Ervaringen sterilisatie voedster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ervaringen sterilisatie voedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:20

Hoi, ik heb 4 konijnen samen zitten 2 gecastreerde mannen en twee vrouwen. Het ene vrouwtjes konijn heeft erg last van haar hormonen, ze vangt de hele dag ander de mannen aan rijd er continue bovenop. De mannen hebben op het moment geen rust, terwijl ze wel een echt setje is met 1 van de mannen.
Het andere vrouwtjes konijn heb ik er uit moeten halen want daar werd ze agressief tegen.
Komt dit door de lente dat ze zo'n last heeft van dr hormomen? Of zal ze dit blijven doen?

Wie heeft er ervaring met sterilisatie van een voedster? Worden ze er echt rustiger van? En hoelang duurt dat ongeveer voordat ze rustiger worden?
Mijn gecastreerde mannen hebben toch nog zeker een maand last gehad van hun hormonen voordat ze rustiger werden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Claudia

Faniek

Re: Ervaringen sterilisatie voedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:08

Dit komt verwacht ik echt door de lente, bij mij zijn het ook allemaal van die irritante etterbakken op dit moment. Als ze zoveel last hebben van hun hormonen laat ik ze helpen en ja, dat helpt enorm als het daadwerkelijk door de hormonen komt zoals het bij jou ook klinkt.
Over het algemeen waren ze hier heel snel rustig, omdat de baarmoeder en alles eruit gaat. Het is wel een wat heftigere operatie dan de castratie bij een rammetje, maar zo is het voor haar en voor de andere nijnen niet fijn.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:55

Hier is het ook aardig raak hoor :')
De huidige voedster vind ik te oud voor narcose (11).
Mijn vorige heb ik op 3jr laten castreren, op dat moment eigenlijk meer vanwege het medisch lange termijn-denken (kans op bm-kanker) dan hormonaal. Wel was ze daarna wat rustiger inderdaad en ook niet meer schijnzwanger.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:07

Je kan der dan beter castreren denk ik.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:10

Ik heb die van mij laten doen toen ze anderhalf was.
En ben er erg blij mee.
Zij maakte steeds nestjes, plukte daarvoor het mannetje helemaal kaal.
Ze reed ook steeds op hem en was erg nukkig.
Nu is ze erg lief voor ons, maar ook voor het mannetje.
Ze was al vrij snel van haar hormonen af.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 12:43

Helemaal goed, ga ik denk ik een afspraak maken :) kosten vallen ook nog mee hier nemen ze 108 euro incl alles, bij een andere dierenarts heb ik al bedragen van over de 200 euro gehoord!! Te gek voor woorden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:03

Zorg ervoor dat ze wel een castratie doen en geen sterilisatie, dat heeft geen nut. ;)

Ik laat mijn voedsters allemaal castreren, want ondanks dat het gedrag er ook wat rustiger van wordt hebben ze ook geen kans meer op baarmoederkanker. (en 85% van de voedsters sterft daaraan..)

Een castratie bij een voedster is een vrij zware ingreep, zorg dat je een spuit en dwangvoeding in huis hebt voor als ze niet wil eten. Houd haar een paar dagen binnen om haar extra in de gaten te houden. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:22

Klopt castratie moeten ze doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:15

ik heb al 1 laten helpen , was zeer ongewenst zwanger en dus alles weg laten halen. zij is in gedrag ook echt veranderd , volgende week maandag mijn andere die is al een stuk of 3x schijnzwanger geweest en wordt pas een jaar volgende maand. dus spannend weer , is idd vrij zwaar.