konijnen zindelijk maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

konijnen zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 16:52

wie heeft DE tip om konijnen (weer) zindelijk te maken??
ik heb sinds een week een nieuw hok maar ze poepen/piezen op plekken waar het niet moet.

in het oude hok deden ze het ook niet binnen maar in een hoek van de buitenren. hier heb ik toen zo'n hoek-wc in gezet en zolang deze regelmatig schoon gemaakt werd, bleven ze het daar op doen. een enkele keer binnen in een hoekje.

ik heb datzelfde wc-tje in het binnenhok gezet. met schoon zaagsel en een klein handje met vuil spul uit het oude hok.
zal je zien, nu doen ze het in een andere hoek -O-
het is een hok met een lade met kunsstof bak erin maar ze presteren het om precies tussen die lade te piesen. dus alles loopt via de zijkant naar de onderren en vervolgens gaan ze daar ook weer piesen.
heb het wc-tje al verplaatst naar het hoekje waar ze hun voorkeur voor hebben. op bunny-bunch stond dat je de rest van het strooisel uit het hoek moest halen en alle "ongelukjes" zoveel mogelijk met een papiertje op moet ruimen en in het wc-tje moet gooien zodat ze dit als hun plekje gaan beschouwen. ze doen het af en toe op het wc-tje maar nu toch weer beneden in een hoekje :(
nu heb ik daar de voorbak neer gezet maar die trekken ze weg en grote kans dat ze nu een andere hoek pakken.

wie weet de oplossing?? even doorzetten??
en moet je het plekje van het "ongelukje' nog schoonmaken met iets zodat de geur van de pies weg is?? of gaan ze er dan juist weer plassen??

het gaat me dus voornamelijk om de plas.

Linea

Re: konijnen zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:52

Een grote rechthoekige bak nemen ipv die kleine toiletjes uit de dierenwinkel helpt vaak al een heleboel :) Bijvoorbeeld een rechthoekige afwasteil of het liefst als je de ruimte hebt groter. Mijn koppel heeft bijvoorbeeld een bak van 60x40 (bak van een hamsterkooi) Aantrekkelijk maken door een flinke hand stro over het zaagsel te gooien en de hooiruif er boven hangen (veel konijnen lijken het liefst te eten en poepen tegelijk :P ) Bij een grote toiletbak zou ik zeker in eerste instantie geen bodembedekking in de rest van het hok leggen zodat ze snel de bedoeling snappen waar ze moeten gaan zitten. Hier zitten ze binnen in een kamerren dus sowieso geen bodembedekking maar ken aardig wat mensen die enkel in het nachthok wat zaagsel leggen en in de winter aangevuld met stro voor de warmte...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 12:45

ok, dan ga ik morgen eens zo'n bak halen. ze doen het nu vooral in het hoekje van het nacht gedeelte. deze bestaat gedeeltelijk uit hout en de andere helft uit een lade. natuurlijk doen ze het precies op de naad van het hout :roll:
heb al een bak gezien die echt precies over het houten gedeelte van het nachthok past. hooiruifje erin. kijken of dat werkt.