis wil ik absoluut niet. maar dat leek me duidelijk haha. Nouja nog maar even goed om me heen kijken en anders maar zien of poes bij de katten van mn ouders kan, maar ik ben er bang voor. Ze is niet heel leuk naar andere katten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:39

En dat zou ik dus ook nooit doen. Bezorg je alle katten alleen maar onnodige stress mee. Breng het dier dan even een paar daagjes naar iemand zonder katten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:39

Ik denk dat het ook wel kan. :)
2 schone kattenbakken neerzetten, genoeg water (denk aan 4-5 bakjes, eventueel verspreid over kamers) en een flinke bak voer. :)
Zo heb ik het ook eens met mijn konijnen gedaan, gingen een weekend weg en degene die er altijd voor zorgde ging mee. Dus hoppa, 3 waterflesjes, flinke bak voer en een plak hooi en ze leefde nog hoor. :)

Het is niet ideaal maar ze gaan er niet dood aan. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:42

Ja, want een waterfles kun je niet omgooien, als er een deur dichtwaait zal het dat konijn in z'n hok aan z'n derriere oxideren ;)
Katten die in een woning rondlopen zijn effetjes een véél groter risico.

Het idee al dat je je dier zo lang alleen wilt/kunt laten. Ik zou geen seconde rustig zitten. Als je een dier neemt, dan neem je ook de verantwoording. En dat betekend dus ook goede verzorging, niet je dier aan risico's blootstellen als je weg bent.

Heb je niet iemand zonder katten, die een paar daagjes de kat in huis hebben niet erg vindt?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:43

Oh het topic mag dicht! ik spreek net iemand die een paar dorpen verderop woont en die zich vrijwillige heeft aangeboden om vrijdag en zaterdag avond bij de kat te komen kijken :) dan zit ze niet helemaal alleen :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:48

Nou, dat heeft zich dan weer perfect geregeld! Kun jij rustig weg, mócht er iets gebeuren dan weet je zeker dat er in ieder geval iemand komt kijken én de kat krijgt vast en zeker elke dag even een aai :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:49

ja ik ben echt heel opgelucht! Ze is helemaal geen katten mens, maar een aai en brokjes kon ze nog wel hahahah.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:50

Dat maakt niet uit voor die paar daagjes. Ook iemand die geen kattenmens is kan voeren en de kat uit de gordijnen plukken, bij wijze van :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:52

hahahhaha precies :))

Nou woensdag breng ik haar de sleutel even, en man wat een pak van mn hart, want ik voelde me best schuldig naar de kat toe :') vriendje zag het allemaal niet zo moeilijk, dus die zat me ook echt zo aan te kijken van dat is toch niet nodig _O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:55

Vriendje moet toch inzien wat een risico er bestaat. Noem alleen de in dit topic genoemde "ongelukjes" maar eens, ik kan er nog wel 100 bovenop bedenken. Dat is nu eenmaal zo met loslopende dieren. Zo'n konijn in een hokkie zou ik niet zo'n erge moeite mee hebben (al zou ik het zelf never nooit zo doen), maar met een rondwandelende, klimmende, rennende kat... nee, daar moet iedere dag even iemand checken.

Fijn dat je al zo snel een oplossing gevonden hebt trouwens!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:56

Je kunt ervoor zorgen dat de deuren niet dichtwaaien door alle ramen te sluiten of iets voor de deur te zetten. ;)
En mijn konijnen zitten niet in een hokkie, gelukkig niet. Lopen lekker los. ;)

Fijn dat je wat hebt kunnen regelen TS! :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:07

nee, mijn vriend ziet dat niet _O-
moet ik ook zeggen dat je onze kat niet gauw ziet rennen of springen. Ze is nogal obesitas uit het asiel gekomen en we zijn nu met haar aan het dieten, maar dat gaat niet zo snel omdat ze zo lui is haha. Vandaar ook denk ik dat vriend zoiets heeft van joh dat loopt wel los.
Maar poes is erg gericht op mensen en dat was toch wel mijn grootste zorg :j

Deuren etc zijn bij ons ook met van die deur stoppers geopend, zodat ze nergens opgesloten kan raken :j poes kan namelijk alleen deuren dicht drukken en niet open trekken :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:11

GamblersCup schreef:
mika, en wat nou als er zoiets als elma beschreef zou gebeuren? Ik zou mijn katten never nooit zo lang alleen laten zonder toezicht. Veels teveel risico. Die dieren moeten elke dag gecontroleerd worden of alles ok is, ze alles nog hebben wat ze nodig hebben, een schone bak krijgen, fris water.

Daarom had ik ook water in verschillende bakjes neergezet.
Het is natuurlijk altijd fijner als iemand elke dag even kan kijken.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Gelukkig voor de TS heeft ze iemand gevonden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:22

Super! ik had mijn kat toch in pension gezet. dan maar 3 dagen stress voor haar maar in elk geval mocht er dan opeens wat gebeuren dan zou er in elk geval iemand in de buurt zijn om te kunnen ingrijpen. Mijn kat zou het overigens ook neit kunnen. Die is gek op aandacht van mensen en ik denk dat ik een half gesloopt huis vind als ze zo lang alleen zal moeten zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:30

nouja punt 2 is dat ik het pension gewoon veel te duur vind. Daar begin ik gewoon echt niet aan. Een gestresste kat en het kost me klauwen vol geld wat ik momenteel gewoon niet heb (en ja ik heb wel een apart potje voor de dierenarts maar niet voor een pension) dan was mijn keus toch geweest dat ze 2 nachtjes alleen thuis had gezeten :j