Kitten aanschaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Kitten aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 23:45

Hallo,

Binnenkort komt er een kitten bij mij in huis wonen. Vroeger hebben we thuis wel katten gehad, maar dat waren meer buitenkatten. Nu wil ik graag het allerbeste voor mn nieuwe vriendinnetje dus misschien dat bokt nog tips heeft. (Zoekmachine al gebruikt, daar ben ik ook al aardig wat bruikbaars tegen gekomen!)
Zo wil ik graag weten welke webshops een aanrader zijn (ZooPlus ken ik al, pas had ik ook een andere goedkope gevonden welke uitverkoop had, maar deze ben ik helaas kwijt..)
Is een kattenbak gewoon een kattenbak, of moet ik nog rekening houden met afmetingen, hoogte van de onderbak etc?
Kussentjes, mandjes, slaapplekjes, wat is aan te raden, of is het gewoon proberen?
Wat voeren aan de kat? Ik wil niet geheel brokjes, een deel brokjes en een deel zoiets als smuldier een idee? Royal Canin lijkt mij wel wat kwa brokken, is dit gewoon in de supermarkt te halen, of moet ik dan een dierenwinkel of Dierenarts opzoeken? Smuldier is alleen bij de plus te koop las ik, klopt dit of is het nog ergens anders te koop? Nog andere ideeen naast smuldier? (Ik heb een grote vriezer, maar kuikens in mn vriezer vind ik toch wat te ver gaan..)
Wat is leuk speelgoed voor de kat? Er komt deze zomer nog een tweede, wil eerst even dat poezel en ik aan elkaar gewend raken. Voor mij is het namelijk al even geleden dat er een kat in huis was. :) En krabpalen, hoe zit dat? (Die hebben wij dus nooit gehad vroeger).
Ik heb me natuurlijk ingelezen en weet zelf ook het een en ander, maar hoor graag de ideeen van bokkers. Ook doordat het al even geleden is en ik zo'n twijfelkont ben, wil ik graag weten wat het beste bij jullie bevalt.
(Oh, en een leuke naam is ook welkom voor mn witte meisje :) )

Esmeevtb

Re: Kitten aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:57

Hee,

ten eerste wat leuk dat je een kitten krijgt!

ik denk dat het gewoon het aller belangrijkste is dat je doet waar je zelf ene goed gevoel bij hebt. wij geven onze katten onbeperkt harde brokjes, en krijgen ze savonds met zn 3e een zakje wiskas of wat voor zacht voer dan ook. dit is meer omdat de oudste pijnstillers krijgt.. ze vinden het wel erg lekker. denk wel dat het belangrijk is ze goede kwaliteit eten te geven. daar blijft de vacht mooier van, gaan ze niet van stinken etc. wij geven prins brokken. Royal Canin is geloof ik ook prima, maar redelijk prijzig dacht ik zo.

kwa kattenbak zou ik wel even opletten. onze oudste kat was erg bang voor de klep die ervoor dat en ging dus op de mat naast de bak zitten.. heel vies, dus daar wel even op letten. ook zijn er bakken die zogenaamd makkelijk schoon te maken zijn met een soort rooster onder de korrels die je omhoog trekt om schoon te maken. bij onze dieren winkel zweren ze erbij, alleen hebben ze nog nooit kunnen uitleggen hoe je dat rooster dan weer makkelijk onder je korrels krijgt zonder al te veel moeite.

speeltjes is denk ik gewoon een beetje uitproberen. net als een krabpaal, tuurlijk wil je niet dat ze je bankstel kapot krabt, maar vaak gaan ze naast de krabpaal krabben.

succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:08

Qua voer kan je Royal Canin nemen, in die prijsklasse raad ik echter "acana" of "taste of the wild" aan, beide zijn via zooplus te bestellen. Het zijn zeer hoogwaardige voeders zonder granen (waar een kat niks mee kan) en met veel dierlijke eiwitten (natuurlijke voeding) en geen bha/bht (kankerverwekkende conserveringsmiddelen).

Qua kvv (wat smuldier is) kan je inderdaad smuldier voeren, dit is bij een hoop supermarkten te koop, i.i.g. bij de hoogvliet, c1000 en de plus, zeker niet bij de AH. Ander kvv is bijv. carnibest, dit is bij dierenwinkels te koop, en nog veel meer soorten. Maar wat precies goede kvv's voor katten zijn weet ik niet precies, ik zit veel meer in de honden.

Zakjes/blikjes voer is onnodig, dit is ontzettend duur voer en het voegt eigenlijk niks toe. Je betaald een hoop geld voor kleur-/smaak-/geurstoffen en water, qua voedingsstoffen is de kwaliteit vaak laag en ook moet je er veel van voeren wil je werkelijk aan de voederbehoefte van de kat voldoen (als dit je enige voer zou zijn).

Waar je wel heel erg op moet letten is of je kat voldoende drinkt, dit kan je bij katten die beperkt gevoerd krijgen veroorzaken door de brokken met lauw water een half uurtje van tevoren laten weken, of een waterfontein geven helpt vaak ook. Bij kvv zit er al veel meer vocht in het voer zelf en is dit minder nodig, maar nog steeds wenselijk. De meeste katten zijn chronisch uitgedroogd doordat katten pas bij ernstige uitdroging een dorstprikkel krijgen (in de natuur leveren prooien voldoende vocht op namelijk).

Ik zou rekening houden met een lagerige instap van de kattenbak, en een kap vinden sommige dieren niet prettig.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:10

Ik zelf voer de schijven en brokken van prins maar ook kuikens enzo misschien kun je daar naar kijken is dus wel vlees maar ik vind het kwa uiterlijk wel wat van gehakt hebben

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:16

Als jij compleet voer aanschaft (brokjes van bijv.: Prins of Royal Canin) en dit onbeperkt aanbied met water. dan hebben ze verder niets nodig. en kan je ze bijv. 1 keer in de week trakteren op bijv.: vlees in saus van wiskas etc.
Elke dag nat voer is heel slecht voor katten.
het beste is natuurlijk vers vlees geven, maargoed dit is erg duur en opzich zijn complete brokjes een goede vervanger.

Kattebak zou ik als ze klein zijn alleen een bak met kattebakvulling neerzetten, later de behuizing er op en als de kat helemaal weet dat hij daar naar de wc moet het klepje ervoor.

Als je een kitten koopt en pas later een andere krijgen de katten een hele andere band met elkaar dan wanneer je ze tegelijk koopt. De band word veel leuker en intenser en hebben ze ook echt wat aan elkaar. Voor een kitten is het ook fijn dat er een andere kitten is tijdens de "inburgerings" fase :P
Ik zou zelf ervoor kiezen de 2 kittens tegelijk te nemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:49

Voor binnenkatten vind ik een krabpaal essentieel. Zorg vooral dat hij niet te klein is! Ik heb een paal geschikt voor Maine Coons, maar dit is ook de ideale maat voor mij HTK kat, op een klein paaltje zou hij niet fijn kunnen krabben en liggen.

Speeltjes schaf ik niet meer aan, de leukste speeltjes zijn toch vaak propjes en toiletrollen! Maar hengetjes met veertjes zijn ook leuk, dan kan je echt samen met je kat spelen.

Je kan opzich wel direct een kattenbak met deksel kopen, maar ik zou dan zeker in het begin het deurtje eruit halen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:12

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:39

Allemaal bedankt voor de reacties!
Het was ook de bedoeling om 2 kittens te nemen, van de zomer. Maar deze ene is toch wat eerder op mn pad gekomen. Nestgenootjes hebben helaas al een thuis, en verder helaas niemand die ik ken die een nestje heeft. Marktplaats en bokt houd ik ook in de gaten, maar ik krijg vaak geen reactie op mails helaas.
Spaargeld voor als de kat eventueel ziek is, vind ik zonde om uit te geven aan een raskat (waar er wel genoeg van te vinden zijn), dan spaar ik liever nog even door en kijk rustig nog even rond.

"acana" en "taste of the wild" zien er goed uit, zulke tips zocht ik. Ik moet toch nog een kattenbak bestellen, dus doe dit dan mooi in combinatie met 1 van die 2 soorten brokjes.
Whiskasdingetjes ben ik niet zo van sinds ik me meer heb verdiept in goede brokken en kvv. Het word een echte binnenkat die niks aan muizen of eendjes als extra kan vangen, dus dan vind ik het belangrijk om echt goed voer te geven. Ook zodat de stank zo min mogelijk is en de vacht zo goed mogelijk. vers voer heb ik me nog te weinig in verdiept en lijkt mij best wat werk. Dus goede brokjes met iets als smuldier lijkt mij een prima oplossing in deze situatie.

Op het water letten is ook een goede tip. Daar was ik zelf nooit op gekomen.
En de eerste dagen de kattenbak zonder bovenkant neerzetten, dat is ook een hele slimme. :D

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:58

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:08

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:21

absque_dubio schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties!
Het was ook de bedoeling om 2 kittens te nemen, van de zomer. Maar deze ene is toch wat eerder op mn pad gekomen. Nestgenootjes hebben helaas al een thuis, en verder helaas niemand die ik ken die een nestje heeft. Marktplaats en bokt houd ik ook in de gaten, maar ik krijg vaak geen reactie op mails helaas.
Spaargeld voor als de kat eventueel ziek is, vind ik zonde om uit te geven aan een raskat (waar er wel genoeg van te vinden zijn), dan spaar ik liever nog even door en kijk rustig nog even rond.

Je kunt ook het plaatselijke asiel in de gaten houden voor een kitten...Straks (en nu misschien al) zitten er (helaas) weer zat...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:51

Misschien dat er nog kittens over blijven op mijn oude stal. Daar is onlangs de stalpoes weer bevallen van 4 ukjes. Moeders is echt een topmoeder! Ik heb 3 kleintjes van haar gehad, waren zo zindelijk :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:16

Ik zou zo kort op elkaar mogelijk de kittens in huis halen (liefst vanaf 12 weken of later), een collega van mij zei nog zo leuk: "1 kitten maakt meer kapot dan 2". Oftewel als 1 kitten alleen in huis is en zich gaat vervelen... Gaat natuurlijk niet in alle gevallen op, dat gespuis hier heeft elkaar stoute dingen aangeleerd :P Als je niks in de buurt kan vinden aan kittens, kan je nog altijd naar het asiel. Dan hebben ze iig al de eerste enting gehad etc. Voordeel van 2 kittens samen is dat ze nog een speelkameraadje hebben als jij weg bent. Zo'n beestje wat heel zijn korte leventje altijd met veel andere soortgenootjes samen heeft gezeten en dan ineens alleen komt te zitten voelt zichzelf al snel wat ongelukkig.
Ik voer die van mij kvv, voornamelijk haaksbarf (word voor mij besteld bij een dierenspeciaalzaak) en carnibest. Op deze site kan je ook nog een aantal merken bestellen: www.caroba.nl Super service, komen het thuis brengen in een vrieswagen. Ze bezorgen gratis vanaf €25,- door heel Nederland. Als je graag brok wil voeren is Orijen ook een goed merk heb ik gehoord. Als je meer info wil over vers voer is er een boel te vinden op www.barfplaats.nl Let bij het voeren in het begin op dat je langzaam overgaat van het voer wat ze gewend zijn, naar het voer wat je wil gaan geven. Laat ze eerst wennen aan hun nieuwe plekje op hun oude voer, en meng dan langzaam wat van het nieuwe voer erdoorheen. Zoals hierboven al is gezegd kan ik je gewoon natvoer afraden.
De hoogte van de kattenbak is ook iets om op te letten. Het makkelijkst is om gelijk een
grote kattenbak met hoge rand te halen. Als het nog te hoog is voor de kittens kan je altijd een opstapje maken, maar dan heb je iig niet het risico dat ze alles uit de bak graven en je blijft vegen :)
Krabpalen zijn ook zeer aan te raden. Koop niet van die kleine lage dingen, als ze groter zijn maken ze daar niet veel gebruik meer van, en ze groeien snel! Het mooiste is als ze zich er goed op uit kunnen rekken. Zijn ze niet tevreden dan merk je dat snel genoeg aan je meubilair :P
Qua mandjes/kussentjes is het kiezen wat je leuk vind (niet te klein, daar zijn ze snel uitgegroeid) en het is een kwestie van op de goede plek neerleggen. Als ze er niet in gaan liggen staat het dus niet goed :P
Succes ermee!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:41

Ineke2, ook de asiels houd ik in de gaten. Alleen tot op heden nog niks gevonden waarvan ik dacht ja dat is het. Binnenkort weer vakantietijd, dan zal er helaas wel genoeg keus zijn..
Ik wacht nog even tot het kopen van een nieuwe bank tot de kitten gewend is, dus mocht ze de bank slopen vind ik dat geen ramp. Als ze het maar af leert. :D

Calanddra, mocht er eentje over blijven hoor ik het graag. Maar anders komt er vast nog wel iets op mn pad.

De rest, natuurlijk weer bedankt voor de tips! Toch fijn om even wat meningen van bokt te horen. :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:33

op kattenplaza zitten ook mensen die kittens opvangen, dus je zou even op het forum kunnen kijken (of een topic openen) bij katten zoeken een nieuw baasje

ik heb zelf de cat it drinkfontein en dat werkt erg fijn