Kat met probleem met bezoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nativa

Kat met probleem met bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:19

Wij hebben een enorm lieve kater (gecastreerd) van 2 jaar oud. We hebben hem uit het nestje van bekende, opgehaald toen hij 14 weken was. Bij mijn man en mij is het een echte schat. Nooit problemen. Krabt alleen aan de krabpaal, is helemaal zindelijk, kroelt, slaapt bij ons op bed, echt een superbeestje. Het enige probleem is dat hij echt een probleem met bezoek heeft. Hij blaast, gromt, krabt, slaat naar al het bezoek dat hier komt. Hij verstopt zich niet, maar volgt degene die op bezoek is wel door het huis, observeert dan van gepaste afstand en zodra diegene te dichtbij komt begint het blazen en eventueel ook slaan enz. Ook als mensen hier een week zijn en ook hier overnachten, het wordt gewoon niet beter. Ik straf de kat niet, omdat ik geloof dat je bezoek niet ook nog met straffen moet verbinden, maar probeer hem af te leiden of gerust te stellen. Dat laat hij wel toe en is naar ons toe dan ook gewoon lief en rustig. Weet iemand misschien waar dit probleem doorkomt en hoe ik het op kan lossen? Ik moet binnenkort 2 weken het ziekenhuis in en degene die dan op mijn huis past moest dan ook op de kat passen en dat meot voor beide wel leuk blijven. Daarnaast is het ook gewoon jammer/lastig dat hij zo doet.

troi

Re: Kat met probleem met bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:22

Je zegt dat je hem gerust stelt. Daat stel ik me zoiets bij voor, bezoek komt - kat blaast en aggressief-jij neemt hem bij je en gaat hem aaien- kat blij? Als dit in de buurt komt van jullie bezoekritueel ben jij je kat effectief aan het opvoeden tot waakkat, immers hij verdedigt en jij beloont...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:26

Geruststellen doe ik inderdaad als hij echt bang lijkt, dan roep ik hem eerst bij me en geef hem dan een aai. Ik pak hem niet direct op als hij aan het blazen is. In een kattenboek had ik gelezen dat je een kat niet moet straffen in zo'n geval, omdat hij bezoek dan al helemaal met slechte dingen verbind. Maar dat is dus niet goed?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:27

Je hebt een echte kat :+ En eigenlijk zeg ik het ook nog niet eens goed: het zou moeten zijn: Jouw kat heeft een medewerker die het nog niet helemaal doorheeft. Katten zijn een van de meest eigenzinnige dieren op aarde. Ze kunnen enorm hooghartig zijn maar ook waanzinnig lief. Hoe langer je katten in je leven zult hebben hoe beter je zult gaan begrijpen hoe die diertjes in elkaar steken.
Deze kat is dus wat meer wantrouwig naar vreemden. Misschien wordt dat beter maar misschien ook niet. Jullie zijn voor hem vertrouwd en daarmee heeft hij jullie graag in zijn omgeving. Een vreemde zal dat vertrouwen moeten winnen maar op de wijze waarop de kat het beslist.
Als diegene op de kat komt passen is eten en drinken neer zetten (en de andere noodzakelijke verzorging, zoals kattenbak) voldoende en als hij aandacht wil dan komt ie daar vast wel om vragen. De eigenzinnigheid van een kat is slechts te toleren, bijna niet te veranderen.

Sterkte met je logeerpartij in het ziekenhuis :(:)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:28

Ik zou de kat negeren of even tijdelijk opsluiten in een andere kamer. Heeft niemand er last van en de kat ook niet.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:29

Tnx voor de uitleg. Op het moment dat het bezoek het eten open aan het maken krijgt diegene wel kopjes ja, klopt dus wel bij je beschrijving. Verder is het soms wel lastig te toleren, als hij ook echt slaat naar het bezoek...

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:29

troi schreef:
Ik zou de kat negeren of even tijdelijk opsluiten in een andere kamer. Heeft niemand er last van en de kat ook niet.

Dat is best lastig als het bezoek een hele week blijft en hier overnacht , wat vaak zo is omdat ik in Berlijn woon en bezoek uit Nederland komt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:31

Zou inderdaad de kat negeren en pas aanhalen als hij 'lief' is.

Je bevestigt zijn angst nu

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:37

Bedankt voor de tips/uitleg iedereen :j

Dan zullen we het gewoon negeren :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:39

W.b. straffen...Als hij echt naar de visite toe gaat om aan te vallen, dan gewoon ksssstttttt!

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:44

Hij gaat er niet direct naar toe, maar het bezoek is dus bijvoorbeeld in de keuken en dan gaat hij in de deuropening zitten om te observeren. Als het bezoek dan de keuken wil verlaten en langs hem moet begint het blazen en slaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:46

de visite associeren met iets leuks/lekkers.
b.v. een favo-speeltje. of bijtijds zn voer weg halen (als dat er permanent staat ) en dan de visite brokjes geven, die ze moeten voeren, of snoepjes..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:52

Ik heb er ook zo een, alleen die van mij wordt alleen maar heel erg bang en wil het liefste direct naar buiten, ik kan er dan ook helemaal niks meer mee.
Ze raakt al in paniek als de deurbel gaat :+ Ze gaat kijken wie het is en zodra de deur opengaat wil ze weg.
Ik negeer het, maar de visite vindt dat nog weleens lastig want: "kijk eens hoe bang ze is, wat zielig.... poekie poekie, kom maar" Veel mensen snappen niet dat ik haar gewoon met rust laat :n
Heel soms wordt ze agressief, als ze zelf de situatie niet meer kan over zien of schrikt doordat iemand ineens toch te dichtbij is.
Ze is echt geweldig lief en ik kan er alles mee, alleen die visite is nog een lastig onderdeel :=