Abces bij onze hond Ice

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

somokkele

Abces bij onze hond Ice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:58

Misschien heeft hier iemand een idee....

Onze hond Ice is inmiddels 2 jaar oud. Woensdag 3 weken terug ontdekte ik een bult op zijn kaak. Hiermee natuurlijk naar de da geweest. Deze vermoede een abces/weke delen tumor of een tumor aan het bot.
Advies : aankijken en afwachten.

Zaterdag : Bult wordt alleen maar groter en Ice eet niet meer en kan ondanks de pijnstilling zijn bek niet meer open doen, dus naar het spoedspreekuur geweest.
Advies : Afwachten

Een week later (donderdag) weer heen geweest, Ice had/heeft ontzettend veel pijn en weinig verandering in de bult op zijn kaak. Ze leken wel een lichte verweking te voelen en dachten aan een abces. Dus Ice onder narcose en ze hebben de bult aangeprikt. Op dat moment was het abces nog niet rijp en hebben ze via een foto uitgesloten dat het bot aangetast is (gelukkig). Abces is ws veroorzaakt door een splinter getuige het litteken in zijn bek
Advies : Pijnstilling en afwachten.

Vrijdag, behalve de bult op zijn kaak loopt nu ook zijn snuit en schedel vol, ipv een Mudi lijkt hij meer op een Bull terier. Ontzettend veel pijn, hij kan eigenlijk niet meer als een klein rondje lopen. Maar goed, nu toch maar advies van de da overgenomen en afgewacht.

Maandag (we zitten inmiddels op 2e paasdag) Het abces breekt open (op de kleine plekjes van het aanprikken). Het deel wat vanaf vrijdag in zijn kop en snuit is gekomen loopt volledig leeg. Hij heeft iig weer vorm in zijn kop. De bult waar het mee begonnen is is ook zacht en loopt wel leeg, maar niet genoeg.

Dinsdag gebeld, abces is open, hoe nu verder
Advies : Open houden en spoelen met biotexoplossing.

Dit heb dinsdag en woensdag geprobeerd. Ik heb elke dag alles weer open moeten krabben/weken, dan spoelen in de miniscule gaatjes. Alleen gaat het iedere nacht weer dicht en loopt gelijk weer vol.

Donderdag ben ik er klaar mee en weer de da gebeld. Het doet hem zo ongelooflijk zeer en ik voel met er zo naar bij (lees hij komt niet meer bij me in de buurt en hij gaat al piesend over de grond als ik met de tissues en spuit aankom. Afspraak gemaakt om langs te komen. DA heeft de miniscule gaatjes groter gesneden, zodat er net een spuit in past. Ze heeft het abces zoveel mogelijk leeggedrukt en gespoelt.
Advies : Open houden en om de dag spoelen.

Dit geprobeerd, maar vanaf gisteren krijg ik het slecht open, is weer een miniscule gaatje en weer zo ontzettend veel troep in de bult. Vanochtend met geen mogelijkheid meer open te krijgen (nu maar weer trekzalf gesmeerd) Dus voor vanavond weer een afspraak staan. Ik weet niet zo goed of we op de goede weg zijn. Ice heeft zo ontzettend veel pijn, en voor mijn gevoel duurt dit al zo ontzettend lang. Ik weet dat er ws een splinter in zijn bek zit. Maar is het echt zo dat deze er alleen uit kan zweren? En niet weggehaald kan worden? Ik heb Utrecht gebeld, maar daar willen ze (logisch hoor) eerst de hond zien. Wat zouden jullie doen? Toch een second opinion aanvragen of doorgaan zoals de da nu doet. Ik moet er nog bijvermelden dat de da aangeeeft dat dit nog zomaar een maand of langer kan duren. Is er dan echt niet een andere weg? Ik vind dit echt een verschrikking, zoveel pijn.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange lange verhaal

Wilawander

Re: Abces bij onze hond Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:07

Absoluut een second opnion doen!!! vreemde gang van zaken. Krijgt hij antibiotica?
Ook het spoelen met biotex dat is alleen maar pijnlijk en bij zoiets lang niet voldoende.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:11

Hij krijgt geen ab, dit omdat dan het abces niet zou rijpen?? En er nu nog harde stukken inzitten. En dus niet met biotex spoelen, maar het moet wel gespoeld worden, waar doe ik dat dan mee? Betadineoplossing?

Weet je, normaal gesproken weet ik redelijk wat te doen, maar ik heb dit nog nooit aan de hand gehad.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:16

wij spoelen in de praktijk altijd alles met verdunde waterstofperoxide 3%. Ouderwets maar een heel goed middel. Het bruist de rotzooi eruit. Daarna spoelen we na met een zoutoplossing.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:19

ik zou ook gaan voor een second opinion bij een andere arts.
ik vind het erg lang duren allemaal :?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:21

Ik sluit me aan bij de rest. Ik zou naar een andere dierenarts gaan voor een second opinion.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:22

Hmm, ik denk dat ik vraag of ze me een doorverwijzing geven naar Utrecht, dan ga ik daar heen met hem.. Heel erg, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de reguliere da, en dat wordt nu weer bevestigd lijkt wel.

Mag ik vragen wat jullie doen in jullie praktijk met zulke abcessen? En wat moet de eigenaar zelf dan doen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:22

Wat lastig, als er geen verbetering komt zou ik toch vragen naar een andere aanpak bij je DA desnoods een second opinion regelen. Heel veel succes en beterschap voor je kleine vriendje!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 14:37

Dank je wel, ik hoop echt dat er wat gaat gebeuren. Vanavond iig naar de da en ik denk gelijk voor een doorverwijzing. Ik 'durf' eigenlijk niet zo goed naar een andere aanpak te vragen....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:39

somokkele schreef:
Hmm, ik denk dat ik vraag of ze me een doorverwijzing geven naar Utrecht, dan ga ik daar heen met hem.. Heel erg, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de reguliere da, en dat wordt nu weer bevestigd lijkt wel.

Mag ik vragen wat jullie doen in jullie praktijk met zulke abcessen? En wat moet de eigenaar zelf dan doen?

Diegene komt dagelijks met de hond als het gespoeld moet worden ook in het weekend. Krijgt medicatie. Eventueel wordt het geopend onder narcose maar dat is allemaal afhankelijk van hoe of wat.
ik zou dan inderdaad voor Utrecht gaan voordat er straks complicaties bijkomen. Dit duurt veels te lang.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 14:43

Het is dus niet normaal dat het zo lang duurt? Ze hebben mij aangegeven dat het weken zo niet maanden kan gaan duren? Iig totdat het echt geen abces meer is en weer dicht is?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:44

Ik zou een andere DA vragen hoe en wat. Liefst dat ze ''m ergens een paar dagen houden zodat ze er goed zicht op hebben..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:47

Ik vind het ook maar raar klinken..
Het kan geen kwaad om een second opinion te vragen bij een minder reguliere arts, het is toch niet normaal dat je hond zolang pijn heeft?

Hebben ze een strookje genomen van het spul?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 14:53

Nee, maar het is echt pus, etter en bloed wat er uit komt. Zouden ze daar extra informatie uithalen?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:59

Onze hond had laatst ook een abces, om uit te sluiten dat het geen kanker was toch een strookje genomen, bleek uiteindelijk een ontsteking te zijn maar dan hadden ze wel meer duidelijkheid.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:06

Eerste waar ik mee zit is waarom geen antibiotica? Ja, een abces rijpt iets minder snel als je antibiotica geeft maar als het abces naar binnen slaat sta je met antibiotica toch een stukje zekerder.

Ik zou zeker voor een second opinion gaan. Zelf schoonspoelen hoeft geen probleem te zijn maar als het niet lukt of niet goed genoeg dan zou je DA elke dag voor je paraat horen te staan. (en anders is het fijn vind ik persoonlijk als je toch om de 2/3 dagen langs de DA kan gaan zodat je een feedback krijgt en die er meer ervaring mee hebt en dus sneller kan ingrijpen/herkennen wanneer er iets fout is...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:07

Allereerst ben ik het niet eens met het handelen van je dieren arts, hij laat veel aan jou zelf over....

Abces is open, dat is opzich goed, spoelen met waterstofperoxide 3%, en een zoutzoutoplossing.
( is al genoemd! ). Dan bestaan er tubes ( lijkt op een wormspuit ) met daarin antibiotica, en dat spuit je in een opening van het abces, beetje masseren zodat het zich verdeeld, helpt erg goed tegen het binnenuit genezen!
Daarnaast alsnog een kuur antibiotica.
En zoals eerder aangegeven, bezoekje andere DA.

Een abces is zeer pijnlijk, gelukkig is de druk er nu vanaf.

Succes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:26

Ja dat geen antibiotica geven vindt ik ook vreemd. Het is open en er komt lucht bij en ontstoken is het al. Op deze manier zal het zeer zeker niet overgaan. wij gaven altijd speciale AB tabletten in de wond.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:36

Mijn onderbuikgevoel wordt nav jullie reacties alleen maar erger. Ik vind het wel gek, want het is toch een behoorlijke praktijk, met meerdere da (volgens mij een stuk of 6 dierenartsen) zowel voor huisdieren als paarden als vee. Waarom dan zo de behandeling inzetten, of zal ik zo mis zitten. Ik mag toch aannemen dat ze met zijn allen heel wat kennis hebben. En ik weet dat ze inmiddels allemaal op de hoogte zijn, als ik bel weten ze gelijk waar het over gaat en meer als de helft heeft hem gezien....... Lastig dit zeg

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:50

Natuurlijk moeilijk om echt advies te geven zonder dat je echt de hond gezien hebt maar afgaande van wat ik lees is het idd een aparte (en vooral nonchalante eigenlijk) behandeling.

Standaardbehandeling bij abcessen is bij mijn weten toch openen, draineren en antibiotica. In de mondholte/kaak wordt dan vaak (onder verdoving) gekeken of er een splinter te vinden is of een rotte tand verwijderd moet worden.

Je hoeft mss niet onmiddelijk naar een universitaire kliniek maar een second opinion kan geen kwaad.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:54

Ik zou een andere dierenarts opzoeken, en nooit meer naar je oude terug gaan!

Naar mijn weten, halen ze een abces gewoon weg.. Maar ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik zou wel naar een andere gaan!

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:57

Ik heb altijd geleerd (tegen willens en wetens in) je eigen gevoel te volgen...
Meerdere DA's bij elkaar klinkt logischerwijs goed gezien je inderdaad denkt aan gedeelde kennis maar dit is zeer zeker niet altijd zo, helaas. (zeker is mijn persoonlijke ervaring bij zulke DA-groepen slecht, vaak nonchalant en soms zelfs met de insteek van hoe vaker je terug komt hoe meer we kunnen verdienen en dan gooien we aan het einde er maar een dure operatie tegenaan terwijl bij een goed handelen er een veel korter ziektebeeld zal geweest zijn, en nee, dit is vaker geweest, geen losstaand voorbeeld. (momenteel zelf helaas in dezelfde situatie, merrietje staat in de opfok, moest haar jaarlijkse enting krijgen, kreeg deze van een groepspraktijk en heeft nu een abces. Kan gebeuren. Reactie DA was kijk het maar aan en niets aan doen. Paard deed geen stap meer van de pijn, had hoge koorts en had duidelijke pijn. Direct andere DA gebeld. Onderzocht, antibiotica, ontstekingsremmers voor de eerste dagen en pijnstillers, abces is nog niet rijp genoeg helaas maar zie m'n meisje nu wel weer 'vrolijk' door de wei gaan en staat nu nog op antibiotica. Als haar abces woensdag nog niet zover is gaan we een echo nemen om te zien hoe en waar we het het beste kunnen openen... maar goed, das mijn ervaring en de manier waarop ik nu verder bezig ben).

Is er wel altijd 1 en dezelfde DA geweest die alles van A tot Z heeft opgevolgd of is het elke keer een ander geweest die puur wat in de computer stond verder mee gegaan is?

Persoonlijk zal ik voor vandaag nog een afspraak maken met een andere DA, eventueel Utrecht. Daar je verhaal doen van A tot Z en kijken wat die ervan zegt. Die een behandelplan laten opstellen en je goed laten uitleggen waarom die DA die en die stap wil gaan doen en waarom...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:57

Hij is onder narcose geweest, en ze hebben zijn kiezen nagekeken, daar kwam het niet vandaan. Hij heeft een litteken in zijn bek (ws van hout). Daarom zijn ze er vanuit gegaan dat hij een splinter in zijn bek heeft, maar ze hebben het er niet over gehad deze te verwijderen, maar om het eruit te laten zweren

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:01

@dilayla, jeetje wat een verhaal van jou merrie zeg. Maar wat heeft er nu voor gezorgt dat ze minder pijn heeft, de ab denk je?

Er hebben inmiddels 4 verschillende da met hem bezig geweest, zij hebben het allemaal uit de computer gehaald (denk ik). Maar alle da weten het wel, dus wellicht doen ze toch een 'lastige' gevallen rondje onderling. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik laat me iig niet zomaar wegsturen vanavond }>

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:10

Weet niet of je al eens een ontstoken kies gehad hebt?

Toen ik dat had nam ik dosissen pijnstillers waar je een olifant mee plat legt en het hielp niks. TA wilde ook niets doen omdat het schijnbaar in het ziekenhuis gedaan moest worden (kies had gedraaide wortel). Voor een afspraak in een ziekenhuis kan je soms lang wachten en uiteindelijk stond ik hysterisch bij de TA dat hij NU iets moest doen tegen de pijn of mij een grote hamer geven (zat al een maand met die kiespijn). Hij heeft mij toen antibiotica gegeven (tegen zijn zin, want dat hielp toch niet). Na 1 dag antibiotica had ik geen pijn meer. De infectie was in m'n kaak gekropen en dat doet geen deugd. Antibiotica verminderd de infectie en haalt dus bvb de druk weg.