Mijn poes kreeg een miskraam (foto-verslag)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn poes kreeg een miskraam (foto-verslag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:38

Let op! foto's kunnen als schokkend worden ervaren,als je niet tegen dode dieren of bloed kan,kijk dan niet!

In het voorjaar,als de teken er weer zijn,controleer ik al mijn katten minstens 1x per week op teken. Vandaag was dat weer het geval,na Siepy,Mimi en Miss Poes te hebben gecontroleerd wou ik Chucky controleren,tot ik ineens iets nats aan mijn hand voelde. De poes had haar hele achterwerk onder het bloed zitten. Ik dacht dat ze misschien met een kat had gevochten (we wonen buitenaf,waar nogal eens vreemde katten langskomen) en daardoor een bloedend wondje had. Maar ik kon nergens een wondje ontdekken. Kat weer naar buiten gedaan,maar op het moment dat ik haar buiten neer zetten kwam er een kitten half uitzetten. Gauw een grote doos gepakt met een doek erin en die binnen gezet. Het eerste kittentje was eruit,een heel klein ding,al wel helemaal compleet met pootjes,nageltjes,alles. Het was me al wel duidelijk dat het dood was. Al snel kwam de nageboorte eraf,die de poes netjes op heeft gegeten.

Na ongeveer 20 minuten kwam kitten nr. 2. Bij dit kittentje kwam meteen de nageboorte mee. We dachten dat poes alles er uit had en hebben haar even een beetje schoongemaakt. Ze lag op een handdoek op de stoel toen nummer 3 kwam,kat weer de doos in en nummer 3 kwam eruit.

Poes zat zich weer helemaal te wassen en ging slapen,we dachten dat ze helemaal leeg was,tot er weer een plens vruchtwater uit kwam. Kitten nummer 4 kwam er aan. De kleine is snel geboren,moeders at netjes de nageboorte op.

Kitten 1
Afbeelding
Kitten 2
Afbeelding
Kitten 3
Afbeelding
Kitten 4
Afbeelding
Nageboorte van kitten 4 opeten
Afbeelding
Chucky even helpen.
Afbeelding
Drie kittens
Afbeelding

Poes ligt op het moment op een kleedje op mijn schoot te slapen,ze is inmiddels helemaal leeg en heeft op een onbewaakt moment alle kittens opgegeten (Dat was wat ik het goorste vond van de hele miskraam :r )

HappyBuddha

Re: Mijn poes kreeg een miskraam (foto-verslag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:41

Wat zielig!
Maar aan de andere kant ook wel weer boeiend om te zien hoe zo'n beestje er uit ziet :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:43

Wat sneu -O-
Wist je niet dat ze zwanger was? (tenminste, dat begreep ik uit jou OP, maar kan het mis hebben?)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:43

Snap niet waarom je niet alles hebt weggehaald voor ze de kans kreeg het op te eten.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:44

Kan me voorstellen dat je dat goor vond... Maar het zal wel iets heel natuurlijks zijn :\ En erg sneu dat ze een miskraam heeft gehad, hopelijk komt ze snel weer een beetje bij :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:46

Apart verhaal..
Je wist niet eens dat ze zwanger was? heel verstandig zeg..
Maar ja, gelukkig gaat het nu goed met de kat, en dat is het belangrijkste. ;)
Laatst bijgewerkt door Annabel op 21-04-12 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:46

ah gossie
waarom had je niet alles weggehaald dan :r
heb je gewoon je kat alles op laten eten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:47

kohtje schreef:
Snap niet waarom je niet alles hebt weggehaald voor ze de kans kreeg het op te eten.

De kat eet dit op om energie te krijgen. Als het niet gezond voor hun was zouden ze het niet doen. Konijnen doen dit ook, die zijn zelfs nog erger. Als er zijn die te zwak zijn geven ze die geen eten en eten ze ze zelf op wanneer ze verhongerd zijn.

Heel natuurlijk, het overlevingsinstinct zit er nog in hoor :)

Anoniem

@SophieFT: dat is ook mijn reden dat ik dit topic heb geplaatst,ik vond het best interessant om te zien. :o
@mika11: nee dat wisten we niet,ze is nog erg jong en zit normaal eigenlijk altijd binnen (ze was de zwakste van het nest,dus mag zij lekker als huiskat opgroeien)
@kohtje: dit is gewoon natuurlijk gedrag. In de natuur zou de poes de kittens ook op hebben gegeten,en ik was er nog niet aan toe gekomen de kittens weg te halen (wist trouwens niet eens waar ik ze heen had moeten doen. :o )

Anoniem

Wat rot voor je zeg! Sterkte. :(:)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:49

och gossie. Mijn kat is vorig jaar bevallen van 2 kittens, eentje was ook nog helemaal niet volgroeid (wel groter dan de kittens van jouw kat) De ander is nmiddels 7 mnd :)) Vond het heel rot om het doodgeboren kitten weg te halen bij moeder, ik kon het ook niet zomaar weg gooien. Heb het in schoenendoosje naar de dierenarts gebracht. Het is idd heel normaal dat moeder alles opeet. Ook voor de acceptatie. Gelukkig keek mijn kat net naar het overleden kitten om. Alleen wilde onze andere kat ermee aan de haal gaan, dat heb gelukkig weten te voorkomen
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 21-04-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:50

voor echt nog 100 mensne gaan roepen (wist je niet eens dat ze zwanger was ?)
een kat kan toch in een onbewaakt ogenblik zwanger geraakt zijn?
en je ziet niet meteen dat een kat drachtig is.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:50

@Annabel.
Ik vind jouw reactie een beetje ongepast hier.
Aan het formaat van de kittens te zien was ze nog niet heel lang zwanger, en kun je dus ook hoogstwaarschijnlijk niet zien dat ze zwanger is, en een kat kun je nu eenmaal niet 24/7 in de gaten houden.

TS, erg jammer dat je kat een miskraam heeft gehad, hoop dat ze snel weer een beetje opknapt :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:58

Ach, wat sneu! Sterkte voor de poes, hopelijk hersteld ze snel. Misschien een tip haar te steriliseren, zodat het niet nog eens kan gebeuren. Vind de foto's wel erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:01

Het was inderdaad helemaal niet aan de poes te zien dat ze drachtig was. Het was het zwakste kitten van het nest,ze kon niet meekomen met de rest,werd weggejaagd bij het eten en werd steeds magerder en had het koud,vandaar dat ze als huiskat op mocht groeien. Ze werd misschien wel ietsje dikker,maar dat zou ook kunnen zijn doordat ze binnen wel genoeg eten kreeg,ik had er in ieder geval nooit een eventuele zwangerschap bij haar aan gekoppeld. Daarbij was aan de kittens te zien dat ze nog niet zo lang drachtig was,dus waarschijnlijk was het nog niet eens te zien :n

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:02

ach wat sneu voor de poes dat ze een miskraam kreeg,en voor jou is het ook naar om je lieve poes zo te zien.geef jou poes maar een hele dikke knuffel.ik vind het erg sneu voor de poes en voor jou.veel sterkte.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:06

je controleerd ze op teken, en verder laat je ze gaan ?
de hele zwangerschap gemist.
mooie kans om haar nu gelijk te laten helpen...

Gea_Fille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:16

Arme kat.. de poes zal hier zo'n 5 a 6 weken drachtig geweest zijn, anders waren de kittens nog niet zo volgroeid geweest.
Wij zien dit helaas erg vaak in de dierenartspraktijk.. En inderdaad snel laten steriliseren dan maar!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:19

Sterkte! en succes met de sterilisatie alvast :) (lampenkap poes hihi)
Maar wel bedankt voor het delen, ik vind het wel interessant om te zien :)

Tja, dat ze de kittens opat is inderdaad gewoon natuur, niets geks aan. Als een vis dood gaat in mijn aquarium gaan de andere vissen er ook aan knagen omdat het een goede bron van eiwitten is.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:35

Och, heel sneu! :(:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:40

ach wat sneu. wel interessant dat je er foto's van gemaakt hebt eigenlijk. Apart om te zien.

en het is gegaan zoals de natuur het wilde, duidelijk. Met opeten van de dode kittens erbij.. Zeker nu ik lees van iemand dat ze dat nodig hebben voor de energie zou ik zelf maar blij zijn dat je ze nog niet had weggehaald.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:42

wat vreselijk sneu Jitske! :(:)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:45

Mijn eerste , misschien misplaatste, reactie was eigenlijk:
Wauw, wat indrukwekkend!
Wel sneu voor de kat zelf, maar dit zijn dingen die kunnen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:54

@moelly: zo kijk ik er ook tegen aan,ik vond het interessant om mee te maken,vandaar dat ik er foto's van heb gemaakt en het op bokt heb gezet. Ik wil straks een opleiding diergeneeskunde of dierenfysiotherapie gaan doen,ik loop zo af en toe een dagje mee met mijn buurvrouw of de vader van een vriendin (die zijn dierenarts) ik ben er oprecht in geïnteresseerd.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:58

Als dit (hopelijk niet!) vaker gebeurt kan je beter de moeder de nageboorten niet laten opeten. Enige nut hiervan is dat het de melkproductie een boost geeft en dat wil je niet als er geen kittens zijn om te voeden.