Stalkipjes X stalhaantjes = ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Stalkipjes X stalhaantjes = ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 00:35

Bevruchte eitjes!!!

Afbeelding

En nu is het wachten tot het kroost de stal onveilig gaat maken *\o/* .
Eén van de vermoedelijke pappa hanen is ook zo vriendelijk om je van achteren aan te vallen als je ook maar in de buurt komt van zijn dames :p.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:58

Leuk!

Maar niet echt handig hoe je de kippen nu hebt zitten.
Kip met bevruchte eieren altijd apart zetten zodat de andere kippen haar niet kunnen storen. Ook kunnen de andere kippen er eieren bijleggen.. die waarschijnlijk dus ook bevrucht zijn.
Je moet altijd de bevruchte eieren er tegelijk onder leggen, anders komen ze op verschillende dagen uit en heb je kans dat moederhen de eieren na 2 dagen in de steek laat als er al een kuikentje uitgekomen is.
Of.. dat het eerste kuiken sterft omdat moeder de eieren belangrijker vind.

Anoniem

Re: Stalkipjes X stalhaantjes = ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:11

Mooie kippen heb je zeg! Succes, volg zeker. :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 19:19

@ June, thanks :)

@ Laptopmuis: Zijn niet mijn kippies, zijn van de eigenaren van mijn bijrijdpaarden, het hok is aan de zijkant open, naar rechts toe, de anderen hebben inderdaad toegang, waar ik doorheen fotografeer is een deurtje die ik speciaal open heb gezet voor de foto's. Alledrie de kipjes hebben bevruchte eitjes en het zijn ook 3 van de 4 kipjes die er lopen, de rest zijn hanen. 1 Kip heeft een enorm scheve snavel en kan zichzelf en kuikens niet goed verzorgen, zou dus eigenlijk alleen maar mooi zijn als die een ei bij de anderen legde. maar zij heeft ook geen bevruchte eitjes op het moment.

Wat ik niet helemaal snap is je stukje over bevruchte eieren er tegelijk onder leggen... Weet niet precies hoe het werkt met een kip, maar ze zijn alledrie ongeveer tegelijk bevrucht en zijn tegelijk gaan broeden in dat hokkie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:48

Na 21 dagen krijg je uit een bevrucht ei een kuiken.
Als de kip op maandag bijvoorbeeld op de eieren gaat broeden en er wordt op woensdag een ei bijgelegd door een andere kip (dat dus ook bevrucht is) ontwikkeld dit zich ook onder de kip, maar er zitten dus drie dagen tussen. Als er zo steeds eieren bijgelegd worden iedere dag heeft de kip straks een heleboel eieren die op verschillende dagen uitkomen.

Moeder zal dat de beslissing nemen.. of ze voed haar kuikens op of ze broed alle eieren uit waardoor de eerste kuikens sterven aan gebrek aan voer etc. omdat moeders natuurlijk niet van het nest afkomt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:57

Hoe werkt dat dan in de natuur? Stel je hebt 1 hen en die legt elke dag 1 ei dan heb je toch ook tijds verschil voor je een nest vol hebt?
Mooie kippen zijn dit.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:02

Kippen leggen een ei tot het legsel kompleet is en gaan zitten broeden.
Daar kan hooguit een dag of 2/ 3 tussen zitten.
Wat je zou kunnen doen, is op de eieren met potlood een kruisje zetten en
iedere dag de eieren zonder kruisje er onder weg halen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:05

Bedankt Bluebontje! Ik zet er meestal een datum op.