Bordercollie fans!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Bordercollie fans!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:02

Hallo!

Sinds 4 weken zijn wij de trotse eigenaren van een mooie BC genaamd Binky.
Ik zoek mensen die ook een BC hebben om ervaringen, tips, weetjes, foto's, leuke momenten te delen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet één bepaald topic vinden over BC's in het algemeen. Mocht deze er wel zijn ( én actueel ) zou ik hier graag een link van ontvangen :)

Even voorstellen, Binky:
Afbeelding

Afbeelding

Binky is een 3 en half jarige reu die geboren is bij Het Hezehof, Schaffen België. Wij zijn ( uitgezonderd zijn fokkers ) zijn 2e eigenaren. Het is een redelijk onzeker hondje, onderdanig en uiteraard met véél energie. De vorige baasjes dachten dat hij rustiger zou worden wanneer er een 2e hond bij kwam, waarmee hij lekker kon spelen. Helaas was dit een dominante hond, waardoor Bink in een hoekje gedreven werd zeg maar. Toen hebben ze ( stom stommer stomst zou je kunnen zeggen :o ) Bink laten castreren, ipv de 2e dominantere hond. Hierdoor is Bink nog onzekerder geworden en kan hij een andere hond in huis niet meer goed verdragen. Hij bijt niet oid, maar gromt, zoekt hoekjes op en wilt het liefste naar buiten. Ook heeft hij nu een lichte vorm van voerbak"nijd". Omdat de dominantere hond bij de vorige baasjes rustiger was, mocht hij blijven en moest Bink weg :(:)

Ik heb voor Bink in de planning staan om agility te gaan doen. Eventueel ook nog lessen in het drijven, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik wil namelijk niet dat hij straks mijn katten en/of dochtertje begint te drijven. Nu zijn we meerdere keren in het bos achter huis te vinden waar we allerlei opdrachten uitvoeren. Tussen boompjes zig zaggen, hoog over omgevallen bomen/bankjes/greppels, stokken gooien en dus leren apporteren en alles wat voor handen is! 3 keer per week gaan we naar op de heide naar het losloop gebied waar hij dan heerlijk kan spelen met de vele honden die daar komen.

Zoals jullie merken, genoeg te vertellen over onze Bink :D Dus ik zou zeggen, brandt los!!!

Ik hoop hier gezellig te kunnen kletsen over het, voor mij, mooiste honden ras dat er is!

Bomba

Re: Bordercollie fans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:05

Hier meldt zich een groot Border Collie fan! Zover ik weet is er inderdaad nog geen topic over, dus helemaal goed :D

Mijn Border Collie reu is nu een jaar oud. In de eerste instantie was het mijn bedoeling om agility te gaan doen, maar ik heb er toch voor gekozen om met hem te gaan drijven, en het is helemaal geweldig! Hij is ook wat onzeker, maar stukje bij beetje gaat het steeds beter. :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:12

Afbeelding
Mijn border teef Abby. We doen nu aan behendigheid maar gaan binnenkort weer verder met doggydance .
Abby is een heel ontspannen hond. Ze komt uit Belgie omdat ik een goede hond wou met stamboom en uit een show lijn.
Ze is nu 3,5 jaar en heb nog nooit zo'n fijne hond gehad.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:15

Jeej, al reacties :D

Bomba heb je ook een foto van je reu? :)

Kohtje, wat een mooie! Ze ziet er ook wel erg relaxed uit idd!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:16

Sammy ik stuur je een PB met foto :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:25

Dank je :) Erg leuke hond heb je :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:18

Ik meld me hier ook even :). Wij hebben twee borders, eentje van 9jaar en eentje van 9maanden. De oudste heeft zijn 'beste' tijd ondertussen wel wat gehad (maw: hij ligt liefst zo vaak mogelijk in zijn mand), terwijl de jongste nog een absolute hyperactieve puber is. Met alletwee wordt gehoorzaamheid getraind. De oudste heeft zijn wedstrijdjaren achter de rug, bij de kleinste moet het nog starten. Hardlopen doe/deed ik ook met alletwee, weer: voor de oudste is dat achter de rug (anders staat hij de ochtend erna mankend op) en met de kleinste ben ik stilaan aan het opbouwen. Ik zou graag in juni een korte canicross met haar lopen :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:33

Florenc, onze vorige Border Collie is 17 geworden.. Dus wie weet haalt die van jou ook wel zo'n leeftijd! :D

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 16:52

Hardlopen wil ik ook gaan doen met Binky :)
Ben wel nog een absolute beginner met 0.0 conditie, maar dat komt vanzelf wel goed hihi.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:54

Ik meld mij ook.
Wij hebben sinds vorig jaar een BC reu en hij is gisteren 1 jaartje geworden.
Zijn naam is Bent en we hebben met hem puppyklasje gedaan, toen hij 6 maanden was mogt hij gehoorzaamheid beginnen volgen in het laagste klasje. Sinds februari doen we agility met hem en dat vind hij echt super leuk.
We hebben hem ook een paar keer bij de schapen laten lopen omdat hij echt gefokt is als drijver (zijn vader is Belgisch kampioen schapendrijven 2011), maar hij speelt er liever mee dan echt te drijven.
Als hij wat meer ervaring heeft in agility gaan we waarschijnlijk ook wedstrijden doen met hem, maar hij is nu alles nog aan het leren.
Vroeger hadden wij jack russels maar heel ons gezin is echt super blij met deze border, hij heeft echt een super lief karakter.

Afbeelding

Slopen jullie borders ook zoveel speeltjes? Onze Bent krijgt zo ongeveer alle speeltjes die hij krijgt binnen een paar dagen stuk.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 17:28

Gezellig dat je je ook meldt! Mooi dier heb je :D

Bink sloopt op de ballen na, gelukkig niks :n Ook van het speelgoed van mijn dochtertje blijft hij mooi af. Moet alleen zorgen dat ze haar ballen op bergt en niet laat slingeren. Dat is en blijft een te grote verleiding hihi.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:54

Wat wel een beetje grappig is vind ik, is dat jullie in Nederland wonen en jullie border uit België komt.
Ik woon in België en mijn border komt uit Nederland :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:59

Ik zocht een ander type :D Had uit die lijn fijne karakters gezien.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:03

Emilieke, mooie hond je! Mijn Border Collie heeft ook heel veel speeltjes gesloopt! Hij heeft heel veel spulletjes gehad, maar uiteindelijk is alleen z'n fosseltouw overgebleven. Hij is helemaal gek met de frisbee en met de bal.

Ik heb met die van mij eerst de puppycursus gedaan en ben daarna overgestapt op Sport & Spel, waar we van alles en nog wat hebben gedaan om overal kennis mee te maken (speuren, frisbee, agility, dogdance, treibball). Daarna heb ik een paar lessen Dogdance gedaan, maar dat was allemaal niet echt zijn ding. Daarom heb ik besloten met hem te gaan drijven, en dat is z'n lust en z'n leven, daar is 'ie voor gemaakt. Hij komt dan ook uit een werklijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:05

O nee, dit is geen goed topic!!

Ik ben compleet border collie fan, maar ik heb er zelf geen helaas. Maar ik smelt helemaal bij al die foto's. :(:)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:49

Ik meld me ook :) Wij hebben een border collie pup, Gizmo, van nu precies 17 weken. Ik heb de puppycursus met hem gedaan en ben afgelopen woensdag begonnen met de gehoorzaamheid A. Uiteindelijk willen we graag wat actiefs met hem gaan doen, behendigheid of frisbee waarschijnlijk. We hebben in principe geen plannen om met hem te gaan drijven maar zijn vader is wel werklijn (loopt op de hei bij een kudde schapen) dus als het er bij hem echt inzit zullen we het wel doen.

Gizmo sloopt ook heel graag! 2 Benchkussens en een hoop speeltjes verder krijgt ie alleen nog de kong en een touw om zichzelf mee te vermaken (en dit is al zijn 2e kong en zijn 6e touw). Zijn favoriete speeltje is een kong wubba maar daarbij krijgt ie binnen 5 minuten dit voor elkaar:
http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... ng/009.jpg
We hopen dat het na het wisselen minder wordt, tot die tijd krijgt ie iig even niks nieuws meer haha.

Dit was Gizmo 2 weken terug
Afbeelding

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:06

Wauw, allemaal fans!

Bink sloopt gelukkig niet. Heeft nu wat ballen, een flosstouw en een zeehondje hihi <3

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:24

Wij hebben hier thuis ook een BC rondlopen! Hij is nu een jaar en ongeveer drie maanden en een minder mannelijke reu, het arme beest. :D
We doen ook agility en treiball met hem, naast het dagelijks spelen en wandelen.
Hij heet Mitch en is een tricolor. :)
Afbeelding

[De linker is onze oude tante van dertien, een Boerenfox x Mechelaar, Tessa]
Afbeelding

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:07

Hier nog een Bordercollie fan!
We hebben er 2 rond lopen van 1,5.
Blue start waarschijnlijk met Flyball. En Happy doet sinds kort Agility.
Afbeelding
Afbeelding
2 Borders maar beide o zo verschillend!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:24

Jeej, weer allemaal mooie hondjes er bij! Gezellig.

Ik vind het jammer dat hier in de buurt geen flyball vereniging zit, dat zou ik echt graag met hem gaan doen. Ben nu iog zover dat hij naar mij luistert ipv volledig gefocust is op andere honden. Wel moet ik op stal nog uit kijken, hij loopt met jan en alleman mee! Ook merk ik dat hij sommige dagen dominant doet.. Heb steeds vaker dit idee. Zou het kunnen dag het eigenlijk een dominant hondje is maar dat die mensen een nog dominantere hond er bij hadden? :o

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:26

@Sammy, KVVO heeft flyball :j Zit op de grens Hoensbroek-Heerlen-Brunssum. Ik doe er nu puppycursus met mijn aussie.
Maar wellicht ga ik ook met mijn Border daar de Flyball toe. (10 lessen voor 11,50 meen ik)

Hoe heb je het je hond afgeleerd om naar andere honden te kijken? Met Agility is Happy helemaal gefocust op andere honden wat niet erg prettig is :o . Maar krijg de aandacht niet bij me gehouden. Worst helpt niet, speelgoed helpt niet... Niks niet.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:02

Shaya_ schreef:
@Sammy, KVVO heeft flyball :j Zit op de grens Hoensbroek-Heerlen-Brunssum. Ik doe er nu puppycursus met mijn aussie.
Maar wellicht ga ik ook met mijn Border daar de Flyball toe. (10 lessen voor 11,50 meen ik)

Hoe heb je het je hond afgeleerd om naar andere honden te kijken? Met Agility is Happy helemaal gefocust op andere honden wat niet erg prettig is :o . Maar krijg de aandacht niet bij me gehouden. Worst helpt niet, speelgoed helpt niet... Niks niet.

Leuke honden heb je! Mijne was ook altijd enorm gefocust op andere honden. Ik moest daarop ook zijn aandacht trekken met worst of speelgoed o.i.d., maar daar stond ik zelf niet helemaal achter. Ik heb dat gefocust zijn op andere honden gekoppeld aan wat hij leuk of niet leuk vind, met apporteren is hij namelijk alleen maar bezig met de bal. Daarom ben ik met hem gaan drijven, en dan heeft hij alleen nog maar oog voor de schapen, andere honden ziet hij niet eens :+

Komen die van jou uit een showlijn of uit een werklijn?

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:42

Wat een leuke honden zijn erbij gekomen.
@Bomba: Die sport&spel hebben ze niet bij ons in de buurt maar dat lijkt me wel heel leuk dat je zo vanalles wat kan doen met je hond. De onze is ook helemaal weg van frisbees en ballen, hij heeft zeker 10 frisbees en vind het leuk om ze allemaal in de piste te leggen en dan te wachten tot je gaat gooien.

@Sammyy: Onze hond is ook echt verzot op aandacht en iedereen die hij ziet daar kwispelt hij naar en wil hij aaitjes van krijgen. Maar hij zou toch niet wijken van onze zijde, mijn moeder ziet hij als zijn baas en als die weg gaat dan volgt hij haar toch wel, ik denk niet dat hij zomaar met iemand anders dan uit ons gezin zou meegaan als het erop aankomt.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:17

Bomba schreef:
Shaya_ schreef:

Leuke honden heb je! Mijne was ook altijd enorm gefocust op andere honden. Ik moest daarop ook zijn aandacht trekken met worst of speelgoed o.i.d., maar daar stond ik zelf niet helemaal achter. Ik heb dat gefocust zijn op andere honden gekoppeld aan wat hij leuk of niet leuk vind, met apporteren is hij namelijk alleen maar bezig met de bal. Daarom ben ik met hem gaan drijven, en dan heeft hij alleen nog maar oog voor de schapen, andere honden ziet hij niet eens :+

Komen die van jou uit een showlijn of uit een werklijn?

Werklijn :j

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:37

Of de mijne uit een show of werk lijn komt, durf ik eigenlijk niet te zeggen. Geloof niet dat ik er een heb met papieren haha.

@Shaya, das wel in de buurt idd, ik ga zo eens googlen.

Overigens is het niet zo dat Bink niet meer focust op andere honden. Ik hoef er alleen niet meer achter aan te rennen als ik door wil :+ Had het misschien beter moeten omschrijven, sorry. Hoe ik het focussen eruit ga krijgen? Geen idee :') Daarom wil ik gaan werken/sporten met hem.

Zojuist was ik met hem naar buiten, komen terug en de nieuwe overburen stapten net uit de auto. Ik roep hem bij me ( bij vreemden wilt hij al eens grommen namelijk, en dan durf ik niet met zekerheid te zeggen dat ie niks zal doen ) maar die mensen zeiden dat het goed was. Ik uitgelegd dat ie al eens gromt, maar dat was geen probleem zeiden ze. Beet ie die man bijna :oo Ik heb nu echt het vermoeden dat het een dominante hond is wat ik heb, ipv een onderdanige.. Toen ie snapte naar die man heb ik m een kleine tik met de riem verkocht waarop ie gelijk terug kwam bij me.
Hebben jullie tips wat ik hier het beste mee kan doen? Voor nu heb ik met mijn vriend besloten dat de hond niet meer op de bank komt ( erg he :o ), hij moet weten dat ie onder ons staat. Ook gaan we hem aan de lijn nemen wanneer er andere mensen aan komen. Maar zoals ik het nu zie, is dat ontwijken van het probleem, ipv het aan te pakken.