honden vechten ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

honden vechten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:36

hoi,

wij hebben nu 3 honden thuis.
een hovawart reu van 12 jaar, een saarlooswolfhond x hovawart teef van 9 en in januari is daar een 10 maanden oude pup uit het asiel bijgekomen. ( rottweiler x anatolische herder, ook een teef ). Dit ging allemaal prima, de 2 jongste waren altijd lekker samen aan het spelen , en de oudste kreeg hierdoor wat meer rust.

Elke dag lopen wij 2 x per dag in het bos, en de honden lopen dan allemaal los. Gaat altijd prima, tot vorige week. De oudste teef begon ineens te blaffen en de 'pup' was dit na een tijdje zat, en de twee dames begonnen te vechten. Na een tijdje hebben we ze uit elkaar kunnen halen, maar dit kostte wat moeite. De honden hebben hier lichamelijk niks aan over gehouden. Maar nu willen ze elke keer als ze los mogen na het spelen ineens vechten. Heeft iemand een idee hoe hier mee om te gaan ? Moeten we het ze een keertje laten uitvechten ? Of moeten we dit heel erg bestraffen ? Niet meer los laten lopen ? Muilkorf ? Training ?
Ik ga met de jongste naar hondentraining, ik ga het hier ook zeker vragen, maar misschien weten jullie intussen raad ?

alvast bedankt voor het meedenken,

groetjes Nienke

Hhilde

Re: honden vechten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:40

Niet meer samen laten loslopen. Zeker niet laten uitvechten! Je hebt drie behoorlijke kalibers bij elkaar gezet en daar krijg je dit soort dingen van. Niet ondenkbaar dat ze binnenkort in huis ook willen vechten, dus ik zou als ik in jouw schoenen stond op mijn hoede zijn. Jongste begint richting volwassen te groeien (maar is dat nog láng niet!) en krijgt dus ook praatjes.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:15

Teven die met elkaar aan de knok gaan, is vaak geen goed teken. Laat ze het zeker niet uitvechten, je hebt kans dat een van de 2 het dan niet zal overleven. Houd het héél goed in de gaten, en houd in je achterhoofd dat je ze misschien permanent van elkaar moet scheiden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:27

Inderdaad uit elkaar houden. Hier ook een teef die vecht met onze jonge teef. Dat gaat door tot er één omvalt. Ik houdt ze uit elkaar

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:46

Teven zijn - als ze eenmaal gaan vechten - inderdaad geen schatjes :n

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:49

Ik kan je ook alleen maar adviseren om ze uit elkaar te houden. Wij hadden ook 2 (herder) teven, zusjes nog wel, die vochten op leven en dood. Als ze eenmaal gaan vechten hoeft er maar een haar verkeerd te liggen bij wijze van spreken en je hebt weer de vlam in de pan.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:54

wij hebben ook 2 teven gehad die constant aan het vechten waren. Na een hele tijd ging het nog steeds niet beter en toen hebben we ze permanent uit elkaar gehaald. Ik zou dit ook nooit meer proberen, het was echt geen doen :/

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:17

ik zou ze uit elkaar halen. Zeer zeker gezien het beiden teven zijn en groot en grof en beiden van rassen met behoorlijke stevige en standvastige karakters.
Is de jongste al eens loops geweest? Het kan zijn dat die tegen een loopsheid aan zit en dat de hormonen hierbij op hol slaan.

kan ook zijn dat de jongste boven je teef van 9 wil komen in rangorde en als die niet toe geeft dan kan je een enorm gevecht hebben. Ik zou het risico niet nemen!

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:34

Hier hetzelfde verhaal. Heb hier twee herders, een reu en een teef. Elke reu hond is welkom hier, daar spelen ze mee. Maar o wee, als ik een andere teef hier binnen laat...

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:59

Wij zitten momenteel met hetzelfde probleem.
Wij hebben een duitse staander, DS(9j) en een Jack russell JR(2j).
Sinds een dik jaar vechten ze regelmatig, is nu 5 of 6x gebeurd.
Ze zijn op dat ogenblik bijna niet uit elkaar te krijgen. (Je moet met 2 personen zijn)
In het verleden hebben we reeds 2 jack russells gehad maar deze zijn jammer genoeg beide komen te overlijden. Met deze 2 kon onze DS steeds super opschieten en zijn er nooit problemen geweest.
Echter is de JR die we nu hebben veel dominanter en wil graag de leiding hebben. Zij is ook nog jong en wil volop spelen, de grote is al een dagje ouder en heeft hier niet altijd behoefte aan.
Afgelopen weekend gebeurde het volgende:
DS loopt rustig op de pad, JR komt eraan gevlogen en springt tegen DS en DS is hier niet blij mee en gromt één keer naar JR. Vervolgens komt het dominante in JR boven en zij reageert terug. Gevolg: 2 vechtende teven die weer niet uit elkaar te krijgen zijn. Het probleem is vooral dat de JR steeds in de slechte poot van DS bijt en deze is gevoelig waarop DS kwaad wordt en terug bijt, een vicieuze cirkel dus. Want op zich is DS echt een schat van een hond die nooit maar dan ook nooit een vlieg kwaad zou doen.
Het gekke is dat ze vaak 5 min later weer beste vriendinnen zijn en gezellig samen in het gras liggen.
Iemand een idee hoe we het toch kunnen voorkomen?
Er zit totaal geen regelmaat in je kan het dus niet voorspellen.
Hoe haal je 2 vechtende houden trouwens snel uit elkaar? Dit is echt heel lastig bij ons.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:02

@Dorien, laat je deze 2 honden ook samen alleen thuis?
Ze bij de achterbenen wegsleuren gaat het snelste denk ik.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:22

Vechtende teven is het ergste wat je hebben kan. Ik heb liever 2 reuen die elkaar in de haren vliegen dan 2 teven. Ik sluit me bij Hilde aan, uit elkaar halen en niet meer samen laten.

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:50

Kimbers schreef:
@Dorien, laat je deze 2 honden ook samen alleen thuis?
Ze bij de achterbenen wegsleuren gaat het snelste denk ik.

Als er niemand thuis is, dan zitten ze samen in hun hok.
Wanneer we thuis zijn, lopen ze altijd met 2 los. We hebben thuis een boerderij dus dan worden ze ook niet altijd in de gaten gehouden.
Ze lopen dus ook zo goed als altijd los omdat mijn ouders meestal thuis zijn.
Het is nog nooit gebeurd dat ze gevochten hebben in hun hok of wanneer er niemand in de buurt is.
Het rare is dat het soms 2x in 2 weken gebeurd en bvb dan enkele maanden niet en dan weer uit het niets.
Nu was het weer zeer lang geleden en we dachten echt dat het over was.
We hebben al aan onze dierenarts gevraagd wat te doen omdat mijn ouders dachten ze een keer te laten uitvechten.
Dit was blijkbaar een zeer slecht idee voor bij 2 teven. Deze blijven nl. vechten tot er één dood valt.
Het gekke is ook dat ze effe later gewoon terug super goed overeen komen. De JR ligt dan gezellig tussen de benen van de DS.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:53

Eng idee hoor, ik zou mijn honden niet meer samen laten zonder toezicht. Dat iets nog niet is gebeurt, wil nog niet zeggen dat het niet gaat komen. En om de dag af te wachten dat ze elkaar in hun hok hebben verscheurd zou ik niet willen..

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:06

Kimbers schreef:
Eng idee hoor, ik zou mijn honden niet meer samen laten zonder toezicht. Dat iets nog niet is gebeurt, wil nog niet zeggen dat het niet gaat komen. En om de dag af te wachten dat ze elkaar in hun hok hebben verscheurd zou ik niet willen..

Dan moet je ze om beurten los gaan laten wat het volgens mij enkel erger zou maken. (vals worden naar elkaar omdat de ene wel los mag en de andere niet) Want als ze met 2 los zijn, kan je ze ook niet constant in de gaten houden. Soms ben je effe met iets bezig aan bvb. de paarden en dan kunnen ze ondertussen al naar de stal of ergens anders gelopen zijn. Ik vind het ook niet zo fijn voor de beesten dat ze steeds opgesloten zouden moeten zitten. Ik zou gewoon graag willen dat we het hun kunnen afleren op de een of andere manier. Wat niet evident gaat zijn, dat besef ik zelf ook wel.
Ze kunnen nl. ook niet zonder elkaar. Als de ene om de één of andere reden weg is, dan is de andere aan het janken of haar aan het zoeken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:10

Ik heb ook een hovawart gehad. Deze was ook niet altijd bepaald vriendelijk met andere teven. Ik ging toen regelmatig wandelen met een vriendin en haar 2 labradors (teef en reu) en het gebeurde wel vaker dat ze met het labrador teefje begon te vechten. Ik zou die 2 dus ook niet zonder toezicht gelaten hebben.
Je zou de jongste kunnen proberen van zich verplicht over te geven, maar dit geeft niet altijd blijvende resultaten. Sowieso de jongste berispen als die aan het vechten gaat met de andere.
Meestal lukt 2 teven wel mits deze elkaar al van kleinsaf aan kennen of zoals nu , volwassen + pup, maar je hebt wel erg dominante karaters bij deze rassen.
Breken de gevechten niet meestal uit bij de periode van loopsheid ? Want teven vechten voor het voortplantings-recht zullen we zeggen en het is ook daardoor dat deze gevechten vaak erger zijn als bij reutjes. Je kunt mischien overwegen van de jongste te steriliseren, maar het kan ook zijn dat het sterilseren het probleem niet oplost...