hond vind spelen het allerleukst, help.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

hond vind spelen het allerleukst, help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:28

oke voor de duidelijkheid, dit gaat niet om mijn hond, maar van de eigenaar van mijn verzorgpony. de hond van deze man 76 jaar oud, was vorig jaar overleden, en hij was(logisch) erg bang zonder hond. er moest dus een nieuwe komen.

hij is eerst wezen kijken bij wat oudere honden bij het asiel etc. maar dat was allemaal niets. toen zijn ze toch een pup wezen halen: Rex
dat is alweer bijna een jaar geleden.

vanaf het begin was rex erg blij als er iemand kwam, maar opzich nog best verlegen. hij werd steeds minder verlegen, en totaal geopserbeert door alles wat je maar in je handen pakt. hij ziet alles als speelgoed. ik moet regelmatig mijn borstels uit de bak opgraven(als ik even niet goed oplet heeft ie er weer een), en ik moet echt streng zijn als hij het gene wat ik in mijn handen heb wil.

vorige week had de eigenaar nieuw kuilgras, en dan moet ik het altijd keuren. dus ik pak een hand gras en mee heeft rex het weer afgepakt.

Hij bedoelt het niet kwaad, maar het wordt behoorlijk irritant.

Hij luistert vrij goed naar mij, ik kan hem laten zitten, en laten komen. heb ook een beetje met hem geklikkert.

Ook de paarden ziet die als speelgoed, hij vind het maar al te leuk, om erachteraan te komen als ik aan het rijden ben. van de eigenaar moet ik hem dan achter het poortje doen, ik was zaterdag aan het rijden, en nu kan die dus het poortje open maken. komt in volle vaart achter ons aan, en gaat naar mijn paard lopen blaffen/staart bijten. ik ben afgestapt, hond gepakt, en weer achter het poortje gezet. 10 minuten later had die weer het poortje open, dit keer heb ik hem echt heel boos toegesproken. toen leek die het opzich ook wel begrepen te hebben. toen ben ik maar gaan uitstappen, want ik vond het voor het paard ook niet meer leuk.(die was wel echt super braaf, blijft op comando stil staan, dus als ik afstap verzet ze geen stap meer tot ik het zeg, was echt heel trots haha).

maar ik vind het niets, het is gewoon een hoop stress voor het paard dat er elk moment een hond aan kan komen rennen om haar in der staart te bijten.

dus: hoe leren jullie dat paard en ruiter geen speelgoed zijn om te achtervolgen?

ik kan hem wel aan de ketting leggen, of de poort beter vastbinden, maar daar is het probleem niet mee opgelost.

ik zat er zelf aan te denken om hem in de bak vast te binden, zodat ik hem kan straffen als het moet, en kan belonen als hij braaf is. het paard is heel braaf laat zich echt niet van de wijs brengen. maarja ik kan niet rijden zolang Rex het als speelgoed ziet, want hij vind het gewoon leuk, hoe harder ik ga hoe beter :').

ista

Re: hond vind spelen het allerleukst, help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:33

Ik denk dat zoals je het nu opgelost hebt prima is. Zoals je zegt: toen je hem echt goed liet weten dat dit geen spelletje is, leek hij het te begrijpen.

Consequent zijn en duidelijk, dus ook niet een uitzonderingetje maken...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 16:38

oke, en hoe kan ik het hem dat het beste duidelijk maken, want als ik vanaf mijn paard tegen die hond ga brommen, pakt zij het ook op als 'straf'.

zou ik hem langs de bakrand kunnen vastbinden zodat als ik afstap er gewoon heen kan lopen. dan mijn paard gewoon in het midden laten staan? en hem evt. een klikje geven als die braaf gaat liggen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:00

Ik zou hem niet vastbinden. De hond kan dan ook niet doen wat niet mag, achter het paard aanrennen.

Net zoals nu, afstappen, je paard laten staan en de hond wegsturen. Komt hij direct terug, dan zonder al te veel poespas de hond weer buiten de bak zetten. Na een paar keer herhalen weten ze het wel!

Het is nu eenmaal een jonge hond, die moet de grenzen nog leren, maar zal ze als die grenzen consequent duidelijk worden gemaakt prima respecteren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:39

Misschien, maar niet zéker.
Wat voor ras(sen ;) ) is Rex?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:59

een duitse herder

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:04

Je bent al met de clicker aan de gang. Hem leren met de clicker dat als jij aan het rijden bent,hij netjes aan de kant blijft zitten.
Oefen dit met 2 personen. 1 rijden, de ander bij de hond en clickeren ( click=beloning=dus brokje of snoepje ).
In het begin kort oppakken ( b.v. 5 minuten ), hoe langer je de click kan uitstellen, de oefening ook uitbreiden.
Maar ga altijd voor succes en neem er de tijd voor en dan zul je zien, dat als hij het eenmaal door heeft, hij binnen no time netjes langs de bak kan zitten/liggen als jij aan het rijden bent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:20

ik denk dat hij zich enorm verveeld. Zou dus proberen hem meer aan het werk te zetten. Laat hem dingen zoeken die jij verstopt en begin heel makkelijk en maak het steeds moeilijker. Laat hem dus wat werken dan zal hij rustiger worden. Geen idee of hij van knagen houd? In dat geval kan je nog een enorm bot kopen en dat krijgt hij steeds als jij gaat rijden en dan leg je hem idd in zicht van jou vast. Rijden klaar? Bot ruilen voor een koekje en goed opbergen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:24

PocoGaucha schreef:
een duitse herder

Zit wel een beetje in het ras hoor.......

Bij mijn Raphi, zijn ouders zijn veedrijvers, en Raphi zit het er ook overduidelijk in. Ik sluit hem op in een box als ik ga rijden :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:54

Dat is inderdaad wat ik mat mijn mijn opmerking bedoelde Yamcha, als dit gedrag de expressie is van een jacht/drijf instinct, dan kan vastbinden/opsluiten misschien de enige oplossing zijn.
Ik heb vaak wat mijn twijfels over de adviezen in de trand van doe het zus of zo, en dan train je gedrag "X" er zó uit, het is niet altijd zo eenvoudig...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:02

oke, ik denk ook dat het heel moeilijk wordt.

ik rij maar een paar keer in de week, maar die hond kan de rest van de dagen achter de paarden spelen als ik er niet ben. ik denk dat het beste is om hem nu nog een tijdje in een box te houden, en ondertussen als ik niet aan het rijden ben, gehoorzaamheid oefenen. dus bv terug, ga liggen, misschien een oud dekje pakken waar die op mag liggen, als dat goed gaat weer proberen.

dat scheeld voor die pony ook een hoop stress.