Welk graszaad? Hoever gaas ingraven? En nog wat vraagjes....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Welk graszaad? Hoever gaas ingraven? En nog wat vraagjes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:17

Hoi,

Wij gaan een extra konijnenren er bij bouwen :D
Stuk van 1x1 met gras. En een stuk van 1x1 met speelgoed, takken, misschien een stuik.
Kan ik gewoon graszaad van de action kopen (het is de bedoeling dat mijn nijnen dit gaan eten :+)?
En wat is een leuke struik/plant/bloem/ect. (die dus niet giftig is, faal)?
En dan nog een belangrijke vraag, hoever moet ik het gaas ingraven?
Ik dacht zelf het eerste laagje grond eraf te halen en dan in te leggen?
Ook wil ik nog een stukje zand neerleggen, moet ik dan speciaal zand hebben, of kan het ook gewoon van bij ons uit de zandbak?

Alvast bedankt!
Sjors :)

troi

Re: Welk graszaad? Hoever gaas ingraven? En nog wat vraagjes....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:48

Gras bij een 1x1 rennetje is volkomen zinloos omdat ze dat in no time naar de knoppen hebben gegeten. Hetzelfde geldt voor struiken en bloemen, leuk bedoeld maar zonde van je tijd.. Wij zijn ook een ren aan het bouwen en hebben het hele stuk 30cm diep uitgegraven daar gaas in en tegen de randjes en toen het zand weer teruggestort. Vervolgens aan dat gaas vast de zijkant van gaas gemaakt (zodat er dus geen gaten zijn zeg maar en er geen vossen in kunnen komen). Wij maken in het midden een soort van heuvel zodat ze wat te graven hebben, zand houd je voldoende over als je afgraaft en weer terug stort omdat het opnieuw moet inklinken. .

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:49

Wij hebben hier ook een groot gedeelte van de tuin uitgegraven en er gaas in gelegd, dit gaat dan wel over ongeveer 15 vierkante meter. Bij ons ligt het gaas op zo'n 30 cm diep, de konijnen hebben bij ons dus ook nog de mogelijkheid om gangen te graven.
Mijn ervaring is eigenlijk ook dat gras op zo'n klein stuk vrij weinig zin heeft, zeker wanneer ze er ook in kunnen graven. Bij ons is er namelijk geen gras meer te bekennen (een konijn van mij is dan ook wel een erg fanatieke gangengraver). Wanneer je echt gras erin zou willen zou ik er zelf voor zorgen dat ze op dat stukje niet de diepte in kunnen, dus het gaas echt vlak onder de grasmat leggen.
Wat betreft planten en grassoorten heb ik geen idee, bij ons is het inmiddels allemaal kaal namelijk...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:20

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik wat aan :)
Het is ook de bedoeling dat ze maar een uurtje of wat erop gaan (per week ofzo),,
Zodat ze niet alles kaal eten, wat troi zegt :)
Edit: We maken tussen de 2 stukken gaas in! Dus dat ze bijvoorbeeld 1/2uur op het gras kunnen en dan nog 1/2uur in het 'knaag' hokje (waar ik dus hout/takken/ect. neer ga leggen)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:35

idd moet je het kunnen afsluiten anders is het gras erin geen optie! Verder gaas in graven moet je zelf weten . Ik heb het ook gedaan. 2 lagen zelfs onder de grond. Eerst zo diep dat ze konden graven, echter dit werkte niet (was niet enorm diep maar ik verstuikte een paar x mijn enkel omdat ik opeens weg zakte terwijl ik dat niet in de gaten had). Toen dus een laag erover gedaan en dat heeft wel een paar jaar gezeten. Echter toen ging het wat kapot, roesten e.d. onder de grond. Nijnen gingen graven en kwamen op het gaas terecht. Kapotte poten door de scherpe stukjes en dus alles weg gehaald. Nu heb ik tegels gehad maar ook dat was niet zo'n optie. Nu tegels met stalmatten erop sinds vandaag dus afwachten of dat wel wat is. Ik zou zelf gaan voor betegelen op gelijke hoogte met de rest van de tuin en daarop dan zand of grond doen als je wil dat ze graven. Dan ligt de ren hoger en is dus niet zo nat als het veel regent en tegels kunnen ze ook niet door heen. Mocht de ren ooit weer weg moeten is het wel stukken makkelijker weg te halen.

Echter ieder zijn eigen smaak en manieren uiteraard. Hier dus nu druk aan het uitproberen wat wel/niet gaat. Om hoeveel nijnen gaat het? 1x1 vind ik best klein namelijk. Zou zelf gaan voor 1 grotere ren erbij en dan geen gras maar dus wel 2m lang en 1 m breed. Vervolgens maar op een veilige plaats gras knippen dagelijks en geven ofzo. Kunnen ze wat meer rond lopen en ravotten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:42

@ Dierenfan, dankjewel!
Het gaat om 2 konijnen, deze ren hebben ze nu al:
Afbeelding
en dit komt er 2x bij:
Afbeelding
(planten gaan uiteraard weg)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:10

oke dus 1x1 komt bij huidige ren en dan 1x1 komt erbij maar wordt wel gescheiden? wel lekker de ruimte dan zo. Ik zag het als: ik heb een ren en ga nog 2 rennen maken ;)

Wel super zo! Hier vandaag mijn nieuwe ren in gebruik genomen. Er komt nog voor de helft een dak op (4 m lang, 1.5 m breed):
Afbeelding

Bij slecht weer en in de wintermaanden heb ik materiaal om de zijjkanten ook nog deels dicht te maken zodat ze aan de achterzijde straks 2 meter overdekt hebben en 2 meter aan de zijkanten ook dicht heb.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 08:59

Er komen 2 rennen van 1x1, eentje met gras en eentje met allemaal speelgoed, hout, ect ;)
Mooie ren hoor dierenfan (Rrijmt)!! daar hebben ze ook lekker de ruimte :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:03

Nog ervaringen? :o

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:06

Wat je ook zou kunnen doen is het gras niet zo nauw nemen en er een grote ren van 2x1 van maken. Konijnen vinden het namelijk ook heerlijk om lekkere sprintjes en gekke sprongen te kunnen maken. Mijn konijnen doen ook iedere ochtend ochtend gymnastiek achter in de tuin.
Gras is niet erg noodzakelijk, zelfs in een ren van 1x1 is het waarschijnlijk binnen no time op/kapot, ook al laat je ze er niet vaak op.