radeloos:poes met darmproblemen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

radeloos:poes met darmproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:35

Al ruim 2 jaar heeft onze oosterse korthaar dame darmproblemen.
Het begon met "onschuldige"diarree..
prima,daar neem je dan pilletjes voor en je hoopt dat het over gaat.
Dat ging het ook. :)
Even.
Daarna kwam het terug,maar nog heftiger,compleet met druppelsporen overal achterlaten.
Overgestapt op ander voer,naar de dierenarts,pilletjes.. -O-

Goed we zijn nu 2 jaar verder.
Ik heb werkelijk alle soorten voer geprobeerd.
Met granen,zonder granen,puur vlees,speciaal voer,duur voer,goedkoop voer...niks helpt.
Er werd giardia geconstateerd,behandeld,toen was het toch weer geen giardia maar iets anders...
De hele beestenboel(3 katten,en toen nog 3 fretten nu nog maar 2)behandeld...omgeving behandeld..
Heel even was het weg,kwam weer terug.
Homeopatisch dierenarts geweest,pillen gehad,poedertje,hielp werkelijk gewoon níks.

de dierenarts heeft als enige optie nu nog een inwendig darmonderzoek,dat ze een stukje darm wegnemen.
Poeslief valt ook terug in gewicht hoewel ze nu stabiel is,3 kilo waar ze vroeger een mooie 4 kilo woog.
ze eet overigens goed,drinkt goed,glanst,speelt...

iemand nog een tip....wat nog de moeite van overdenken waard is???
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-12 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:37

Is er getest op een gluten allergie, katten kunnen dat namelijk ook hebben.

Anoniem

Re: radeloos:poes met darmproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:38

Nee,volgens mij niet.
bedankt voor de tip.
Kan dat via bloed onderzocht worden??

misschien domme vraag...zitten die alleen in granen,of in meer producten?
en kan dat dan 'opeens'opkomen?
vroeger(ik heb haar 6 jaar)had ze nooit ergens last van..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:39

Ja je kan opeens allergisch worden, en gluten zitten in heel veel dingen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:42

allergieën kunnen zeker opeens opkomen :j Maar je hebt al allerlei soorten voer geprobeerd, hoe lang heb je die voeding gevoerd?
Ik zou dat darmonderzoek wel laten doen en eventueel naar een andere dierenarts voor second opinion?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:44

heb ook een een siam gehad met dezelfde klachten. tijdje rijst met lam gevoerd.toen het over was, overgestapt naar goede brok. nooit geen problemen meer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:00

Heb je wel eens bv een paar dagen alleen kip gevoerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:25

alle voer toch wel gewoon grote zakken,sommigen ook langere tijd(zoals carnibest,porta21 grainfree,orijen..)
we hebben 3 katten,naast de oosterse dame nog 2 siamese heren.
deze verdragen alles,ook wel lastig om dan alle 3 'apart'te voeren zeg maar...
(kan wel,maar niet handig)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:35

is zeker niet handig, om uit te sluiten of het een allergie is moet de poes minstens 6 weken op een andere voeding. En dan eigenlijk niet zo'n standaart voeding, omdat er heel veel in zit. Betere merken zit minder troep in, maar er worden meerdere vleesbronnen gebruikt voor zo'n brok.

Meng je voedingen als je omwisselt? of is de ene zak op en dan hop andere brok erin?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:53

Ze is getest op Tritrichomonas foetus? En zo ja, ook na enkele maanden opnieuw negatief getest?

Dat is naast giardia toch het eerste waar ik aan denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:10

we mengen voeding,in het begin.
het lijkt nu net alsof we extreem veel hebben geprobeerd,maar de rotzooi merken zoals whiskas en dergelijke komen er niet in...dus die sowieso niet.
6 weken doen wij wel met die enorm grote zakken...maar als kat er erger van aan de diarree gaat voer ik het niet op,dan weet ik echt wel genoeg.
heb ook enkelvoudige voeding met lam geprobeerd..ook nog met rijst...zonder rijst...maakte niets uit...
tritrichomonas zegt mij niets..wat is dat precies?

edit:ja,even op google gezocht.
is ze op getest.
we hebben meerdere malen ontlasting ingeleverd van 3 dagen.
is allemaal nagekeken,kwam niets uit.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:47

Heb je al ooit aan acupunctuur gedacht? Wanneer de problemen bijvoorbeeld door een disbalans komen kun je al het voer geven wat er bestaat en zullen er problemen blijven. Ik kan het echt aanraden, het is nog niet zo bekend maar het heeft echt goede resultaten!
Het heeft ook zeker goede effecten naast een reguliere behandeling en het kan geen kwaad naast een reguliere behandeling.
Zo kun je een dier ook extra ondersteunen en verlichten met acupunctuur.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:08

Anoniem schreef:
we mengen voeding,in het begin.
het lijkt nu net alsof we extreem veel hebben geprobeerd,maar de rotzooi merken zoals whiskas en dergelijke komen er niet in...dus die sowieso niet.
6 weken doen wij wel met die enorm grote zakken...maar als kat er erger van aan de diarree gaat voer ik het niet op,dan weet ik echt wel genoeg.
heb ook enkelvoudige voeding met lam geprobeerd..ook nog met rijst...zonder rijst...maakte niets uit...
tritrichomonas zegt mij niets..wat is dat precies?

edit:ja,even op google gezocht.
is ze op getest.
we hebben meerdere malen ontlasting ingeleverd van 3 dagen.
is allemaal nagekeken,kwam niets uit.

Ook duurdere merken gebruiken veel verschillende eiwitbronnen. Zou toch nog even overleggen met je dierenarts of het een allergie kan zijn, of een intestinal diet proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:18

ik wil alles wel proberen....
normaal krijgen de katten hier gewoon de hele dag door brok,in het bakje...(ochtend wat erin,avond wat erin).
maargoed de siamezen hebben nergens last van.
kan ik ze dan dus beter strikt 2x wat brok geven zeg maar,zodat de poes niet bij het normale voer kan?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:21

Merk je verschil als je haar vlees, gevogelte of vis geeft (brok of vers)? Dit kan soms ook klachten geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:34

nee,helaas niet...
soms denk ik ook wel, ze heeft al zóveel pilletjes en kuurtjes gehad...is de boel niet gewoon kapot,zeg maar?
het is nu ook al een tijdje niet echt diarree meer.
wel dunne ontlasting,wél sinds kort enig vormpje erin...
maar mooie ontlasting is het niet..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:14

Ja er kan zeker iets niet goed zitten in die darmen, daarom is dat darmonderzoek denk ik geen slecht idee.
Als je de katten aanleert alles in 1 keer op te eten is dat inderdaad makkelijker, maar dan nog in de gaten houden of iedereen bij zijn of haar eigen bakje blijft :)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:19

Mijn siamees had het ook heel erg, ik vond overal sporen:S Totdat we haar over hebben gezet van het kittenvoer naar Siamezenvoer van Royal Canin. Toen ze daar eenmaal aan gewend was ging dat heel goed, maar dat heb je allicht al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:14

heeft iemand nog tips?
we zijn nu alweer maanden verder maar het blijft drama.
qua voer wisselen ga ik niet meer doen,we hebben eigenlijk alle premium merken al geprobeerd ook enkelvoer.
enige dat nog kan is alleen vers vlees voeren misschien....

dierenarts weet het ook niet,het gaat op en neer met haar...soms redelijk,soms slecht...

misschien een supplement,iets anders... -O-

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:42

Orijen ook geprobeerd? Daar doet mijn kruizing Bengaal met darmproblemen het heel goed op.

Je zou ook eens hier naar kunnen kijken: http://www.candidahelp.nl/ ik weet dat deze dame dit ook bij haar eigen katten (heeft) gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Nathalie02 op 18-09-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:43

ja,hebben we ook gevoerd...
Eigenlijk alle grotere A merken, zoals Orijen,Arcana,Almo(voeren we nu..),Porta21..

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:45

Ook in combinatie met probiotica (zie mijn post hier boven)?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:47

Mijn Ragdoll had dat ook, bleek gewoon voedselintollerentie te zijn, waardoor ie aan de schijterij was en zelfs met wat bloed.

Nu met een speciaal voer van Royal Canin (en dan van ik geloof Feline) is het gelijk over en noooooit meer last van gehad en het is een mooie grote kater.

Maar als je van alles probeert met steeds een ander voer en of merk, blijft ie wel aan de schijterij. niet te veel veranderen dus.

Vooral geen natvoer, zelfs niet als het speciaal tegen diaree is, maar brokken geven waar alles in zit, dat is het beste voor de diareegevoelige kat.

En vooral doorgeven aan de dierenarts mocht je kat wat hebben en medicijnen nodig hebt dat ie dan het soort medicijn moet hebben wat geen diaree veroorzaakt, speciaal voor diareegevoelige katten.

Werkt prima.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-09-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:47

Pfff ik heb iets soortgelijks gehad met mijn kat. Jaren last gehad van darmen en op en af met diarree. Ook niets, niets te vinden. Ik had hem open kunnen laten maken om binnenin te kijken maar hij was al 16 dus dat hebben we niet meer gedaan. Uiteindelijk woog hij zo weinig nog maar dat we hem hebben moeten laten gaan, voordat zijn organen ermee zouden stoppen.

Ik heb dus helaas geen tips voor je. Misschien toch open laten maken ? Ik weet niet of hij verder gezond is en nog fit genoeg voor zoiets ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:51

de dierenartsen weten het ook niet en ik wil er ook geen ladingen pillen meer instoppen.
ze krijgen alle 3 ook al 2 jaar pro biotica van Phytonics. Helpt ook niet.
Voer,ik zou echt niet weten wat ik nog moet proberen daarin.
Kan er best nog 25 merken doorheen draaien natuurlijk,maar ik denk niet dat dit iets oplost?
We hebben lam,kip,zalm,eend,met graan,zonder graan,met rijst,zonder rijst allemaal geprobeerd...