Mijn konijn heeft een nieuw vriendinnetje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Forbiddenpie

Mijn konijn heeft een nieuw vriendinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:00

Ik heb sinds oktober een konijn, Ollie! Echt een schat van een knul, hij is dikke vrienden met mijn kat. Maar een kat is geen konijn.
Vorige week de knoop doorgehakt om hem te laten castreren en sinds vandaag een nieuw vriendinnetje genaamd Molly!
Ze zitten nog in twee aparte kooien want ze moet eerst even wennen en hij moet zorgen dat hij niet meer vruchtbaar is. Daarna gaan we ze rustig koppelen en hopelijk wordt het een lief stelletje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nuage op 25-04-12 14:26, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: fotolinks gemaakt

WinSel

Re: Mijn konijn heeft een nieuw vriendinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:03

Wat goed dat je een maatje hebt gehaald voor je konijn !
2 week na castratie kun je gaan koppelen.

Je hebt twee prachtige konijnen !!!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:07

Twee weken al? Bij de dierenarts adviseerden ze na zes weken.
Ik ben blij dat er een konijntje bij is, ik wilde het eerst niet en hij vertoonde niet veel "eenzaamheid" maar het blijft een groepsdiertje en zal gewoon nog gelukkiger worden. Ook voor ons zelf leuker :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:13

Ik zou ook 6 weken wachten hoor ;).
Heb ik ook gedaan met mijn konijntjes hihi

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:17

Heel verstandige keuze! Ze zien eruit als 2 schatjes!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:21

2 week is genoeg !!!! Houden wij in de opvang altijd aan en gaat altijd goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:33

Wat goed dat je een maatje voor 'm hebt gezocht!
Het zijn twee leuke konijntjes. :)

Wij hebben ook zes weken gedaan, dat het eerder kon wist ik niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:40

Die lig foto op het deken <3

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:44

Hier wordt ook altijd 6 weken aangeraden :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:49

Ja ik denk dat ik het ook lekker op zes weken houd. Gewoon om er zeker van te zijn! Er zal maar iets misgaan en mijn kleine guppie is ineens zwanger! Voor die tijd mogen ze door de tralies naar elkaar gluren en na elkaar in het huis rond hupsen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:28

Ik hoor soms 2, soms 4, soms 6... Wil het wel opzoeken maar weet niet of ik er artikelen van kan vinden! _O-

In ieder geval vind ik vooral die foto dat ie plat op je bed ligt er leuk. <3

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:32

zo een leuke konijnen!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:36

Met twee weken zijn ze écht niet vruchtbaar meer hoor, tenzij er iets fouts is gegaan met de castratie. Ik zou het dus lekker na twee weken doen, is leuk voor je konijntjes. Zes is onnodig lang.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:37

Wat een leuke konijnen! Hopelijk worden ze heel gelukkig samen :(:) :+:

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:15

Geryon schreef:
Met twee weken zijn ze écht niet vruchtbaar meer hoor, tenzij er iets fouts is gegaan met de castratie. Ik zou het dus lekker na twee weken doen, is leuk voor je konijntjes. Zes is onnodig lang.

als de DA 6 weken heeft gezegd, zou ik dat toch wel aanhouden.
die hebben er niet voor niets een flinke studie voor moeten doen, en behalve een eventuele vruchtbare ram zullen misschien operatiewondjes of hormonen ook nog een spel kunnen spelen?

ik zou geen risico's nemen en die 4 weken extra op hun hele konijnenleventje overleven ze echt wel

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:19

6 week is niet nodig !!!! 2 week is lang genoeg, elke opvangcentra houd 2 week aan, die mensen hebben er echt verstand van, meer dan menig dierenarts....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:24

Lowara schreef:
Geryon schreef:

als de DA 6 weken heeft gezegd, zou ik dat toch wel aanhouden.
die hebben er niet voor niets een flinke studie voor moeten doen, en behalve een eventuele vruchtbare ram zullen misschien operatiewondjes of hormonen ook nog een spel kunnen spelen?

ik zou geen risico's nemen en die 4 weken extra op hun hele konijnenleventje overleven ze echt wel

Ik ga hier niet de discussie aan, twee weken is toch écht genoeg, ik spreek uit ervaring en weet van heel wat mensen ook diezelfde goede ervaring. Ik weet niet precies meer hoe en wat, maar zaadcellen worden niet meer gemaakt en 'leven' ook niet lang meer. Hormonen worden geloof ik ietje later geremd. Daarbij weten de meeste dierenartsen niet veel van konijnen af, in hun flinke studie wordt weinig over konijnen gegeven, daarom raad ik aan om met je konijn altijd naar een konijnkundige dierenarts te gaan. Een 'normale' dierenarts heeft mijn konijntje zelfs 'vermoord' door verkeerde behandelingen.. (nader onderzocht door universiteit utrecht) Heel veel dierenartsn zeggen gewoon twee weken, is meer dan genoeg.

De eerste foto van de OP is trouwens erg schattig!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:49

Lieve foto he? :D
Ik kijk nog even hoe het gaat, Ollie is namelijk een flinke knul van ruim twee kilo en zij is een klein meisje van net 8 weken. Ze is nu ook nog best bangig. Zodra zijn wond genezen is en zij wat brutaler wordt gaan we het rustig opbouwen.
Mijn dierenarts is trouwens wel konijnkundig. Ze hebben regelmatig konijnenspreekuren waar alles wordt nagecheckt. Ze hebben Ollie geopereerd met een gasnarcose, en enten ze ook in met de beste stoffen die op de markt zijn. Het kost weliswaar wat maar ik wil gewoon het beste voor ze.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:01

Oeeh 8 weken... Het beste is pas te koppelen als ze 4 maand is, anders snapt ze de hele rangorde ed niet...

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:03

Ja daarom leek het mij ook wel verstandig om nog gewoon even te wachten. Ollie is in elk geval erg blij met haar :D Hij heeft al wat glimpsen kunnen opvangen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:06

Als ze 8 weken is dan kan je inderdaad het beste even wachten ja. Heb je enig idee al hoe je gaat koppelen? Koppelen kan erg moeilijk zijn dus misschien kunnen we je tips geven :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:09

Ik had het idee om de eerste week de kooien naast elkaar te zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen en dan daarna in een kamer waar ze beiden nooit komen ze voorzichtig bij elkaar te zetten? Of is dat niet zo handig?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:14

Er zijn veel verschillende koppelingsmethoden. De kooien naast elkaar zetten zou ik persoonlijk niet doen. Ze kunnen juist daarom agressiviteit opwekken naar elkaar. Ik kreeg een koppeltje konijnen maar niet gekoppeld, en na veel methodes heb het eens zo geprobeerd, maar ze werden alleen maar agressiever naast elkaar.

Ik zou het gewoon makkelijk houden, en ze gewoon bij elkaar zetten in een niet al te grote ruimte, ergens waar ze alle twee nog nooit zijn geweest. Sommigen gebruiken juist altijd een ruimte waar ze niet kunnen schuilen, anderen juist wel zodat ze even rust van elkaar kunnen hebben. Ik heb beide geprobeerd, maar het laatste dat ging niet echt. Ze namen als het ware te vaak rust van elkaar en steeds als ze elkaar zagen begon het gevecht (het rijden etc.) weer opnieuw.

Verder moet je ze echt laten gaan, ookal vechten ze, trekken ze elkaars haren eruit, grijp pas in als één van de twee veel bloed verliest, een beetje van een klein wondje kan geen kwaad.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:17

Ok top! Dankje. Ik heb nog een grote konijnren voor in de tuin (zo'n rond ding) die zal ik wel in een neutrale kamer zetten. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:27

Met 2 weken is mij ook altijd vertelt dat je kan gaan koppelen. Maar je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. :D
Wat leuk dat hij een vriendinnetje krijgt, ze is nog erg knap ook! :D

Mijn koppeling ging erg snel en makkelijk. Heb het toen gelijk bij de konijnenopvang gedaan daar hebben ze een half uur samen in de ren gezeten, toen gelijk de reiskoffer in met zijn tweeen. 3 kwartier naar huis rijden en thuis gelijk het hok in. Afentoe vlogen er wat plukjes haar in het rond maar dat hoort erbij. Ga ze ook niet uitelkaar halen als ze dat doen.

Verder nooit problemen gehad tussen die twee. :)