Artrose & struviet hond door eiwit en fructaan in gras????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rose21

Artrose & struviet hond door eiwit en fructaan in gras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 08:45

Misschien een beetje merkwaardig maar misschien dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt of deze waarneming kan bekrachtigen...

Augustus vorig jaar; mijn bijna 4 jarige stafford acuut ernstig kreupel. Na vele foto's, bezoek aan utrecht bij de orthopeet kreeg ze de diagnose ernstige artrose in beid knieen. Nsaid's gekregen maar al snel mee gestopt. Na speciale glucosamine ging het in november weer top. Als een speer zonder enkele beperking. De hele winter door tot en met nu bijna niks te zien en ze rent als een jonge hond!

Rond september kreeg ze hier een ernstige blaastontsteking bij met bloedverlies en struviet. Na meerdere kuren was dit pas ergens eind oktober weg.

De winter zijn we zeer goed doorgekomen. Nu maakt het voorjaar zijn aantocht en mevrouw begint weer heerlijk te grazen als een koe wat ze altijd doet zonder te spugen. Ze eet iedere dag gras, vooral het verse. Maar wat gebeurt er nu????

Ze begint ineens een stuk slechter te lopen. Vaak mank, niet willen rennen en je ziet dat ze pijn heeft. Ook plast ze weer slijm en doet vaker kleine plasjes. We weten inmiddels dat hoefbevangenheid bij paarden door het fructaan komt in het gras. En teveel eiwit kan artrose in de hand werken en teveel eiwit kan de ph waarde veranderen/verhogen van een hond....

Zou er een verband zijn tussen het vele verse gras eten van mijn hond en haar artrose en struviet (te hoge ph)????

Wilawander

Re: Artrose & struviet hond door eiwit en fructaan in gras????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:21

Dat zou best eens kunnen.

Kleine tip heb hier twee honden die er gevoelig voor zijn waaronder een grazer die krijgen dagelijks roosvicee over het voer en sindsdien is de PH waarde keurig gelijk en geen problemen meer.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 14:10

Vind het zo vreemd dat de winter zo goed ging terwijl dit juist vaak veel lastiger is met de artose en ze had met plassen nergens last van. Nu eet ze weer de verse eerste grassprietjes en gaat weer mank lopen en krijgt weer last van haar blaas! Teveel eiwit kan zorgen voor ontsteking, artrose en een hogere ph... Vandaar mijn theorie!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:46

Geen idee of er een relatie tussen zit. Mijn hodn loopt sinds 2 weken zoals hij nog nooit gelopen heeft en dat in enorm positieve zin. Echter ik ga er hier van uit dat het komt door toevoeging van wat extra vitamines (2x per week) en dagelijks wat extra magnesium en glucosamine (hij heeft ED maar is wel geopereerd).
Hier eten ze beiden ook behoorlijk gras maar geen problemen dus.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:39

Het lijkt een plausibele theorie en zou een hoop verklaren. Ze mag nu geen gras meer eten, kijken wat het effect is. Ze krijgt trouwens sasha's blend... Glucosamine met van alles erdoor zodat het ook echt opgenomen kan worden... Kost wat maar het werkt!